Siirry suoraan sisältöön

Tarinallistaminen ja brändäys matkailu- ja ravitsemisalan palveluissa (5 op)

Toteutuksen tunnus: MR00DU72-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.11.2024 - 17.11.2024

Ajoitus

13.01.2025 - 30.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Matkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutus

Opettaja

  • Hanna Ukkola
  • Marjut Kasper

Vastuuopettaja

Hanna Ukkola

Ryhmät

  • MRMI23KV
    Matkailu- ja palveluliiketoiminta, verkkototeutus
  • MRMI22SP
    Matkailu- ja palveluliiketoiminta, päivätoteutus
  • MRKT22SV
    Matkailu- ja palveluliiketoiminta, verkkototeutus
  • 14.01.2025 16:30 - 17:15, Tarinallistaminen ja brändäys matkailu- ja ravitsemisalan palveluissa MR00DU72-3007
  • 21.01.2025 16:30 - 17:30, Tarinallistaminen ja brändäys matkailu- ja ravitsemisalan palveluissa MR00DU72-3007
  • 28.01.2025 16:30 - 17:30, Tarinallistaminen ja brändäys matkailu- ja ravitsemisalan palveluissa MR00DU72-3007
  • 04.02.2025 16:30 - 17:30, Tarinallistaminen ja brändäys matkailu- ja ravitsemisalan palveluissa MR00DU72-3007
  • 11.02.2025 16:30 - 17:30, Tarinallistaminen ja brändäys matkailu- ja ravitsemisalan palveluissa MR00DU72-3007
  • 05.03.2025 16:30 - 17:30, Tarinallistaminen ja brändäys matkailu- ja ravitsemisalan palveluissa MR00DU72-3007
  • 18.03.2025 17:00 - 18:00, Tarinallistaminen ja brändäys matkailu- ja ravitsemisalan palveluissa MR00DU72-3007

Tavoitteet

Laajennat ymmärrystä tarinallistamisen elementeistä.
Ymmärrät tarinoiden merkityksen osana brändin rakentamista.
Osaat suunnitella brändiä ja hyödyntää sitä.
Osaat kehittää palveluja tarinallistamisen avulla.

Sisältö

Mistä elementeistä brändi ja tarinat koostuvat?
Miten tarinoiden avulla voidaan lisätä yrityksen kilpailukykyä?
Miten brändiä voidaan kehittää tarinallistamisen avulla?
Opintojakoon liittyy käytännönläheinen työelämäprojekti. 3 op

Opiskelumateriaali

Opintojaksolla käytettävät opiskelumateriaalit löydät Learn alustalta.
Lisäksi opintojaksolla käytetään seuraavia kirjoja, jotka ovat e-kirjoina saatavilla

Ruokolainen,P. 2020. Brändikäsikirja. Kauppakamari
Viita,H.2020. Arvoa liiketoimintaan. Brändin lanseeraus vuodessa.

Kalliomäki, A. 2014. Tarinallistaminen. Palvelukokemuksen punainen lanka.
Rauhala,M.2015. Storytelling työkaluna.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojakso toteutetaan verkossa. Opintojakso pitää sisällään aloitusinfon, joka tallennetaan. Lisäksi opintojaksolla on teemapohjaisia verkkotunteja, joille osallistuminen on vapaaehtoista. Verkkotunneilla vierailee myös yrityselämän edustaja, joka on hyödyntänyt tarinallistamista.

Opintojakso koostuu kahdesta osa-alueesta, jotka arvioidaan erikseen: Brändi 2op ja Tarinallistaminen 3op. Tarkempi kuvaus kohdassa toteutuksen osat.

Pääsy opintojaksoalustalle aukeaa opintojakson alkamispäivänä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla tehdään yhteistyötä Tuohta tarinoista-hankkeen kanssa.
https://www.xamk.fi/hanke/tuohta-tarinoista/

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojaksolla on kaksi arvioitavaa oppimistehtävää.
Arvioitavat tehtävät tehdään itsenäisesti/paritöinä. Tehtävät tulee palauttaa 30.4.2025 mennessä.

Kansainvälinen yhteistyö

Opintojaksolla ei ole kansainvälistä yhteistyötä.

Opiskelijan työmäärä

1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojakso on jaettu neljän eri teeman alle
1. Brändi käsitteenä
2. Brändin luominen
3. Tarinallistaminen käsitteenä
4. Tarinan luominen

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää oppimistehtävien tekemistä hyväksytyllä arvosanalla.
Opintojakson arviointiasteikko: 1–5.