Tarve, tuki ja vastuuLaajuus (5 op)
Tunnus: SO00CU73
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Tuija Suikkanen-Malin
Osaamistavoitteet
Teet ehkäisevää työtä sosiaalialalla suunnitelmallisesti ja osaat arvioida sitä.
Osaat määritellä sosiaalipalvelujen tarpeita asiakas- ja asiakasryhmälähtöisesti.
Osaat käyttää sosiaalisen tuen menetelmiä ja välineitä tarpeiden ja resurssien mukaisesti ja arvioida niiden vaikutuksia.
Ymmärrät ja hyväksyt sosiaalialan prosessien omistajien vastuut.
Sisältö
Miten teet suunnitelmallista ehkäisevää työtä sosiaalialalla?
Miten arvioit ehkäisevää työtä?
Miten käytät sosiaalisen tuen menetelmiä ja välineitä?
Miten arvioit sosiaalisen tuen menetelmien vaikutuksia?
Miten ymmärrät ja hyväksyt prosessien omistajien vastuut?
Esitietovaatimukset
Sosionomi (AMK) tai geronomi (AMK) -tutkinto ja riittävä alan työkokemus.
Ilmoittautumisaika
04.11.2024 - 17.11.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 31.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
- Sosiaaliala, ylempi ammattikorkeakoulututkinto
Opettaja
- Päivi Petrelius
Vastuuopettaja
Päivi Petrelius
Ryhmät
-
SOKV24SYSosiaaliala, ylempi amk
Tavoitteet
Teet ehkäisevää työtä sosiaalialalla suunnitelmallisesti ja osaat arvioida sitä.
Osaat määritellä sosiaalipalvelujen tarpeita asiakas- ja asiakasryhmälähtöisesti.
Osaat käyttää sosiaalisen tuen menetelmiä ja välineitä tarpeiden ja resurssien mukaisesti ja arvioida niiden vaikutuksia.
Ymmärrät ja hyväksyt sosiaalialan prosessien omistajien vastuut.
Sisältö
Miten teet suunnitelmallista ehkäisevää työtä sosiaalialalla?
Miten arvioit ehkäisevää työtä?
Miten käytät sosiaalisen tuen menetelmiä ja välineitä?
Miten arvioit sosiaalisen tuen menetelmien vaikutuksia?
Miten ymmärrät ja hyväksyt prosessien omistajien vastuut?
Opiskelumateriaali
Opintojakson kirjallisuus
1) Juho Saari: Samassa veneessä: empatiakuilujen poliittinen ulottuvuus Suomessa | Politiikka (journal.fi)
2) Katja Raudaskoski: ”Mahdollisuus tehdä työtä ja rakastaa” – mielenterveyspalveluita käyttävien asiakkaiden ja heidän työntekijöidensä näkemyksiä siitä mikä asiakkaan vointia kohentaa - pdf (journal.fi)
3) Sakari Kainulainen (toim.)In the Backyard of Finnish Happiness - Empirical Observations from the Happiest Country on Earth – Theseus (yksi alla olevista luvuista)
a) Experiences of disadvantage and well-being in food aid
b) Living in scarcity – stories from everyday life
c) Unrealized social rights in a welfare state: Actual capabilities of undocumented immigrants
4) Johanna Linner-Matikka ja Tiia Hipp (toim): Traumainformoitu työöote –kirjasta yksi seuraavista:
a) Vähemmistöstressi ja resilienssi sukupuoli- ja sateenkaarikirjolla
b) Rasismi ja rodullistettujen asiakkaiden tukeminen
c) Vammaisten ihmisten traumaattiset epäyhdenvertaisuuden ja ihmisoikeusloukkausen
kokemukset elämänkaariperspektiivistä
5) Anne-Mari Jaakola: Lapsen tilanteen arvioinnin tekemisen tavat lastensuojelussa | Janus Sosiaalipolitiikan ja sosiaalityön tutkimuksen aikakauslehti (journal.fi)
Muu opiskelumateriaali jaetaan toteutuksen aikana/julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa..
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Toteutus sisältää 4 lähiopetuskertaa Kouvolan kampuksella ja lisäksi yksilö- ja ryhmätyöskentelyä kontaktiopetuksen ulkopuolella.
Lähiopetusta annetaan arkipäivinä. Lähipäivien aikana kuullaan asiantuntijaluentoja, kokemusasiantuntijoita ja työskennellään vuorovaikutteisesti ja ryhmissä opintojakson teemoja työstäen. Lähitapaamisten välillä luetaan opintojakson kirjallisuutta yhteisen lukusuunnitelman mukaan ja osallistutaan lukupiirityöskentelyyn.
Läsnäolo aloitusinfossa 23.1. klo 9-10.30 ja lähipäivässä 28.2. klo 9-16.15 on pakollista ryhmätehtävien sopimiseksi, työstämiseksi ja toteuttamiseksi. Muu osallistuminen lähipäiviin on suositeltavaa. Opetuksen sisältö on kontaktiopetuksen vuorovaikutteisia työtapoja lukuunottamatta tarjolla myös learnissa ja siihen on mahdollista perehtyä itsenäisesti. Opintojakso etenee ryhmän yhteisen aikataulun mukaisesti.
Opettajan ohjausta saatavilla lähiopetuksen yhteydessä. Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja. Opettaja antaa kirjallista palautetta artikkelireferaatista ja ryhmätehtävistä. Ryhmätehtävissä hyödynnetään myös vertaispalautteenantoa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla vierailee työelämän edustajia.
Opintojaksolla tehdään simulaatioita työelämää vastaavissa ympäristöissä.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
*Tehtävien ajoittuminen
Tehtävät ajoittuvat aikavälille 23.1.-28.2. Opintojakson viimeisellä lähiopetuskerralla esitellään ryhmätehtävänä kirjoitettu blogiteksti ja ryhmän laatima esitys sekä toteutetaan ryhmän suunnittelma osallistava työpaja blogin ja ryhmätyön teemasta. Kokonaisuus vertaisarvioidaan.Opintojakso ei sisällä tenttiä.
Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat yksilö ja ryhmätehtävät.
Opiskelijan työmäärä
• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta n. 18 t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 117 t itsenäisesti ja ryhmässä työstettäviä oppimistehtäviä.
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojakso koostuu kolmesta osata, jotka arvioidaan erikseen:
1) ryhmätehtävä: lukupiirityöskentely 2 op,
2) yksilötehtävä: artikkelireferaatti 1 op,
3) ryhmätehtävä: blogi, esitys ja osallistava työpaja 2 op.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson lukupiirityöskentelyä varten muodostetaan ryhmät opintojakson aloitusinfossa. Ryhmät aikatauluttavat opintojakson aloitusinfossa omalle ryhmälleen neljä lukupiiritapaamista viikoille 5-8/2025.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää lukupiirityöskentelyyn osallistumista, yksilötehtävän ja ryhmätehtävien tekemistä hyväksytyllä arvosanalla.
Esitietovaatimukset
Sosionomi (AMK) tai geronomi (AMK) -tutkinto ja riittävä alan työkokemus.
Ilmoittautumisaika
06.11.2023 - 17.11.2023
Ajoitus
18.01.2024 - 30.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
- Sosiaaliala, ylempi ammattikorkeakoulututkinto
Opettaja
- Päivi Petrelius
- Marko Raitanen
- Tuomo Paakkonen
Vastuuopettaja
Päivi Petrelius
Ryhmät
-
SOKV23SYSosiaaliala, ylempi amk
Tavoitteet
Teet ehkäisevää työtä sosiaalialalla suunnitelmallisesti ja osaat arvioida sitä.
Osaat määritellä sosiaalipalvelujen tarpeita asiakas- ja asiakasryhmälähtöisesti.
Osaat käyttää sosiaalisen tuen menetelmiä ja välineitä tarpeiden ja resurssien mukaisesti ja arvioida niiden vaikutuksia.
Ymmärrät ja hyväksyt sosiaalialan prosessien omistajien vastuut.
Sisältö
Miten teet suunnitelmallista ehkäisevää työtä sosiaalialalla?
Miten arvioit ehkäisevää työtä?
Miten käytät sosiaalisen tuen menetelmiä ja välineitä?
Miten arvioit sosiaalisen tuen menetelmien vaikutuksia?
Miten ymmärrät ja hyväksyt prosessien omistajien vastuut?
Arviointiasteikko
1-5
Esitietovaatimukset
Sosionomi (AMK) tai geronomi (AMK) -tutkinto ja riittävä alan työkokemus.
Ilmoittautumisaika
07.11.2022 - 18.11.2022
Ajoitus
09.01.2023 - 30.04.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
- Sosiaalialan koulutus (ylempi amk)
Opettaja
- Tuija Suikkanen-Malin
- Tuomo Paakkonen
- Teija Nuutinen
Vastuuopettaja
Teija Nuutinen
Ryhmät
-
SOKV22SYSosiaaliala, ylempi amk
Tavoitteet
Teet ehkäisevää työtä sosiaalialalla suunnitelmallisesti ja osaat arvioida sitä.
Osaat määritellä sosiaalipalvelujen tarpeita asiakas- ja asiakasryhmälähtöisesti.
Osaat käyttää sosiaalisen tuen menetelmiä ja välineitä tarpeiden ja resurssien mukaisesti ja arvioida niiden vaikutuksia.
Ymmärrät ja hyväksyt sosiaalialan prosessien omistajien vastuut.
Sisältö
Miten teet suunnitelmallista ehkäisevää työtä sosiaalialalla?
Miten arvioit ehkäisevää työtä?
Miten käytät sosiaalisen tuen menetelmiä ja välineitä?
Miten arvioit sosiaalisen tuen menetelmien vaikutuksia?
Miten ymmärrät ja hyväksyt prosessien omistajien vastuut?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali ilmoitetaan Learn-oppimisalustalla
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opiskelija saa ennakkotiedot toteutuksesta s-postissa ja hän valitsee kirjautuessaan Learn alustalle opiskeleeko hän lähi- ja hybriditoteutuksessa, joka perustuu lukujärjestystietoihin vai verkko-opetuksessa, johon liitty kaksi kertaa 1,5 tunnin aikaan sidottu tapaaminen Teamsilla pienryhmässä.
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakson toteutuksessa on kolme osiota. Ehkäisevä työ ja varhainen tuki sekä ehkäisevän työn käytännöt (sisältää PBL työskentelyn), kirjallisuuspiiristä sekä tehtävistä tai harjoitteista. Lisäksi osioon kuuluuTKI-toiminnan kanssa toteutettavaa kehittämistyötä. Lähiopetus tukee oppimisen etenemistä ja vahvistaa sosiaalista tiedonmuodostusta.
Nopeutettu oppimisväylä: Opintojakson toteutuksessa on kolme osiota. Ehkäisevä työ ja varhainen tuki sekä ehkäisevän työn käytännöt (sisältää PBL työskentelyn), kirjallisuuspiiristä sekä tehtävistä tai harjoitteista. Lisäksi osioon kuuluu Työelämän ja/tai Xamkin TKI-toiminnan kanssa toteutettavaa hanketyötä meneillään olevissa hankkeissa. Tehtävien teon ja tiedonhankinnan nopeuttaminen on mahdollista.
Työhön integroitu oppimisväylä: Opintojakson toteutuksessa on kolme osiota. Ehkäisevä työ ja varhainen tuki sekä ehkäisevän työn käytännöt (sisältää PBL työskentelyn), kirjallisuuspiiristä sekä tehtävistä tai harjoitteista. Lisäksi osioon kuuluu Xamkin TKI-toiminnan kanssa toteutettavaa hanketyötä meneillään olevissa hankkeissa. Hanke työn ja tehtävät voidaan liittää myös omaan työhön.
TKI ja työelämäyhteistyö
Hanketyö toteutuu jaksolla yhteistyöprojekteissa tai TKI-akatemiamallilla..
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan kokonaistuntimäärä 135 tuntia jakautuu seuraavasti:
Lähiopetusta 16 tuntia
Kirjallisuuteen perehtyminen ja kirjallisuuskeskustelu 49 tuntia.
Tehtävät 30 tuntia
Verkosto- ja ryhmätyöskentelyä yhteensä 40 h
Lisätietoja opiskelijoille
Opetukseen kuuluu aikaansidottua opetusta vähintään 2x 1,5 tuntia PBL tutoriaalit.
Pienryhmissä PBL tutoriaali 1: 20.01.23 lähi-ja hybridi opetus klo 13-14.30 TAI verkko-opetus 19.01.23 klo 16.30-18
PBL tutoriaali 2: 17.02.23 lähi- ja hybridi opetus klo 9-10.30 TAI verkko-opetus 20.02.23.klo 16.30-18
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytysti suoritetut tehtävät ja aktiivinen osallistuminen.
Esitietovaatimukset
Sosionomi (AMK) tai geronomi (AMK) -tutkinto ja riittävä alan työkokemus.
Ilmoittautumisaika
08.11.2021 - 21.11.2021
Ajoitus
10.01.2022 - 30.04.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sosiaaliala, ylempi ammattikorkeakoulututkinto
Opettaja
- Tuija Suikkanen-Malin
- Suvi Vallenius
- Tanja Mäkelä
- Tuomo Paakkonen
Vastuuopettaja
Tuija Suikkanen-Malin
Ryhmät
-
SOKV21SYSosiaaliala, ylempi amk
Tavoitteet
Teet ehkäisevää työtä sosiaalialalla suunnitelmallisesti ja osaat arvioida sitä.
Osaat määritellä sosiaalipalvelujen tarpeita asiakas- ja asiakasryhmälähtöisesti.
Osaat käyttää sosiaalisen tuen menetelmiä ja välineitä tarpeiden ja resurssien mukaisesti ja arvioida niiden vaikutuksia.
Ymmärrät ja hyväksyt sosiaalialan prosessien omistajien vastuut.
Sisältö
Miten teet suunnitelmallista ehkäisevää työtä sosiaalialalla?
Miten arvioit ehkäisevää työtä?
Miten käytät sosiaalisen tuen menetelmiä ja välineitä?
Miten arvioit sosiaalisen tuen menetelmien vaikutuksia?
Miten ymmärrät ja hyväksyt prosessien omistajien vastuut?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali ilmoitetaan Learn-oppimisalustalla.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakson toteutuksessa on kolme osiota. Ehkäisevä työ ja varhainen tuki sekä ehkäisevän työn käytännöt (sisältää PBL työskentelyn), kirjallisuuspiiristä sekä tehtävistä tai harjoitteista. Lisäksi osioon kuuluuTKI-toiminnan kanssa toteutettavaa kehittämistyötä. Lähiopetus tukee oppimisen etenemistä ja vahvistaa sosiaalista tiedonmuodostusta.
Nopeutettu oppimisväylä: Opintojakson toteutuksessa on kolme osiota. Ehkäisevä työ ja varhainen tuki sekä ehkäisevän työn käytännöt (sisältää PBL työskentelyn), kirjallisuuspiiristä sekä tehtävistä tai harjoitteista. Lisäksi osioon kuuluu Työelämän ja/tai Xamkin TKI-toiminnan kanssa toteutettavaa hanketyötä meneillään olevissa hankkeissa. Tehtävien teon ja tiedonhankinnan nopeuttaminen on mahdollista.
Työhön integroitu oppimisväylä: Opintojakson toteutuksessa on kolme osiota. Ehkäisevä työ ja varhainen tuki sekä ehkäisevän työn käytännöt (sisältää PBL työskentelyn), kirjallisuuspiiristä sekä tehtävistä tai harjoitteista. Lisäksi osioon kuuluu Xamkin TKI-toiminnan kanssa toteutettavaa hanketyötä meneillään olevissa hankkeissa. Hanke työn ja tehtävät voidaan liittää myös omaan työhön.
TKI ja työelämäyhteistyö
Hanketyötä tehdään 2 opintopistettä yhteistyössä Kymsoten kehittämistyön kanssa. Opiskelijoille tarjotaan valinnaisesti hankkeita. Työskentely toteutetaan ryhmissä.
Työelämävieraat mahdollisia.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan kokonaistuntimäärä 135 tuntia jakautuu seuraavasti:
Lähiopetusta 16 tuntia
Kirjallisuuteen perehtyminen ja kirjallisuuskeskustelu 49 tuntia.
Tehtävät 30 tuntia
Verkosto- ja ryhmätyöskentelyä yhteensä 40 h
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytysti suoritetut tehtävät ja aktiivinen osallistuminen.
Esitietovaatimukset
Sosionomi (AMK) tai geronomi (AMK) -tutkinto ja riittävä alan työkokemus.