Henkilökohtainen myyntityö (5 op)
Toteutuksen tunnus: LT00CY39-3018
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
08.04.2024 - 21.04.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 17.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Liiketalouden koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Kirsi Soulamo
Vastuuopettaja
Kirsi Soulamo
Ryhmät
-
LTKV23SP3Liiketalous, päivätoteutus (myynti ja markkinointi)
Tavoitteet
Osaat hankkia ja hyödyntää myyntityötä tukevaa asiakas-, tuote- ja kilpailijatietoa.
Osaat hahmottaa yrityksen myyntiprosessin kokonaisuuden ja osaat toimia tarkoituksenmukaisella tavalla prosessin eri vaiheissa.
Osaat toteuttaa henkilökohtaisen myyntineuvottelun tarkoituksenmukaisella tavalla.
Sisältö
Mikä on myynnin ja henkilökohtaisen myyntityön rooli ja merkitys osana yrityksen markkinointia?
Miten myynti kuluttajille, yrityksille ja muille organisaatioille eroaa toisistaan?
Millainen on yrityksen strategialähtöinen myyntiprosessi?
Mitä ovat henkilökohtaiset myyntitaidot ja miten niitä kehitetään?
Miten vuorovaikutustyyli vaikuttaa myyntityöhön?
Mitkä ovat myyntineuvottelun vaiheet ja miten myyntineuvottelu käydään?
Opiskelumateriaali
1. Itse valittu henkilökohtaista myyntityötä käsittelevä kirja (lukupiiri)
2. Muut opiskelumateriaalit ovat käytettävissä Learnissa.
Yksilölliset oppimisväylät
Xamk tarjoaa opiskelijoilleen mahdollisuuden suorittaa opintojaan joustavasti eri elämän tilanteita mukaillen. Opiskelijoille on tarjolla kolme oppimisväylää: 1) työviikkopohjainen oppimisväylä, 2) opintoja nopeuttava oppimisväylä sekä 3) työssäkäyntiin integroitu oppimisväylä.
1) Työviikkopohjainen väylä
Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti ja pikkuryhmissä tehtävien oppimistehtävien mukaan.
2) Työhön integroitu väylä
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos voit työtehtävissäsi kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
• onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen.
• millaisia näyttöjä osaamisestasi sinun on mahdollista antaa.
• mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti lisäksi suorittaa opetukseen osallistuen.
3) Opintoja nopeuttava vaihtoehto
• voit esimerkiksi ilmoittautua aikaisemmin opintonsa aloittaneelle ryhmälle tarjottavalle vastaavalle toteutukselle.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla vierailee myyntityön ammattilaisia sekä Best Seller Competition -kilpailussa mukana olleita Xamkin opiskelijoita ja alumneja.
Myyntityön näyttö toteutetaan työelämäyhteistyönä myyntityön ammattilaisten kanssa.
Tentit ja muut määräajat
1. Itsenäinen tehtävä: Huippumyyjän itsetuntemus
2. Videotehtävä ryhmänä
3. Lukupiiri
4. Myyntityön näyttö (Best Seller Competition -karsintakilpailu)
Opiskelijan työmäärä
Osallistuminen opetukseen 40 h
Itsenäiset tehtävät 20 h
Ryhmätehtävä 17 h
Lukupiiriin valmistautuminen ja lukupiiri 26 h
Valmistautuminen myyntityön näyttöön sekä näyttö myyntityön ammattilaisille 32 h
Lisätietoja opiskelijoille
Lisätietoja antaa lehtori Kirsi Soulamo kirsi.soulamo@xamk.fi
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu seuraaviin osa-alueisiin:
- osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tietolähteistä
- osaat hahmottaa yrityksen myyntiprosessin kokonaisuuden ja myyntiprosessin eri vaiheiden edellyttämät tehtävät
- osaat toimia myyntitilanteissa ja asiakaskohtaamisissa tarkoituksenmukaisilla tavoilla
Arviointi tapahtuu seuraavien tehtävien avulla:
- aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen
- itsenäinen tehtävä (huippumyyjän itsetuntemus)
- videotehtävä ryhmänä
- työelämäyhteistyö eli myyntityön ammattilaisille annettava myyntityön näyttö (Best Seller Competition case)
Esitietovaatimukset
Asiakaslähtöinen markkinointi 5 op tai vastaavat tiedot
Asiakasymmärrys ja asiakaspalvelu 5 op tai vastaavat tiedot