Vaikeat asiat ja pahat paikatLaajuus (5 op)
Tunnus: SO00CU74
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
Osaamistavoitteet
Olet sisäistänyt yksilön ja ympäristön välisen suhteen merkityksen erityistä tukea vaativissa elämäntilanteissa.
Osaat muuttaa tiedon erityistä osaamista ja asiantuntijuutta vaativista sosiaalialan tilanteista hyvinvoinnin asiantuntijuudeksi.
Kykenet vaativaan sosiaalisten ongelmien ratkaisuprosessiin itsenäisesti ja yhteistyössä, analysoiden kokonaisuutta ja ylläpitäen toivoa.
Reflektoit omaa osaamistaan, työvälineitään, työskentelyään ja asiantuntijuuttaan hyvinvointia edistäen.
Ylität rajoja (organisatorisia, kulttuurisia, ajatuksellisia, toiminnallisia) hyvinvoinnin turvaamiseksi sosiaalialan työssä
Sisältö
Millainen on yksilön ja ympäristön välisen suhteen merkitys erityistä tukea vaativissa elämäntilanteissa?
Miten muutat tiedon sosiaalialan asiantuntijuudeksi?
Miten ratkaiset vaativia sosiaalisia ongelmia?
Miten reflektoit asiantuntijuuttasi hyvinvointia edistäen?
Miten ylität erilaisia rajoja sosiaalialan työssäsi?
Esitietovaatimukset
Sosionomi (AMK) tai geronomi (AMK) -tutkinto ja riittävä alan työkokemus.
Ilmoittautumisaika
06.11.2023 - 17.11.2023
Ajoitus
23.02.2024 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
1.5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 20
Koulutus
- Hyvinvoinnin edistämisen koulutus (ylempi amk)
Opettaja
- Päivi Petrelius
- Marko Raitanen
- Tuomo Paakkonen
Vastuuopettaja
Päivi Petrelius
Ryhmät
-
SOKV23SYSosiaaliala, ylempi amk
Tavoitteet
Olet sisäistänyt yksilön ja ympäristön välisen suhteen merkityksen erityistä tukea vaativissa elämäntilanteissa.
Osaat muuttaa tiedon erityistä osaamista ja asiantuntijuutta vaativista sosiaalialan tilanteista hyvinvoinnin asiantuntijuudeksi.
Kykenet vaativaan sosiaalisten ongelmien ratkaisuprosessiin itsenäisesti ja yhteistyössä, analysoiden kokonaisuutta ja ylläpitäen toivoa.
Reflektoit omaa osaamistaan, työvälineitään, työskentelyään ja asiantuntijuuttaan hyvinvointia edistäen.
Ylität rajoja (organisatorisia, kulttuurisia, ajatuksellisia, toiminnallisia) hyvinvoinnin turvaamiseksi sosiaalialan työssä
Sisältö
Millainen on yksilön ja ympäristön välisen suhteen merkitys erityistä tukea vaativissa elämäntilanteissa?
Miten muutat tiedon sosiaalialan asiantuntijuudeksi?
Miten ratkaiset vaativia sosiaalisia ongelmia?
Miten reflektoit asiantuntijuuttasi hyvinvointia edistäen?
Miten ylität erilaisia rajoja sosiaalialan työssäsi?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali esitellään Learn pohjalla.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä
Opintojakso rakentuu kahden teeman ympärille:
1) Suhdeperustainen työskentelyote haastavissa tilanteissa (3 op) sekä
2) Ammatilliset strategiat ja oman toiminnan eettisyys (2 op)
Opintojakso sisältää lähiopetusta, joka koostuu luento-opetuksesta, työnohjaustyyppisestä pienryhmätyöskentelystä, muista kontaktiopetuspäivinä annettavista tehtävistä, PBL-työskentelystä ja siihen liittyvän ryhmäesseen kirjoittamisesta. Lisäksi opintojakson toiseen teemaan liittyy reflektiopäiväkirjan ja päiväkirjamerkintöjä tarkastelevan henkilökohtaisen artikkelin kirjoittaminen. Artikkelin tavoitteena on jäsentää omaa ammatillista käyttöteoriaa haastavissa tilanteissa.
Kontaktiopetukseen osallistuminen on velvoittavaa. Suosituksena on osallistua kontaktiopetukseen paikan päällä. Osallistuminen on mahdollista myös verkon kautta.
Opintoja nopeuttava ja työhön integroitu oppimisväylä
Opintojakso rakentuu kahden teeman ympärille:
1) Suhdeperustainen työskentely haastavissa tilanteissa (3 op) sekä
2) Ammatilliset strategiat ja oman toiminnan eettisyys (2 op)
Opintojakso sisältää lähiopetusta, joka koostuu luento-opetuksesta, työnohjaustyyppisestä pienryhmätyöskentelystä, muista kontaktiopetuspäivinä annettavista tehtävistä, PBL-työskentelystä ja siihen liittyvän ryhmäesseen kirjoittamisesta. Lisäksi opintojakson toiseen osaan liittyy reflektiopäiväkirjan ja päiväkirjamerkintöjä hyödyntävän henkilökohtaisen artikkelin kirjoittaminen. Artikkelin tavoitteena on jäsentää omaa ammatillista käyttöteoriaa haastavissa tilanteissa.
Kontaktiopetukseen osallistuminen on velvoittavaa. Suosituksena on osallistua kontaktiopetukseen paikan päällä. Osallistuminen on mahdollista myös verkon kautta.
Kaikki opetus on osin integroitua työhön, opiskelijan niin valitessa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Vierailijoita työelämästä.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan kokonaistyömäärä 135 tuntia.
Teemaan 1 liittyy kontaktiopetus 10 tuntia, tehtävät 28 tuntia, tiedonhankinta 40 tuntia
Teema 2 liittyy kontaktiopetus 10 tuntia, tehtävät 28 tuntia, reflektiopäiväkirja ja artikkeli 28 tuntia
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutuksen lisätiedot päivitetään vuosikurssin SOKV23SY toteutuksen osalta päivitetään tammikuun 2024 loppuun mennessä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytysti suoritetut tehtävät ja aktiivinen osallistuminen.
Esitietovaatimukset
Sosionomi (AMK) tai geronomi (AMK) -tutkinto ja riittävä alan työkokemus.
Ilmoittautumisaika
07.11.2022 - 18.11.2022
Ajoitus
01.03.2023 - 30.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
- Sosiaalialan koulutus (ylempi amk)
Opettaja
- Tuija Suikkanen-Malin
- Tuomo Paakkonen
- Teija Nuutinen
Vastuuopettaja
Teija Nuutinen
Ryhmät
-
SOKV22SYSosiaaliala, yamk
Tavoitteet
Olet sisäistänyt yksilön ja ympäristön välisen suhteen merkityksen erityistä tukea vaativissa elämäntilanteissa.
Osaat muuttaa tiedon erityistä osaamista ja asiantuntijuutta vaativista sosiaalialan tilanteista hyvinvoinnin asiantuntijuudeksi.
Kykenet vaativaan sosiaalisten ongelmien ratkaisuprosessiin itsenäisesti ja yhteistyössä, analysoiden kokonaisuutta ja ylläpitäen toivoa.
Reflektoit omaa osaamistaan, työvälineitään, työskentelyään ja asiantuntijuuttaan hyvinvointia edistäen.
Ylität rajoja (organisatorisia, kulttuurisia, ajatuksellisia, toiminnallisia) hyvinvoinnin turvaamiseksi sosiaalialan työssä
Sisältö
Millainen on yksilön ja ympäristön välisen suhteen merkitys erityistä tukea vaativissa elämäntilanteissa?
Miten muutat tiedon sosiaalialan asiantuntijuudeksi?
Miten ratkaiset vaativia sosiaalisia ongelmia?
Miten reflektoit asiantuntijuuttasi hyvinvointia edistäen?
Miten ylität erilaisia rajoja sosiaalialan työssäsi?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali esitellään Learn pohjalla.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso rakentuu kahdesta osiosta: Hyvinvointi asiantuntijan tavoitteellisena työnä 3op ja Henkilökohtainen ammatillinen strategia, arki ytimessä, toivoa ylläpitäen 2op. Opintojakso sisältää työnohjaustyyppisen pienryhmätyöskentelyn (yhteensä 6 tuntia), joka on velvoittavaa ja lähiopetuspäiviin sisältyvää. Verkko-opiskelijoille ryhmät ovat niin ikään velvoittavia ja ne toteutetaan samassa rytmissä lähiopetukseen osallistuvien kanssa. Opintojaksoon liittyy myös opinnäytteeseen sidottu etiikkatehtävä.
Opintoja nopeuttava ja työhön integroitu oppimisväylä: Opintojakso rakentuu kahdesta osiosta: Hyvinvointi asiantuntijan tavoitteellisena työnä 3op ja Henkilökohtainen ammatillinen strategia, arki ytimessä, toivoa ylläpitäen 2op. Opintojakso sisältää työnohjaustyyppisen pienryhmätyöskentelyn (yhteensä 6 tuntia), joka on velvoittavaa ja lähiopetuspäiviin sisältyvää. Verkko-opiskelijoille ryhmät ovat niin ikään velvoittavia ja ne toteutetaan samassa rytmissä lähiopetukseen osallistuvien kanssa. Opintojaksoon liittyy myös opinnäytteeseen sidottu etiikkatehtävä.
Kaikki opetus on osin integroitua työhön, opiskelijan niin valitessa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Vierailijoita työelämästä.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan kokonaistyömäärä 135 tuntia
Hyvinvointi asiantuntijan tavoitteellisena työnä 80 tuntia
(lähiopetus 12 tuntia (sis. seminaaripäivän), tehtävät 28, tiedonhankinta 40)
Henkilökohtainen ammatillinen strategia 55 tuntia
(lähiopetus 8 tuntia, tehtävät 27, tiedonhankinta 20)
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytysti suoritetut tehtävät ja aktiivinen osallistuminen.
Esitietovaatimukset
Sosionomi (AMK) tai geronomi (AMK) -tutkinto ja riittävä alan työkokemus.
Ilmoittautumisaika
08.11.2021 - 21.11.2021
Ajoitus
01.03.2022 - 30.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Hyvinvoinnin edistämisen koulutus (ylempi amk)
Opettaja
- Tuija Suikkanen-Malin
- Tuomo Paakkonen
- Teija Nuutinen
Vastuuopettaja
Tuija Suikkanen-Malin
Ryhmät
-
SOKV21SYSosiaaliala, yamk
Tavoitteet
Olet sisäistänyt yksilön ja ympäristön välisen suhteen merkityksen erityistä tukea vaativissa elämäntilanteissa.
Osaat muuttaa tiedon erityistä osaamista ja asiantuntijuutta vaativista sosiaalialan tilanteista hyvinvoinnin asiantuntijuudeksi.
Kykenet vaativaan sosiaalisten ongelmien ratkaisuprosessiin itsenäisesti ja yhteistyössä, analysoiden kokonaisuutta ja ylläpitäen toivoa.
Reflektoit omaa osaamistaan, työvälineitään, työskentelyään ja asiantuntijuuttaan hyvinvointia edistäen.
Ylität rajoja (organisatorisia, kulttuurisia, ajatuksellisia, toiminnallisia) hyvinvoinnin turvaamiseksi sosiaalialan työssä
Sisältö
Millainen on yksilön ja ympäristön välisen suhteen merkitys erityistä tukea vaativissa elämäntilanteissa?
Miten muutat tiedon sosiaalialan asiantuntijuudeksi?
Miten ratkaiset vaativia sosiaalisia ongelmia?
Miten reflektoit asiantuntijuuttasi hyvinvointia edistäen?
Miten ylität erilaisia rajoja sosiaalialan työssäsi?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali esitellään Learn pohjalla.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso rakentuu kahdesta osiosta: Hyvinvointi asiantuntijan tavoitteellisena työnä 3op ja Henkilökohtainen ammatillinen strategia, arki ytimessä, toivoa ylläpitäen 2op. Opintojakso sisältää työnohjaustyyppisen pienryhmätyöskentelyn (yhteensä 6 tuntia), joka on velvoittavaa ja lähiopetuspäiviin sisältyvää. Verkko-opiskelijoille ryhmät ovat niin ikään velvoittavia ja ne toteutetaan samassa rytmissä lähiopetukseen osallistuvien kanssa. Opintojaksoon liittyy myös opinnäytteeseen sidottu etiikkatehtävä.
Opintoja nopeuttava ja työhön integroitu oppimisväylä: Opintojakso rakentuu kahdesta osiosta: Hyvinvointi asiantuntijan tavoitteellisena työnä 3op ja Henkilökohtainen ammatillinen strategia, arki ytimessä, toivoa ylläpitäen 2op. Opintojakso sisältää työnohjaustyyppisen pienryhmätyöskentelyn (yhteensä 6 tuntia), joka on velvoittavaa ja lähiopetuspäiviin sisältyvää. Verkko-opiskelijoille ryhmät ovat niin ikään velvoittavia ja ne toteutetaan samassa rytmissä lähiopetukseen osallistuvien kanssa. Opintojaksoon liittyy myös opinnäytteeseen sidottu etiikkatehtävä.
Kaikki opetus on osin integroitua työhön, opiskelijan niin valitessa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Vierailijoita työelämästä.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan kokonaistyömäärä 135 tuntia
Hyvinvointi asiantuntijan tavoitteellisena työnä 80 tuntia
(lähiopetus 12 tuntia (sis. seminaaripäivän), tehtävät 28, tiedonhankinta 40)
Henkilökohtainen ammatillinen strategia 55 tuntia
(lähiopetus 8 tuntia, tehtävät 27, tiedonhankinta 20)
Lisätietoja opiskelijoille
19.4.2021 sote seminaari on monialainen asiantuntijaseminaari yhdessä Kotkassa toteutettavien Sote YAMK tutkintojen kanssa. Todennäköinen toteutuspaikka on Kotka.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytysti suoritetut tehtävät ja aktiivinen osallistuminen.
Esitietovaatimukset
Sosionomi (AMK) tai geronomi (AMK) -tutkinto ja riittävä alan työkokemus.