Siirry suoraan sisältöön

Järjestöt, vapaaehtoistoiminta ja aktiivinen kansalaisuus (5 op)

Toteutuksen tunnus: YP00EQ96-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.11.2024 - 17.11.2024

Ajoitus

13.01.2025 - 30.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Yhteisöpedagogikoulutus

Opettaja

  • Katri Schadewitz

Vastuuopettaja

Katri Schadewitz

Ryhmät

  • YPMI24KP
    Yhteisöpedagogi, päivätoteutus (ympäristökasvatus ja yhteisöjen kehittäjä)
  • 14.01.2025 12:45 - 15:45, Järjestöt, vapaaehtoistoiminta ja aktiivinen kansalaisuus YP00EQ96-3002
  • 21.01.2025 12:45 - 15:45, Järjestöt, vapaaehtoistoiminta ja aktiivinen kansalaisuus YP00EQ96-3002
  • 28.01.2025 12:45 - 15:45, Järjestöt, vapaaehtoistoiminta ja aktiivinen kansalaisuus YP00EQ96-3002
  • 04.02.2025 12:45 - 15:45, Järjestöt, vapaaehtoistoiminta ja aktiivinen kansalaisuus YP00EQ96-3002
  • 10.02.2025 13:00 - 16:00, Järjestöt, vapaaehtoistoiminta ja aktiivinen kansalaisuus YP00EQ96-3002
  • 18.02.2025 12:45 - 15:45, Järjestöt, vapaaehtoistoiminta ja aktiivinen kansalaisuus YP00EQ96-3002
  • 04.03.2025 11:45 - 14:45, Järjestöt, vapaaehtoistoiminta ja aktiivinen kansalaisuus YP00EQ96-3002
  • 11.03.2025 12:45 - 15:45, Järjestöt, vapaaehtoistoiminta ja aktiivinen kansalaisuus YP00EQ96-3002
  • 18.03.2025 12:45 - 15:45, Järjestöt, vapaaehtoistoiminta ja aktiivinen kansalaisuus YP00EQ96-3002
  • 25.03.2025 12:45 - 15:45, Järjestöt, vapaaehtoistoiminta ja aktiivinen kansalaisuus YP00EQ96-3002
  • 31.03.2025 13:00 - 16:00, Kirjallisuuspaneeli: Järjestöt, vapaaehtoistoiminta ja aktiivinen kansalaisuus YP00EQ96-3002
  • 11.04.2025 11:30 - 14:30, Kirjallisuuspaneeli: Järjestöt, vapaaehtoistoiminta ja aktiivinen kansalaisuus YP00EQ96-3002
  • 15.04.2025 08:00 - 16:00, Järjestöt, vapaaehtoistoiminta ja aktiivinen kansalaisuus YP00EQ96-3002, Globaalikasvatus ja ihmisoikeustyö YP00EQ98-3002
  • 22.04.2025 12:45 - 15:45, Järjestöt, vapaaehtoistoiminta ja aktiivinen kansalaisuus YP00EQ96-3002
  • 29.04.2025 08:00 - 11:00, Järjestöt, vapaaehtoistoiminta ja aktiivinen kansalaisuus YP00EQ96-3002

Tavoitteet

Ymmärrät kansalaisuuden käsitteen ja tiedät kansalaisen oikeudet ja velvollisuudet
Osaat toimia vapaaehtoistoiminnassa ja tiedät, kuinka yhdistys perustetaan.
Hahmotat järjestöjen, yhdistysten ja säätiöiden johtamis- ja toimintatavat sekä niitä ohjaavaa lainsäädäntöä.
Osaat innostaa eri yksilöitä ja ryhmiä aktiivisiksi toimijoiksi.
Osaat suunnitella ja toteuttaa vaikuttajaviestintää
Tunnistat vapaaehtoistoimintaa koskevat haasteet ja niiden ratkaisuyrityksiä.

Sisältö

Mitä aktiivinen kansalaisuus on tekoina?
Miten järjestöt, yhdistykset ja säätiöt perustetaan ja miten ne toimivat?
Millainen lainsäädäntö ohjaa yhdistyksiä ja säätiöitä ja miten päätöksenteko niissä toteutuu?
Miten järjestöjä ja vapaaehtoistyötä johdetaan ja rahoitetaan?
Miten vapaaehtoisia motivoidaan, innostetaan ja sitoutetaan toimintaan?
Kuinka toteutetaan kampanjointia ja vaikuttavaa viestintää?
Mitä brändityö on ja miten sitä voi hyödyntää järjestötyössä/kansalaistoiminnassa?

Opiskelumateriaali

Opintojaksolla on perehdytään mm. seuraavaan kirjallisuuteen:
• Neljäs sektori Kuinka kaupunkiaktivismi haastaa hallinnon, muuttaa markkinat ja laajentaa demokratiaa: Mäenpää, Faene 2021
• Kansalaiset, toimikaa! Kansalaistoiminta 2020-luvulla: Mari Tapio (toim.); Anneliina Wevelsiep (toim.) Sivistysliitto Kansalaisfoorumi 2022.
• Yleisseurojen tilanne ja tulevaisuus Suomessa, Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2021: Pasi Mäenpää (toim).
• Järjestöt valokeilassa. Järjestöt organisaatioina, toimijoina ja tutkimuskohteina. Humanistinen ammattikorkeakoulu julkaisuja, 136. Kimmo Lind & Pekka Kaunismaa (toim.)


Muu opiskelumateriaali jaetaan toteutuksen aikana/julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Lähiopetus Mikkelin kampuksella
Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena lukujärjestyksen mukaan. Etäosallistuminen ei ole mahdollista. Lähiopetusta ei lähtökohtaisesti tallenneta, eikä sitä korvata etäluennoilla silloin, kun lähiopetusta annetaan lukujärjestyksen mukaan.

Opintojakso sisältää lähiopetusta n. 50 tuntia (sisältää luento-opetusta, ryhmätyöskentelyä ja opintomatkan) Itsenäisen työskentelyn osuus on noin 85 tuntia
Opintojakson suoritusvaatimuksena on aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, ja opintojaksojen osaamistavoitteet integroivien oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen. Opintojaksolla on arvioitava pienryhmätehtävä sekä kirjallisuuspaneeli.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Jos työskentelet kansalaisjärjestössä voit suorittaa järjestöt ja vapaaehtoistoiminta 5 op työpaikallasi. Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua opintojakson opettajaan ja sovi opinnollistamisen mahdollisuudesta. Työhön integroitu opiskelu edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla perehdytään Luontoliiton kampanjointiin ja vaikuttavaan viestintään,
Opintojakson toteutukseen kuuluu opintomatka Helsinkiin 15.4. Opintomatkalla tutustutaan helsinkiläisiin järjestöihin ja kansalaistoimijoihin.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintomatka Helsinkiin viikolla 16, 15.4.2025.

Kirjallisuuspaneelit pidetään viikoilla 14 ja 15.

Opiskelijan työmäärä

Lähiopetus ja opintomatka 2 op,
Kirjallisuuspaneelit 1,5 op
Vaikuttajaviestintätehtävä 1,5 op

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osoitat osaamisesi suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin erilaisten arvioitavien tehtävien kautta. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää myös tehtävien palauttamista ajallaan. Lähiopetusvaihtoehdossa arvioidaan palautettujen tehtävien lisäksi myös tuntiaktiivisuutta ja osallistumista lähiopetukseen.

Arvioinnissa hyödynnetään itsearviointia, vertaisarviointia ja opettaja-arviointia.