Kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BI44-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.01.2019 - 14.01.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2019 - 31.05.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Terveysalan ja ensihoidon koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Kouvolan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
- Opettajat
- Pauliina Lehto
- Vastuuopettaja
- Pauliina Lehto
- Ryhmät
-
THKV18SMTerveydenhoitaja, monimuoto
- Opintojakso
- TH00BI44
Tavoitteet
Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida kouluikäisen ja nuoren kasvun ja kehityksen seurannan yhteistyössä asiakkaiden kanssa.
Osaat tukea kouluikäistä ja nuorta terveyttä edistäviin valintoihin.
Osaat kannustaa perhettä vanhemmuudessa ja terveellisten elintapojen edistämisessä.
Osaat arvioida kouluikäisen, nuoren ja hänen perheensä erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeen.
Osaat ylläpitää ja edistää yhteistyössä perheiden ja eri sidosryhmien kanssa turvallista kasvuyhteisöä ja – ympäristöä.
Sisältö
Mitä on koululaisen, nuoren ja hänen perheensä terveydenhoitajatyö ja miten sitä toteutetaan?
Mitä on opiskeluterveydenhuolto?
Miten arvioidaan koululaisen ja nuoren kasvua ja kehitystä?
Mitkä tekijät edistävät ja kuormittavat koululaisen, nuoren ja heidän perheensä terveyttä?
Miten tunnistat koululaisen, nuoren ja opiskelijan terveyden, turvattomuuden, sosiaalisen kehityksen riskejä ja häiriöitä ja miten puutut niihin?
Mitä on koululaisen, nuoren ja opiskelijan mielenterveyden ja hyvinvoinnin edistäminen ja tukeminen?
Miten edistetään päihteettömyyttä ja puututaan päihdeongelmiin koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa?
Miten edistät koululaisen, nuoren ja opiskelijan oppimisyhteisöjen ja – ympäristöjen terveellisyyttä, turvallisuutta ja toimivuutta?
Miten ohjaat yksilöitä ja ryhmiä terveyteen liittyvissä asioissa?
Miten edistät koululaisen, nuoren ja opiskelijan seksuaaliterveyttä?
Miten annat koululaisille ja opiskelijoille liikunta- ja ravitsemusohjausta?
Miten ohjaat koululaisia ja opiskelijoita uneen liittyvissä asioissa?
Arviointi
b) Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c) Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
e) Osaat käyttää keskeisiä terveydenhoitajatyön malleja ja menetelmiä.
g) Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.
Opiskelumateriaali
Opintojakson materiaali on ilmoitettu Moodlessa.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opiskelijan tulee olla läsnä ensimmäisellä lähiopetuskerralla jolloin annetaan tarkemmat ohjeet opintojakson suorittamisesta. Lähiopetusta järjestetään tukemaan Moodlessa olevia materiaaleja.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä (5 x 27 tuntia) koostuu lähiopetuksesta, itsenäisestä aiheeseen tutustumisesta, pienryhmätyöskentelystä ja laboraatioharjoituksista.
Lisätietoja opiskelijoille
pauliina.lehto@xamk.fi
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Yksilö- ja ryhmätehtävien palauttaminen määräajassa. Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen ja laboraatioharjoituksiin.
Hylätty (0)
Opiskelija ei palauta tehtäviä määräajassa tai tehtävät ovat selkeästi puutteellisia.
Opiskelija ei ole osallistunut laboraatiotunneille
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on palauttanut tehtävät annetussa määräajassa.
Tietojen soveltamisen taso osoittautuu heikoksi ja perustietojen hallinnassa on selviä puutteita. Opiskelijalla on puutteelliset valmiudet arvioida kouluikäisen ja nuoren terveydentilaa sekä siinä tapahtuvia muutoksia.
Opiskelijan työskentelyssä ei tule esille terveyden edistämisen näkökulmaa.
Aktiivinen laboraatiotunneille osallistuminen
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on palauttanut tehtävät annetussa määräajassa.
Kouluikäisen ja nuoren perustiedot terveydestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä ovat hyvin hallinnassa.
Opiskelijalla on hyvät valmiudet arvioida kouluikäisen ja nuoren terveydentilaa sekä huomioida siinä tapahtuvia muutoksia.
Opiskelijan työskentelyssä tulee esille terveyden edistämisen näkökulmaa ja osittainen kyky soveltaa sitä käytännössä.
Aktiivinen laboraatiotunneille osallistuminen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on palauttanut tehtävät annetussa määräajassa.
Opiskelija hallitsee erittäin hyvin kouluikäisen ja nuoren perustiedot terveydestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä. Opiskelijalla on erittäin hyvät valmiudet arvioida kouluikäisen ja nuoren terveydentilaa sekä huomioida siinä tapahtuvia muutoksia.
Opiskelijan työskentelyssä tulee monimuotoisesti esille terveyden edistämisen näkökulmaa sekä kyky toteuttaa sitä käytännössä.
Aktiivinen laboraatiotunneille osallistuminen.
Esitietovaatimukset
Edellytetään kliinisen hoitotyön ja kliinisen harjoittelun sekä perhe- ja yhteisöhoitotyön hyväksyttyä suorittamista.