Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalialan kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: SO00DT50-3014

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.11.2024 - 17.11.2024

Ajoitus

17.02.2025 - 30.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö

Toimipiste

  • Mikkelin kampus
  • E-kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 50

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Hannele Pulkamo

Vastuuopettaja

Johanna Hirvonen

Ryhmät

  • SOMI23KM
    Sosionomi, monimuoto
  • 18.02.2025 12:30 - 16:15, Sosiaalialan kehittäminen SO00DT50-3014, AV00EK37-3004

Tavoitteet

Tunnet sosiaalialan kehittämisen valtakunnalliset linjaukset ja alueelliset painopistealueet
Tunnet sosiaalialan kehittämishankkeita
Osaat sosiaalialan kehittämistyön lähestymistapoja ja kehittämismenetelmiä
Osaat kehittää omaa tutkivaa ja kehittävää työotetta

Sisältö

Mitä ovat valtakunnalliset sosiaalialan kehittämislinjaukset ja alueelliset painopistealueet?
Mitä ovat ajankohtaiset sosiaalialan kehittämishankkeet?
Millaisia lähestymistapoja ja menetelmiä on sosiaalialan kehittämisessä?
Miten kehität omaa tutkivaa ja kehittävää työotetta?

Opiskelumateriaali

1. Salonen, K. Eloranta, S. Hautala, T. & Kinos, S. (2017) Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja 108.
2. Lanne-Eriksson, M & Rousu, S. (2021) Työyhteisöjen ja palvelujen kehittäminen. Teoksessa Rousu, S. & Lanne-Eriksson, M. (toim.) Lähijohtaminen sosiaalialalla. Metropolian amk. Oiva-sarja 39. s. 127 - 185.
3. Liukko, E. ym. (2022). Vaikuttava rakenteellinen sosiaalityö. THL, Raportti 1/2022.

Lisäksi tehtävien yhteydessä opettajan Learn-alustalla ilmoittama materiaali.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojakso on itseopiskeltava verkko-opintojakso, jossa opiskelusi rytmittyy tentin ja tehtävien etenemisjärjestyksen mukaisesti.
Opintojakson alkuun sisältyy kaksi vapaaehtoista Teams-yhteydellä toteutettavaa lähiopetuskertaa: opintojakson orientaatio (2h) sekä johdatus sosiaalialan kehittämis- ja vaikuttamistyöhön (2h).

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoon sisältyy oppimistehtävä, jossa perehdytään yhteen itse valittavaan käynnissä olevaan tai jo toteutettuun sosiaalialan kehittämishankkeeseen.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Mikäli työskentelet sosiaalialan kehittämistehtävissä, voit suorittaa opintojakson työhösi integroituna opiskelemalla opintojakson sisältöalueet omaan työpaikkaasi soveltamalla ja opettajan kanssa sopimallasi tavalla. Työpaikka voi olla sosiaali- tai kasvatusalalla, julkisella tai yksityisellä sektorilla, järjestössä tai kehittämishankkeessa. Oleellista työhön integroidussa oppimisväylässä on mahdollisuus soveltaa opintojakson tavoitteet ja sisällöt käytännön kehittämistyöhön omassa työssäsi. Ennen opintojakson suorittamista ole yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan ja esitä hänelle suunnitelma, miten ja millaisella tehtävällä saavutat opintojakson tavoitteet ja miten opiskelu edistää sinun ammatillista osaamista sosiaalialan kehittämisessä.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojakson alkaessa opettaja ilmoittaa opintojakson Learn-alustalla tentin ja oppimistehtävien ajankohdat. Kaikki opintojakson tehtävät ja tentti tulee suorittaa toteutuksen aikana Learn-alustalla ilmoitettujen määräaikojen mukaisesti.

Opiskelijan työmäärä

Opintojakson työmäärä 5 op eli 135 tuntia vastaa yli kolmea täyttä työviikkoa. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelumenetelmistä ja aiemmasta osaamisesta.

Toteutuksen osien kuvaus

1. Perusteet-osa (1 op): kirjatentti Learn-yksilötenttinä. Tässä osuudessa opiskelija perehtyy kehittämistyön keskeisiin käsitteisiin ja teoreettisiin lähtökohtiin sekä rakenteelliseen sosiaalityöhön vaikuttamistyönä.
2. Sosiaalialan kehittämisen valtakunnallisiin linjauksiin ja alueellisiin painopistealueisiin sekä kehittämishankkeisiin perehdytään videomuotoisen yksilö- tai paritehtävän (2 op) avulla.
3. Sosiaalialan vaikuttamistyöhön perehdytään yksilötehtävänä laadittavan vaikuttamisharjoituksen sekä omaa tutkivaa ja kehittävää työotetta tarkastelevan kirjallisen reflektiotehtävän (2 op) avulla.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso avautuu Learn-alustalla 17.2.2025.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson kaikki kolme osasuoritusta arvioidaan. Opintojakson hyväksyminen edellyttää kaikkien osasuoritusten hyväksyttyä suorittamista.

Arviointi osa-alueittain:
1. Perusteet-osa (1 op): hyväksytty - hylätty
2. Kehittämisen menetelmät, valtakunnalliset linjaukset sekä paikalliset ja alueelliset painopisteet (2 op): numeerinen arviointi 1 - 5
3. Vaikuttamisosaaminen ja kirjallinen reflektiotehtävä (2 op): numeerinen 1 - 5

Opintojakson kokonaisarvosana määräytyy numeerisesti arvioiduista tehtävistä tehtävien keskiarvon perusteella.

Opintojakson arviointi perustuu seuraaviin Xamkin arviointikriteereihin:
Osaat käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä kehittämistyössä.
Osaat arvioida käyttämiäsi tietolähteitä kriittisesti.
Osaat havaita ja kuvata ammattialan kehittämistarpeita.
Osaat valita tarkoituksenmukaiset menetelmät ja perustella valintasi.
Osaat soveltaa kriittisesti eettisiä periaatteita eri tilanteissa.

Esitietovaatimukset

Tutkimus- ja kehittämisosaaminen 5 op