Kulttuurien kohtaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: YP00AA26-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.01.2019 - 14.01.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2019 - 30.04.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Mikkelin kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
- Opettajat
- Kirsi Kohonen
- Vastuuopettaja
- Kirsi Kohonen
- Ryhmät
-
YPMI18KPYhteisöpedagogi, päivätoteutus
- Opintojakso
- YP00AA26
Tavoitteet
Tarkastelet kansainvälisyyden ja oman kulttuurin merkitystä ammattialallasi. Osaat hyödyntää eri kulttuurien piirteitä ja erilaisia menetelmiä monikulttuurisessa vuorovaikutuksessa. Osaat toimia monikulttuurisissa yhteisöissä.
Sisältö
Mihin kansainvälisyyttä tarvitaan nuorisotyössä ja kansalaistoiminnassa? Miksi omaan kulttuuritaustaan on tärkeää tutustua? Mitä yhteisöpedagogin tulee tietää eri kulttuureista ja monikulttuurisesta työkentästä? Miten hyödynnät kansainvälisiä nuoriso-ohjelmia ja kansainvälisyyskasvatuksen menetelmiä?
Arviointi
a) osaat käyttää johdonmukaisesti kansainvälisyyteen, kulttuureihin ja monikulttuurisuuteen liittyviä käsitteitä
b) osaat etsiä tietoa kulttuurien kohtaamisesta ja kansainvälisyyskasvatuksen menetelmistä
c) osaat hahmottaa kansainvälisyyteen liittyviä tehtäväkokonaisuuksia yhteisöpedagogin työkentillä
d) osaat toimia eri kulttuureista tulevien ihmisten kanssa
e) osaat käyttää keskeisiä kansainvälisyyskasvatuksen menetelmiä ja ohjelmia
g) osaat perustella toimintaasi alan eettisten periaatteiden mukaisesti kulttuureista tulevien ihmisten kanssa
Opiskelumateriaali
Seuraavat artikkelit tai teosten osat:
Mistä on hyvät tytöt tehty? Somalitytöt ja maineen merkitykset (luku 2.1 – Pukeutumisen moraaliset tulkinnat)
Yhteisöpedagogien haasteita ja tehtäviä monikulttuurisessa Suomessa (s. 65-96)
Naiskansalaisuus romaniuden ja suomalaisuuden risteyksessä (s. 39-71)
Varhaisen tuen palvelut maahanmuuttajataustaisille perheille. Ammattilaisten ja vanhempien kokemuksia (luku 4)
Ilman huoltajaa saapuneet lapset ja nuoret. Kokemustieto käyttöön vastaanoton kehittämisessä.
Suomen somalit osallistuvina kansalaisina
Ymmärrystä ja tukea – kohtaamattomuutta ja vääryyttä. Venäläistaustaisten perheiden institutionaalisen luottamuksen ja epäluottamuksen rakentuminen suomalaisia peruspalveluita kohtaan
Youth Work in Finland (s. 8-25)
Integration and multiculturalism
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojaksolla tarkastellaan suomalaista kulttuuria, kansainvälisyyskasvatuksen menetelmiä, kansainvälisyyttä nuorisotyössä ja kansalaistoiminnassa, kotoutumista, ihmisoikeuksia sekä erilaisia käsitteitä kulttuurien kohtaamisessa. Opintojakso koostuu luennoista, oppimistehtävistä ja vierailuista. Opintojakson aikana opiskelija pitää luentopäiväkirjaa sekä osallistuu paneelikeskusteluun.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson työpaikallasi yhteistyöverkostoja hyödyntäen joko kokonaan tai osittain. Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua vastuuopettajaan ja sovi työsi opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakson voi kokonaisuudessaan suorittaa verkossa.
Opiskelijan työmäärä
1op vastaa 27 h työmäärää.
Arviointiasteikko
1-5