Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalialan kehittäminenLaajuus (5 op)

Tunnus: SO00DT50

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Tunnet sosiaalialan kehittämisen valtakunnalliset linjaukset ja alueelliset painopistealueet
Tunnet sosiaalialan kehittämishankkeita
Osaat sosiaalialan kehittämistyön lähestymistapoja ja kehittämismenetelmiä
Osaat kehittää omaa tutkivaa ja kehittävää työotetta

Sisältö

Mitä ovat valtakunnalliset sosiaalialan kehittämislinjaukset ja alueelliset painopistealueet?
Mitä ovat ajankohtaiset sosiaalialan kehittämishankkeet?
Millaisia lähestymistapoja ja menetelmiä on sosiaalialan kehittämisessä?
Miten kehität omaa tutkivaa ja kehittävää työotetta?

Edeltävä osaaminen

Tutkimus- ja kehittämisosaaminen 5 op

Oppimateriaalit

Projektityö 5op

Ilmoittautumisaika

04.11.2024 - 17.11.2024

Ajoitus

17.02.2025 - 30.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö

Toimipiste
  • Mikkelin kampus
  • E-kampus
Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Sos2 SosSTYNN
Vastuuopettaja

Johanna Hirvonen

Ryhmät
  • SOMI23KM
    Sosionomi, monimuoto

Tavoitteet

Tunnet sosiaalialan kehittämisen valtakunnalliset linjaukset ja alueelliset painopistealueet
Tunnet sosiaalialan kehittämishankkeita
Osaat sosiaalialan kehittämistyön lähestymistapoja ja kehittämismenetelmiä
Osaat kehittää omaa tutkivaa ja kehittävää työotetta

Sisältö

Mitä ovat valtakunnalliset sosiaalialan kehittämislinjaukset ja alueelliset painopistealueet?
Mitä ovat ajankohtaiset sosiaalialan kehittämishankkeet?
Millaisia lähestymistapoja ja menetelmiä on sosiaalialan kehittämisessä?
Miten kehität omaa tutkivaa ja kehittävää työotetta?

Opiskelumateriaali

1. Salonen, K. Eloranta, S. Hautala, T. & Kinos, S. (2017) Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja 108.
2. Lanne-Eriksson, M & Rousu, S. (2021) Työyhteisöjen ja palvelujen kehittäminen. Teoksessa Rousu, S. & Lanne-Eriksson, M. (toim.) Lähijohtaminen sosiaalialalla. Metropolian amk. Oiva-sarja 39. s. 127 - 185.
3. Liukko, E. ym. (2022). Vaikuttava rakenteellinen sosiaalityö. THL, Raportti 1/2022.

Lisäksi tehtävien yhteydessä opettajan Learn-alustalla ilmoittama materiaali.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojakso on itseopiskeltava verkko-opintojakso, jossa opiskelusi rytmittyy tentin ja tehtävien etenemisjärjestyksen mukaisesti.
Opintojakson alkuun sisältyy kaksi vapaaehtoista Teams-yhteydellä toteutettavaa lähiopetuskertaa: opintojakson orientaatio (2h) sekä johdatus sosiaalialan kehittämis- ja vaikuttamistyöhön (2h).

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoon sisältyy oppimistehtävä, jossa perehdytään yhteen itse valittavaan käynnissä olevaan tai jo toteutettuun sosiaalialan kehittämishankkeeseen.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Mikäli työskentelet sosiaalialan kehittämistehtävissä, voit suorittaa opintojakson työhösi integroituna opiskelemalla opintojakson sisältöalueet omaan työpaikkaasi soveltamalla ja opettajan kanssa sopimallasi tavalla. Työpaikka voi olla sosiaali- tai kasvatusalalla, julkisella tai yksityisellä sektorilla, järjestössä tai kehittämishankkeessa. Oleellista työhön integroidussa oppimisväylässä on mahdollisuus soveltaa opintojakson tavoitteet ja sisällöt käytännön kehittämistyöhön omassa työssäsi. Ennen opintojakson suorittamista ole yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan ja esitä hänelle suunnitelma, miten ja millaisella tehtävällä saavutat opintojakson tavoitteet ja miten opiskelu edistää sinun ammatillista osaamista sosiaalialan kehittämisessä.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojakson alkaessa opettaja ilmoittaa opintojakson Learn-alustalla tentin ja oppimistehtävien ajankohdat. Kaikki opintojakson tehtävät ja tentti tulee suorittaa toteutuksen aikana Learn-alustalla ilmoitettujen määräaikojen mukaisesti.

Opiskelijan työmäärä

Opintojakson työmäärä 5 op eli 135 tuntia vastaa yli kolmea täyttä työviikkoa. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelumenetelmistä ja aiemmasta osaamisesta.

Toteutuksen osien kuvaus

1. Perusteet-osa (1 op): kirjatentti Learn-yksilötenttinä. Tässä osuudessa opiskelija perehtyy kehittämistyön keskeisiin käsitteisiin ja teoreettisiin lähtökohtiin sekä rakenteelliseen sosiaalityöhön vaikuttamistyönä.
2. Sosiaalialan kehittämisen valtakunnallisiin linjauksiin ja alueellisiin painopistealueisiin sekä kehittämishankkeisiin perehdytään videomuotoisen yksilö- tai paritehtävän (2 op) avulla.
3. Sosiaalialan vaikuttamistyöhön perehdytään yksilötehtävänä laadittavan vaikuttamisharjoituksen sekä omaa tutkivaa ja kehittävää työotetta tarkastelevan kirjallisen reflektiotehtävän (2 op) avulla.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso avautuu Learn-alustalla 17.2.2025.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson kaikki kolme osasuoritusta arvioidaan. Opintojakson hyväksyminen edellyttää kaikkien osasuoritusten hyväksyttyä suorittamista.

Arviointi osa-alueittain:
1. Perusteet-osa (1 op): hyväksytty - hylätty
2. Kehittämisen menetelmät, valtakunnalliset linjaukset sekä paikalliset ja alueelliset painopisteet (2 op): numeerinen arviointi 1 - 5
3. Vaikuttamisosaaminen ja kirjallinen reflektiotehtävä (2 op): numeerinen 1 - 5

Opintojakson kokonaisarvosana määräytyy numeerisesti arvioiduista tehtävistä tehtävien keskiarvon perusteella.

Opintojakson arviointi perustuu seuraaviin Xamkin arviointikriteereihin:
Osaat käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä kehittämistyössä.
Osaat arvioida käyttämiäsi tietolähteitä kriittisesti.
Osaat havaita ja kuvata ammattialan kehittämistarpeita.
Osaat valita tarkoituksenmukaiset menetelmät ja perustella valintasi.
Osaat soveltaa kriittisesti eettisiä periaatteita eri tilanteissa.

Esitietovaatimukset

Tutkimus- ja kehittämisosaaminen 5 op

Ilmoittautumisaika

04.11.2024 - 17.11.2024

Ajoitus

14.01.2025 - 28.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Marko Raitanen
  • Tia-Marika Sohlman
Ryhmät
  • SOKT23KM
    Sosionomi, monimuoto

Tavoitteet

Tunnet sosiaalialan kehittämisen valtakunnalliset linjaukset ja alueelliset painopistealueet
Tunnet sosiaalialan kehittämishankkeita
Osaat sosiaalialan kehittämistyön lähestymistapoja ja kehittämismenetelmiä
Osaat kehittää omaa tutkivaa ja kehittävää työotetta

Sisältö

Mitä ovat valtakunnalliset sosiaalialan kehittämislinjaukset ja alueelliset painopistealueet?
Mitä ovat ajankohtaiset sosiaalialan kehittämishankkeet?
Millaisia lähestymistapoja ja menetelmiä on sosiaalialan kehittämisessä?
Miten kehität omaa tutkivaa ja kehittävää työotetta?

Opiskelumateriaali

Jaetaan sähköisesti.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Verkkototeutus, jossa opiskelusi rytmittyvät tehtävien takarajojen mukaisesti.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Mikäli sinulla on suoritettuna vastaavan laajuiset ja sisältöiset opinnot yliopistossa tai korkeakoulussa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Ei työelämän toimeksiantoa ja siitä kirjallista sitoumusta.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Tehtävien palauttamisen takarajoja on useita, määritetty opintojakson keston sisälle.

Opiskelijan työmäärä

Yksi opintopiste on 27 tuntia opiskelijan työtä.

Lisätietoja opiskelijoille

Lehtorit:
tia-marika.sohlman@xamk.fi (vastuuopettaja)
marko.raitanen@xamk.fi

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnissa huomioidaan osallistumisaktiivisuus sekä tehtävän toteutus ja tarkoituksenmukaisuus. Arvioinnin tarkemmat kriteerit julkaistaan opintojaksolla.

Esitietovaatimukset

Tutkimus- ja kehittämisosaaminen 5 op

Ilmoittautumisaika

08.04.2024 - 21.04.2024

Ajoitus

09.09.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 60

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Marko Raitanen
  • Tia-Marika Sohlman
Ryhmät
  • SOKT22SP
    Sosionomi, päivätoteutus

Tavoitteet

Tunnet sosiaalialan kehittämisen valtakunnalliset linjaukset ja alueelliset painopistealueet
Tunnet sosiaalialan kehittämishankkeita
Osaat sosiaalialan kehittämistyön lähestymistapoja ja kehittämismenetelmiä
Osaat kehittää omaa tutkivaa ja kehittävää työotetta

Sisältö

Mitä ovat valtakunnalliset sosiaalialan kehittämislinjaukset ja alueelliset painopistealueet?
Mitä ovat ajankohtaiset sosiaalialan kehittämishankkeet?
Millaisia lähestymistapoja ja menetelmiä on sosiaalialan kehittämisessä?
Miten kehität omaa tutkivaa ja kehittävää työotetta?

Opiskelumateriaali

Esitellään opintojaksoalustalla.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työhön integroitu oppimisväylä:
Mikäli sinulla on suoritettuna vastaavan laajuiset ja sisältöiset opinnot yliopistossa tai korkeakoulussa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Ei työelämän toimeksiantoa ja siitä kirjallista sitoumusta

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Tehtävien/ tentin palauttamisen takarajoja on useita, määritetty opintojakson keston sisälle.

13.9. info Teams 10.00-11.30
30.9. Teams klo 10.00-12.00
15.11. klo 10.00-16.45 vapaaehtoinen, rajoitettu pääsy, noin 2h (esitellään infossa)
22.11. klo 10.00-15.45 läsnäolopakko (verkossa)

Opiskelijan työmäärä

Yksi opintopiste on 27 tuntia opiskelijan työtä.

Lisätietoja opiskelijoille

tia-marika.sohlman@xamk.fi

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnissa huomioidaan tehtävien toteutus ja tarkoituksenmukaisuus. Arvioinnin tarkemmat kriteerit julkaistaan opintojaksolla.

Esitietovaatimukset

Tutkimus- ja kehittämisosaaminen 5 op

Ilmoittautumisaika

08.04.2024 - 21.04.2024

Ajoitus

12.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Tuula Tarhonen
Vastuuopettaja

Tuula Tarhonen

Ryhmät
  • SOMI22SP
    Sosionomi, päivätoteutus

Tavoitteet

Tunnet sosiaalialan kehittämisen valtakunnalliset linjaukset ja alueelliset painopistealueet
Tunnet sosiaalialan kehittämishankkeita
Osaat sosiaalialan kehittämistyön lähestymistapoja ja kehittämismenetelmiä
Osaat kehittää omaa tutkivaa ja kehittävää työotetta

Sisältö

Mitä ovat valtakunnalliset sosiaalialan kehittämislinjaukset ja alueelliset painopistealueet?
Mitä ovat ajankohtaiset sosiaalialan kehittämishankkeet?
Millaisia lähestymistapoja ja menetelmiä on sosiaalialan kehittämisessä?
Miten kehität omaa tutkivaa ja kehittävää työotetta?

Opiskelumateriaali

Projektityö 5op
1. Salonen, K. Eloranta, S. Hautala, T. & Kinos, S. (2017) Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja 108.
2. Liukko, E. ym. (2022). Vaikuttava rakenteellinen sosiaalityö. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.

Sekä muu opintojakson verkkoalustalla opintojakson alussa ilmoitettava materiaali.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojakso on verkko-opintojakso, jolla opiskelijan on mahdollista edetä omassa tahdissa opintojakson aukioloaikana.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Mikäli olet töissä sosiaalialan kehittämistehtävissä, voit suorittaa opintojakson työhösi integroituna opiskelemalla opintojakson sisältöalueet omaan työpaikkaasi soveltamalla. Työpaikka voi olla sosiaali- tai kasvatusalalla (päiväkoti, erityiskoulu, koulussa kuraattori), julkisella tai yksityisellä sektorilla, järjestössä tai kehittämishankkeessa. Oleellista työhön integroidussa oppimisväylässä on mahdollisuus soveltaa opintojakson sisällöt kehittämistyöhön. Ennen opintojakson suorittamista ole yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan ja esitä hänelle suunnitelma, miten saavutat opintojakson tavoitteet ja miten opiskelu edistää sinun ammatillista osaamista sosiaalialan kehittämisessä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoon sisältyy kehittämisosuuden oppimistehtävä, joka on työelämään suuntautuva tehtävä. Tehtävässä opiskelija perehtyy valitsemaansa sosiaalialan kehittämishankkeeseen.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojaksoon sisältyy Learn-verkkoympäristössä tehtävä yksilötentti. Opintojakson alkaessa vastaava opettaja ilmoittaa opintojakson Learn-alustalla tentin ja oppimistehtävien ajankohdat.

Opiskelijan työmäärä

pintojakson työmäärä 5 op eli 135 tuntia vastaa yli kolmea täyttä työviikkoa.

Lisätietoja opiskelijoille

Verkko-opintoina Learn-alustalla opiskeltavaan opintojaksoon ei sisälly lähiopetustunteja.

Saat ennen opintojakson alkamista opiskelijasähköpostiisi infon opintojakson Learn-verkkoalustasta ja kirjautumisavaimen verkkoalustalle. Opintojakso avautuu Learn-alustalla 5.2.2024.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson kaikki kolme osasuoritusta arvioidaan. Opintojakson hyväksyminen edellyttää kaikkien osasuoritusten hyväksyttyä suorittamista.

Arviointi osa-alueittain:
1. Perusteet-osa (1 op): hyväksytty - hylätty
2. Kehittämisosaamisen oppimistehtävä (2 op): numeerinen arviointi 1 - 5
3. Vaikuttamisosaaminen (2 op): numeerinen 1 - 5

Opintojakson kokonaisarvosana lasketaan numeerisesti arvioiduista tehtävistä.

Opintojakson arviointi perustuu seuraaviin Xamkin arviointikriteereihin:
Osaat käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä kehittämistyössä.
Osaat arvioida käyttämiäsi tietolähteitä kriittisesti.
Osaat havaita ja kuvata ammattialan kehittämistarpeita.
Osaat valita tarkoituksenmukaiset menetelmät ja perustella valintasi.
Osaat soveltaa kriittisesti eettisiä periaatteita eri tilanteissa.

Esitietovaatimukset

Tutkimus- ja kehittämisosaaminen 5 op

Ilmoittautumisaika

06.11.2023 - 17.11.2023

Ajoitus

05.02.2024 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
  • Tuula Tarhonen
Vastuuopettaja

Johanna Hirvonen

Ryhmät
  • SOMI22KM
    Sosionomi, monimuoto

Tavoitteet

Tunnet sosiaalialan kehittämisen valtakunnalliset linjaukset ja alueelliset painopistealueet
Tunnet sosiaalialan kehittämishankkeita
Osaat sosiaalialan kehittämistyön lähestymistapoja ja kehittämismenetelmiä
Osaat kehittää omaa tutkivaa ja kehittävää työotetta

Sisältö

Mitä ovat valtakunnalliset sosiaalialan kehittämislinjaukset ja alueelliset painopistealueet?
Mitä ovat ajankohtaiset sosiaalialan kehittämishankkeet?
Millaisia lähestymistapoja ja menetelmiä on sosiaalialan kehittämisessä?
Miten kehität omaa tutkivaa ja kehittävää työotetta?

Opiskelumateriaali

Projektityö 5op

Arviointiasteikko

1-5

Esitietovaatimukset

Tutkimus- ja kehittämisosaaminen 5 op

Ilmoittautumisaika

06.11.2023 - 17.11.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 30.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
  • Marko Raitanen
  • Tia-Marika Sohlman
Ryhmät
  • SOKT22KM
    Sosionomi, monimuoto

Tavoitteet

Tunnet sosiaalialan kehittämisen valtakunnalliset linjaukset ja alueelliset painopistealueet
Tunnet sosiaalialan kehittämishankkeita
Osaat sosiaalialan kehittämistyön lähestymistapoja ja kehittämismenetelmiä
Osaat kehittää omaa tutkivaa ja kehittävää työotetta

Sisältö

Mitä ovat valtakunnalliset sosiaalialan kehittämislinjaukset ja alueelliset painopistealueet?
Mitä ovat ajankohtaiset sosiaalialan kehittämishankkeet?
Millaisia lähestymistapoja ja menetelmiä on sosiaalialan kehittämisessä?
Miten kehität omaa tutkivaa ja kehittävää työotetta?

Opiskelumateriaali

Jaetaan sähköisesti.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Verkkototeutus, jossa opiskelusi rytmittyvät tehtävien takarajojen mukaisesti.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Mikäli sinulla on suoritettuna vastaavan laajuiset ja sisältöiset opinnot yliopistossa tai korkeakoulussa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Ei työelämän toimeksiantoa ja siitä kirjallista sitoumusta.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Tehtävien palauttamisen takarajoja on useita, määritetty opintojakson keston sisälle.

Opiskelijan työmäärä

Yksi opintopiste on 27 tuntia opiskelijan työtä.

Lisätietoja opiskelijoille

Lehtorit:
tia-marika.sohlman@xamk.fi (vastuuopettaja)
marko.raitanen@xamk.fi

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnissa huomioidaan osallistumisaktiivisuus sekä tehtävän toteutus ja tarkoituksenmukaisuus. Arvioinnin tarkemmat kriteerit julkaistaan opintojaksolla.

Esitietovaatimukset

Tutkimus- ja kehittämisosaaminen 5 op

Ilmoittautumisaika

06.04.2023 - 21.04.2023

Ajoitus

11.09.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

25 - 50

Koulutus
  • Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
  • Marko Raitanen
  • Tia-Marika Sohlman
Vastuuopettaja

Tia-Marika Sohlman

Ryhmät
  • SOKT21SP
    Sosionomi, päivätoteutus

Tavoitteet

Tunnet sosiaalialan kehittämisen valtakunnalliset linjaukset ja alueelliset painopistealueet
Tunnet sosiaalialan kehittämishankkeita
Osaat sosiaalialan kehittämistyön lähestymistapoja ja kehittämismenetelmiä
Osaat kehittää omaa tutkivaa ja kehittävää työotetta

Sisältö

Mitä ovat valtakunnalliset sosiaalialan kehittämislinjaukset ja alueelliset painopistealueet?
Mitä ovat ajankohtaiset sosiaalialan kehittämishankkeet?
Millaisia lähestymistapoja ja menetelmiä on sosiaalialan kehittämisessä?
Miten kehität omaa tutkivaa ja kehittävää työotetta?

Opiskelumateriaali

Esitellään opintojaksoalustalla.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työhön integroitu oppimisväylä:
Mikäli sinulla on suoritettuna vastaavan laajuiset ja sisältöiset opinnot yliopistossa tai korkeakoulussa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Ei työelämän toimeksiantoa ja siitä kirjallista sitoumusta

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Tehtävien/ tentin palauttamisen takarajoja on useita, määritetty opintojakson keston sisälle.

11.9. info Teams 12.45-14.15
26.9. Teams klo 8.45-16.00
13.11. klo 8.45-16.00 vapaaehtoinen, rajoitettu pääsy, noin 2h (esitellään infossa)
23.11. klo 8.45-15.30 läsnäolopakko

Opiskelijan työmäärä

Yksi opintopiste on 27 tuntia opiskelijan työtä.

Lisätietoja opiskelijoille

tia-marika.sohlman@xamk.fi

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnissa huomioidaan tehtävien toteutus ja tarkoituksenmukaisuus. Arvioinnin tarkemmat kriteerit julkaistaan opintojaksolla.

Esitietovaatimukset

Tutkimus- ja kehittämisosaaminen 5 op

Ilmoittautumisaika

06.04.2023 - 21.04.2023

Ajoitus

06.09.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
  • Johanna Hirvonen
Vastuuopettaja

Johanna Hirvonen

Ryhmät
  • SOMI21SP
    Sosionomi, päivätoteutus

Tavoitteet

Tunnet sosiaalialan kehittämisen valtakunnalliset linjaukset ja alueelliset painopistealueet
Tunnet sosiaalialan kehittämishankkeita
Osaat sosiaalialan kehittämistyön lähestymistapoja ja kehittämismenetelmiä
Osaat kehittää omaa tutkivaa ja kehittävää työotetta

Sisältö

Mitä ovat valtakunnalliset sosiaalialan kehittämislinjaukset ja alueelliset painopistealueet?
Mitä ovat ajankohtaiset sosiaalialan kehittämishankkeet?
Millaisia lähestymistapoja ja menetelmiä on sosiaalialan kehittämisessä?
Miten kehität omaa tutkivaa ja kehittävää työotetta?

Opiskelumateriaali

1. Salonen, K. Eloranta, S. Hautala, T. & Kinos, S. (2017) Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja 108.
2. Lanne-Eriksson, M & Rousu, S. (2021) Työyhteisöjen ja palvelujen kehittäminen. Teoksessa Rousu, S. & Lanne-Eriksson, M. (toim.) Lähijohtaminen sosiaalialalla. Metropolian amk. Oiva-sarja 39. s. 127 - 185.
3. Liukko, E. ym. (2022). Vaikuttava rakenteellinen sosiaalityö. THL, Raportti 1/2022.

sekä tehtävien yhteydessä opettajan ilmoittama materiaali.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Verkkototeutus, jossa opiskelusi rytmittyvät tentin ja tehtävien takarajojen mukaisesti.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Mikäli olet töissä sosiaalialan kehittämistehtävissä, voit suorittaa opintojakson työhösi integroituna opiskelemalla opintojakson sisältöalueet omaan työpaikkaasi soveltamalla. Työpaikka voi olla sosiaali- tai kasvatusalalla (päiväkoti, erityiskoulu, koulussa kuraattori) voi olla julkisella tai yksityisellä sektorilla, järjestössä tai kehittämishankkeessa. Oleellista työhön integroidussa oppimisväylässä on mahdollisuus soveltaa opintojakson sisällöt kehittämistyöhön. Ennen opintojakson suorittamista ole yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan ja esitä hänelle suunnitelma, miten saavutat opintojakson tavoitteet ja miten opiskelu edistää sinun ammatillista osaamista sosiaalialan kehittämisessä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Työhön integroidussa oppimisväylässä oma työpaikka

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojakson alkaessa vastaava opettaja ilmoittaa opintojakson Learn-alustalla tentin ja oppimistehtävien ajankohdat.

Opiskelijan työmäärä

Opintojakson työmäärä 5 op eli 135 tuntia vastaa yli kolmea täyttä työviikkoa.

Toteutuksen osien kuvaus

1. Perusteet-osa (1 op): kirjatentti Learn-yksilötenttinä
2. Sosiaalialan kehittämisen valtakunnalliset linjaukset ja alueelliset painopistealueet sekä kehittämisosaaminen (2 op): yksilötehtävä
3. Vaikuttamisosaaminen (2 op): vaikuttamisharjoitus yksilötehtävänä

Lisätietoja opiskelijoille

Verkko-opintoina Learn-alustalla opiskeltavaan opintojaksoon ei sisälly lähiopetustunteja.

Saat ennen opintojakson alkamista opiskelijasähköpostiisi infon opintojakson Learn-verkkoalustasta ja kirjautumisavaimen verkkoalustalle. Opintojakso avautuu Learn-alustalla 6.9.2023.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson kaikki kolme osasuoritusta arvioidaan. Opintojakson hyväksyminen edellyttää kaikkien osasuoritusten hyväksyttyä suorittamista.

Arviointi osa-alueittain:
1. Perusteet-osa (1 op): hyväksytty - hylätty
2. Kehittämisen menetelmät, valtakunnalliset linjaukset sekä paikalliset ja alueelliset painopisteet (2 op): numeerinen arviointi 1 - 5
3. Vaikuttamisosaaminen (2 op): numeerinen arviointi 1 - 5

Opintojakson kokonaisarvosana lasketaan numeerisesti arvioiduista tehtävistä.

Opintojakson arviointi perustuu seuraaviin Xamkin arviointikriteereihin:
Osaat käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä kehittämistyössä.
Osaat arvioida käyttämiäsi tietolähteitä kriittisesti.
Osaat havaita ja kuvata ammattialan kehittämistarpeita.
Osaat valita tarkoituksenmukaiset menetelmät ja perustella valintasi.
Osaat soveltaa kriittisesti eettisiä periaatteita eri tilanteissa.

Esitietovaatimukset

Tutkimus- ja kehittämisosaaminen 5 op

Ilmoittautumisaika

07.11.2022 - 18.11.2022

Ajoitus

06.02.2023 - 31.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
  • Johanna Hirvonen
Vastuuopettaja

Johanna Hirvonen

Ryhmät
  • SOMI21KM
    Sosionomi, monimuoto

Tavoitteet

Tunnet sosiaalialan kehittämisen valtakunnalliset linjaukset ja alueelliset painopistealueet
Tunnet sosiaalialan kehittämishankkeita
Osaat sosiaalialan kehittämistyön lähestymistapoja ja kehittämismenetelmiä
Osaat kehittää omaa tutkivaa ja kehittävää työotetta

Sisältö

Mitä ovat valtakunnalliset sosiaalialan kehittämislinjaukset ja alueelliset painopistealueet?
Mitä ovat ajankohtaiset sosiaalialan kehittämishankkeet?
Millaisia lähestymistapoja ja menetelmiä on sosiaalialan kehittämisessä?
Miten kehität omaa tutkivaa ja kehittävää työotetta?

Opiskelumateriaali

1. Salonen, K. Eloranta, S. Hautala, T. & Kinos, S. (2017) Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja 108.
2. Lanne-Eriksson, M & Rousu, S. (2021) Työyhteisöjen ja palvelujen kehittäminen. Teoksessa Rousu, S. & Lanne-Eriksson, M. (toim.) Lähijohtaminen sosiaalialalla. Metropolian amk. Oiva-sarja 39. s. 127 - 185.
3. Liukko, E. ym. (2022). Vaikuttava rakenteellinen sosiaalityö. THL, Raportti 1/2022.

sekä tehtävien yhteydessä opettajan ilmoittama materiaali.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Verkkototeutus, jossa opiskelusi rytmittyvät tentin ja tehtävien takarajojen mukaisesti.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Mikäli olet töissä sosiaalialan kehittämistehtävissä, voit suorittaa opintojakson työhösi integroituna opiskelemalla opintojakson sisältöalueet omaan työpaikkaasi soveltamalla. Työpaikka voi olla sosiaali- tai kasvatusalalla (päiväkoti, erityiskoulu, koulussa kuraattori) voi olla julkisella tai yksityisellä sektorilla, järjestössä tai kehittämishankkeessa. Oleellista työhön integroidussa oppimisväylässä on mahdollisuus soveltaa opintojakson sisällöt kehittämistyöhön. Ennen opintojakson suorittamista ole yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan ja esitä hänelle suunnitelma, miten saavutat opintojakson tavoitteet ja miten opiskelu edistää sinun ammatillista osaamista sosiaalialan kehittämisessä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Työhön integroidussa oppimisväylässä oma työpaikka

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojakson alkaessa vastaava opettaja ilmoittaa opintojakson Learn-alustalla tentin ja oppimistehtävien ajankohdat.

Opiskelijan työmäärä

Opintojakson työmäärä 5 op eli 135 tuntia vastaa yli kolmea täyttä työviikkoa.

Toteutuksen osien kuvaus

1. Perusteet-osa (1 op): kirjatentti Learn-yksilötenttinä
2. Sosiaalialan kehittämisen valtakunnalliset linjaukset ja alueelliset painopistealueet sekä kehittämisosaaminen (2 op): yksilötehtävä
3. Vaikuttamisosaaminen (2 op): vaikuttamisharjoitus yksilötehtävänä

Lisätietoja opiskelijoille

Verkko-opintoina Learn-alustalla opiskeltavaan opintojaksoon ei sisälly lähiopetustunteja.

Saat ennen opintojakson alkamista opiskelijasähköpostiisi infon opintojakson Learn-verkkoalustasta ja kirjautumisavaimen verkkoalustalle. Opintojakso avautuu Learn-alustalla 6.2.2023.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson kaikki kolme osasuoritusta arvioidaan. Opintojakson hyväksyminen edellyttää kaikkien osasuoritusten hyväksyttyä suorittamista.

Arviointi osa-alueittain:
1. Perusteet-osa (1 op): hyväksytty - hylätty
2. Kehittämisen menetelmät, valtakunnalliset linjaukset sekä paikalliset ja alueelliset painopisteet (2 op): numeerinen arviointi 1 - 5
3. Vaikuttamisosaaminen (2 op): numeerinen 1 - 5

Opintojakson kokonaisarvosana lasketaan numeerisesti arvioiduista tehtävistä.

Opintojakson arviointi perustuu seuraaviin Xamkin arviointikriteereihin:
Osaat käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä kehittämistyössä.
Osaat arvioida käyttämiäsi tietolähteitä kriittisesti.
Osaat havaita ja kuvata ammattialan kehittämistarpeita.
Osaat valita tarkoituksenmukaiset menetelmät ja perustella valintasi.
Osaat soveltaa kriittisesti eettisiä periaatteita eri tilanteissa.

Esitietovaatimukset

Tutkimus- ja kehittämisosaaminen 5 op

Ilmoittautumisaika

07.11.2022 - 18.11.2022

Ajoitus

16.01.2023 - 01.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
  • Marko Raitanen
  • Tia-Marika Sohlman
Vastuuopettaja

Tia-Marika Sohlman

Ryhmät
  • SOKT21KM
    Sosionomi, monimuoto

Tavoitteet

Tunnet sosiaalialan kehittämisen valtakunnalliset linjaukset ja alueelliset painopistealueet
Tunnet sosiaalialan kehittämishankkeita
Osaat sosiaalialan kehittämistyön lähestymistapoja ja kehittämismenetelmiä
Osaat kehittää omaa tutkivaa ja kehittävää työotetta

Sisältö

Mitä ovat valtakunnalliset sosiaalialan kehittämislinjaukset ja alueelliset painopistealueet?
Mitä ovat ajankohtaiset sosiaalialan kehittämishankkeet?
Millaisia lähestymistapoja ja menetelmiä on sosiaalialan kehittämisessä?
Miten kehität omaa tutkivaa ja kehittävää työotetta?

Opiskelumateriaali

Jaetaan sähköisesti.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Verkkototeutus, jossa opiskelusi rytmittyvät tehtävien takarajojen mukaisesti.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Mikäli sinulla on suoritettuna vastaavan laajuiset ja sisältöiset opinnot yliopistossa tai korkeakoulussa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Ei työelämän toimeksiantoa ja siitä kirjallista sitoumusta.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Tehtävien palauttamisen takarajoja on useita, määritetty opintojakson keston sisälle.

Opiskelijan työmäärä

Yksi opintopiste on 27 tuntia opiskelijan työtä.

Lisätietoja opiskelijoille

tia-marika.sohlman@xamk.fi (vastuuopettaja)
marko.raitanen@xamk.fi

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnissa huomioidaan osallistumisaktiivisuus sekä tehtävän toteutus ja tarkoituksenmukaisuus. Arvioinnin tarkemmat kriteerit julkaistaan opintojaksolla.

Esitietovaatimukset

Tutkimus- ja kehittämisosaaminen 5 op

Ilmoittautumisaika

06.04.2022 - 22.04.2022

Ajoitus

01.09.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö

Toimipiste
  • Mikkelin kampus
  • E-kampus
Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
  • Tuula Tarhonen
Ryhmät
  • SOMI20SP
    Sosionomi, päivätoteutus

Tavoitteet

Tunnet sosiaalialan kehittämisen valtakunnalliset linjaukset ja alueelliset painopistealueet
Tunnet sosiaalialan kehittämishankkeita
Osaat sosiaalialan kehittämistyön lähestymistapoja ja kehittämismenetelmiä
Osaat kehittää omaa tutkivaa ja kehittävää työotetta

Sisältö

Mitä ovat valtakunnalliset sosiaalialan kehittämislinjaukset ja alueelliset painopistealueet?
Mitä ovat ajankohtaiset sosiaalialan kehittämishankkeet?
Millaisia lähestymistapoja ja menetelmiä on sosiaalialan kehittämisessä?
Miten kehität omaa tutkivaa ja kehittävää työotetta?

Opiskelumateriaali

Jaetaan sähköisesti.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Verkkototeutus, jossa opiskelusi rytmittyvät tehtävien takarajojen mukaisesti.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Mikäli sinulla on suoritettuna vastaavan laajuiset ja sisältöiset opinnot yliopistossa tai korkeakoulussa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Ei työelämän toimeksiantoa ja siitä kirjallista sitoumusta. TKI ei ole.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Tehtävien palauttamisen takarajoja on useita, määritetty opintojakson keston sisälle.

Opiskelijan työmäärä

Yksi opintopiste on 27 tuntia opiskelijan työtä.

Lisätietoja opiskelijoille

tuula.tarhonen@xamk.fi

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnissa huomioidaan osallistumisaktiivisuus sekä tehtävän toteutus ja tarkoituksenmukaisuus. Arvioinnin tarkemmat kriteerit julkaistaan opintojaksolla.

Esitietovaatimukset

Tutkimus- ja kehittämisosaaminen 5 op

Ilmoittautumisaika

06.04.2022 - 22.04.2022

Ajoitus

15.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

25 - 50

Koulutus
  • Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
  • Tuija Suikkanen-Malin
  • Marko Raitanen
  • Tia-Marika Sohlman
Vastuuopettaja

Marko Raitanen

Ryhmät
  • SOKT20SP
    Sosionomi, päivätoteutus

Tavoitteet

Tunnet sosiaalialan kehittämisen valtakunnalliset linjaukset ja alueelliset painopistealueet
Tunnet sosiaalialan kehittämishankkeita
Osaat sosiaalialan kehittämistyön lähestymistapoja ja kehittämismenetelmiä
Osaat kehittää omaa tutkivaa ja kehittävää työotetta

Sisältö

Mitä ovat valtakunnalliset sosiaalialan kehittämislinjaukset ja alueelliset painopistealueet?
Mitä ovat ajankohtaiset sosiaalialan kehittämishankkeet?
Millaisia lähestymistapoja ja menetelmiä on sosiaalialan kehittämisessä?
Miten kehität omaa tutkivaa ja kehittävää työotetta?

Opiskelumateriaali

Jaetaan sähköisesti.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Verkkototeutus, jossa opiskelusi rytmittyvät tehtävien takarajojen mukaisesti.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Mikäli sinulla on suoritettuna vastaavan laajuiset ja sisältöiset opinnot yliopistossa tai korkeakoulussa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Ei työelämän toimeksiantoa ja siitä kirjallista sitoumusta.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Tehtävien palauttamisen takarajoja on useita, määritetty opintojakson keston sisälle.

Opiskelijan työmäärä

Yksi opintopiste on 27 tuntia opiskelijan työtä.

Lisätietoja opiskelijoille

marko.raitanen@xamk.fi

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnissa huomioidaan osallistumisaktiivisuus sekä tehtävän toteutus ja tarkoituksenmukaisuus. Arvioinnin tarkemmat kriteerit julkaistaan opintojaksolla.

Esitietovaatimukset

Tutkimus- ja kehittämisosaaminen 5 op

Ilmoittautumisaika

08.11.2021 - 21.11.2021

Ajoitus

14.02.2022 - 01.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

25 - 50

Koulutus
  • Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
  • Tuija Suikkanen-Malin
  • Marko Raitanen
  • Tia-Marika Sohlman
Vastuuopettaja

Marko Raitanen

Ryhmät
  • SOKT20KM
    Sosionomi, monimuoto

Tavoitteet

Tunnet sosiaalialan kehittämisen valtakunnalliset linjaukset ja alueelliset painopistealueet
Tunnet sosiaalialan kehittämishankkeita
Osaat sosiaalialan kehittämistyön lähestymistapoja ja kehittämismenetelmiä
Osaat kehittää omaa tutkivaa ja kehittävää työotetta

Sisältö

Mitä ovat valtakunnalliset sosiaalialan kehittämislinjaukset ja alueelliset painopistealueet?
Mitä ovat ajankohtaiset sosiaalialan kehittämishankkeet?
Millaisia lähestymistapoja ja menetelmiä on sosiaalialan kehittämisessä?
Miten kehität omaa tutkivaa ja kehittävää työotetta?

Opiskelumateriaali

Jaetaan sähköisesti.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Verkkototeutus, jossa opiskelusi rytmittyvät tehtävien takarajojen mukaisesti.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Mikäli sinulla on suoritettuna vastaavan laajuiset ja sisältöiset opinnot yliopistossa tai korkeakoulussa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Ei työelämän toimeksiantoa ja siitä kirjallista sitoumusta.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Tehtävien palauttamisen takarajoja on useita, määritetty opintojakson keston sisälle.

Opiskelijan työmäärä

Yksi opintopiste on 27 tuntia opiskelijan työtä.

Lisätietoja opiskelijoille

marko.raitanen@xamk.fi

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnissa huomioidaan osallistumisaktiivisuus sekä tehtävän toteutus ja tarkoituksenmukaisuus. Arvioinnin tarkemmat kriteerit julkaistaan opintojaksolla.

Esitietovaatimukset

Tutkimus- ja kehittämisosaaminen 5 op

Ilmoittautumisaika

08.11.2021 - 21.11.2021

Ajoitus

01.01.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
  • Kati Vapalahti
  • Johanna Hirvonen
  • Tuula Tarhonen
Ryhmät
  • SOMI20KM
    Sosionomi, monimuoto

Tavoitteet

Tunnet sosiaalialan kehittämisen valtakunnalliset linjaukset ja alueelliset painopistealueet
Tunnet sosiaalialan kehittämishankkeita
Osaat sosiaalialan kehittämistyön lähestymistapoja ja kehittämismenetelmiä
Osaat kehittää omaa tutkivaa ja kehittävää työotetta

Sisältö

Mitä ovat valtakunnalliset sosiaalialan kehittämislinjaukset ja alueelliset painopistealueet?
Mitä ovat ajankohtaiset sosiaalialan kehittämishankkeet?
Millaisia lähestymistapoja ja menetelmiä on sosiaalialan kehittämisessä?
Miten kehität omaa tutkivaa ja kehittävää työotetta?

Opiskelumateriaali

Ilmoitetaan opintojakson alkaessa

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Verkkototeutus, jossa opiskelusi rytmittyvät tehtävien takarajojen mukaisesti.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Mikäli olet töissä, ja teet työtehtäviä mitkä soveltuvat sosionomin osaamiseen voit suorittaa opintojakson työhön integroituna opiskelelmalla sosiaalialan kehittämistä oman työpaikkasi näkökulmasta. Työpaikka voi olla sosiaalialan,kasvatusalan (päiväkoti, erityiskoulu, koulussa kuraattori), se voi olla julkisella tai yksityisellä sektorilla tai se voi olla järjestö tai hanke. Ennen opintojakson suorittamista esität opintojakson vastaavalle opettajalle suunnitelman, missä kerrot miten saavutat opintojakson tavoitteet ja miten opiskelu tukee sinun ammatilista osaamista sosiaalialan kehittämisessä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Työhön integroidussa suorituksessa oma työyhteisö

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojakson alkaessa vastaava opettaja imoittaa mahdollisen tentin ja oppimistehtävien palautusajankohdat

Opiskelijan työmäärä

5 op = 135 h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnissa huomioidaan osallistumisaktiivisuus sekä tehtävän toteutus ja tarkoituksenmukaisuus. Arvioinnin tarkemmat kriteerit julkaistaan opintojaksolla.

Esitietovaatimukset

Tutkimus- ja kehittämisosaaminen 5 op