Skip to main content

Responsibility in hospitality servicesLaajuus (5 cr)

Code: MR00DU68

Credits

5 op

Objective

You can describe the positive and negative sociocultural, ecological and economic impacts of hospitality products and services.
You can develop the responsibility of products, services and customer behaviour.
You can communicate about the responsibility of products and services in a customer-oriented way.

Content

What are the positive and negative impacts of supplying and consuming hospitality products and services?
How do you develop products, services and customer behaviour to be more responsible?
How do you communicate about the responsibility of products and services in a customer-oriented way?
The course involves a practical project with a case company or organization (3 ECTS credits).

Enrollment

08.04.2024 - 21.04.2024

Timing

02.09.2024 - 20.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

RDI portion

3 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Campus

Ecampus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Degree Programme in Tourism and Service Business
Teachers
  • Marjut Kasper
Teacher in charge

Marjut Kasper

Groups
  • MRMI22KV
    Tourism and Service Business, online studies
  • MRMI22SP
    Tourism and Service Business, full-time studies
  • MRKT22SV
    Tourism and service business, online studies

Objective

You can describe the positive and negative sociocultural, ecological and economic impacts of hospitality products and services.
You can develop the responsibility of products, services and customer behaviour.
You can communicate about the responsibility of products and services in a customer-oriented way.

Content

What are the positive and negative impacts of supplying and consuming hospitality products and services?
How do you develop products, services and customer behaviour to be more responsible?
How do you communicate about the responsibility of products and services in a customer-oriented way?
The course involves a practical project with a case company or organization (3 ECTS credits).

Opiskelumateriaali

Learnissä oleva materiaali

Yksilölliset oppimisväylät

Opintojakso sisältää aloitusinfon, teemoitettuja verkkotapaamisia, jotka tallennetaan sekä ohjaustunteja oppimistehtävän edistämiseksi. Opintojaksolla voi edetä omaan tahtiin.

Opintojakson teemoja ovat mm:
1.Vastuullisuuden käsitteet ja osa-alueet matkailu- ja ravitsemisalalla
2.Kestävän toiminnan periaatteet ja kriteerit matkailu- ja ravitsemispalveluissa
3.Mitä on vastuullisuusviestintä?


Työhön integroitu oppimisväylä:
Jos työskentelet matkailu- ja ravitsemisalan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson työpaikallasi / projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla on työelämään kytkettyjä oppimistehtäviä. Kehittämistehtävien tekeminen ja kytkeminen omaa toimipaikkaan on mahdollista.

Tentit ja muut määräajat

Verkkotentti

Opiskelijan työmäärä

5 op = 135h

Toteutuksen osien kuvaus

Verkkotentti käsitteistä 1 op / Hyväksytty/ täydennettävä
Vastuullisuusviestintätehtävä1 op / 1-5
Yrityksen vastuullisuusanalyysi 3 op/ Arviointi 1-5

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Osaat käyttää asiantuntevasti matkailu- ja ravitsemisalan vastuullisuuteen liittyviä ammattikäsitteitä eri tilanteissa.
Osaat arvioida käyttämiäsi matkailu- ja ravitsemisalan vastuullisuuteen liittyviä tietolähteitä kriittisesti.
Osaat työskennellä tiimin jäsenenä asiantuntijatehtävissä työelämässä sekä huomata ja kuvata matkailu- ja ravitsemisalan vastuullisuuteen liittyviä ongelmia.
Osaat arvioida toimintaa matkailu- ja ravitsemisalalla asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa vastuullisuuden näkökulmasta.
Osaat valita matkailu- ja ravitsemisalan vastuullisuuden kehittämiseksi tarkoituksenmukaiset mallit, menetelmät, ohjelmistot ja tekniikat ja perustella valinnan.
Osaat soveltaa kriittisesti matkailu- ja ravitsemisalan eettisiä periaatteita eri tilanteissa.

Enrollment

06.04.2023 - 21.04.2023

Timing

04.09.2023 - 18.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

RDI portion

3 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Campus

Ecampus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 60

Degree programmes
  • Degree Programme in Tourism and Service Business
Teachers
  • Eeva Koljonen
  • Marjut Kasper
Teacher in charge

Eeva Koljonen

Groups
  • MRKT21SV
    Tourism and service business, online studies
  • MRMI21KV
    Tourism and Service Business, online studies
  • MRMI21SV
    Tourism and Service Business, online studies
  • MRMI21SP
    Tourism and Service Business, full-time studies

Objective

You can describe the positive and negative sociocultural, ecological and economic impacts of hospitality products and services.
You can develop the responsibility of products, services and customer behaviour.
You can communicate about the responsibility of products and services in a customer-oriented way.

Content

What are the positive and negative impacts of supplying and consuming hospitality products and services?
How do you develop products, services and customer behaviour to be more responsible?
How do you communicate about the responsibility of products and services in a customer-oriented way?
The course involves a practical project with a case company or organization (3 ECTS credits).

Opiskelumateriaali

Learnissä oleva aineisto

Yksilölliset oppimisväylät

Opintojakso sisältää aloitusinfon, teemoitettuja verkkotapaamisia, jotka tallennetaan sekä ohjaustunteja oppimistehtävän edistämiseksi. Opintojaksolla voi edetä omaan tahtiin.

Opintojakson teemoja ovat mm:
1.Vastuullisuuden käsitteet ja osa-alueet matkailu- ja ravitsemisalalla
2.Kestävän toiminnan periaatteet ja kriteerit matkailu- ja ravitsemispalveluissa
3.Vastuullisuusteot ravintola- ja ruokapalveluissa
4.Vastuullisuusviestintä


2. Työhön integroitu oppimisväylä:
Jos työskentelet matkailu- ja ravitsemisalan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson työpaikallasi / projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla on työelämään kytkettyjä oppimistehtäviä. Kehittämistehtävien tekeminen ja kytkeminen omaa toimipaikkaan on mahdollista.

Tentit ja muut määräajat

Verkkotentti Learnissä

Opiskelijan työmäärä

5 op on 135 h opiskelijan työtä

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojaksoon kuuluvat tehtävät:

Verkkotentti käsitteistä 1op / Hyväksytty/ hylätty
Vastuullisuusviestintä 1 op / 1-5
Yrityksen vastuullisuusanalyysi ja raportti 3 op/ Arviointi 1-5

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Osaat käyttää asiantuntevasti matkailu- ja ravitsemisalan vastuullisuuteen liittyviä ammattikäsitteitä eri tilanteissa.
Osaat arvioida käyttämiäsi matkailu- ja ravitsemisalan vastuullisuuteen liittyviä tietolähteitä kriittisesti.
Osaat työskennellä tiimin jäsenenä asiantuntijatehtävissä työelämässä sekä huomata ja kuvata matkailu- ja ravitsemisalan vastuullisuuteen liittyviä ongelmia.
Osaat arvioida toimintaa matkailu- ja ravitsemisalalla asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa vastuullisuuden näkökulmasta.
Osaat valita matkailu- ja ravitsemisalan vastuullisuuden kehittämiseksi tarkoituksenmukaiset mallit, menetelmät, ohjelmistot ja tekniikat ja perustella valinnan.
Osaat soveltaa kriittisesti matkailu- ja ravitsemisalan eettisiä periaatteita eri tilanteissa.

Enrollment

06.04.2022 - 22.04.2022

Timing

29.08.2022 - 18.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

4 op

RDI portion

3 op

Mode of delivery

20 % Contact teaching, 80 % Distance learning

Unit

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Campus

Ecampus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Degree Programme in Tourism and Service Business
Teachers
  • Eeva Koljonen
  • Marjut Kasper
Teacher in charge

Marjut Kasper

Groups
  • MRMI20SP
    Matkailu- ja palveluliiketoiminta, päivätoteutus
  • MRKT20SV
    Tourism and service business, online studies
  • MRMI20KP
    Tourism and Service Business, full-time studies
  • MRMI20SV
    Tourism and Service Business, online studies

Objective

You can describe the positive and negative sociocultural, ecological and economic impacts of hospitality products and services.
You can develop the responsibility of products, services and customer behaviour.
You can communicate about the responsibility of products and services in a customer-oriented way.

Content

What are the positive and negative impacts of supplying and consuming hospitality products and services?
How do you develop products, services and customer behaviour to be more responsible?
How do you communicate about the responsibility of products and services in a customer-oriented way?
The course involves a practical project with a case company or organization (3 ECTS credits).

Opiskelumateriaali

Learnissä oleva aineisto

Yksilölliset oppimisväylät

1. Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lukujärjestyksen mukainen opetus sisältäen teemaluentoja, tehtävän, verkkotentin ja osallistumisen Kestävä Saimaa 2030 matkailun tuotekilpailuun

Opintojakson teemoja ovat mm:
1.Vastuullisuuden käsitteet ja osa-alueet matkailu- ja ravitsemisalalla
2.Kestävän toiminnan periaatteet ja kriteerit matkailu- ja ravitsemispalveluissa
3.Uudistava matkailu
4.Vastuullisuusteot ravintola- ja ruokapalveluissa
5.Vastuullisuusviestintä

2.Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa myös kokonaan verkossa.

3.Työhön integroitu oppimisväylä:
Jos työskentelet matkailu- ja ravitsemisalan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson työpaikallasi / projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.

TKI ja työelämäyhteistyö

Kestävä Saimaa 2030 matkailun tuotekilpailussa olevat yritykset
https://www.xamk.fi/koulutus/kestava-saimaa-2030-matkailun-tuotekilpailu/

Kehittämistehtävien tekeminen ja kytkeminen omaa toimipaikkaan on mahdollista.

Tentit ja muut määräajat

Verkkotentti Learnissä

Opiskelijan työmäärä

135 h

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Osaat käyttää asiantuntevasti matkailu- ja ravitsemisalan vastuullisuuteen liittyviä ammattikäsitteitä eri tilanteissa.
Osaat arvioida käyttämiäsi matkailu- ja ravitsemisalan vastuullisuuteen liittyviä tietolähteitä kriittisesti.
Osaat työskennellä tiimin jäsenenä asiantuntijatehtävissä työelämässä sekä huomata ja kuvata matkailu- ja ravitsemisalan vastuullisuuteen liittyviä ongelmia.
Osaat arvioida toimintaa matkailu- ja ravitsemisalalla asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa vastuullisuuden näkökulmasta.
Osaat valita matkailu- ja ravitsemisalan vastuullisuuden kehittämiseksi tarkoituksenmukaiset mallit, menetelmät, ohjelmistot ja tekniikat ja perustella valinnan.
Osaat soveltaa kriittisesti matkailu- ja ravitsemisalan eettisiä periaatteita eri tilanteissa.