Siirry suoraan sisältöön

Palveluprosessit ja niiden johtaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: BY2530039

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Tunnistat erilaisia palveluihin liittyviä prosesseja sekä niihin liittyviä kehittämistarpeita ja –mahdollisuuksia Osaat käyttää kokonaisarkkitehtuuriperiaatetta toiminnan ja tiedonhallinnan kehittämisen viitekehyksenä Osaat mallintaa toimintaa ja tiedonkulkua ja hyödyntää mallinnusta kehittämisen apuna Osaat suunnitella, toteuttaa, johtaa ja arvioida palveluprosessien ja tiedonkulun kehittämistyön

Sisältö

Mitä ovat palvelukokonaisuudet? Mikä on palveluarkkitehtuuri ja miten sitä voi hyödyntää toiminnan ja tiedonhallinnan kehittämisessä? Millaisia menetelmiä voidaan käyttää toiminnan ja tiedonhallinnan mallintamisessa ja kehittämisessä? Miten digitaalisuus muuttaa organisaation toimintaa? Miten tietojohtaminen tukee organisaation tavoitteita? Kuinka digitaalinen tiedonhallinta lisää organisaation tuottavuutta?

Esitietovaatimukset

Ei edellytä aiempaa osaamista

Opintojaksoa täydentävät opinnot

Ei muita opintojaksoon liittyviä opintoja

Ilmoittautumisaika

06.04.2023 - 21.04.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 50

Opettaja
  • Tuija Silfer-Karppanen
Vastuuhenkilö

Tuija Silfer-Karppanen

Opiskelijaryhmät
  • Master_eKampus
    Master-opinnot, eKampus

Tavoitteet

Tunnistat erilaisia palveluihin liittyviä prosesseja sekä niihin liittyviä kehittämistarpeita ja –mahdollisuuksia Osaat käyttää kokonaisarkkitehtuuriperiaatetta toiminnan ja tiedonhallinnan kehittämisen viitekehyksenä Osaat mallintaa toimintaa ja tiedonkulkua ja hyödyntää mallinnusta kehittämisen apuna Osaat suunnitella, toteuttaa, johtaa ja arvioida palveluprosessien ja tiedonkulun kehittämistyön

Sisältö

Mitä ovat palvelukokonaisuudet? Mikä on palveluarkkitehtuuri ja miten sitä voi hyödyntää toiminnan ja tiedonhallinnan kehittämisessä? Millaisia menetelmiä voidaan käyttää toiminnan ja tiedonhallinnan mallintamisessa ja kehittämisessä? Miten digitaalisuus muuttaa organisaation toimintaa? Miten tietojohtaminen tukee organisaation tavoitteita? Kuinka digitaalinen tiedonhallinta lisää organisaation tuottavuutta?

Arviointiasteikko

1-5

Esitietovaatimukset

Ei edellytä aiempaa osaamista

Ilmoittautumisaika

15.08.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 18.12.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Opettaja
  • Tuija Silfer-Karppanen
  • Anu Rantanen
Vastuuhenkilö

Tuija Silfer-Karppanen

Opiskelijaryhmät
  • Master_eKampus
    Master-opinnot, eKampus

Tavoitteet

Tunnistat erilaisia palveluihin liittyviä prosesseja sekä niihin liittyviä kehittämistarpeita ja –mahdollisuuksia Osaat käyttää kokonaisarkkitehtuuriperiaatetta toiminnan ja tiedonhallinnan kehittämisen viitekehyksenä Osaat mallintaa toimintaa ja tiedonkulkua ja hyödyntää mallinnusta kehittämisen apuna Osaat suunnitella, toteuttaa, johtaa ja arvioida palveluprosessien ja tiedonkulun kehittämistyön

Sisältö

Mitä ovat palvelukokonaisuudet? Mikä on palveluarkkitehtuuri ja miten sitä voi hyödyntää toiminnan ja tiedonhallinnan kehittämisessä? Millaisia menetelmiä voidaan käyttää toiminnan ja tiedonhallinnan mallintamisessa ja kehittämisessä? Miten digitaalisuus muuttaa organisaation toimintaa? Miten tietojohtaminen tukee organisaation tavoitteita? Kuinka digitaalinen tiedonhallinta lisää organisaation tuottavuutta?

Opiskelumateriaali

Learn alustan materiaali, sekä muu itse hankittu materiaali

Yksilölliset oppimisväylät

Opintojaksolla perehdyt palveluprosessien kuvaamiseen. Oppimistehtävien kautta pääset kehittämään oman työsi kannalta keskeistä palveluprosessia tai saat mmjahsollisuuden kurkistaa johonkin sinua kiinnostavaan palveluprosessiin. Opit perusteet myös johtamisen kannalta keskeiseen palveluprosessien mittaamiseen ja pääset perehtymään asiaan myös käytännön kautta oman oppimistehtäväsi näkökulmasta.

Opintojakso opiskellaan verkkototeutuksena ja voit suorittaa sen omaan tahtiisi. Opintojakson materiaalina on learn alustan materiaali, sekä muu itsenäisesti etsitty materiaali, joka tukee valitsemaasi oppimistehtävän näkökulmaa.
Opintojakson aloitus luento pidetään Teamsin välityksellä 30.8.2022 klo. 16 - 17.Luento nauhoitetaan ja on katsottavissa myöshemmin Learn alustalla olevan linkin kautta.

TKI ja työelämäyhteistyö

Sinulla on mahdollisuus liittää opintojakson oppimistehtävä joko omaan työhösi tai etsiä itseäsi muuten kiinnostava palveluprosessi, jonka avulla oppimistehtävän teet. Oppimistehtävässä työstetään joku opiskelijan itse valitsema ja olemassaoleva palveluprosessi.

Opiskelijan työmäärä

135h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelija osaa

käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä

etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä

hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia

toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa

käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita

toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti

perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti

Esitietovaatimukset

Ei edellytä aiempaa osaamista

Ajoitus

30.08.2021 - 31.12.2021

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Opettaja
  • Anu Rantanen
Vastuuhenkilö

Anu Rantanen

Opiskelijaryhmät
  • Master_eKampus
    Master-opinnot, eKampus

Tavoitteet

Tunnistat erilaisia palveluihin liittyviä prosesseja sekä niihin liittyviä kehittämistarpeita ja –mahdollisuuksia Osaat käyttää kokonaisarkkitehtuuriperiaatetta toiminnan ja tiedonhallinnan kehittämisen viitekehyksenä Osaat mallintaa toimintaa ja tiedonkulkua ja hyödyntää mallinnusta kehittämisen apuna Osaat suunnitella, toteuttaa, johtaa ja arvioida palveluprosessien ja tiedonkulun kehittämistyön

Sisältö

Mitä ovat palvelukokonaisuudet? Mikä on palveluarkkitehtuuri ja miten sitä voi hyödyntää toiminnan ja tiedonhallinnan kehittämisessä? Millaisia menetelmiä voidaan käyttää toiminnan ja tiedonhallinnan mallintamisessa ja kehittämisessä? Miten digitaalisuus muuttaa organisaation toimintaa? Miten tietojohtaminen tukee organisaation tavoitteita? Kuinka digitaalinen tiedonhallinta lisää organisaation tuottavuutta?

Opiskelumateriaali

Learn alustan materiaali, sekä muu itse hankittu materiaali

Yksilölliset oppimisväylät

Opintojaksolla perehdyt palveluprosessien kuvaamiseen. Oppimistehtävien kautta pääset kehittämään oman työsi kannalta keskeistä palveluprosessia tai saat mmjahsollisuuden kurkistaa johonkin sinua kiinnostavaan palveluprosessiin. Opit perusteet myös johtamisen kannalta keskeiseen palveluprosessien mittaamiseen ja pääset perehtymään asiaan myös käytännön kautta oman oppimistehtäväsi näkökulmasta.

Opintojakso opiskellaan verkkototeutuksena ja voit suorittaa sen omaan tahtiisi. Opintojakson materiaalina on learn alustan materiaali, sekä muu itsenäisesti etsitty materiaali, joka tukee valitsemaasi oppimistehtävän näkökulmaa.
Opintojakson aloitus luento pidetään AC (Adobe connect) yhteyden kautta ma 30.8.2021 klo. 16 - 17. Luento nauhoitetaan ja on katsottavissa myöshemmin Learn alustalla olevan linkin kautta.

TKI ja työelämäyhteistyö

Sinulla on mahdollisuus liittää opintojakson oppimistehtävä joko omaan työhösi tai etsiä itseäsi muuten kiinnostava palveluprosessi, jonka avulla oppimistehtävän teet. Oppimistehtävässä työstetään joku opiskelijan itse valitsema ja olemassaoleva palveluprosessi.

Opiskelijan työmäärä

135h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelija osaa

käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä

etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä

hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia

toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa

käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita

toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti

perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti

Esitietovaatimukset

Ei edellytä aiempaa osaamista

Ilmoittautumisaika

15.08.2020 - 04.09.2020

Ajoitus

01.08.2020 - 31.12.2020

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Anu Rantanen
Vastuuhenkilö

Anu Rantanen

Opiskelijaryhmät
  • Master_eKampus
    Master-opinnot, eKampus

Tavoitteet

Tunnistat erilaisia palveluihin liittyviä prosesseja sekä niihin liittyviä kehittämistarpeita ja –mahdollisuuksia Osaat käyttää kokonaisarkkitehtuuriperiaatetta toiminnan ja tiedonhallinnan kehittämisen viitekehyksenä Osaat mallintaa toimintaa ja tiedonkulkua ja hyödyntää mallinnusta kehittämisen apuna Osaat suunnitella, toteuttaa, johtaa ja arvioida palveluprosessien ja tiedonkulun kehittämistyön

Sisältö

Mitä ovat palvelukokonaisuudet? Mikä on palveluarkkitehtuuri ja miten sitä voi hyödyntää toiminnan ja tiedonhallinnan kehittämisessä? Millaisia menetelmiä voidaan käyttää toiminnan ja tiedonhallinnan mallintamisessa ja kehittämisessä? Miten digitaalisuus muuttaa organisaation toimintaa? Miten tietojohtaminen tukee organisaation tavoitteita? Kuinka digitaalinen tiedonhallinta lisää organisaation tuottavuutta?

Aika ja paikka

Opintojaksolla työstetään palveluprosesseja. Prosessien työstäminen lähtee liikkeelle palveluprosessin nykytilan kuvaamisesta ja etenee kehittämien ja teknologian hyödyntämisen kautta kohti luotua tavoiteltilaa. Jokaiselle palveluprosessille laaditaan myös mittaristo johtamisen ja seurannan välineeksi. Lähipäivät sisältävät teoriaa ja omien tuotosten kautta aiheen työstämistä eteenpäin.
Opintojakso on mahdollista suorittaa kokonaan verkossa. Opintojaksoon liittyvä materiaali löytyy moodlesta. Voit itse valita palveluprosessin jota kehität ja edetä tehtävänannon mukaan itsenäisesti.

Opiskelumateriaali

Materiaali omavalintaista ja omaan työstettävään prosessiin sidottua. Learnissa tukimateriaalia ja linkkejä.

Yksilölliset oppimisväylät

Opintojaksolla ei ole ennakkotehtävää. Voit sitoa opintojakson suorittamisen kokonaan omaan työhösi. Tämä edellyttää, että työssäsi on mahdollisuus kuvata jonkinlainen palveluprosessi, jota tämän opintojakson kautta lähdetään kehittämään ja laaditaan valitulle prosessille seurannan välineeksi mittaristo.

Opintojaksolla työstetään olemassa olevia palveluprosesseja. Prosessien työstäminen lähtee liikkeelle palveluprosessin nykytilan kuvaamisesta ja etenee kehittämien ja teknologian hyödyntämisen kautta kohti luotua tavoiteltilaa. Jokaiselle palveluprosessille laaditaan myös mittaristo johtamisen ja seurannan välineeksi.

Opintojakso suoritetaan kokonaan verkossa. Materiaalina käytetään omaan kuvattavaan prosessiin liittyvää omavalintaista materiaalia, sekä Learn alustan oheismateriaalia. Voit itse valita palveluprosessin jota kehität ja edetä tehtävänannon mukaan itsenäisesti.

Opiskelijan työmäärä

Työmäärä n. 135h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi YAMK arviointikehikon mukaisesti

Esitietovaatimukset

Ei edellytä aiempaa osaamista