Siirry suoraan sisältöön

Palveluprosessit ja niiden johtaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: BY2530039

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Tunnistat erilaisia palveluihin liittyviä prosesseja sekä niihin liittyviä kehittämistarpeita ja –mahdollisuuksia Osaat käyttää kokonaisarkkitehtuuriperiaatetta toiminnan ja tiedonhallinnan kehittämisen viitekehyksenä Osaat mallintaa toimintaa ja tiedonkulkua ja hyödyntää mallinnusta kehittämisen apuna Osaat suunnitella, toteuttaa, johtaa ja arvioida palveluprosessien ja tiedonkulun kehittämistyön

Sisältö

Mitä ovat palvelukokonaisuudet? Mikä on palveluarkkitehtuuri ja miten sitä voi hyödyntää toiminnan ja tiedonhallinnan kehittämisessä? Millaisia menetelmiä voidaan käyttää toiminnan ja tiedonhallinnan mallintamisessa ja kehittämisessä? Miten digitaalisuus muuttaa organisaation toimintaa? Miten tietojohtaminen tukee organisaation tavoitteita? Kuinka digitaalinen tiedonhallinta lisää organisaation tuottavuutta?

Esitietovaatimukset

Ei edellytä aiempaa osaamista

Oppimateriaalit

Ei muita opintojaksoon liittyviä opintoja

Ilmoittautumisaika

08.04.2024 - 21.04.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 60

Opettaja
  • Tuija Silfer-Karppanen
Vastuuopettaja

Tuija Silfer-Karppanen

Ryhmät
  • Master_eKampus
    Master-opinnot, eKampus

Tavoitteet

Tunnistat erilaisia palveluihin liittyviä prosesseja sekä niihin liittyviä kehittämistarpeita ja –mahdollisuuksia Osaat käyttää kokonaisarkkitehtuuriperiaatetta toiminnan ja tiedonhallinnan kehittämisen viitekehyksenä Osaat mallintaa toimintaa ja tiedonkulkua ja hyödyntää mallinnusta kehittämisen apuna Osaat suunnitella, toteuttaa, johtaa ja arvioida palveluprosessien ja tiedonkulun kehittämistyön

Sisältö

Mitä ovat palvelukokonaisuudet? Mikä on palveluarkkitehtuuri ja miten sitä voi hyödyntää toiminnan ja tiedonhallinnan kehittämisessä? Millaisia menetelmiä voidaan käyttää toiminnan ja tiedonhallinnan mallintamisessa ja kehittämisessä? Miten digitaalisuus muuttaa organisaation toimintaa? Miten tietojohtaminen tukee organisaation tavoitteita? Kuinka digitaalinen tiedonhallinta lisää organisaation tuottavuutta?

Opiskelumateriaali

Learn alustan materiaali, sekä muu itse hankittu materiaali

Yksilölliset oppimisväylät

Opintojaksolla perehdyt palveluprosessien kuvaamiseen ja johtamiseen. Oppimistehtävien kautta pääset kehittämään oman työsi kannalta keskeisimpiä palveluprosesseja tai vaihtoehtoisesti saat mahdollisuuden tutustua ja perehtyä johonkin sinua kiinnostavaan uuteen palveluprosessiin. Opit perusteet myös johtamisen kannalta keskeiseen palveluprosessien mittaamiseen ja pääset perehtymään asiaan myös käytännön kautta oman oppimistehtäväsi näkökulmasta.

Opintojakso opiskellaan verkkototeutuksena ja voit suorittaa sen omaan tahtiisi. Opintojakson materiaalina on learn alustan materiaali, sekä muu itsenäisesti etsitty materiaali, joka tukee valitsemaasi oppimistehtävän näkökulmaa.

Opintojakson aloitusinfo pidetään Teamsin välityksellä 4.9.2024 klo. 17.00-18.00.
Täydentävä luento pidedetään 24.9.2024 klo 16.30 - 18.00.
Lisäksi kehittämistehvän tueksi pidetään kaksi ohjaustapaamista:
16.10.2024 klo 17.00 - 18.00 ja
19.11.2024 klo 17.00 - 18.00.

Aloitusinfo ja täydentävä luento tallennetaan ja ne ovat katsottavissa myöhemmin Learn alustalla olevan linkin kautta.

TKI ja työelämäyhteistyö

Sinulla on mahdollisuus liittää opintojakson oppimistehtävä joko omaan työhösi tai etsiä itseäsi muuten kiinnostava palveluprosessi, jonka avulla oppimistehtävän teet. Oppimistehtävässä työstetään joku opiskelijan itse valitsema ja olemassaoleva palveluprosessi.

Opiskelijan työmäärä

135 h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan Learn alustalla esiteltyjen tehtävien perusteella käyttäen Kaakkois-Suomen ammattikorkeakouun YAMK-opiskelijan osaamisen arviointikehikkoa.

Esitietovaatimukset

Ei edellytä aiempaa osaamista

Ilmoittautumisaika

04.08.2023 - 03.09.2023

Ajoitus

28.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 60

Opettaja
  • Tuija Silfer-Karppanen
Vastuuopettaja

Tuija Silfer-Karppanen

Ryhmät
  • Master_eKampus
    Master-opinnot, eKampus

Tavoitteet

Tunnistat erilaisia palveluihin liittyviä prosesseja sekä niihin liittyviä kehittämistarpeita ja –mahdollisuuksia Osaat käyttää kokonaisarkkitehtuuriperiaatetta toiminnan ja tiedonhallinnan kehittämisen viitekehyksenä Osaat mallintaa toimintaa ja tiedonkulkua ja hyödyntää mallinnusta kehittämisen apuna Osaat suunnitella, toteuttaa, johtaa ja arvioida palveluprosessien ja tiedonkulun kehittämistyön

Sisältö

Mitä ovat palvelukokonaisuudet? Mikä on palveluarkkitehtuuri ja miten sitä voi hyödyntää toiminnan ja tiedonhallinnan kehittämisessä? Millaisia menetelmiä voidaan käyttää toiminnan ja tiedonhallinnan mallintamisessa ja kehittämisessä? Miten digitaalisuus muuttaa organisaation toimintaa? Miten tietojohtaminen tukee organisaation tavoitteita? Kuinka digitaalinen tiedonhallinta lisää organisaation tuottavuutta?

Opiskelumateriaali

Learn alustan materiaali, sekä muu itse hankittu materiaali

Yksilölliset oppimisväylät

Opintojaksolla perehdyt palveluprosessien kuvaamiseen ja johtamiseen. Oppimistehtävien kautta pääset kehittämään oman työsi kannalta keskeisimpiä palveluprosesseja tai vaihtoehtoisesti saat mahdollisuuden tutustua ja perehtyä johonkin sinua kiinnostavaan uuteen palveluprosessiin. Opit perusteet myös johtamisen kannalta keskeiseen palveluprosessien mittaamiseen ja pääset perehtymään asiaan myös käytännön kautta oman oppimistehtäväsi näkökulmasta.

Opintojakso opiskellaan verkkototeutuksena ja voit suorittaa sen omaan tahtiisi. Opintojakson materiaalina on learn alustan materiaali, sekä muu itsenäisesti etsitty materiaali, joka tukee valitsemaasi oppimistehtävän näkökulmaa.

Opintojakson aloitusinfo pidetään Teamsin välityksellä 30.8.2023 klo. 16 - 17.
Täydentävä luento pidedetään 12.9.2023 klo 16.00 - 17.30.
Lisäksi kehittämistehvän tueksi pidetään kaksi ohjaus tapaamista 17.10.2023 klo 17.00 - 18.00 ja 15.11.2023 klo 17.00 - 18.00.

Aloitusinfo ja täydentävä luento tallennetaan ja ne ovat katsottavissa myöhemmin Learn alustalla olevan linkin kautta.

TKI ja työelämäyhteistyö

Sinulla on mahdollisuus liittää opintojakson oppimistehtävä joko omaan työhösi tai etsiä itseäsi muuten kiinnostava palveluprosessi, jonka avulla oppimistehtävän teet. Oppimistehtävässä työstetään joku opiskelijan itse valitsema ja olemassaoleva palveluprosessi.

Opiskelijan työmäärä

135 h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan Learn alustalla esiteltyjen tehtävien perusteella käyttäen Kaakkois-Suomen ammattikorkeakouun YAMK-opiskelijan osaamisen arviointikehikkoa.

Esitietovaatimukset

Ei edellytä aiempaa osaamista

Ilmoittautumisaika

15.08.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 18.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Opettaja
  • Tuija Silfer-Karppanen
  • Anu Rantanen
Vastuuopettaja

Tuija Silfer-Karppanen

Ryhmät
  • Master_eKampus
    Master-opinnot, eKampus

Tavoitteet

Tunnistat erilaisia palveluihin liittyviä prosesseja sekä niihin liittyviä kehittämistarpeita ja –mahdollisuuksia Osaat käyttää kokonaisarkkitehtuuriperiaatetta toiminnan ja tiedonhallinnan kehittämisen viitekehyksenä Osaat mallintaa toimintaa ja tiedonkulkua ja hyödyntää mallinnusta kehittämisen apuna Osaat suunnitella, toteuttaa, johtaa ja arvioida palveluprosessien ja tiedonkulun kehittämistyön

Sisältö

Mitä ovat palvelukokonaisuudet? Mikä on palveluarkkitehtuuri ja miten sitä voi hyödyntää toiminnan ja tiedonhallinnan kehittämisessä? Millaisia menetelmiä voidaan käyttää toiminnan ja tiedonhallinnan mallintamisessa ja kehittämisessä? Miten digitaalisuus muuttaa organisaation toimintaa? Miten tietojohtaminen tukee organisaation tavoitteita? Kuinka digitaalinen tiedonhallinta lisää organisaation tuottavuutta?

Opiskelumateriaali

Learn alustan materiaali, sekä muu itse hankittu materiaali

Yksilölliset oppimisväylät

Opintojaksolla perehdyt palveluprosessien kuvaamiseen. Oppimistehtävien kautta pääset kehittämään oman työsi kannalta keskeistä palveluprosessia tai saat mmjahsollisuuden kurkistaa johonkin sinua kiinnostavaan palveluprosessiin. Opit perusteet myös johtamisen kannalta keskeiseen palveluprosessien mittaamiseen ja pääset perehtymään asiaan myös käytännön kautta oman oppimistehtäväsi näkökulmasta.

Opintojakso opiskellaan verkkototeutuksena ja voit suorittaa sen omaan tahtiisi. Opintojakson materiaalina on learn alustan materiaali, sekä muu itsenäisesti etsitty materiaali, joka tukee valitsemaasi oppimistehtävän näkökulmaa.
Opintojakson aloitus luento pidetään Teamsin välityksellä 30.8.2022 klo. 16 - 17.Luento nauhoitetaan ja on katsottavissa myöshemmin Learn alustalla olevan linkin kautta.

TKI ja työelämäyhteistyö

Sinulla on mahdollisuus liittää opintojakson oppimistehtävä joko omaan työhösi tai etsiä itseäsi muuten kiinnostava palveluprosessi, jonka avulla oppimistehtävän teet. Oppimistehtävässä työstetään joku opiskelijan itse valitsema ja olemassaoleva palveluprosessi.

Opiskelijan työmäärä

135h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelija osaa

käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä

etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä

hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia

toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa

käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita

toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti

perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti

Esitietovaatimukset

Ei edellytä aiempaa osaamista