Pelimatematiikka ja -fysiikkaLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: TI00CW68
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Korkeakoulu
- Peppi
Osaamistavoitteet
Osaat vektori ja matriisilaskennan perusteet.
Osaat muodostaa ja ratkaista fysiikan suureyhtälöitä kiinteän ja muotoaan muuttavan kappaleen liikeradoista.
Osaat käyttää liikemäärää ja liikemäärämomenttia kappaleiden törmäyksien aiheuttamissa liikkeiden tarkastelussa.
Osaat laskea kappaleiden painopisteitä.
Osaat mallintaa diskreetin ajan avulla mekaniikan tilanteita.
Sisältö
Miten vektoreita ja matriiseja käytetään pelien toteutuksissa?
Miten heittoliikkeeseen, lentoratoihin, voimien vuorovaikutuksiin, tasapainoon, kappaleiden törmäyksiin, ympyräliikkeeseen, kiinteän kappaleen pyörimisliikkeeseen ja muuttuvien voimien dynamiikkaan liittyviä suureyhtälöitä muodostetaan ja ratkaistaan?
Miten suureyhtälöiden ratkaisuja esitetään 2D ja 3D avaruudessa?
Arviointi
Opiskelija osaa
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä
c. hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita
Edeltävä osaaminen
Edellytetään perustietoja matematiikasta ja fysiikasta