Siirry suoraan sisältöön

Tarve, tuki ja vastuuLaajuus (5 op)

Tunnus: SO00CU73

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Tuija Suikkanen-Malin

Osaamistavoitteet

Teet ehkäisevää työtä sosiaalialalla suunnitelmallisesti ja osaat arvioida sitä.
Osaat määritellä sosiaalipalvelujen tarpeita asiakas- ja asiakasryhmälähtöisesti.
Osaat käyttää sosiaalisen tuen menetelmiä ja välineitä tarpeiden ja resurssien mukaisesti ja arvioida niiden vaikutuksia.
Ymmärrät ja hyväksyt sosiaalialan prosessien omistajien vastuut.

Sisältö

Miten teet suunnitelmallista ehkäisevää työtä sosiaalialalla?
Miten arvioit ehkäisevää työtä?
Miten käytät sosiaalisen tuen menetelmiä ja välineitä?
Miten arvioit sosiaalisen tuen menetelmien vaikutuksia?
Miten ymmärrät ja hyväksyt prosessien omistajien vastuut?

Esitietovaatimukset

Sosionomi (AMK) tai geronomi (AMK) -tutkinto ja riittävä alan työkokemus.

Ilmoittautumisaika

04.11.2024 - 17.11.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 30

Koulutus
  • Sosiaaliala, ylempi ammattikorkeakoulututkinto
Opettaja
  • Päivi Petrelius
Vastuuopettaja

Päivi Petrelius

Ryhmät
  • SOKV24SY
    Sosiaaliala, ylempi amk

Tavoitteet

Teet ehkäisevää työtä sosiaalialalla suunnitelmallisesti ja osaat arvioida sitä.
Osaat määritellä sosiaalipalvelujen tarpeita asiakas- ja asiakasryhmälähtöisesti.
Osaat käyttää sosiaalisen tuen menetelmiä ja välineitä tarpeiden ja resurssien mukaisesti ja arvioida niiden vaikutuksia.
Ymmärrät ja hyväksyt sosiaalialan prosessien omistajien vastuut.

Sisältö

Miten teet suunnitelmallista ehkäisevää työtä sosiaalialalla?
Miten arvioit ehkäisevää työtä?
Miten käytät sosiaalisen tuen menetelmiä ja välineitä?
Miten arvioit sosiaalisen tuen menetelmien vaikutuksia?
Miten ymmärrät ja hyväksyt prosessien omistajien vastuut?

Opiskelumateriaali

Opintojakson kirjallisuus

1) Juho Saari: Samassa veneessä: empatiakuilujen poliittinen ulottuvuus Suomessa | Politiikka (journal.fi)

2) Katja Raudaskoski: ”Mahdollisuus tehdä työtä ja rakastaa” – mielenterveyspalveluita käyttävien asiakkaiden ja heidän työntekijöidensä näkemyksiä siitä mikä asiakkaan vointia kohentaa - pdf (journal.fi)

3) Sakari Kainulainen (toim.)In the Backyard of Finnish Happiness - Empirical Observations from the Happiest Country on Earth – Theseus (yksi alla olevista luvuista)

a) Experiences of disadvantage and well-being in food aid

b) Living in scarcity – stories from everyday life

c) Unrealized social rights in a welfare state: Actual capabilities of undocumented immigrants

4) Johanna Linner-Matikka ja Tiia Hipp (toim): Traumainformoitu työöote –kirjasta yksi seuraavista:

a) Vähemmistöstressi ja resilienssi sukupuoli- ja sateenkaarikirjolla

b) Rasismi ja rodullistettujen asiakkaiden tukeminen

c) Vammaisten ihmisten traumaattiset epäyhdenvertaisuuden ja ihmisoikeusloukkausen
kokemukset elämänkaariperspektiivistä

5) Anne-Mari Jaakola: Lapsen tilanteen arvioinnin tekemisen tavat lastensuojelussa | Janus Sosiaalipolitiikan ja sosiaalityön tutkimuksen aikakauslehti (journal.fi)

Muu opiskelumateriaali jaetaan toteutuksen aikana/julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa..

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Toteutus sisältää 4 lähiopetuskertaa Kouvolan kampuksella ja lisäksi yksilö- ja ryhmätyöskentelyä kontaktiopetuksen ulkopuolella.

Lähiopetusta annetaan arkipäivinä. Lähipäivien aikana kuullaan asiantuntijaluentoja, kokemusasiantuntijoita ja työskennellään vuorovaikutteisesti ja ryhmissä opintojakson teemoja työstäen. Lähitapaamisten välillä luetaan opintojakson kirjallisuutta yhteisen lukusuunnitelman mukaan ja osallistutaan lukupiirityöskentelyyn.

Läsnäolo aloitusinfossa 23.1. klo 9-10.30 ja lähipäivässä 28.2. klo 9-16.15 on pakollista ryhmätehtävien sopimiseksi, työstämiseksi ja toteuttamiseksi. Muu osallistuminen lähipäiviin on suositeltavaa. Opetuksen sisältö on kontaktiopetuksen vuorovaikutteisia työtapoja lukuunottamatta tarjolla myös learnissa ja siihen on mahdollista perehtyä itsenäisesti. Opintojakso etenee ryhmän yhteisen aikataulun mukaisesti.

Opettajan ohjausta saatavilla lähiopetuksen yhteydessä. Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja. Opettaja antaa kirjallista palautetta artikkelireferaatista ja ryhmätehtävistä. Ryhmätehtävissä hyödynnetään myös vertaispalautteenantoa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla vierailee työelämän edustajia.
Opintojaksolla tehdään simulaatioita työelämää vastaavissa ympäristöissä.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

*Tehtävien ajoittuminen

Tehtävät ajoittuvat aikavälille 23.1.-28.2. Opintojakson viimeisellä lähiopetuskerralla esitellään ryhmätehtävänä kirjoitettu blogiteksti ja ryhmän laatima esitys sekä toteutetaan ryhmän suunnittelma osallistava työpaja blogin ja ryhmätyön teemasta. Kokonaisuus vertaisarvioidaan.Opintojakso ei sisällä tenttiä.

Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat yksilö ja ryhmätehtävät.

Opiskelijan työmäärä

• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta n. 18 t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 117 t itsenäisesti ja ryhmässä työstettäviä oppimistehtäviä.

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojakso koostuu kolmesta osata, jotka arvioidaan erikseen:

1) ryhmätehtävä: lukupiirityöskentely 2 op,

2) yksilötehtävä: artikkelireferaatti 1 op,

3) ryhmätehtävä: blogi, esitys ja osallistava työpaja 2 op.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson lukupiirityöskentelyä varten muodostetaan ryhmät opintojakson aloitusinfossa. Ryhmät aikatauluttavat opintojakson aloitusinfossa omalle ryhmälleen neljä lukupiiritapaamista viikoille 5-8/2025.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää lukupiirityöskentelyyn osallistumista, yksilötehtävän ja ryhmätehtävien tekemistä hyväksytyllä arvosanalla.

Esitietovaatimukset

Sosionomi (AMK) tai geronomi (AMK) -tutkinto ja riittävä alan työkokemus.

Ilmoittautumisaika

06.11.2023 - 17.11.2023

Ajoitus

18.01.2024 - 30.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 30

Koulutus
  • Sosiaaliala, ylempi ammattikorkeakoulututkinto
Opettaja
  • Päivi Petrelius
  • Marko Raitanen
  • Tuomo Paakkonen
Vastuuopettaja

Päivi Petrelius

Ryhmät
  • SOKV23SY
    Sosiaaliala, ylempi amk

Tavoitteet

Teet ehkäisevää työtä sosiaalialalla suunnitelmallisesti ja osaat arvioida sitä.
Osaat määritellä sosiaalipalvelujen tarpeita asiakas- ja asiakasryhmälähtöisesti.
Osaat käyttää sosiaalisen tuen menetelmiä ja välineitä tarpeiden ja resurssien mukaisesti ja arvioida niiden vaikutuksia.
Ymmärrät ja hyväksyt sosiaalialan prosessien omistajien vastuut.

Sisältö

Miten teet suunnitelmallista ehkäisevää työtä sosiaalialalla?
Miten arvioit ehkäisevää työtä?
Miten käytät sosiaalisen tuen menetelmiä ja välineitä?
Miten arvioit sosiaalisen tuen menetelmien vaikutuksia?
Miten ymmärrät ja hyväksyt prosessien omistajien vastuut?

Arviointiasteikko

1-5

Esitietovaatimukset

Sosionomi (AMK) tai geronomi (AMK) -tutkinto ja riittävä alan työkokemus.

Ilmoittautumisaika

07.11.2022 - 18.11.2022

Ajoitus

09.01.2023 - 30.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 30

Koulutus
  • Sosiaalialan koulutus (ylempi amk)
Opettaja
  • Tuija Suikkanen-Malin
  • Tuomo Paakkonen
  • Teija Nuutinen
Vastuuopettaja

Teija Nuutinen

Ryhmät
  • SOKV22SY
    Sosiaaliala, ylempi amk

Tavoitteet

Teet ehkäisevää työtä sosiaalialalla suunnitelmallisesti ja osaat arvioida sitä.
Osaat määritellä sosiaalipalvelujen tarpeita asiakas- ja asiakasryhmälähtöisesti.
Osaat käyttää sosiaalisen tuen menetelmiä ja välineitä tarpeiden ja resurssien mukaisesti ja arvioida niiden vaikutuksia.
Ymmärrät ja hyväksyt sosiaalialan prosessien omistajien vastuut.

Sisältö

Miten teet suunnitelmallista ehkäisevää työtä sosiaalialalla?
Miten arvioit ehkäisevää työtä?
Miten käytät sosiaalisen tuen menetelmiä ja välineitä?
Miten arvioit sosiaalisen tuen menetelmien vaikutuksia?
Miten ymmärrät ja hyväksyt prosessien omistajien vastuut?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali ilmoitetaan Learn-oppimisalustalla

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opiskelija saa ennakkotiedot toteutuksesta s-postissa ja hän valitsee kirjautuessaan Learn alustalle opiskeleeko hän lähi- ja hybriditoteutuksessa, joka perustuu lukujärjestystietoihin vai verkko-opetuksessa, johon liitty kaksi kertaa 1,5 tunnin aikaan sidottu tapaaminen Teamsilla pienryhmässä.

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakson toteutuksessa on kolme osiota. Ehkäisevä työ ja varhainen tuki sekä ehkäisevän työn käytännöt (sisältää PBL työskentelyn), kirjallisuuspiiristä sekä tehtävistä tai harjoitteista. Lisäksi osioon kuuluuTKI-toiminnan kanssa toteutettavaa kehittämistyötä. Lähiopetus tukee oppimisen etenemistä ja vahvistaa sosiaalista tiedonmuodostusta.

Nopeutettu oppimisväylä: Opintojakson toteutuksessa on kolme osiota. Ehkäisevä työ ja varhainen tuki sekä ehkäisevän työn käytännöt (sisältää PBL työskentelyn), kirjallisuuspiiristä sekä tehtävistä tai harjoitteista. Lisäksi osioon kuuluu Työelämän ja/tai Xamkin TKI-toiminnan kanssa toteutettavaa hanketyötä meneillään olevissa hankkeissa. Tehtävien teon ja tiedonhankinnan nopeuttaminen on mahdollista.

Työhön integroitu oppimisväylä: Opintojakson toteutuksessa on kolme osiota. Ehkäisevä työ ja varhainen tuki sekä ehkäisevän työn käytännöt (sisältää PBL työskentelyn), kirjallisuuspiiristä sekä tehtävistä tai harjoitteista. Lisäksi osioon kuuluu Xamkin TKI-toiminnan kanssa toteutettavaa hanketyötä meneillään olevissa hankkeissa. Hanke työn ja tehtävät voidaan liittää myös omaan työhön.

TKI ja työelämäyhteistyö

Hanketyö toteutuu jaksolla yhteistyöprojekteissa tai TKI-akatemiamallilla..

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan kokonaistuntimäärä 135 tuntia jakautuu seuraavasti:
Lähiopetusta 16 tuntia
Kirjallisuuteen perehtyminen ja kirjallisuuskeskustelu 49 tuntia.
Tehtävät 30 tuntia
Verkosto- ja ryhmätyöskentelyä yhteensä 40 h

Lisätietoja opiskelijoille

Opetukseen kuuluu aikaansidottua opetusta vähintään 2x 1,5 tuntia PBL tutoriaalit.
Pienryhmissä PBL tutoriaali 1: 20.01.23 lähi-ja hybridi opetus klo 13-14.30 TAI verkko-opetus 19.01.23 klo 16.30-18
PBL tutoriaali 2: 17.02.23 lähi- ja hybridi opetus klo 9-10.30 TAI verkko-opetus 20.02.23.klo 16.30-18

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytysti suoritetut tehtävät ja aktiivinen osallistuminen.

Esitietovaatimukset

Sosionomi (AMK) tai geronomi (AMK) -tutkinto ja riittävä alan työkokemus.

Ilmoittautumisaika

08.11.2021 - 21.11.2021

Ajoitus

10.01.2022 - 30.04.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Sosiaaliala, ylempi ammattikorkeakoulututkinto
Opettaja
  • Tuija Suikkanen-Malin
  • Suvi Vallenius
  • Tanja Mäkelä
  • Tuomo Paakkonen
Vastuuopettaja

Tuija Suikkanen-Malin

Ryhmät
  • SOKV21SY
    Sosiaaliala, ylempi amk

Tavoitteet

Teet ehkäisevää työtä sosiaalialalla suunnitelmallisesti ja osaat arvioida sitä.
Osaat määritellä sosiaalipalvelujen tarpeita asiakas- ja asiakasryhmälähtöisesti.
Osaat käyttää sosiaalisen tuen menetelmiä ja välineitä tarpeiden ja resurssien mukaisesti ja arvioida niiden vaikutuksia.
Ymmärrät ja hyväksyt sosiaalialan prosessien omistajien vastuut.

Sisältö

Miten teet suunnitelmallista ehkäisevää työtä sosiaalialalla?
Miten arvioit ehkäisevää työtä?
Miten käytät sosiaalisen tuen menetelmiä ja välineitä?
Miten arvioit sosiaalisen tuen menetelmien vaikutuksia?
Miten ymmärrät ja hyväksyt prosessien omistajien vastuut?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali ilmoitetaan Learn-oppimisalustalla.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakson toteutuksessa on kolme osiota. Ehkäisevä työ ja varhainen tuki sekä ehkäisevän työn käytännöt (sisältää PBL työskentelyn), kirjallisuuspiiristä sekä tehtävistä tai harjoitteista. Lisäksi osioon kuuluuTKI-toiminnan kanssa toteutettavaa kehittämistyötä. Lähiopetus tukee oppimisen etenemistä ja vahvistaa sosiaalista tiedonmuodostusta.

Nopeutettu oppimisväylä: Opintojakson toteutuksessa on kolme osiota. Ehkäisevä työ ja varhainen tuki sekä ehkäisevän työn käytännöt (sisältää PBL työskentelyn), kirjallisuuspiiristä sekä tehtävistä tai harjoitteista. Lisäksi osioon kuuluu Työelämän ja/tai Xamkin TKI-toiminnan kanssa toteutettavaa hanketyötä meneillään olevissa hankkeissa. Tehtävien teon ja tiedonhankinnan nopeuttaminen on mahdollista.

Työhön integroitu oppimisväylä: Opintojakson toteutuksessa on kolme osiota. Ehkäisevä työ ja varhainen tuki sekä ehkäisevän työn käytännöt (sisältää PBL työskentelyn), kirjallisuuspiiristä sekä tehtävistä tai harjoitteista. Lisäksi osioon kuuluu Xamkin TKI-toiminnan kanssa toteutettavaa hanketyötä meneillään olevissa hankkeissa. Hanke työn ja tehtävät voidaan liittää myös omaan työhön.

TKI ja työelämäyhteistyö

Hanketyötä tehdään 2 opintopistettä yhteistyössä Kymsoten kehittämistyön kanssa. Opiskelijoille tarjotaan valinnaisesti hankkeita. Työskentely toteutetaan ryhmissä.
Työelämävieraat mahdollisia.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan kokonaistuntimäärä 135 tuntia jakautuu seuraavasti:
Lähiopetusta 16 tuntia
Kirjallisuuteen perehtyminen ja kirjallisuuskeskustelu 49 tuntia.
Tehtävät 30 tuntia
Verkosto- ja ryhmätyöskentelyä yhteensä 40 h

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytysti suoritetut tehtävät ja aktiivinen osallistuminen.

Esitietovaatimukset

Sosionomi (AMK) tai geronomi (AMK) -tutkinto ja riittävä alan työkokemus.