Tarve, tuki ja vastuu (5 op)
Toteutuksen tunnus: SO00CU73-3008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
04.11.2024 - 17.11.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 31.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
- Sosiaaliala, ylempi ammattikorkeakoulututkinto
Opettaja
- Päivi Petrelius
Vastuuopettaja
Päivi Petrelius
Ryhmät
-
SOKV24SYSosiaaliala, ylempi amk
- 23.01.2025 13:00 - 16:15, Tarve, tuki ja vastuu SO00CU73-3008
- 24.01.2025 09:00 - 10:30, Tarve, tuki ja vastuu SO00CU73-3008
- 24.01.2025 10:45 - 12:15, Tarve, tuki ja vastuu SO00CU73-3008
- 13.02.2025 09:00 - 16:15, Tarve, tuki ja vastuu SO00CU73-3008
- 14.02.2025 09:00 - 16:15, Tarve, tuki ja vastuu SO00CU73-3008
Tavoitteet
Teet ehkäisevää työtä sosiaalialalla suunnitelmallisesti ja osaat arvioida sitä.
Osaat määritellä sosiaalipalvelujen tarpeita asiakas- ja asiakasryhmälähtöisesti.
Osaat käyttää sosiaalisen tuen menetelmiä ja välineitä tarpeiden ja resurssien mukaisesti ja arvioida niiden vaikutuksia.
Ymmärrät ja hyväksyt sosiaalialan prosessien omistajien vastuut.
Sisältö
Miten teet suunnitelmallista ehkäisevää työtä sosiaalialalla?
Miten arvioit ehkäisevää työtä?
Miten käytät sosiaalisen tuen menetelmiä ja välineitä?
Miten arvioit sosiaalisen tuen menetelmien vaikutuksia?
Miten ymmärrät ja hyväksyt prosessien omistajien vastuut?
Opiskelumateriaali
Opintojakson kirjallisuus
1) Juho Saari: Samassa veneessä: empatiakuilujen poliittinen ulottuvuus Suomessa | Politiikka (journal.fi)
2) Katja Raudaskoski: ”Mahdollisuus tehdä työtä ja rakastaa” – mielenterveyspalveluita käyttävien asiakkaiden ja heidän työntekijöidensä näkemyksiä siitä mikä asiakkaan vointia kohentaa - pdf (journal.fi)
3) Sakari Kainulainen (toim.)In the Backyard of Finnish Happiness - Empirical Observations from the Happiest Country on Earth – Theseus (yksi alla olevista luvuista)
a) Experiences of disadvantage and well-being in food aid
b) Living in scarcity – stories from everyday life
c) Unrealized social rights in a welfare state: Actual capabilities of undocumented immigrants
4) Johanna Linner-Matikka ja Tiia Hipp (toim): Traumainformoitu työöote –kirjasta yksi seuraavista:
a) Vähemmistöstressi ja resilienssi sukupuoli- ja sateenkaarikirjolla
b) Rasismi ja rodullistettujen asiakkaiden tukeminen
c) Vammaisten ihmisten traumaattiset epäyhdenvertaisuuden ja ihmisoikeusloukkausen
kokemukset elämänkaariperspektiivistä
5) Anne-Mari Jaakola: Lapsen tilanteen arvioinnin tekemisen tavat lastensuojelussa | Janus Sosiaalipolitiikan ja sosiaalityön tutkimuksen aikakauslehti (journal.fi)
Muu opiskelumateriaali jaetaan toteutuksen aikana/julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa..
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Toteutus sisältää 4 lähiopetuskertaa Kouvolan kampuksella ja lisäksi yksilö- ja ryhmätyöskentelyä kontaktiopetuksen ulkopuolella.
Lähiopetusta annetaan arkipäivinä. Lähipäivien aikana kuullaan asiantuntijaluentoja, kokemusasiantuntijoita ja työskennellään vuorovaikutteisesti ja ryhmissä opintojakson teemoja työstäen. Lähitapaamisten välillä luetaan opintojakson kirjallisuutta yhteisen lukusuunnitelman mukaan ja osallistutaan lukupiirityöskentelyyn.
Läsnäolo aloitusinfossa 23.1. klo 9-10.30 ja lähipäivässä 28.2. klo 9-16.15 on pakollista ryhmätehtävien sopimiseksi, työstämiseksi ja toteuttamiseksi. Muu osallistuminen lähipäiviin on suositeltavaa. Opetuksen sisältö on kontaktiopetuksen vuorovaikutteisia työtapoja lukuunottamatta tarjolla myös learnissa ja siihen on mahdollista perehtyä itsenäisesti. Opintojakso etenee ryhmän yhteisen aikataulun mukaisesti.
Opettajan ohjausta saatavilla lähiopetuksen yhteydessä. Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja. Opettaja antaa kirjallista palautetta artikkelireferaatista ja ryhmätehtävistä. Ryhmätehtävissä hyödynnetään myös vertaispalautteenantoa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla vierailee työelämän edustajia.
Opintojaksolla tehdään simulaatioita työelämää vastaavissa ympäristöissä.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
*Tehtävien ajoittuminen
Tehtävät ajoittuvat aikavälille 23.1.-28.2. Opintojakson viimeisellä lähiopetuskerralla esitellään ryhmätehtävänä kirjoitettu blogiteksti ja ryhmän laatima esitys sekä toteutetaan ryhmän suunnittelma osallistava työpaja blogin ja ryhmätyön teemasta. Kokonaisuus vertaisarvioidaan.Opintojakso ei sisällä tenttiä.
Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat yksilö ja ryhmätehtävät.
Opiskelijan työmäärä
• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta n. 18 t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 117 t itsenäisesti ja ryhmässä työstettäviä oppimistehtäviä.
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojakso koostuu kolmesta osata, jotka arvioidaan erikseen:
1) ryhmätehtävä: lukupiirityöskentely 2 op,
2) yksilötehtävä: artikkelireferaatti 1 op,
3) ryhmätehtävä: blogi, esitys ja osallistava työpaja 2 op.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson lukupiirityöskentelyä varten muodostetaan ryhmät opintojakson aloitusinfossa. Ryhmät aikatauluttavat opintojakson aloitusinfossa omalle ryhmälleen neljä lukupiiritapaamista viikoille 5-8/2025.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää lukupiirityöskentelyyn osallistumista, yksilötehtävän ja ryhmätehtävien tekemistä hyväksytyllä arvosanalla.
Esitietovaatimukset
Sosionomi (AMK) tai geronomi (AMK) -tutkinto ja riittävä alan työkokemus.