Skip to main content

Need, support and responsibility (5 cr)

Code: SO00CU73-3008

General information


Enrollment

04.11.2024 - 17.11.2024

Timing

01.01.2025 - 31.05.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

3 op

RDI portion

2 op

Mode of delivery

40 % Contact teaching, 60 % Distance learning

Unit

Department of Social Services and Promotion of Functional Ability

Campus

Kouvola Campus

Teaching languages

  • Finnish

Seats

20 - 30

Degree programmes

  • Degree Programme in Social Services, Master's Degree

Teachers

  • Päivi Petrelius

Teacher in charge

Päivi Petrelius

Groups

  • SOKV24SY
    Social services, master studies
  • 23.01.2025 13:00 - 16:15, Tarve, tuki ja vastuu SO00CU73-3008
  • 24.01.2025 09:00 - 10:30, Tarve, tuki ja vastuu SO00CU73-3008
  • 24.01.2025 10:45 - 12:15, Tarve, tuki ja vastuu SO00CU73-3008
  • 13.02.2025 09:00 - 16:15, Tarve, tuki ja vastuu SO00CU73-3008
  • 14.02.2025 09:00 - 16:15, Tarve, tuki ja vastuu SO00CU73-3008

Objective

You do planned prevention work in the social field and you can evaluate it.
You will be able to define the social needs of the client oriented.
You can use the methods and tools of social support according to the needs and resources, and you can evaluate them.
You understand and agree to the social field’s processes responsibilities of the owners.

Content

How you do planned prevention work in social field?
How you evaluate preventive work?
How do you use the methods and tools of social support?
How do you evaluate the methods of social support?
How to understand and accept the responsibilities of process owners?

Opiskelumateriaali

Opintojakson kirjallisuus

1) Juho Saari: Samassa veneessä: empatiakuilujen poliittinen ulottuvuus Suomessa | Politiikka (journal.fi)

2) Katja Raudaskoski: ”Mahdollisuus tehdä työtä ja rakastaa” – mielenterveyspalveluita käyttävien asiakkaiden ja heidän työntekijöidensä näkemyksiä siitä mikä asiakkaan vointia kohentaa - pdf (journal.fi)

3) Sakari Kainulainen (toim.)In the Backyard of Finnish Happiness - Empirical Observations from the Happiest Country on Earth – Theseus (yksi alla olevista luvuista)

a) Experiences of disadvantage and well-being in food aid

b) Living in scarcity – stories from everyday life

c) Unrealized social rights in a welfare state: Actual capabilities of undocumented immigrants

4) Johanna Linner-Matikka ja Tiia Hipp (toim): Traumainformoitu työöote –kirjasta yksi seuraavista:

a) Vähemmistöstressi ja resilienssi sukupuoli- ja sateenkaarikirjolla

b) Rasismi ja rodullistettujen asiakkaiden tukeminen

c) Vammaisten ihmisten traumaattiset epäyhdenvertaisuuden ja ihmisoikeusloukkausen
kokemukset elämänkaariperspektiivistä

5) Anne-Mari Jaakola: Lapsen tilanteen arvioinnin tekemisen tavat lastensuojelussa | Janus Sosiaalipolitiikan ja sosiaalityön tutkimuksen aikakauslehti (journal.fi)

Muu opiskelumateriaali jaetaan toteutuksen aikana/julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa..

Yksilölliset oppimisväylät

Toteutus sisältää 4 lähiopetuskertaa Kouvolan kampuksella ja lisäksi yksilö- ja ryhmätyöskentelyä kontaktiopetuksen ulkopuolella.

Lähiopetusta annetaan arkipäivinä. Lähipäivien aikana kuullaan asiantuntijaluentoja, kokemusasiantuntijoita ja työskennellään vuorovaikutteisesti ja ryhmissä opintojakson teemoja työstäen. Lähitapaamisten välillä luetaan opintojakson kirjallisuutta yhteisen lukusuunnitelman mukaan ja osallistutaan lukupiirityöskentelyyn.

Läsnäolo aloitusinfossa 23.1. klo 9-10.30 ja lähipäivässä 28.2. klo 9-16.15 on pakollista ryhmätehtävien sopimiseksi, työstämiseksi ja toteuttamiseksi. Muu osallistuminen lähipäiviin on suositeltavaa. Opetuksen sisältö on kontaktiopetuksen vuorovaikutteisia työtapoja lukuunottamatta tarjolla myös learnissa ja siihen on mahdollista perehtyä itsenäisesti. Opintojakso etenee ryhmän yhteisen aikataulun mukaisesti.

Opettajan ohjausta saatavilla lähiopetuksen yhteydessä. Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja. Opettaja antaa kirjallista palautetta artikkelireferaatista ja ryhmätehtävistä. Ryhmätehtävissä hyödynnetään myös vertaispalautteenantoa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla vierailee työelämän edustajia.
Opintojaksolla tehdään simulaatioita työelämää vastaavissa ympäristöissä.

Tentit ja muut määräajat

*Tehtävien ajoittuminen

Tehtävät ajoittuvat aikavälille 23.1.-28.2. Opintojakson viimeisellä lähiopetuskerralla esitellään ryhmätehtävänä kirjoitettu blogiteksti ja ryhmän laatima esitys sekä toteutetaan ryhmän suunnittelma osallistava työpaja blogin ja ryhmätyön teemasta. Kokonaisuus vertaisarvioidaan.Opintojakso ei sisällä tenttiä.

Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat yksilö ja ryhmätehtävät.

Opiskelijan työmäärä

• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta n. 18 t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 117 t itsenäisesti ja ryhmässä työstettäviä oppimistehtäviä.

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojakso koostuu kolmesta osata, jotka arvioidaan erikseen:

1) ryhmätehtävä: lukupiirityöskentely 2 op,

2) yksilötehtävä: artikkelireferaatti 1 op,

3) ryhmätehtävä: blogi, esitys ja osallistava työpaja 2 op.

Further information

Opintojakson lukupiirityöskentelyä varten muodostetaan ryhmät opintojakson aloitusinfossa. Ryhmät aikatauluttavat opintojakson aloitusinfossa omalle ryhmälleen neljä lukupiiritapaamista viikoille 5-8/2025.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää lukupiirityöskentelyyn osallistumista, yksilötehtävän ja ryhmätehtävien tekemistä hyväksytyllä arvosanalla.

Qualifications

Sosionomi (AMK) tai geronomi (AMK) -tutkinto ja riittävä alan työkokemus.