Sosioemotionaalisten taitojen tukeminen varhaiskasvatuksessaLaajuus (5 op)
Tunnus: AV00EA52
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Tavoitteet:
• Opiskelija osaa tukea lasten sosioemotionaalista kasvua ja kehitystä sensitiivisesti, lasten yksilöllisyys ja erilaiset tuen tarpeet huomioiden.
• Opiskelija osaa kuvata yksilöllisyyden ja kasvuympäristön merkityksen lapsen sosioemotionaalisessa kehityksessä.
• Opiskelija osaa puuttua haastavaan käytökseen lasta arvostavalla tavalla.
• Opiskelija osaa rakentaa lasten sosioemotionaaliseen kasvuun ja kehitykseen liittyvät tarpeet huomioivan varhaiskasvatuksen toimintaympäristön.
Sisältö
Sisältö:
• Sosioemotionaalisen kehityksen tuen tarpeet.
• Sosioemotionaalisen kehityksen suojaavat ja haastavat tekijä, mm. temperamentti ja yksilöllisyys, kiintymyssuhde, kasvuympäristö, neurologiset haasteet.
• Vuorovaikutus haastavissa kasvatustilanteissa.
• Ympäristön ja toiminnan tavoitteellinen selkiyttäminen, mm.strukturointi, ennakointi, kommunikoinnin tukeminen, aistiympäristön huomioiminen ja hyödyntäminen, visuaalisuuden hyödyntäminen.
Ilmoittautumisaika
06.11.2023 - 17.11.2023
Ajoitus
01.02.2024 - 15.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Avoin AMK ja täydennyskoulutus
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Avoin ammattikorkeakoulu
Opettaja
- Johanna Jussila
- Maija Olli
Vastuuopettaja
Maija Olli
Ryhmät
-
VV2023-2024Valinnaiset opinnot 2023-2024
Tavoitteet
Tavoitteet:
• Opiskelija osaa tukea lasten sosioemotionaalista kasvua ja kehitystä sensitiivisesti, lasten yksilöllisyys ja erilaiset tuen tarpeet huomioiden.
• Opiskelija osaa kuvata yksilöllisyyden ja kasvuympäristön merkityksen lapsen sosioemotionaalisessa kehityksessä.
• Opiskelija osaa puuttua haastavaan käytökseen lasta arvostavalla tavalla.
• Opiskelija osaa rakentaa lasten sosioemotionaaliseen kasvuun ja kehitykseen liittyvät tarpeet huomioivan varhaiskasvatuksen toimintaympäristön.
Sisältö
Sisältö:
• Sosioemotionaalisen kehityksen tuen tarpeet.
• Sosioemotionaalisen kehityksen suojaavat ja haastavat tekijä, mm. temperamentti ja yksilöllisyys, kiintymyssuhde, kasvuympäristö, neurologiset haasteet.
• Vuorovaikutus haastavissa kasvatustilanteissa.
• Ympäristön ja toiminnan tavoitteellinen selkiyttäminen, mm.strukturointi, ennakointi, kommunikoinnin tukeminen, aistiympäristön huomioiminen ja hyödyntäminen, visuaalisuuden hyödyntäminen.
Opiskelumateriaali
Ilmoitetaan jakson alkaessa Learn-alustalla
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojakson aloitusinfo järjestetään Teamsissa to 1.2.2024 klo 14.30-16. Aloitusinfossa ei ole läsnäolovelvoitetta. Aloitusinfo tallennetaan.
Opintojakson läsnäolovelvollinen Teams-webinaari järjestetään ti 19.3.2024 klo 16-18. Varaathan siis webinaariajan kalenteriisi!
TKI ja työelämäyhteistyö
Opiskelijat harjoittelevat opintojaksolla työelämässä vaadittavia taitoja ja työskentelytapoja.
Opiskelijan työmäärä
135 h.
Lisätietoja opiskelijoille
Tämä toteutus on tarkoitettu sekä avoimen AMK:n opiskelijoille että tutkinto-opiskelijoille.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksokokonaisuus arvioidaan hyväksytty/hylätty.
Ilmoittautumisaika
16.12.2022 - 01.01.2023
Ajoitus
01.02.2023 - 15.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Avoin AMK ja täydennyskoulutus
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Avoin ammattikorkeakoulu
Opettaja
- Johanna Jussila
- Maija Olli
Vastuuopettaja
Maija Olli
Ryhmät
-
VV2022-2023Valinnaiset opinnot 2022-2023
Tavoitteet
Tavoitteet:
• Opiskelija osaa tukea lasten sosioemotionaalista kasvua ja kehitystä sensitiivisesti, lasten yksilöllisyys ja erilaiset tuen tarpeet huomioiden.
• Opiskelija osaa kuvata yksilöllisyyden ja kasvuympäristön merkityksen lapsen sosioemotionaalisessa kehityksessä.
• Opiskelija osaa puuttua haastavaan käytökseen lasta arvostavalla tavalla.
• Opiskelija osaa rakentaa lasten sosioemotionaaliseen kasvuun ja kehitykseen liittyvät tarpeet huomioivan varhaiskasvatuksen toimintaympäristön.
Sisältö
Sisältö:
• Sosioemotionaalisen kehityksen tuen tarpeet.
• Sosioemotionaalisen kehityksen suojaavat ja haastavat tekijä, mm. temperamentti ja yksilöllisyys, kiintymyssuhde, kasvuympäristö, neurologiset haasteet.
• Vuorovaikutus haastavissa kasvatustilanteissa.
• Ympäristön ja toiminnan tavoitteellinen selkiyttäminen, mm.strukturointi, ennakointi, kommunikoinnin tukeminen, aistiympäristön huomioiminen ja hyödyntäminen, visuaalisuuden hyödyntäminen.
Opiskelumateriaali
Ilmoitetaan jakson alkaessa Learn-alustalla
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojakson aloitusinfo järjestetään Teamsissa ke 1.2. klo 14.30-16. Aloitusinfossa ei ole läsnäolovelvoitetta.
Opintojakson läsnäolovelvollinen Teams-webinaari järjestetään ti 21.3. klo 16-18. Varaathan siis webinaariajan kalenteriisi!
TKI ja työelämäyhteistyö
Opiskelijat harjoittelevat opintojaksolla työelämässä vaadittavia taitoja ja työskentelytapoja.
Opiskelijan työmäärä
135 h.
Lisätietoja opiskelijoille
Tämä toteutus on tarkoitettu sekä avoimen AMK:n opiskelijoille että tutkinto-opiskelijoille.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksokokonaisuus arvioidaan hyväksytty/hylätty.
Ilmoittautumisaika
08.11.2021 - 21.11.2021
Ajoitus
01.02.2022 - 15.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Vanha_Avoin AMK ja täydennyskoulutus (vanhettu)
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Avoin ammattikorkeakoulu
Opettaja
- Johanna Jussila
- Maija Olli
Vastuuopettaja
Maija Olli
Ryhmät
-
VV2021-2022Valinnaiset opinnot 2021-2022
Tavoitteet
Tavoitteet:
• Opiskelija osaa tukea lasten sosioemotionaalista kasvua ja kehitystä sensitiivisesti, lasten yksilöllisyys ja erilaiset tuen tarpeet huomioiden.
• Opiskelija osaa kuvata yksilöllisyyden ja kasvuympäristön merkityksen lapsen sosioemotionaalisessa kehityksessä.
• Opiskelija osaa puuttua haastavaan käytökseen lasta arvostavalla tavalla.
• Opiskelija osaa rakentaa lasten sosioemotionaaliseen kasvuun ja kehitykseen liittyvät tarpeet huomioivan varhaiskasvatuksen toimintaympäristön.
Sisältö
Sisältö:
• Sosioemotionaalisen kehityksen tuen tarpeet.
• Sosioemotionaalisen kehityksen suojaavat ja haastavat tekijä, mm. temperamentti ja yksilöllisyys, kiintymyssuhde, kasvuympäristö, neurologiset haasteet.
• Vuorovaikutus haastavissa kasvatustilanteissa.
• Ympäristön ja toiminnan tavoitteellinen selkiyttäminen, mm.strukturointi, ennakointi, kommunikoinnin tukeminen, aistiympäristön huomioiminen ja hyödyntäminen, visuaalisuuden hyödyntäminen.
Opiskelumateriaali
Pääosa materiaalista e-materiaalia joka jaetaan kurssilla.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojakso pitää sisällään yksilö- ja ryhmätehtäviä verkossa.
Opintojakson aloitus pidetään Teamsin kautta verkossa ti 1.2. klo 14.30-16.00 (ei läsnäolopakollinen)
Opintojaksolla pidetään yksi webinaari johon osallistumista edellytetään! Webinaarin ajankohta: ti 22.3. klo 16-18.00. Webinaarityöskentelyssä tarvitaan toimivia av-välineitä, eli kaiuttimia ja mikrofonia vuorovaikutuksen mahdollistumiseksi.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Läsnäoloa edellyttävä webinaari ti 22.3. klo 16-18.
Opiskelijan työmäärä
135 h.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointikriteerit:
• Tehtävän suorittaminen määräaikana
• Lähteitä on käytetty monipuolisesti
• Osoittaa asian hallintaa ja kykyä soveltaa
• Hallitsee aiheeseen liittyvät keskeiset käsitteet
• Viestii kirjallisesti annettujen kirjallisten ohjeiden mukaan