Siirry suoraan sisältöön

Kestävän kehityksen edistäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: YP00EQ89-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

08.01.2024 - 14.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 30.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Yhteisöpedagogikoulutus

Opettaja

  • Tommi Pantzar
  • Sari Miettinen
  • Laura Hokkanen
  • Mirka Lähdeniemi
  • Katja Komonen

Vastuuopettaja

Mirka Lähdeniemi

Ryhmät

  • YPMI24KP
    Yhteisöpedagogi, päivätoteutus (ympäristökasvatus ja yhteisöjen kehittäjä)

Tavoitteet

Ymmärrät kestävän kehityksen globaalin merkityksen.
Tunnistat alueellisen ja paikallisen tarpeen ekologisen, kulttuurisen ja sosiaalisen kestävyyden tukemiseen.
Tunnet menetelmiä ja lähestymistapoja yksilöiden ja yhteisöjen kestävän kehityksen tukemiseen.

Sisältö

Mitä kestävällä kehityksellä tarkoitetaan?
Millaisia globaaleja haasteita ihmiskunnalla on käsillä ja miten ne näkyvät paikallisesti?
Millaista muutosta tarvitaan, jotta turvataan nykyisille ja tuleville sukupolville hyvät elämisen mahdollisuudet?
Millaisia menetelmiä on käytössä yksilöiden ja yhteisöjen kestävän kehityksen tukemiseen?

Opiskelumateriaali

Opintojakson materiaalia on Learn -alustalla, tämän lisäksi

Tenttikirja:
Halonen, T., Korhonen-Kurki, K., Niemelä J., Pietikäinen J. (toim.) 2022. Kestävyyden avaimet. Kestävyystieteen keinoin ihmisen ja luonnon yhteiseloon. Gaudeamus.

Lisämateriaalia:
Laakso S. & Aro R. (toim.) 2022. Planeetan kokoinen arki. Askelia kestävämpään politiikkaan. Gaudeamus.

Heikkilä, Maija. Kuinka Maailma Pelastetaan?: Kohti Kestävämpää Tulevaisuutta. Helsinki: Gaudeamus, 2021.

Turunen, S. 2019. Luonto ihmisen aikakaudella. Into Kustannus Oy.

Virtanen, M. 2019. Ilmastopaniikki. Hoito-opas. 2. painos. Jyväskylä: Docendo Oy.

Massa, I. 2014. Polkuja yhteiskuntatieteelliseen ympäristötutkimukseen. Helsinki: Gaudeamus.

Lummaa K., Rönkä M. & Vuorisalo T. (toim.) 2012 Monitieteinen ympäristötutkimus. Helsinki: Gaudeamus.

Valkonen, J. (toim.) 2010. Ympäristösosiologia. Helsinki: WSOY.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso suoritettaan osallistumalla aktiivisesti lähiopetukseen, joka koostuu luento-opetuksesta, opintomatkasta, erilaisten oppimistehtävien ja ryhmätehtävien tekemisestä.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintoja nopeuttavalla väylällä opintojakso toteutetaan pääsääntöisesti toisen opiskelijaryhmän mukana päiväopetuksessa tai itsenäisenä suoritusvaihtoehtona. Nopeuttaminen edellyttää opiskelijavastaavan kanssa tehtyä nopeuttamissuunnitelmaa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla toteutetaan opintomatka Nuorisokeskus Anjalaan tutustumaan miten kestävän kehityksen edistämistä toteutetaan ko. ympäristössä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintomatka Nuorisokeskus Anjalaan 4.-5.4.2024

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää:
- aktiivista osallistumista opetukseen
- oppimistehtävien ja harjoituksien hyväksyttyä suorittamista