Kestävän kehityksen edistäminenLaajuus (5 op)
Tunnus: YP00EQ89
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Ymmärrät kestävän kehityksen globaalin merkityksen.
Tunnistat alueellisen ja paikallisen tarpeen ekologisen, kulttuurisen ja sosiaalisen kestävyyden tukemiseen.
Tunnet menetelmiä ja lähestymistapoja yksilöiden ja yhteisöjen kestävän kehityksen tukemiseen.
Sisältö
Mitä kestävällä kehityksellä tarkoitetaan?
Millaisia globaaleja haasteita ihmiskunnalla on käsillä ja miten ne näkyvät paikallisesti?
Millaista muutosta tarvitaan, jotta turvataan nykyisille ja tuleville sukupolville hyvät elämisen mahdollisuudet?
Millaisia menetelmiä on käytössä yksilöiden ja yhteisöjen kestävän kehityksen tukemiseen?
Ilmoittautumisaika
08.01.2024 - 14.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 30.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
- Tommi Pantzar
- Sari Miettinen
- Laura Hokkanen
- Mirka Lähdeniemi
- Katja Komonen
Vastuuopettaja
Mirka Lähdeniemi
Ryhmät
-
YPMI24KPYhteisöpedagogi, päivätoteutus (ympäristökasvatus ja yhteisöjen kehittäjä)
Tavoitteet
Ymmärrät kestävän kehityksen globaalin merkityksen.
Tunnistat alueellisen ja paikallisen tarpeen ekologisen, kulttuurisen ja sosiaalisen kestävyyden tukemiseen.
Tunnet menetelmiä ja lähestymistapoja yksilöiden ja yhteisöjen kestävän kehityksen tukemiseen.
Sisältö
Mitä kestävällä kehityksellä tarkoitetaan?
Millaisia globaaleja haasteita ihmiskunnalla on käsillä ja miten ne näkyvät paikallisesti?
Millaista muutosta tarvitaan, jotta turvataan nykyisille ja tuleville sukupolville hyvät elämisen mahdollisuudet?
Millaisia menetelmiä on käytössä yksilöiden ja yhteisöjen kestävän kehityksen tukemiseen?
Opiskelumateriaali
Opintojakson materiaalia on Learn -alustalla, tämän lisäksi
Tenttikirja:
Halonen, T., Korhonen-Kurki, K., Niemelä J., Pietikäinen J. (toim.) 2022. Kestävyyden avaimet. Kestävyystieteen keinoin ihmisen ja luonnon yhteiseloon. Gaudeamus.
Lisämateriaalia:
Laakso S. & Aro R. (toim.) 2022. Planeetan kokoinen arki. Askelia kestävämpään politiikkaan. Gaudeamus.
Heikkilä, Maija. Kuinka Maailma Pelastetaan?: Kohti Kestävämpää Tulevaisuutta. Helsinki: Gaudeamus, 2021.
Turunen, S. 2019. Luonto ihmisen aikakaudella. Into Kustannus Oy.
Virtanen, M. 2019. Ilmastopaniikki. Hoito-opas. 2. painos. Jyväskylä: Docendo Oy.
Massa, I. 2014. Polkuja yhteiskuntatieteelliseen ympäristötutkimukseen. Helsinki: Gaudeamus.
Lummaa K., Rönkä M. & Vuorisalo T. (toim.) 2012 Monitieteinen ympäristötutkimus. Helsinki: Gaudeamus.
Valkonen, J. (toim.) 2010. Ympäristösosiologia. Helsinki: WSOY.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso suoritettaan osallistumalla aktiivisesti lähiopetukseen, joka koostuu luento-opetuksesta, opintomatkasta, erilaisten oppimistehtävien ja ryhmätehtävien tekemisestä.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintoja nopeuttavalla väylällä opintojakso toteutetaan pääsääntöisesti toisen opiskelijaryhmän mukana päiväopetuksessa tai itsenäisenä suoritusvaihtoehtona. Nopeuttaminen edellyttää opiskelijavastaavan kanssa tehtyä nopeuttamissuunnitelmaa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla toteutetaan opintomatka Nuorisokeskus Anjalaan tutustumaan miten kestävän kehityksen edistämistä toteutetaan ko. ympäristössä.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintomatka Nuorisokeskus Anjalaan 4.-5.4.2024
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää:
- aktiivista osallistumista opetukseen
- oppimistehtävien ja harjoituksien hyväksyttyä suorittamista
Ilmoittautumisaika
02.01.2023 - 15.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 28.04.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
- Tommi Pantzar
- Sari Miettinen
- Laura Hokkanen
- Mirka Lähdeniemi
- Katja Komonen
Vastuuopettaja
Mirka Lähdeniemi
Ryhmät
-
YPMI23KPYhteisöpedagogi, päivätoteutus (ympäristökasvatus ja yhteisöjen kehittäjä)
Tavoitteet
Ymmärrät kestävän kehityksen globaalin merkityksen.
Tunnistat alueellisen ja paikallisen tarpeen ekologisen, kulttuurisen ja sosiaalisen kestävyyden tukemiseen.
Tunnet menetelmiä ja lähestymistapoja yksilöiden ja yhteisöjen kestävän kehityksen tukemiseen.
Sisältö
Mitä kestävällä kehityksellä tarkoitetaan?
Millaisia globaaleja haasteita ihmiskunnalla on käsillä ja miten ne näkyvät paikallisesti?
Millaista muutosta tarvitaan, jotta turvataan nykyisille ja tuleville sukupolville hyvät elämisen mahdollisuudet?
Millaisia menetelmiä on käytössä yksilöiden ja yhteisöjen kestävän kehityksen tukemiseen?
Opiskelumateriaali
Opintojakson materiaali Learn -alustalla
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso suoritettaan osallistumalla aktiivisesti lähiopetukseen, joka koostuu luento-opetuksesta, opintomatkasta, erilaisten oppimistehtävien ja ryhmätehtävien tekemisestä.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintoja nopeuttavalla väylällä opintojakso toteutetaan pääsääntöisesti toisen opiskelijaryhmän mukana päiväopetuksessa tai itsenäisenä suoritusvaihtoehtona. Nopeuttaminen edellyttää opiskelijavastaavan kanssa tehtyä nopeuttamissuunnitelmaa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla toteutetaan opintomatka Nuorisokeskus Anjalaan tutustumaan miten kestävän kehityksen edistämistä toteutetaan ko. ympäristössä.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintomatka Nuorisokeskus Anjalaan 3.-4.4.2023
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää:
- aktiivista osallistumista opetukseen
- oppimistehtävien ja harjoituksien hyväksyttyä suorittamista