Podiatry with special needs (5 cr)
Code: JT00DK94-3001
General information
- Enrollment
- 16.03.2020 - 27.03.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 30.03.2020 - 30.09.2020
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- (Department of Sports and Rehabilitation)
- Campus
- Savonlinna Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Podiatry
- Teachers
- Marjo Heikkilä
- Arja Kiviaho-Tiippana
- Teacher in charge
- Arja Kiviaho-Tiippana
- Groups
-
JTSA19SMPodiatry, part-time studies
- Course
- JT00DK94
Objective
You are able to examine and give podiatric treatment to people with special needs.
The clients with special needs are dermatologic, neurological, mental health, alcoholics and drugs abusers and people with visual or auditive problems, and elderly patients and athletes.
You can guide and assist the patient safely and ergonomically, taking into account his / her resources and capabilities.
You know the foot ulcer development mechanism and treatment principles.
You recognize skin diseases and nail problems and treatment principles.
You are able to plan and implement individual and group counseling client-orientated.
Content
What are clients with special needs in podiatry?
What kind of foot problems have the clients with special needs?
How do you treat and prevent foot problems?
How do you identify foot ulcers and what are the treatment principles for foot ulcers?
What are the most typical skin diseases and nail problems and how are they treated?
How do you plan and implement the counselling?
What is a safe and ergonomic patient assist?
Evaluation
Students can
c. use professional vocabulary systematically.
d. look for information in the key information sources of the field.
e. identify interrelated tasks.
f. work together with customers, users and target groups.
g. use the key models, methods, software and techniques of the professional field.
h. work as team members in a goal-oriented way.
i. justify their actions according to the ethical principles of the professional field.
Course material
Opintojakson alussa sovittava kirjallisuus ja ajankohtaiset artikkelit (engl.) sekä opettajan osoittama sähköinen materiaali Learnissa.
(erityisryhmät:
- ihotauti-
- neurologiset-
- mielenterveys-
- päihde- ja aistisairaat sekä ikääntyneet potilaat ja jalkahaava, yksilö ja ryhmäohjauksen soveltaminen
Study forms and methods
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Mikäli työskentelet terveysalalla jalkaterveyteen liittyen, voit mahdollisesti suorittaa opintojakson osittain omassa työpaikassasi. Tällöin sovellat mahdollisuuksien mukaan työtehtäviäsi jalkaterapian näkökulmaan. Sovit opettajan kanssa osa-alueista jotka voit suorittaa työssäsi ja loput osa-alueet suoritat verkkoympäristössä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi koululla annettavana näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Suoritat opintojakson jonkun muun ryhmän mukana edeltävyysehdot huomioiden.
Timing of exams and assignments
Verkkotentti, kestoltaan 2h suoritettava ajanjaksolla 25-31.5.2020.
Student workload
135 h opiskelijan työnä, lähitunnit 45 h, verkko-opetusta 3 op.
Course part description
1. Erityisryhmät jalkaterapiassa
2. Iho- ja kynsisairauksien hoitoperiaatteita
3. Jalkahaavan tunnistaminen ja hoitoperiaatteet
4. Turvallinen ja ergonominen avustaminen
5. Asiakaslähtöisen ohjaustilanteen suunnitteleminen
6. Tentti
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Students can
c. use professional vocabulary systematically.
d. look for information in the key information sources of the field.
e. identify interrelated tasks.
f. work together with customers, users and target groups.
g. use the key models, methods, software and techniques of the professional field.
h. work as team members in a goal-oriented way.
i. justify their actions according to the ethical principles of the professional field.