Siirry suoraan sisältöön

Palvelumuotoilu ja liiketoiminnan kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: LT00EB12-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
07.04.2025 - 21.04.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
01.09.2025 - 30.11.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketalouden koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
Liiketalouden koulutus
Opettajat
Heli Juntunen
Vastuuopettaja
Heli Juntunen
Ryhmät
LTMI23SVB
Liiketalous, verkkototeutus
LTMI23SV
Liiketalous, verkkototeutus
LTMI23SVA
Liiketalous, verkkototeutus
LTMI23SM
Liiketalous, monimuoto
Opintojakso
LT00EB12

Toteutuksella on 3 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 2 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ti 02.09.2025 klo 16:00 - 17:00
(1 t 0 min)
Palvelumuotoilu ja liiketoiminnan kehittäminen LT00EB12-3006
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
To 09.10.2025 klo 15:00 - 15:30
(0 t 30 min)
Palvelumuotoilu ja liiketoiminnan kehittäminen LT00EB12-3006
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
To 06.11.2025 klo 15:00 - 15:30
(0 t 30 min)
Palvelumuotoilu ja liiketoiminnan kehittäminen LT00EB12-3006
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Osaat kehittää nykyisiä ja uusia palveluja vuorovaikutteisesti ja käyttäjälähtöisesti ja ottaa huomioon palvelujen digitalisoinnin tuomat mahdollisuudet.
Osaat käyttää palvelumuotoilun ja tuotteistamisen menetelmiä.
Osaat valita ja soveltaa vuorovaikutteisia kehittämismenetelmiä ja malleja käytännössä.
Osaat työskennellä kehittämistiimin jäsenenä.

Sisältö

Miten palvelutarjoomaa arvioidaan, uudistetaan ja kehitetään digitaalisessa toiminta- ja kilpailuympäristössä?
Miten asiakaskokemukset otetaan huomioon palvelukehityksen perustana?
Miten palveluja kehitetään käyttäjälähtöisesti ja vuorovaikutteisesti?
Mitä ovat palvelumuotoilun peruskäsitteet, tavoitteet ja menetelmät?
Miten palvelumuotoilun prosessi etenee?
Mitä tarkoittaa palvelujen tuotteistaminen?

Opiskelumateriaali

Tuulaniemi. Palvelumuotoilu. Talentum 2011.

Koivisto, Säynäjäkangas, Forsberg. Palvelumuotoilun bisneskirja, Alma Talent 2019

Muu opiskelumateriaali julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojakso toteutetaan verkko-opetuksena. Opintojaksoon sisältyy kolme verkkotapamista, näistä tiedotetaan opintojakson alustalla. Osallistuminen edellyttää nettiyhteyden lisäksi kuva- ja ääniyhteyttä. Verkkotapaamiset toteutetaan pääsääntöisesti Teamsissa.

Opintojaksolla opiskelu tapahtuu Learn-ympäristössä. Pääsy opintojaksoalustalle aukeaa opintojakson alkamispäivänä. Opiskelu rytmittävät oppimistehtävät. Arvioitavat tehtävät tehdään pääasiassa itsenäisesti, mutta osa tehtävistä on mahdollista suorittaa myös ryhmätyönä, jos niin haluaa. Tehtävät on palautettava annetussa aikataulussa.

Ohjaus tapahtuu teamsin , Learn-alustan ja sähköpostin välityksellä

Mikäli opiskelija on suorittanut opintojakson tavoitteiden mukaisen opintokokonaisuuden jossakin muussa korkeakoulussa alle 10-vuotta sitten, hänellä voi olla mahdollisuus opintojensa hyväksilukuun.

Mikäli opiskelija on tehnyt markkinointiin liittyvää työtä työsuhteessa jo pitkään ja hänelle on kertynyt siitä opintojakson tavoitteisiin liittyvää osaamista, hän voi osoittaa osaamisensa näytön avulla.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakson oppimistehtäviä sovelletaan työelämään

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojakso suoritetaan osa-alueittain annetussa järjestyksessä ja aikataulussa. Suorittamiseen sisältyy sekä tenttejä että oppimis-/kehttämistehtäviä.

Opintojakson 1. osio: Johdanto palvelumuotoiluun 1.9. - 28.9.2025
Opintojakson 2. osio; Palvelumuotoilun prosessi 29.9. - 26.10.2025
Opintojakson 3. osio: Palvelujen konseptointi 27.10. - 30.11.2025

Kaikki oppimistehtävät tulee olla suoritettu hyväksytysti Learn-alustalta löytyvän aikataulun mukaisesti hyväksyttävän suorituksen saamiseksi opintojaksosta. Myöhässä palautetut tehtävät arvioidaan automaattisesti hylätyksi. Opintojaksolla noudatetaan Xamkin tutkintosääntöä.

Opiskelijan työmäärä

1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelumenetelmistä ja aiemmasta osaamisesta. Työmäärä koostuu työjärjestyksen mukaisista Teams -tapaamisista ja itsenäisestä opiskelusta.

5 op = 135 h

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojakson 1. osio, johdanto palvelumuotoiluun:
Tavoitteena on ymmärtää, mitä palvelumuotoilu on ja mitkä ovat sen perusperiaatteet sekä asiakaslähtöisyyden merkitys.

Opintojakso 2. osio, palvelumuotoilun prosessi:
Tavoitteena on syventää osaamista palvelumuotoilun prosessista ja sen alkuvaiheessa käytettävistä menetelmistä, jotka auttavat ymmärtämään asiakkaiden tarpeita ja kokemuksia.

Opintojakso 3. osio, palvelujen konseptointi:
Tavoitteena on edetä palvelumuotoilun prosessin loppuvaiheeseen ja kehittää uusia tai parannettuja palveluja palvelumallin avulla.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolle hyväksytyt opiskelijat siirtyvät automaattisesti Learn-alustalle opintojakson alkaessa.

Opettaja: Heli Juntunen, heli.juntunen@xamk.fi

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla 1–5. Opintojakson arviointi perustuu Xamkin ammattikorkeakoulun opiskelijan arviointikehikkoon. Tehtäväkohtaiset arviointikriteerit ja pisteytyksen löydät Learn-alustalta.

Arviointi tällä opintojaksolla tehdään oppimistehtävien ja tenttien yhteispistekertymänä,

Siirry alkuun