Nuorisokasvatuksen ammatillisuus ajassaLaajuus (5 op)
Tunnus: NK00DV04
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Osaat tunnistaa nuorisokasvatuksen teoreettiset perusteet ja niiden soveltamismahdollisuudet työelämässä.
Osaat jäsentää nuorisokasvatuksen monialaisen ammatillisen ja yhteiskunnallisen luonteen nyky-yhteiskunnassa.
Osaat hahmottaa nuorisokasvatuksen ajan haasteita ja kehityssuuntia asiantuntevasti ja laaja-alaisesti.
Sisältö
Miten nuorisokasvatuksen ammatillisuus on rakentunut suomalaisessa yhteiskunnassa?
Miten nuorisokasvatus on teoreettisesti ja käytännöllisesti jäsennettävissä osana kasvatustoimintaa?
Miten tunnistat nuorisokasvatusta koskevia ajan haasteita yhteiskunnallisessa keskustelussa ja käytännön työelämässä?
Ilmoittautumisaika
04.11.2024 - 17.11.2024
Ajoitus
13.01.2025 - 30.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Nuorisokasvatuksen johtamisen ja kehittämisen koulutus (ylempi amk)
Opettaja
- Pekka Penttinen
Vastuuopettaja
Pekka Penttinen
Ryhmät
-
NKMI24SYNuorisokasvatuksen johtaminen ja kehittäminen, ylempi amk
Tavoitteet
Osaat tunnistaa nuorisokasvatuksen teoreettiset perusteet ja niiden soveltamismahdollisuudet työelämässä.
Osaat jäsentää nuorisokasvatuksen monialaisen ammatillisen ja yhteiskunnallisen luonteen nyky-yhteiskunnassa.
Osaat hahmottaa nuorisokasvatuksen ajan haasteita ja kehityssuuntia asiantuntevasti ja laaja-alaisesti.
Sisältö
Miten nuorisokasvatuksen ammatillisuus on rakentunut suomalaisessa yhteiskunnassa?
Miten nuorisokasvatus on teoreettisesti ja käytännöllisesti jäsennettävissä osana kasvatustoimintaa?
Miten tunnistat nuorisokasvatusta koskevia ajan haasteita yhteiskunnallisessa keskustelussa ja käytännön työelämässä?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali on osin saatavissa Learn-ympäristössä. Opintojakson suorituksessa on aiheesta riippuen syytä käyttää myös muuta opiskelumateriaalia.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Toteutus sisältää 2 x 8 tunnin lähiopetuskertaa Mikkelin kampuksella ja lisäksi yhden neljän tunnin mittaisen kontaktiopetuksen verkkoympäristössä. Opintojaksosta on itsenäinen suoritusvaihtoehto, johon ei kuulu lähi tai kontaktiopetusta.
Opintojakso etenee ryhmän yhteisen aikataulun mukaisesti. Opintojakson aikana tehdään pienryhmätehtäviä ja opintojakso suoritetaan esseetehtävänä. Opintojakson suorituksesta annetaan tiivis kirjallinen palaute.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakson suoritus kytkeytyy opiskelijan työelämäkysymyksiin ja siellä havaittaviin aiheisiin. Opintojakson suoritus kohdentuu työelämän ilmiötasoiseen havainnointiin ja analyysiin. Tuotettua tietoa on mahdollista soveltaa työelämässä sekä oman ammatillisen kasvun syventämisessä.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojakso suoritetaan valinnaisella 10-15 sivun mittaisella esseellä, jossa arvioidaan eri näkökulmista omaa tai ammattikunnan ammatillista tilaa ja sen muutosta. Opintojakso ei sisällä tenttiä. Opintojakson aikana tehdään pienryhmätehtäviä.
Opintojakson suoritus tulee palauttaa 6.5. mennessä. Toinen palautuspäivä on 31.5.
Opiskelijan työmäärä
1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta 20 tuntia on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa. Itsenäinen suoritustapa koostuu 135 tunnin itsenäisestä työskentelystä.
Toteutuksen osien kuvaus
.
Lisätietoja opiskelijoille
Opetus järjestetään
- ti 14.1. lähi,
- ma 10.2. verkko ja
- ma 14.4. lähi
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää esseetehtävän tekemistä hyväksytysti. Opintojakson arviointiasteikko on1–5.
Ilmoittautumisaika
06.11.2023 - 17.11.2023
Ajoitus
16.01.2024 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Nuorisokasvatuksen johtamisen ja kehittämisen koulutus (ylempi amk)
Opettaja
- Pekka Penttinen
Vastuuopettaja
Pekka Penttinen
Ryhmät
-
NKMI23SVYNuorisokasvatuksen johtaminen ja kehittäminen, ylempi amk
Tavoitteet
Osaat tunnistaa nuorisokasvatuksen teoreettiset perusteet ja niiden soveltamismahdollisuudet työelämässä.
Osaat jäsentää nuorisokasvatuksen monialaisen ammatillisen ja yhteiskunnallisen luonteen nyky-yhteiskunnassa.
Osaat hahmottaa nuorisokasvatuksen ajan haasteita ja kehityssuuntia asiantuntevasti ja laaja-alaisesti.
Sisältö
Miten nuorisokasvatuksen ammatillisuus on rakentunut suomalaisessa yhteiskunnassa?
Miten nuorisokasvatus on teoreettisesti ja käytännöllisesti jäsennettävissä osana kasvatustoimintaa?
Miten tunnistat nuorisokasvatusta koskevia ajan haasteita yhteiskunnallisessa keskustelussa ja käytännön työelämässä?
Opiskelumateriaali
Opintojakson opiskelumateriaali rakentuu opiskelijan ammatillisuutta koskevan lähestymitavan perusteella. Osa materiaalista on löydettävissä Learn-oppimisympäristössä.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Suomeksi
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähi- ja verkko-opetuksessa (3 x 8 t) jäsennät nuorisokasvatuksen sen monialaisen luonteen mukaisesti nyky-yhteiskunnassa. Erotat nuorisokasvatuksen teoreettiset perinteet toisistaan ja tunnistat niiden ilmenemisen nykypäivän nuorisokasvatuksessa ja nuorisotyössä. Opit hahmottamaan nuorisokasvatuksen ajan haasteita nuorisotyön kentällä asiantuntevasti ja laaja-alaisesti.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa itsenäisesti oppimistehtävien avulla henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman mukaisesti. Ota yhteys opintojakson vastuuopettajaan.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa työelämän tutkimukselliseen kehittämistehtävään kiinnitettynä. Sovi suoritustavasta opettajan kanssa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakson suoritus kohdentuu työelämän ilmiötasoiseen havainnointiin ja analyysiin. Tuotettua tietoa on mahdollista soveltaa työelämässä sekä oman ammatillisen kasvun syventämisessä. Opintojakso on mahdollista kytkeä Juvenian TKI-toimintaan.
Opiskelijan työmäärä
Luento-opetusta 20 t
Itsenäistä työskentelyä 111 t
TAI
Itsenäistä työskentelyä 135 t
Lisätietoja opiskelijoille
Opetus järjestetään koulutuksen lähiopetusrytmityksen mukaisesti:
- Ti 16.1. klo 8-16 (lähiopetus)
- Ma 12.2. klo 8-12 (verkko-opetus)
- Ma 15.4. klo 10-17 (lähiopetus)
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi perustuu seminaarityöskentelyyn sekä ammatillisuutta käsittelevään tehtävään.
Ilmoittautumisaika
07.11.2022 - 18.11.2022
Ajoitus
09.01.2023 - 31.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Nuorisokasvatuksen johtamisen ja kehittämisen koulutus (ylempi amk)
Opettaja
- YP Opettaja 1 MRNY
- Pekka Penttinen
Vastuuopettaja
Pekka Penttinen
Ryhmät
-
NKMI22SYNuorisokasvatuksen johtaminen ja kehittäminen, ylempi amk
Tavoitteet
Osaat tunnistaa nuorisokasvatuksen teoreettiset perusteet ja niiden soveltamismahdollisuudet työelämässä.
Osaat jäsentää nuorisokasvatuksen monialaisen ammatillisen ja yhteiskunnallisen luonteen nyky-yhteiskunnassa.
Osaat hahmottaa nuorisokasvatuksen ajan haasteita ja kehityssuuntia asiantuntevasti ja laaja-alaisesti.
Sisältö
Miten nuorisokasvatuksen ammatillisuus on rakentunut suomalaisessa yhteiskunnassa?
Miten nuorisokasvatus on teoreettisesti ja käytännöllisesti jäsennettävissä osana kasvatustoimintaa?
Miten tunnistat nuorisokasvatusta koskevia ajan haasteita yhteiskunnallisessa keskustelussa ja käytännön työelämässä?
Opiskelumateriaali
Opintojakson opiskelumateriaali rakentuu opiskelijan ammatillisuutta koskevan lähestymitavan perusteella. Osa materiaalista on löydettävissä Learn-oppimisympäristössä.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähi- ja verkko-opetuksessa (3 x 8 t) jäsennät nuorisokasvatuksen sen monialaisen luonteen mukaisesti nyky-yhteiskunnassa. Erotat nuorisokasvatuksen teoreettiset perinteet toisistaan ja tunnistat niiden ilmenemisen nykypäivän nuorisokasvatuksessa ja nuorisotyössä. Opit hahmottamaan nuorisokasvatuksen ajan haasteita nuorisotyön kentällä asiantuntevasti ja laaja-alaisesti.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa itsenäisesti oppimistehtävien avulla henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman mukaisesti. Ota yhteys opintojakson vastuuopettajaan.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa työelämän tutkimukselliseen kehittämistehtävään kiinnitettynä. Sovi suoritustavasta opettajan kanssa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakson suoritus kohdentuu työelämän ilmiötasoiseen havainnointiin ja analyysiin. Tuotettua tietoa on mahdollista soveltaa työelämässä sekä oman ammatillisen kasvun syventämisessä. Opintojakso on mahdollista kytkeä Juvenian TKI-toimintaan.
Opiskelijan työmäärä
Luento-opetusta 24 t
Itsenäistä työskentelyä 111 t
TAI
Itsenäistä työskentelyä 135 t
Lisätietoja opiskelijoille
Opetus järjestetään koulutuksen lähiopetusrytmityksen mukaisesti:
- Ti 17.1. klo 8-16 (lähiopetus)
- Ma 13.2. klo 8-12 (verkko-opetus)
- Ma 24.4. klo 10-17 (lähiopetus)
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi perustuu seminaarityöskentelyyn sekä ammatillisuutta käsittelevään tehtävään.
Ilmoittautumisaika
08.11.2021 - 21.11.2021
Ajoitus
10.01.2022 - 31.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Nuorisokasvatuksen johtamisen ja kehittämisen koulutus (ylempi amk)
Opettaja
- Pekka Penttinen
Vastuuopettaja
Pekka Penttinen
Ryhmät
-
NKMI21SYNuorisokasvatuksen johtaminen ja kehittäminen, ylempi amk
Tavoitteet
Osaat tunnistaa nuorisokasvatuksen teoreettiset perusteet ja niiden soveltamismahdollisuudet työelämässä.
Osaat jäsentää nuorisokasvatuksen monialaisen ammatillisen ja yhteiskunnallisen luonteen nyky-yhteiskunnassa.
Osaat hahmottaa nuorisokasvatuksen ajan haasteita ja kehityssuuntia asiantuntevasti ja laaja-alaisesti.
Sisältö
Miten nuorisokasvatuksen ammatillisuus on rakentunut suomalaisessa yhteiskunnassa?
Miten nuorisokasvatus on teoreettisesti ja käytännöllisesti jäsennettävissä osana kasvatustoimintaa?
Miten tunnistat nuorisokasvatusta koskevia ajan haasteita yhteiskunnallisessa keskustelussa ja käytännön työelämässä?
Opiskelumateriaali
Opintojakson opiskelumateriaali rakentuu opiskelijan ammatillisuutta koskevan lähestymitavan perusteella. Osa materiaalista on löydettävissä Learn-oppimisympäristössä.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetuksessa (3 x 8 t) jäsennät nuorisokasvatuksen sen monialaisen luonteen mukaisesti nyky-yhteiskunnassa. Erotat nuorisokasvatuksen teoreettiset perinteet toisistaan ja tunnistat niiden ilmenemisen nykypäivän nuorisokasvatuksessa ja nuorisotyössä. Opit hahmottamaan nuorisokasvatuksen ajan haasteita nuorisotyön kentällä asiantuntevasti ja laaja-alaisesti.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa itsenäisesti oppimistehtävien avulla henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman mukaisesti. Ota yhteys opintojakson vastuuopettajaan.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa työelämän tutkimukselliseen kehittämistehtävään kiinnitettynä. Sovi suoritustavasta opettajan kanssa.
TKI ja työelämäyhteistyö
OPintojakson suoritus kohdentuu työelämän ilmiötasoiseen havainnointiin ja analyysiin. Tuotettua tietoa on mahdollista soveltaa työelämässä sekä oman ammatillisen kasvun syventämisessä.
Opiskelijan työmäärä
Luento-opetusta 24 t
Itsenäistä työskentelyä 111 t
TAI
Itsenäistä työskentelyä 135 t
Lisätietoja opiskelijoille
Opetus järjestetään koulutuksen lähiopeusrytmityksen mukaisesti.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi perustuu seminaarityöskentelyyn sekä ammatillisuutta käsittelevään tehtävään.