Kestävän kehityksen edistäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: YP00EQ89-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
08.01.2024 - 14.01.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
08.01.2024 - 30.04.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Mikkelin kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
- Opettajat
- Tommi Pantzar
- Sari Miettinen
- Laura Hokkanen
- Mirka Lähdeniemi
- Katja Komonen
- Vastuuopettaja
- Mirka Lähdeniemi
- Ryhmät
-
YPMI24KPYhteisöpedagogi, päivätoteutus (ympäristökasvatus ja yhteisöjen kehittäjä)
- Opintojakso
- YP00EQ89
Tavoitteet
Ymmärrät kestävän kehityksen globaalin merkityksen.
Tunnistat alueellisen ja paikallisen tarpeen ekologisen, kulttuurisen ja sosiaalisen kestävyyden tukemiseen.
Tunnet menetelmiä ja lähestymistapoja yksilöiden ja yhteisöjen kestävän kehityksen tukemiseen.
Sisältö
Mitä kestävällä kehityksellä tarkoitetaan?
Millaisia globaaleja haasteita ihmiskunnalla on käsillä ja miten ne näkyvät paikallisesti?
Millaista muutosta tarvitaan, jotta turvataan nykyisille ja tuleville sukupolville hyvät elämisen mahdollisuudet?
Millaisia menetelmiä on käytössä yksilöiden ja yhteisöjen kestävän kehityksen tukemiseen?
Opiskelumateriaali
Opintojakson materiaalia on Learn -alustalla, tämän lisäksi
Tenttikirja:
Halonen, T., Korhonen-Kurki, K., Niemelä J., Pietikäinen J. (toim.) 2022. Kestävyyden avaimet. Kestävyystieteen keinoin ihmisen ja luonnon yhteiseloon. Gaudeamus.
Lisämateriaalia:
Laakso S. & Aro R. (toim.) 2022. Planeetan kokoinen arki. Askelia kestävämpään politiikkaan. Gaudeamus.
Heikkilä, Maija. Kuinka Maailma Pelastetaan?: Kohti Kestävämpää Tulevaisuutta. Helsinki: Gaudeamus, 2021.
Turunen, S. 2019. Luonto ihmisen aikakaudella. Into Kustannus Oy.
Virtanen, M. 2019. Ilmastopaniikki. Hoito-opas. 2. painos. Jyväskylä: Docendo Oy.
Massa, I. 2014. Polkuja yhteiskuntatieteelliseen ympäristötutkimukseen. Helsinki: Gaudeamus.
Lummaa K., Rönkä M. & Vuorisalo T. (toim.) 2012 Monitieteinen ympäristötutkimus. Helsinki: Gaudeamus.
Valkonen, J. (toim.) 2010. Ympäristösosiologia. Helsinki: WSOY.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso suoritettaan osallistumalla aktiivisesti lähiopetukseen, joka koostuu luento-opetuksesta, opintomatkasta, erilaisten oppimistehtävien ja ryhmätehtävien tekemisestä.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintoja nopeuttavalla väylällä opintojakso toteutetaan pääsääntöisesti toisen opiskelijaryhmän mukana päiväopetuksessa tai itsenäisenä suoritusvaihtoehtona. Nopeuttaminen edellyttää opiskelijavastaavan kanssa tehtyä nopeuttamissuunnitelmaa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla toteutetaan opintomatka Nuorisokeskus Anjalaan tutustumaan miten kestävän kehityksen edistämistä toteutetaan ko. ympäristössä.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintomatka Nuorisokeskus Anjalaan 4.-5.4.2024
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää:
- aktiivista osallistumista opetukseen
- oppimistehtävien ja harjoituksien hyväksyttyä suorittamista