Palvelumuotoilu ja liiketoiminnan kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: LT00EB12-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
07.04.2025 - 21.04.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
-
01.09.2025 - 30.11.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Liiketalouden koulutusyksikkö
- Toimipiste
- E-kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 60
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus
- Opettajat
- Heli Juntunen
- Vastuuopettaja
- Heli Juntunen
- Ryhmät
-
LTMI23SVBLiiketalous, verkkototeutus
-
LTMI23SVLiiketalous, verkkototeutus
-
LTMI23SVALiiketalous, verkkototeutus
-
LTMI23SMLiiketalous, monimuoto
- Opintojakso
- LT00EB12
Toteutuksella on 3 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 2 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 02.09.2025 klo 16:00 - 17:00 (1 t 0 min) |
Palvelumuotoilu ja liiketoiminnan kehittäminen LT00EB12-3006 |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
|
To 09.10.2025 klo 15:00 - 15:30 (0 t 30 min) |
Palvelumuotoilu ja liiketoiminnan kehittäminen LT00EB12-3006 |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
|
To 06.11.2025 klo 15:00 - 15:30 (0 t 30 min) |
Palvelumuotoilu ja liiketoiminnan kehittäminen LT00EB12-3006 |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
|
Tavoitteet
Osaat kehittää nykyisiä ja uusia palveluja vuorovaikutteisesti ja käyttäjälähtöisesti ja ottaa huomioon palvelujen digitalisoinnin tuomat mahdollisuudet.
Osaat käyttää palvelumuotoilun ja tuotteistamisen menetelmiä.
Osaat valita ja soveltaa vuorovaikutteisia kehittämismenetelmiä ja malleja käytännössä.
Osaat työskennellä kehittämistiimin jäsenenä.
Sisältö
Miten palvelutarjoomaa arvioidaan, uudistetaan ja kehitetään digitaalisessa toiminta- ja kilpailuympäristössä?
Miten asiakaskokemukset otetaan huomioon palvelukehityksen perustana?
Miten palveluja kehitetään käyttäjälähtöisesti ja vuorovaikutteisesti?
Mitä ovat palvelumuotoilun peruskäsitteet, tavoitteet ja menetelmät?
Miten palvelumuotoilun prosessi etenee?
Mitä tarkoittaa palvelujen tuotteistaminen?
Opiskelumateriaali
Tuulaniemi. Palvelumuotoilu. Talentum 2011.
Koivisto, Säynäjäkangas, Forsberg. Palvelumuotoilun bisneskirja, Alma Talent 2019
Muu opiskelumateriaali julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojakso toteutetaan verkko-opetuksena. Opintojaksoon sisältyy kolme verkkotapamista, näistä tiedotetaan opintojakson alustalla. Osallistuminen edellyttää nettiyhteyden lisäksi kuva- ja ääniyhteyttä. Verkkotapaamiset toteutetaan pääsääntöisesti Teamsissa.
Opintojaksolla opiskelu tapahtuu Learn-ympäristössä. Pääsy opintojaksoalustalle aukeaa opintojakson alkamispäivänä. Opiskelu rytmittävät oppimistehtävät. Arvioitavat tehtävät tehdään pääasiassa itsenäisesti, mutta osa tehtävistä on mahdollista suorittaa myös ryhmätyönä, jos niin haluaa. Tehtävät on palautettava annetussa aikataulussa.
Ohjaus tapahtuu teamsin , Learn-alustan ja sähköpostin välityksellä
Mikäli opiskelija on suorittanut opintojakson tavoitteiden mukaisen opintokokonaisuuden jossakin muussa korkeakoulussa alle 10-vuotta sitten, hänellä voi olla mahdollisuus opintojensa hyväksilukuun.
Mikäli opiskelija on tehnyt markkinointiin liittyvää työtä työsuhteessa jo pitkään ja hänelle on kertynyt siitä opintojakson tavoitteisiin liittyvää osaamista, hän voi osoittaa osaamisensa näytön avulla.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakson oppimistehtäviä sovelletaan työelämään
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojakso suoritetaan osa-alueittain annetussa järjestyksessä ja aikataulussa. Suorittamiseen sisältyy sekä tenttejä että oppimis-/kehttämistehtäviä.
Opintojakson 1. osio: Johdanto palvelumuotoiluun 1.9. - 28.9.2025
Opintojakson 2. osio; Palvelumuotoilun prosessi 29.9. - 26.10.2025
Opintojakson 3. osio: Palvelujen konseptointi 27.10. - 30.11.2025
Kaikki oppimistehtävät tulee olla suoritettu hyväksytysti Learn-alustalta löytyvän aikataulun mukaisesti hyväksyttävän suorituksen saamiseksi opintojaksosta. Myöhässä palautetut tehtävät arvioidaan automaattisesti hylätyksi. Opintojaksolla noudatetaan Xamkin tutkintosääntöä.
Opiskelijan työmäärä
1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelumenetelmistä ja aiemmasta osaamisesta. Työmäärä koostuu työjärjestyksen mukaisista Teams -tapaamisista ja itsenäisestä opiskelusta.
5 op = 135 h
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojakson 1. osio, johdanto palvelumuotoiluun:
Tavoitteena on ymmärtää, mitä palvelumuotoilu on ja mitkä ovat sen perusperiaatteet sekä asiakaslähtöisyyden merkitys.
Opintojakso 2. osio, palvelumuotoilun prosessi:
Tavoitteena on syventää osaamista palvelumuotoilun prosessista ja sen alkuvaiheessa käytettävistä menetelmistä, jotka auttavat ymmärtämään asiakkaiden tarpeita ja kokemuksia.
Opintojakso 3. osio, palvelujen konseptointi:
Tavoitteena on edetä palvelumuotoilun prosessin loppuvaiheeseen ja kehittää uusia tai parannettuja palveluja palvelumallin avulla.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolle hyväksytyt opiskelijat siirtyvät automaattisesti Learn-alustalle opintojakson alkaessa.
Opettaja: Heli Juntunen, heli.juntunen@xamk.fi
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1–5. Opintojakson arviointi perustuu Xamkin ammattikorkeakoulun opiskelijan arviointikehikkoon. Tehtäväkohtaiset arviointikriteerit ja pisteytyksen löydät Learn-alustalta.
Arviointi tällä opintojaksolla tehdään oppimistehtävien ja tenttien yhteispistekertymänä,