Dokumentointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: RE00ED95-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
15.08.2020 - 04.09.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.08.2020 - 31.12.2020
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Kulttuurin koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Kouvolan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 15 - 22
- Koulutus
- Restauroinnin koulutus
- Opettajat
- Anne-Mari Junnola
- Nina Palmros
- Vastuuopettaja
- Nina Palmros
- Ryhmät
-
REKV20SPRestaurointi, päivätoteutus
- Opintojakso
- RE00ED95
Tavoitteet
Tunnet dokumentoinnin periaatteet konservoinnissa ja restauroinnissa
Osaat laatia kohteesta kuntokartoituksen, konservointi-/restaurointisuunnitelman ja -raportin
Osaat tallentaa kohteesta tarvittavaa informaatiota, kuten valokuvia, piirustuksia, näytteitä ja liittää niitä raporttiin.
Osaat eri materiaalianalyysitekniikat sekä ottaa näytteen poikkileikkausta varten.
Osaat käyttää eri mittausvälineitä/laitteita ja osaat tallentaa tietoa asianmukaisesti
Osaat tehdä kohteessa tarvittavan dokumentointivalokuvauksen ja tutkimusnäytteiden ottoon liittyvät kirjaukset tutkimusraporttia varten
Osaat kraateri- ja väriporrastekniikat sekä ottaa näytteen poikkileikkausta varten
Osaat mikroskooppivalokuvauksen perusteet ja poikkileikkausnäytteen valutekniikan
Osaat valokuvata kokonaisuuksia ja yksityiskohtia
Osaat kohdepiirtämisen ja vapaan käden piirtämisen
Sisältö
Miten restaurointisuunnitelma ja -tutkimusraportti tehdään?
Mitä on väridokumentointi esimerkiksi maalikerroksissa?
Mitkä ovat mikroskooppivalokuvauksen perusteet?
Miten tutkimusnäytteitä käsitellään ja mikroskopoidaan laboratoriossa tutkimusta varten?
Miten mitataan, valokuvataan ja piirretään alustavat luonnokset kohteessa ja toteutetaan niiden pohjalta mittapiirrokset erilaisin tekniikoin?
Mikä on kohteentutkimuksen ja dokumentoinnin tarkoitus konservoinnissa/restauroinnissa?
Arviointi
käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä
etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
hahmottaa tehtävä kokonaisuuksia
käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita
toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti
perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti
Opiskelumateriaali
Vilhelm Helander, Simo Freese, Georg Grotenfelt, Aimo Nissi,Timo Jeskanen (toim.). 1997. Hokos, warma, voloi...taloja ja kyliä saaristosta, Karjalasta ja Inkeristä.Teknillisen korkeakoulun arkkitehtiosasto. Pohjoinen. ISBN 951-749-305-3.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Työjärjestyksen mukainen opetus ja ohjaus (5 op).
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Osaamisen näyttö.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Hyväksiluku tai osittainen hyväksiluku.
Opiskelijan työmäärä
5 op
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaa
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
c. hahmottaa tehtävä kokonaisuuksia
d. toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita
f. toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti
g. perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti