Tarinallistaminen ja brändäys matkailu- ja ravitsemisalan palveluissaLaajuus (5 op)
Tunnus: MR00DU72
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Laajennat ymmärrystä tarinallistamisen elementeistä.
Ymmärrät tarinoiden merkityksen osana brändin rakentamista.
Osaat suunnitella brändiä ja hyödyntää sitä.
Osaat kehittää palveluja tarinallistamisen avulla.
Sisältö
Mistä elementeistä brändi ja tarinat koostuvat?
Miten tarinoiden avulla voidaan lisätä yrityksen kilpailukykyä?
Miten brändiä voidaan kehittää tarinallistamisen avulla?
Opintojakoon liittyy käytännönläheinen työelämäprojekti. 3 op
Ilmoittautumisaika
04.11.2024 - 17.11.2024
Ajoitus
13.01.2025 - 30.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Matkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutus
Opettaja
- Hanna Ukkola
- Marjut Kasper
Vastuuopettaja
Hanna Ukkola
Ryhmät
-
MRMI23KVMatkailu- ja palveluliiketoiminta, verkkototeutus
-
MRMI22SPMatkailu- ja palveluliiketoiminta, päivätoteutus
-
MRKT22SVMatkailu- ja palveluliiketoiminta, verkkototeutus
Tavoitteet
Laajennat ymmärrystä tarinallistamisen elementeistä.
Ymmärrät tarinoiden merkityksen osana brändin rakentamista.
Osaat suunnitella brändiä ja hyödyntää sitä.
Osaat kehittää palveluja tarinallistamisen avulla.
Sisältö
Mistä elementeistä brändi ja tarinat koostuvat?
Miten tarinoiden avulla voidaan lisätä yrityksen kilpailukykyä?
Miten brändiä voidaan kehittää tarinallistamisen avulla?
Opintojakoon liittyy käytännönläheinen työelämäprojekti. 3 op
Opiskelumateriaali
Opintojaksolla käytettävät opiskelumateriaalit löydät Learn alustalta.
Lisäksi opintojaksolla käytetään seuraavia kirjoja, jotka ovat e-kirjoina saatavilla
Ruokolainen,P. 2020. Brändikäsikirja. Kauppakamari
Viita,H.2020. Arvoa liiketoimintaan. Brändin lanseeraus vuodessa.
Kalliomäki, A. 2014. Tarinallistaminen. Palvelukokemuksen punainen lanka.
Rauhala,M.2015. Storytelling työkaluna.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojakso toteutetaan verkossa. Opintojakso pitää sisällään aloitusinfon, joka tallennetaan. Lisäksi opintojaksolla on teemapohjaisia verkkotunteja, joille osallistuminen on vapaaehtoista. Verkkotunneilla vierailee myös yrityselämän edustaja, joka on hyödyntänyt tarinallistamista.
Opintojakso koostuu kahdesta osa-alueesta, jotka arvioidaan erikseen: Brändi 2op ja Tarinallistaminen 3op. Tarkempi kuvaus kohdassa toteutuksen osat.
Pääsy opintojaksoalustalle aukeaa opintojakson alkamispäivänä.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tehdään yhteistyötä Tuohta tarinoista-hankkeen kanssa.
https://www.xamk.fi/hanke/tuohta-tarinoista/
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojaksolla on kaksi arvioitavaa oppimistehtävää.
Arvioitavat tehtävät tehdään itsenäisesti/paritöinä. Tehtävät tulee palauttaa 30.4.2025 mennessä.
Kansainvälinen yhteistyö
Opintojaksolla ei ole kansainvälistä yhteistyötä.
Opiskelijan työmäärä
1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojakso on jaettu neljän eri teeman alle
1. Brändi käsitteenä
2. Brändin luominen
3. Tarinallistaminen käsitteenä
4. Tarinan luominen
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää oppimistehtävien tekemistä hyväksytyllä arvosanalla.
Opintojakson arviointiasteikko: 1–5.
Ilmoittautumisaika
06.11.2023 - 17.11.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 30.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
- Mikkelin kampus
- E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Matkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutus
Opettaja
- Hanna Ukkola
Vastuuopettaja
Hanna Ukkola
Ryhmät
-
MRKT21SVMatkailu- ja palveluliiketoiminta, verkkototeutus
-
MRMI21SVMatkailu- ja palveluliiketoiminta, verkkototeutus
-
MRMI22KVMatkailu- ja palveluliiketoiminta, verkkototeutus
-
MRMI21SPMatkailu- ja palveluliiketoiminta, päivätoteutus
Tavoitteet
Laajennat ymmärrystä tarinallistamisen elementeistä.
Ymmärrät tarinoiden merkityksen osana brändin rakentamista.
Osaat suunnitella brändiä ja hyödyntää sitä.
Osaat kehittää palveluja tarinallistamisen avulla.
Sisältö
Mistä elementeistä brändi ja tarinat koostuvat?
Miten tarinoiden avulla voidaan lisätä yrityksen kilpailukykyä?
Miten brändiä voidaan kehittää tarinallistamisen avulla?
Opintojakoon liittyy käytännönläheinen työelämäprojekti. 3 op
Opiskelumateriaali
Learnissä oleva materiaali
Kalliomäki, Anne. 2014. Tarinallistaminen - palvelukokemuksen punainen lanka
Ruokolainen, P. 2020. Brändikäsikirja
Opiskelumuodot ja -menetelmät
1. Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lukujärjestyksen mukainen opetus sisältäen verkkoluennot, lähitunnit päiväryhmän opiskelijoille, 2 kpl oppimistehtäviä
Opintojakson teemoja ovat
1. Tarinallistamisen elementit
2. Tarinan käsikirjoittaminen
3. Brändi käsitteenä
4. Brändin luominen
2.Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa myös kokonaan verkkovälitteisesti.
3.Työhön integroitu oppimisväylä:
Jos työskentelet matkailu- ja ravitsemisalan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson työpaikallasi / projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
TKI ja työelämäyhteistyö
Yritysyhteistyö mm. Ravintola Talli https://www.xamkravintolat.fi/ravintola/ravintola-talli/
Opiskelijan työmäärä
135 h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Suomeksi
•ymmärtää ja osaa hahmottaa tarinallistamiseen ja brändiin sisältyviä käsitteitä
•osaa hyödyntää tarinallistamisen sekä brändin teoriaa ja käyttää tietoa hyväksi suunnittelussa
•osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida käsikirjoitusta yritysten tai muiden toimijoiden kanssa
Ilmoittautumisaika
07.11.2022 - 18.11.2022
Ajoitus
09.01.2023 - 30.04.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Matkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutus
Opettaja
- Hanna Ukkola
- Marjut Kasper
Vastuuopettaja
Hanna Ukkola
Ryhmät
-
MRMI21KVMatkailu- ja palveluliiketoiminta, verkkototeutus
-
MRMI20SPMatkailu- ja palveluliiketoiminta, päivätoteutus
-
MRKT20SVMatkailu- ja palveluliiketoiminta, verkkototeutus
-
MRMI20KPMatkailu- ja palveluliiketoiminta, päivätoteutus
-
MRMI20SVMatkailu- ja palveluliiketoiminta, verkkototeutus
Tavoitteet
Laajennat ymmärrystä tarinallistamisen elementeistä.
Ymmärrät tarinoiden merkityksen osana brändin rakentamista.
Osaat suunnitella brändiä ja hyödyntää sitä.
Osaat kehittää palveluja tarinallistamisen avulla.
Sisältö
Mistä elementeistä brändi ja tarinat koostuvat?
Miten tarinoiden avulla voidaan lisätä yrityksen kilpailukykyä?
Miten brändiä voidaan kehittää tarinallistamisen avulla?
Opintojakoon liittyy käytännönläheinen työelämäprojekti. 3 op
Opiskelumateriaali
Learnissa oleva materiaali
Ruokolainen,P. 2020. Brändikäsikirja. Kauppakamari
Kalliomäki, A. 2014. Tarinallistaminen. Palvelukokemuksen punainen lanka.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
1. Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lukujärjestyksen mukainen opetus sisältäen verkkoluennot, 2 kpl oppimistehtäviä, esitykset, vertaisarviointi
Opintojakson teemoja ovat
1. Tarinallistamisen elementit
2. Tarinan käsikirjoittaminen
3. Brändi käsitteenä
4. Brändin luominen
2.Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa myös kokonaan verkossa.
3.Työhön integroitu oppimisväylä:
Jos työskentelet matkailu- ja ravitsemisalan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson työpaikallasi / projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
TKI ja työelämäyhteistyö
AR Mikkeli - hanke
https://www.xamk.fi/tutkimus-ja-kehitys/armikkeli/
Paikallisten ruokatuliaisten tuotteistaminen-hanke; Tarinallistamisen mahdollisuudet ja pilotointi
https://www.xamk.fi/tutkimus-ja-kehitys/paikallisten-ruokatuliaisten-tuotteistaminen/
Opiskelijan työmäärä
135 h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
•ymmärtää ja osaa hahmottaa tarinallistamiseen ja brändiin sisältyviä käsitteitä
•osaa hyödyntää tarinallistamisen sekä brändin teoriaa ja käyttää tietoa hyväksi suunnittelussa
•osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida käsikirjoitusta yritysten tai muiden toimijoiden kanssa