Siirry suoraan sisältöön

Henkilökohtainen myyntityöLaajuus (5 op)

Tunnus: LT00CY39

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Osaat hankkia ja hyödyntää myyntityötä tukevaa asiakas-, tuote- ja kilpailijatietoa.
Osaat hahmottaa yrityksen myyntiprosessin kokonaisuuden ja osaat toimia tarkoituksenmukaisella tavalla prosessin eri vaiheissa.
Osaat toteuttaa henkilökohtaisen myyntineuvottelun tarkoituksenmukaisella tavalla.

Sisältö

Mikä on myynnin ja henkilökohtaisen myyntityön rooli ja merkitys osana yrityksen markkinointia?
Miten myynti kuluttajille, yrityksille ja muille organisaatioille eroaa toisistaan?
Millainen on yrityksen strategialähtöinen myyntiprosessi?
Mitä ovat henkilökohtaiset myyntitaidot ja miten niitä kehitetään?
Miten vuorovaikutustyyli vaikuttaa myyntityöhön?
Mitkä ovat myyntineuvottelun vaiheet ja miten myyntineuvottelu käydään?

Esitietovaatimukset

Asiakaslähtöinen markkinointi 5 op tai vastaavat tiedot
Asiakasymmärrys ja asiakaspalvelu 5 op tai vastaavat tiedot

Ilmoittautumisaika

07.04.2025 - 21.04.2025

Ajoitus

01.09.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalouden koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 60

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Kirsi Soulamo
Vastuuopettaja

Kirsi Soulamo

Ryhmät
  • LTKV24SP
    Liiketalous, päivätoteutus

Tavoitteet

Osaat hankkia ja hyödyntää myyntityötä tukevaa asiakas-, tuote- ja kilpailijatietoa.
Osaat hahmottaa yrityksen myyntiprosessin kokonaisuuden ja osaat toimia tarkoituksenmukaisella tavalla prosessin eri vaiheissa.
Osaat toteuttaa henkilökohtaisen myyntineuvottelun tarkoituksenmukaisella tavalla.

Sisältö

Mikä on myynnin ja henkilökohtaisen myyntityön rooli ja merkitys osana yrityksen markkinointia?
Miten myynti kuluttajille, yrityksille ja muille organisaatioille eroaa toisistaan?
Millainen on yrityksen strategialähtöinen myyntiprosessi?
Mitä ovat henkilökohtaiset myyntitaidot ja miten niitä kehitetään?
Miten vuorovaikutustyyli vaikuttaa myyntityöhön?
Mitkä ovat myyntineuvottelun vaiheet ja miten myyntineuvottelu käydään?

Arviointiasteikko

1-5

Esitietovaatimukset

Asiakaslähtöinen markkinointi 5 op tai vastaavat tiedot
Asiakasymmärrys ja asiakaspalvelu 5 op tai vastaavat tiedot

Ilmoittautumisaika

04.11.2024 - 17.11.2024

Ajoitus

13.01.2025 - 14.03.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3.5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

30 % Lähiopetus, 70 % Etäopetus

Yksikkö

Liiketalouden koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Kirsi Soulamo
Vastuuopettaja

Kirsi Soulamo

Ryhmät
  • LTKV24KM5
    Liiketalous, monimuoto (myynti ja markkinointi)

Tavoitteet

Osaat hankkia ja hyödyntää myyntityötä tukevaa asiakas-, tuote- ja kilpailijatietoa.
Osaat hahmottaa yrityksen myyntiprosessin kokonaisuuden ja osaat toimia tarkoituksenmukaisella tavalla prosessin eri vaiheissa.
Osaat toteuttaa henkilökohtaisen myyntineuvottelun tarkoituksenmukaisella tavalla.

Sisältö

Mikä on myynnin ja henkilökohtaisen myyntityön rooli ja merkitys osana yrityksen markkinointia?
Miten myynti kuluttajille, yrityksille ja muille organisaatioille eroaa toisistaan?
Millainen on yrityksen strategialähtöinen myyntiprosessi?
Mitä ovat henkilökohtaiset myyntitaidot ja miten niitä kehitetään?
Miten vuorovaikutustyyli vaikuttaa myyntityöhön?
Mitkä ovat myyntineuvottelun vaiheet ja miten myyntineuvottelu käydään?

Opiskelumateriaali

Opintojaksolla käytetään seuraavaa kirjallisuutta

• Itse valittu henkilökohtaista myyntityötä käsittelevä kirja (lukupiiri)

Muu opiskelumateriaali jaetaan toteutuksen aikana ja julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

• Toteutus sisältää 5 lähiopetuskertaa Kouvolan kampuksella, myyntityön näyttötilaisuuden Zoomissa sekä lisäksi aikaan sitomatonta että aikaan sidottua työskentelyä verkkoympäristössä. Lähiopetusta annetaan maanantaisin tammi-maaliskuussa ryhmän opetuspäivien mukaisesti. Lähipäivien aikana tutustutaan b2b-myyntiprosessiin, Best Seller Competition -materiaaleihin sekä harjoitellaan myyntitreeneissä myyntityön näyttöä varten. Lähitapaamisten välillä opiskelija valmistautuu itsenäisesti myyntityön näyttöön, tekee itsenäisesti Huippumyyjän itsetuntemusta käsittelevän oppimistehtävän sekä valmistautuu lukupiiriin lukemalla henkilökohtaista myyntityötä käsittelevän kirjan ja tekemällä siitä infograafin. Neljän hengen opiskelijaryhmät järjestävät ohjeistuksen mukaisesti, mutta itsenäisesti lukupiirin, jossa kukin opiskelija fasilitoi keskustelua lukemastaan kirjasta sekä sen teemoista n. 30 minuutin ajan. Lukupiiritehtävään kuuluu myös opponointi lukupiiritilanteessa sekä toisten opiskelijoiden infograafien vertaisarviointi. Lisäksi opiskelijat toteuttavat neljän opiskelijan ryhminä itse sopiminaan ryhmätyöskentelyaikoina ja -tavoilla videotehtävän myyntiprosessista. Videotehtävään kuuluu myös toisten videoiden vertaisarviointi.

Läsnäolo lähipäivissä on erittäin suotavaa.

• Opintojakso etenee ryhmän yhteisen aikataulun mukaisesti. Opintojakso sisältää kaksi (2) yksilötehtävää ja (2) ryhmätehtävää, joista lukupiiriin valmistautumisen opiskelija tekee kuitenkin yksilöllisesti. Yksilölliset oppimistehtävät, lukupiirin infograafi, opponointi sekä videotehtävän video palautetaan Learn-alustalle myöhemmin määritellyn aikataulun mukaisesti. Myyntityön näyttö annetaan Zoomissa työjärjestyksessä olevalla viimeisellä kerralla myyntityön ammattilaisille, joilta opiskelija myös saa palautetta Best Seller Competion -arviointilomakkeella.

• Opettajan ohjausta on saatavilla lähiopetuksen yhteydessä, Learnin keskustelu-palstalla, Learn-viesteillä, sähköpostilla, Whatsappilla ja Teamsin kautta.

• Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja. Opiskelija saa opettajalta, ryhmäläisiltään sekä työelämän edustajilta sekä kirjallista että suullista palautetta.

• Opintojakso koostuu neljästä osa-alueesta, jotka arvioidaan erikseen:

1. Huippumyyjän itsetuntemus (itsenäinen tehtävä) 0,5 op
2. Videotehtävä (ryhmätehtävä) 1 op
3. Lukupiiri (itsenäinen ja ryhmätehtävä) 1,5 op
4. Myyntityön näyttö (itsenäinen tehtävä, sisältää myös lähiopetuksen perusteella opettajan tekemää jatkuvaa arviointia) 2 op

Tarkempi kuvaus kohdassa toteutuksen osat.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla vierailee myyntityön ammattilaisia ja Best Seller Competition alumneja.
Opintojaksolla tehdään myyntitilanteiden simulaatioita työelämää vastaavissa ympäristöissä (Best Seller Competition case).
Opiskelijoilla on mahdollisuus hyödyntää opintojakson harjoitustöitä oman yritystoiminnan kehittämiseen.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Tehtävien ajoittuminen ilmoitetaan myöhemmin työjärjestyksen julkaisemisen jälkeen.

Opintojakso ei sisällä tenttiä.

Opintojakso päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana. Opiskelijan tulee suorittaa hyväksytysti opintojakson kokonaissuoritukseen vaadittavat tehtävät 1) huippumyyjän itsetuntemus -oppimistehtävä, 2) lukupiiritehtävä, 3) videotehtävä sekä 4) myyntityön näyttö Learn-alustalla ilmoitettavina määräpäivinä.

Opiskelijan työmäärä

• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta n. 15 t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 120 t itsenäisesti työstettäviä oppimistehtäviä sekä ryhmätyöskentelyä joko Kouvolan kampuksella, Kohoalla, opiskelijoiden itse valitsemissa tiloissa tai verkkoympäristöissä kuten Teamsissä tai Zoomissa.

Toteutuksen osien kuvaus

1. Huippumyyjän itsetuntemus 15 h (10 % eli 0,5 op)

Arviointiperusteet: tehtävänasettelu ja rajaus, näkökulman valinta, yleinen akateeminen kirjoittaminen (rakenne, muotoilu, jäsentely, kieliasu), asiantuntemus eli kuinka hyvin opiskelija hallitsee sisällöllisesti vastauksensa ja kuinka tuo esille erilaisia näkökulmia tehtävän aihepiireihin liittyen, reflektointii ja analyysin taso (kuinka hyvin opiskelija hyödyntää lukemaansa, soveltaa teorioita ja -testituloksia, perustelee näkemyksensä, tekee päätelmiä ja vastaa tehtävään).

2. Videotehtävä ryhmissä 25 h (20 % eli 1 op)

Arviointikriteereinä opintojakson teoriatiedon soveltaminen, myyntiin liittyvien käsitteiden käyttö, videon kattavuus ja omaperäisyys, tasapainoinen rakenne, viimeistelyaste, ryhmäläisten rohkeus ja heittäytyminen rooleihin sekä annetun aikataulun noudattaminen. Lisäksi huomioidaan vertaispalaute.

3. Lukupiiri ryhmissä 35 h (30 % eli 1,5 op)

Arviointi perustuu esityksen ja infograafin sisältöön, inspiroivuuteen, visuaalisuuteen sekä keskustelun vetämiseen eli fasilitointiin, opponointiin sekä vertaisarviointeihin (ml. osuvien ja aktivoivien kysymysten esittäminen toisille lukupiiriläisille).

4. Myyntityön näyttö 45 h (40 % eli 2 op)

Arviointi perustuu Best Seller Competition -lomakkeella eriteltyihin myyntiprosessin vaiheisiin liittyviin osaamisiin ja kunkin prosessin vaiheen vaatimien osa-alueiden hallintaan. Arvioijina toimivat työelämän edustajat/myyntityön ammattilaiset sekä opettaja.

5. Opetukseen ja ohjattuihin myyntitreeneihin osallistuminen 15 h (arvioidaan yllä mainittujen tehtävien yhteydessä jatkuvan arvioinnin periaatteella)

Mahdollisista poikkeavista suoritustavoista on sovittava erikseen opettajan kanssa.

Lisätietoja opiskelijoille

Lisätietoja antaa: Kirsi Soulamo kirsi.soulamo@xamk.fi

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää 1) aktiivista osallistumista opetukseen ja myyntitreeneihin 2) huippumyyjän itsetuntemustehtävän (arviointi hyväksytty/hylätty), 3) videotehtävän (arviointi 1-5), 4) lukupiirin (arviointi 1-5) ja 5) myyntityön näytön (arviointi 1-5) suorittamista hyväksytyllä arvosanalla.

Opintojakson arviointiasteikko: 1–5 tai hyväksytty/hylätty.

Esitietovaatimukset

Asiakaslähtöinen markkinointi 5 op tai vastaavat tiedot
Asiakasymmärrys ja asiakaspalvelu 5 op tai vastaavat tiedot

Ilmoittautumisaika

08.04.2024 - 21.04.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 17.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Liiketalouden koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Kirsi Soulamo
Vastuuopettaja

Kirsi Soulamo

Ryhmät
  • LTKV23SP3
    Liiketalous, päivätoteutus (myynti ja markkinointi)

Tavoitteet

Osaat hankkia ja hyödyntää myyntityötä tukevaa asiakas-, tuote- ja kilpailijatietoa.
Osaat hahmottaa yrityksen myyntiprosessin kokonaisuuden ja osaat toimia tarkoituksenmukaisella tavalla prosessin eri vaiheissa.
Osaat toteuttaa henkilökohtaisen myyntineuvottelun tarkoituksenmukaisella tavalla.

Sisältö

Mikä on myynnin ja henkilökohtaisen myyntityön rooli ja merkitys osana yrityksen markkinointia?
Miten myynti kuluttajille, yrityksille ja muille organisaatioille eroaa toisistaan?
Millainen on yrityksen strategialähtöinen myyntiprosessi?
Mitä ovat henkilökohtaiset myyntitaidot ja miten niitä kehitetään?
Miten vuorovaikutustyyli vaikuttaa myyntityöhön?
Mitkä ovat myyntineuvottelun vaiheet ja miten myyntineuvottelu käydään?

Opiskelumateriaali

1. Itse valittu henkilökohtaista myyntityötä käsittelevä kirja (lukupiiri)

2. Muut opiskelumateriaalit ovat käytettävissä Learnissa.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Xamk tarjoaa opiskelijoilleen mahdollisuuden suorittaa opintojaan joustavasti eri elämän tilanteita mukaillen. Opiskelijoille on tarjolla kolme oppimisväylää: 1) työviikkopohjainen oppimisväylä, 2) opintoja nopeuttava oppimisväylä sekä 3) työssäkäyntiin integroitu oppimisväylä.

1) Työviikkopohjainen väylä

Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti ja pikkuryhmissä tehtävien oppimistehtävien mukaan.


2) Työhön integroitu väylä

Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos voit työtehtävissäsi kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
• onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen.
• millaisia näyttöjä osaamisestasi sinun on mahdollista antaa.
• mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti lisäksi suorittaa opetukseen osallistuen.

3) Opintoja nopeuttava vaihtoehto
• voit esimerkiksi ilmoittautua aikaisemmin opintonsa aloittaneelle ryhmälle tarjottavalle vastaavalle toteutukselle.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla vierailee myyntityön ammattilaisia sekä Best Seller Competition -kilpailussa mukana olleita Xamkin opiskelijoita ja alumneja.

Myyntityön näyttö toteutetaan työelämäyhteistyönä myyntityön ammattilaisten kanssa.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

1. Itsenäinen tehtävä: Huippumyyjän itsetuntemus 20 % (1 op)
2. Videotehtävä ryhmänä 20 % (1 op)
3. Lukupiiri 20 % (1 op)
4. Myyntityön näyttö (Best Seller Competition case) 40 % (2 op)

Opiskelijan työmäärä

Osallistuminen opetukseen 40 h
Itsenäiset tehtävät 20 h
Ryhmätehtävä 17 h
Lukupiiriin valmistautuminen ja lukupiiri 26 h
Valmistautuminen myyntityön näyttöön sekä näyttö myyntityön ammattilaisille 32 h

Lisätietoja opiskelijoille

Lisätietoja antaa lehtori Kirsi Soulamo kirsi.soulamo@xamk.fi

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu seuraaviin osa-alueisiin:
- osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tietolähteistä
- osaat hahmottaa yrityksen myyntiprosessin kokonaisuuden ja myyntiprosessin eri vaiheiden edellyttämät tehtävät
- osaat toimia myyntitilanteissa ja asiakaskohtaamisissa tarkoituksenmukaisilla tavoilla

Arviointi tapahtuu seuraavien tehtävien avulla:

- aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen
- itsenäinen tehtävä (huippumyyjän itsetuntemus)
- lukupiiriin osallistuminen, esitysmateriaali ja vertaisarviointi
- videotehtävä ryhmänä
- työelämäyhteistyö eli myyntityön ammattilaisille annettava myyntityön näyttö (Best Seller Competition case)

Esitietovaatimukset

Asiakaslähtöinen markkinointi 5 op tai vastaavat tiedot
Asiakasymmärrys ja asiakaspalvelu 5 op tai vastaavat tiedot

Ilmoittautumisaika

06.11.2023 - 17.11.2023

Ajoitus

15.01.2024 - 25.02.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Liiketalouden koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Kirsi Soulamo
Vastuuopettaja

Kirsi Soulamo

Ryhmät
  • LTKV23KM5
    Liiketalous, monimuoto (myynti ja markkinointi)

Tavoitteet

Osaat hankkia ja hyödyntää myyntityötä tukevaa asiakas-, tuote- ja kilpailijatietoa.
Osaat hahmottaa yrityksen myyntiprosessin kokonaisuuden ja osaat toimia tarkoituksenmukaisella tavalla prosessin eri vaiheissa.
Osaat toteuttaa henkilökohtaisen myyntineuvottelun tarkoituksenmukaisella tavalla.

Sisältö

Mikä on myynnin ja henkilökohtaisen myyntityön rooli ja merkitys osana yrityksen markkinointia?
Miten myynti kuluttajille, yrityksille ja muille organisaatioille eroaa toisistaan?
Millainen on yrityksen strategialähtöinen myyntiprosessi?
Mitä ovat henkilökohtaiset myyntitaidot ja miten niitä kehitetään?
Miten vuorovaikutustyyli vaikuttaa myyntityöhön?
Mitkä ovat myyntineuvottelun vaiheet ja miten myyntineuvottelu käydään?

Opiskelumateriaali

1. Itse valittu henkilökohtaista myyntityötä käsittelevä kirja (lukupiiri)

2. Muut opiskelumateriaalit ovat käytettävissä Learnissa.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen väylä

Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.


Työhön integroitu väylä

Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos voit työtehtävissäsi kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
• onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen.
• millaisia näyttöjä osaamisestasi sinun on mahdollista antaa.
• mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti lisäksi suorittaa opetukseen osallistuen.

Opintoja nopeuttava vaihtoehto
Voit esimerkiksi ilmoittautua aikaisemmin opintonsa aloittaneelle ryhmälle tarjottavalle vastaavalle toteutukselle. Voidaan myös sopia näyttötehtävistä ja -tavoista opettajan kanssa.

B2b myyntityötä tehnyt opiskelija voi hakea mahdollisuutta näyttää osaamisensa henkilökohtaisessa myyntityössä. Näyttöön perustuva osaamisen tunnistaminen edellyttää yhteistä suunnittelua opintojakson opettajan kanssa.Aiemmin hankittu osaaminen työtehtävissä edellyttää pidempää kokemusta b2b myynnistä.
Hyväksilukua työkokemuksella EI voi saada ilman b2b myyntikokemusta.


Dokumentteihin ja todistuksiin perustuvan osaamisen (korkeakouluopintojen tai muuhun vastaavaan perustuvan) tunnustamisen hakemus toimitetaan koulutusvastaavalle, joka tekee asiasta päätöksen.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla vierailee useita myyntityön ammattilaisia sekä Best Seller Competition -kilpailussa mukana olleita Xamkin opiskelijoita ja alumneja.

Myyntityön näyttö toteutetaan yhteistyössä myyntityön ammattilaisten kanssa.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojaksolla ei ole tenttiä, vaan se arvioidaan seuraaviin tehtäviin perustuen

1) Itsenäinen tehtävä (hyväksytty/hylätty)
2) Ryhmätehtävä 1/3 arvosanasta
3) Lukupiiri 1/3 arvosanasta
4) Myyntityön näyttö (Best Seller Competition -osakilpailu) 1/3 arvosanasta

Opiskelijan työmäärä

1) Osallistuminen lähiopetukseen 20 h
2) Itsenäinen tehtävä (hyväksytty/hylätty) 10 h
2) Ryhmätehtävä 1/3 arvosanasta 20 h
3) Lukupiiri 1/3 arvosanasta 35 h
4) Myyntityön näyttö ja myyntityön harjoittelu (Best Seller Competition -osakilpailu) 1/3 arvosanasta 50 h

Toteutuksen osien kuvaus

1. Opintojaksoon tutustuminen ja myyntityön harjoituskeissiin paneutuminen
2. Myyntiprosessi ja myyntiharkat
3. Huippumyyjän itsetuntemus ja tunneäly
4. Myyntiosaamisen syventäminen
5. Lukupiiri
6. Ryhmätehtävä
7. Myyntityön näyttö
8. Opintojakson arviointi ja reflektio

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolla paneudutaan vaativaan b2b myyntiin. Hyväksilukua työkokemuksella ei voi saada ilman b2b myyntikokemusta.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1) Itsenäinen tehtävä (hyväksytty/hylätty)
2) Ryhmätehtävä 1/3 arvosanasta
3) Lukupiiri 1/3 arvosanasta
4) Myyntityön näyttö (Best Seller Competition -osakilpailu) 1/3 arvosanasta

Arvioinnissa paneudutaan erityisesti seuraaviin osa-alueisiin:

- tiedon etsiminen alan keskeisistä tietolähteistä
- yrityksen myyntiprosessin kokonaisuuden hahmottaminen ja myyntiprosessin eri vaiheiden edellyttämien tehtävien hallinta
- B2B-myyntitilanteissa ja asiakaskohtaamisissa toimiminen tarkoituksenmukaisilla tavoilla

Esitietovaatimukset

Asiakaslähtöinen markkinointi 5 op tai vastaavat tiedot
Asiakasymmärrys ja asiakaspalvelu 5 op tai vastaavat tiedot

Ilmoittautumisaika

06.04.2023 - 21.04.2023

Ajoitus

18.09.2023 - 17.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Liiketalouden koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Kirsi Soulamo
Vastuuopettaja

Kirsi Soulamo

Ryhmät
  • LTKV22SP3
    Liiketalous, päivätoteutus (myynti ja markkinointi)

Tavoitteet

Osaat hankkia ja hyödyntää myyntityötä tukevaa asiakas-, tuote- ja kilpailijatietoa.
Osaat hahmottaa yrityksen myyntiprosessin kokonaisuuden ja osaat toimia tarkoituksenmukaisella tavalla prosessin eri vaiheissa.
Osaat toteuttaa henkilökohtaisen myyntineuvottelun tarkoituksenmukaisella tavalla.

Sisältö

Mikä on myynnin ja henkilökohtaisen myyntityön rooli ja merkitys osana yrityksen markkinointia?
Miten myynti kuluttajille, yrityksille ja muille organisaatioille eroaa toisistaan?
Millainen on yrityksen strategialähtöinen myyntiprosessi?
Mitä ovat henkilökohtaiset myyntitaidot ja miten niitä kehitetään?
Miten vuorovaikutustyyli vaikuttaa myyntityöhön?
Mitkä ovat myyntineuvottelun vaiheet ja miten myyntineuvottelu käydään?

Opiskelumateriaali

1. Itse valittu henkilökohtaista myyntityötä käsittelevä kirja (lukupiiri)

2. Muut opiskelumateriaalit ovat käytettävissä Learnissa.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Suomeksi
Työviikkopohjainen väylä

Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.


Työhön integroitu väylä

Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos voit työtehtävissäsi kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
• onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen.
• millaisia näyttöjä osaamisestasi sinun on mahdollista antaa.
• mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti lisäksi suorittaa opetukseen osallistuen.

Opintoja nopeuttava vaihtoehto
- voit esimerkiksi ilmoittautua aikaisemmin opintonsa aloittaneelle ryhmälle tarjottavalle vastaavalle toteutukselle.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla vierailee useita myyntityön ammattilaisia sekä Best Seller Competition -kilpailussa mukana olleita Xamkin opiskelijoita ja alumneja.

Myyntityön näyttö toteutetaan yhteistyössä myyntityön ammattilaisten kanssa.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Itsenäinen tehtävä
Ryhmätehtävä
Lukupiiri
Myyntityön näyttö (Best Seller Competition -osakilpailu)

Opiskelijan työmäärä

Osallistuminen opetukseen 27 h
Itsenäiset tehtävät 27 h
Ryhmätehtävä 27 h
Lukupiiriin valmistautuminen ja lukupiiri 27 h
Valmistautuminen myyntityön näyttöön sekä näyttö myyntityön ammattilaisille 27 h

Lisätietoja opiskelijoille

Lisätietoja antaa lehtori Kirsi Soulamo kirsi.soulamo@xamk.fi

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu seuraaviin osa-alueisiin:
- osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tietolähteistä
- osaat hahmottaa yrityksen myyntiprosessin kokonaisuuden ja myyntiprosessin eri vaiheiden edellyttämät tehtävät
- osaat toimia myyntitilanteissa ja asiakaskohtaamisissa tarkoituksenmukaisilla tavoilla

Arviointi tapahtuu seuraavien tehtävien avulla:

- opetukseen osallistuminen
- itsenäiset tehtävät
- ryhmätehtävä
- myyntityön ammattilaisille anntettava myyntityön näyttö

Esitietovaatimukset

Asiakaslähtöinen markkinointi 5 op tai vastaavat tiedot
Asiakasymmärrys ja asiakaspalvelu 5 op tai vastaavat tiedot

Ilmoittautumisaika

07.11.2022 - 18.11.2022

Ajoitus

09.01.2023 - 10.03.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Liiketalouden koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Kirsi Soulamo
Vastuuopettaja

Kirsi Soulamo

Ryhmät
  • LTKV22KM5
    Liiketalous, monimuoto (myynti ja markkinointi)

Tavoitteet

Osaat hankkia ja hyödyntää myyntityötä tukevaa asiakas-, tuote- ja kilpailijatietoa.
Osaat hahmottaa yrityksen myyntiprosessin kokonaisuuden ja osaat toimia tarkoituksenmukaisella tavalla prosessin eri vaiheissa.
Osaat toteuttaa henkilökohtaisen myyntineuvottelun tarkoituksenmukaisella tavalla.

Sisältö

Mikä on myynnin ja henkilökohtaisen myyntityön rooli ja merkitys osana yrityksen markkinointia?
Miten myynti kuluttajille, yrityksille ja muille organisaatioille eroaa toisistaan?
Millainen on yrityksen strategialähtöinen myyntiprosessi?
Mitä ovat henkilökohtaiset myyntitaidot ja miten niitä kehitetään?
Miten vuorovaikutustyyli vaikuttaa myyntityöhön?
Mitkä ovat myyntineuvottelun vaiheet ja miten myyntineuvottelu käydään?

Opiskelumateriaali

1. Itse valittu henkilökohtaista myyntityötä käsittelevä kirja (lukupiiri)

2. Muut opiskelumateriaalit ovat käytettävissä Learnissa.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen väylä

Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.


Työhön integroitu väylä

Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos voit työtehtävissäsi kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
• onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen.
• millaisia näyttöjä osaamisestasi sinun on mahdollista antaa.
• mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti lisäksi suorittaa opetukseen osallistuen.

Opintoja nopeuttava vaihtoehto
- voit esimerkiksi ilmoittautua aikaisemmin opintonsa aloittaneelle ryhmälle tarjottavalle vastaavalle toteutukselle.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla vierailee useita myyntityön ammattilaisia sekä Best Seller Competition -kilpailussa mukana olleita Xamkin opiskelijoita ja alumneja.

Myyntityön näyttö toteutetaan yhteistyössä myyntityön ammattilaisten kanssa.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Itsenäinen tehtävä
Ryhmätehtävä
Lukupiiri
Myyntityön näyttö (Best Seller Competition -osakilpailu)

Opiskelijan työmäärä

Osallistuminen opetukseen 27 h
Itsenäiset tehtävät 27 h
Ryhmätehtävä 27 h
Lukupiiriin valmistautuminen ja lukupiiri 27 h
Valmistautuminen myyntityön näyttöön sekä näyttö myyntityön ammattilaisille 27 h

Lisätietoja opiskelijoille

Lisätietoja antaa lehtori Kirsi Soulamo kirsi.soulamo@xamk.fi

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tietolähteistä
- osaat hahmottaa yrityksen myyntiprosessin kokonaisuuden ja myyntiprosessin eri vaiheiden edellyttämät tehtävät
- osaat toimia myyntitilanteissa ja asiakaskohtaamisissa tarkoituksenmukaisilla tavoilla

Esitietovaatimukset

Asiakaslähtöinen markkinointi 5 op tai vastaavat tiedot
Asiakasymmärrys ja asiakaspalvelu 5 op tai vastaavat tiedot

Ilmoittautumisaika

06.04.2022 - 22.04.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 27.11.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Liiketalouden koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Susanna Heikkilä
Vastuuopettaja

Mari Maunula

Ryhmät
  • LTKV21SP3
    Liiketalous, päivätoteutus (myynti ja markkinointi)

Tavoitteet

Osaat hankkia ja hyödyntää myyntityötä tukevaa asiakas-, tuote- ja kilpailijatietoa.
Osaat hahmottaa yrityksen myyntiprosessin kokonaisuuden ja osaat toimia tarkoituksenmukaisella tavalla prosessin eri vaiheissa.
Osaat toteuttaa henkilökohtaisen myyntineuvottelun tarkoituksenmukaisella tavalla.

Sisältö

Mikä on myynnin ja henkilökohtaisen myyntityön rooli ja merkitys osana yrityksen markkinointia?
Miten myynti kuluttajille, yrityksille ja muille organisaatioille eroaa toisistaan?
Millainen on yrityksen strategialähtöinen myyntiprosessi?
Mitä ovat henkilökohtaiset myyntitaidot ja miten niitä kehitetään?
Miten vuorovaikutustyyli vaikuttaa myyntityöhön?
Mitkä ovat myyntineuvottelun vaiheet ja miten myyntineuvottelu käydään?

Opiskelumateriaali

-

Opiskelumuodot ja -menetelmät

-

TKI ja työelämäyhteistyö

-

Arviointiasteikko

1-5

Esitietovaatimukset

Asiakaslähtöinen markkinointi 5 op tai vastaavat tiedot
Asiakasymmärrys ja asiakaspalvelu 5 op tai vastaavat tiedot

Ilmoittautumisaika

08.11.2021 - 21.11.2021

Ajoitus

10.01.2022 - 21.03.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Liiketalouden koulutusyksikkö, Kouvola (vanhettu)

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Laura Hakanen
Vastuuopettaja

Laura Hakanen

Ryhmät
  • LTKV21KM5
    Liiketalous, monimuoto (myynti ja markkinointi)

Tavoitteet

Osaat hankkia ja hyödyntää myyntityötä tukevaa asiakas-, tuote- ja kilpailijatietoa.
Osaat hahmottaa yrityksen myyntiprosessin kokonaisuuden ja osaat toimia tarkoituksenmukaisella tavalla prosessin eri vaiheissa.
Osaat toteuttaa henkilökohtaisen myyntineuvottelun tarkoituksenmukaisella tavalla.

Sisältö

Mikä on myynnin ja henkilökohtaisen myyntityön rooli ja merkitys osana yrityksen markkinointia?
Miten myynti kuluttajille, yrityksille ja muille organisaatioille eroaa toisistaan?
Millainen on yrityksen strategialähtöinen myyntiprosessi?
Mitä ovat henkilökohtaiset myyntitaidot ja miten niitä kehitetään?
Miten vuorovaikutustyyli vaikuttaa myyntityöhön?
Mitkä ovat myyntineuvottelun vaiheet ja miten myyntineuvottelu käydään?

Arviointiasteikko

1-5

Esitietovaatimukset

Asiakaslähtöinen markkinointi 5 op tai vastaavat tiedot
Asiakasymmärrys ja asiakaspalvelu 5 op tai vastaavat tiedot