MielenterveystyöLaajuus (5 op)
Tunnus: KH00EE44
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Osaat toimia sosiaalialan asiakastyössä ehkäisevän työn ja sosiaalisen kuntoutuksen viitekehyksestä.
Osaat nähdä oppilaille suunnatun mielen-terveystyön merkityksen koulukontekstissa.
Osaat tukea oppilaiden hyvinvointia ja tunnistaa tuen tarpeita.
Osaat soveltaa ehkäisevää ja kuntouttavaa työotetta ja mielenterveystyön menetelmiä.
Osaat ohjata asiakasta mielenterveystyön palvelujärjestelmässä.
Osaat ohjata ja tukea eri-ikäistä mielenterveysasiakasta hänen kuntoutumisprosessissaan.
Sisältö
Millainen on hyvä mielenterveys?
Millainen on mielenterveystyön orientaatio koulu- ja sosiaalialalla?
Millaisia ovat lasten, nuorten ja aikuisten mielenterveystyön erityispiirteet?
Millaisia auttamismenetelmiä ja työskentelytapoja hyvän mielenterveyden tukemisessa käytetään erityisesti kouluyhteisössä?
Miten toimii mielenterveystyön palvelujärjestelmä?
Miten kuntoutumista tuetaan yksilön ja perheen mielenterveystyössä?
Edeltävä osaaminen
Lapsuus ja nuoruus elämänvaiheena
Ihmisen kehitys ja oppiminen
Oppilaitos toimintaympäristönä
Ilmoittautumisaika
06.11.2023 - 17.11.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 30.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö
Toimipiste
Savonlinnan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
Opettaja
- Hannele Pulkamo
- Niina Luukkonen
Ryhmät
-
KHSA22SPSosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
Tavoitteet
Osaat toimia sosiaalialan asiakastyössä ehkäisevän työn ja sosiaalisen kuntoutuksen viitekehyksestä.
Osaat nähdä oppilaille suunnatun mielen-terveystyön merkityksen koulukontekstissa.
Osaat tukea oppilaiden hyvinvointia ja tunnistaa tuen tarpeita.
Osaat soveltaa ehkäisevää ja kuntouttavaa työotetta ja mielenterveystyön menetelmiä.
Osaat ohjata asiakasta mielenterveystyön palvelujärjestelmässä.
Osaat ohjata ja tukea eri-ikäistä mielenterveysasiakasta hänen kuntoutumisprosessissaan.
Sisältö
Millainen on hyvä mielenterveys?
Millainen on mielenterveystyön orientaatio koulu- ja sosiaalialalla?
Millaisia ovat lasten, nuorten ja aikuisten mielenterveystyön erityispiirteet?
Millaisia auttamismenetelmiä ja työskentelytapoja hyvän mielenterveyden tukemisessa käytetään erityisesti kouluyhteisössä?
Miten toimii mielenterveystyön palvelujärjestelmä?
Miten kuntoutumista tuetaan yksilön ja perheen mielenterveystyössä?
Arviointiasteikko
1-5
Esitietovaatimukset
Lapsuus ja nuoruus elämänvaiheena
Ihmisen kehitys ja oppiminen
Oppilaitos toimintaympäristönä
Ilmoittautumisaika
07.11.2022 - 18.11.2022
Ajoitus
10.04.2023 - 02.06.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö
Toimipiste
Savonlinnan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
Opettaja
- Hannele Pulkamo
- Niina Luukkonen
Ryhmät
-
KHSA21SPSosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
Tavoitteet
Osaat toimia sosiaalialan asiakastyössä ehkäisevän työn ja sosiaalisen kuntoutuksen viitekehyksestä.
Osaat nähdä oppilaille suunnatun mielen-terveystyön merkityksen koulukontekstissa.
Osaat tukea oppilaiden hyvinvointia ja tunnistaa tuen tarpeita.
Osaat soveltaa ehkäisevää ja kuntouttavaa työotetta ja mielenterveystyön menetelmiä.
Osaat ohjata asiakasta mielenterveystyön palvelujärjestelmässä.
Osaat ohjata ja tukea eri-ikäistä mielenterveysasiakasta hänen kuntoutumisprosessissaan.
Sisältö
Millainen on hyvä mielenterveys?
Millainen on mielenterveystyön orientaatio koulu- ja sosiaalialalla?
Millaisia ovat lasten, nuorten ja aikuisten mielenterveystyön erityispiirteet?
Millaisia auttamismenetelmiä ja työskentelytapoja hyvän mielenterveyden tukemisessa käytetään erityisesti kouluyhteisössä?
Miten toimii mielenterveystyön palvelujärjestelmä?
Miten kuntoutumista tuetaan yksilön ja perheen mielenterveystyössä?
Opiskelumateriaali
Opintojaksolla oleva materiaali
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Aiemmin hankitun osaamisen voi osoittaa aiemmilla korkeakouluopinnoilla. Koko opintojakson (5 op) osalta hakemus e-lomakkeella. 1-4 op osalta vapaamuotoinen hakemus opintojaksosta vastaavalla opettajalle.
Työviikkopohjainen väylä sisältää kontakti- ja verkko-opintoja.
Opiskelijan työmäärä
5 op= 135 h
Toteutuksen osien kuvaus
Lähitunnit vkot 15-21 6x4h sisältää verkko-opintoja, lähitunteja ja ryhmätehtävän.
Simulaatiot 8h SA027 ja SA064
Arviointiasteikko
1-5
Esitietovaatimukset
Lapsuus ja nuoruus elämänvaiheena
Ihmisen kehitys ja oppiminen
Oppilaitos toimintaympäristönä
Ilmoittautumisaika
08.11.2021 - 21.11.2021
Ajoitus
07.03.2022 - 31.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö
Toimipiste
Savonlinnan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
Opettaja
- Niina Luukkonen
- Jaana Dillström
Vastuuopettaja
Assi Kukkonen
Ryhmät
-
KHSA20SPSosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
Tavoitteet
Osaat toimia sosiaalialan asiakastyössä ehkäisevän työn ja sosiaalisen kuntoutuksen viitekehyksestä.
Osaat nähdä oppilaille suunnatun mielen-terveystyön merkityksen koulukontekstissa.
Osaat tukea oppilaiden hyvinvointia ja tunnistaa tuen tarpeita.
Osaat soveltaa ehkäisevää ja kuntouttavaa työotetta ja mielenterveystyön menetelmiä.
Osaat ohjata asiakasta mielenterveystyön palvelujärjestelmässä.
Osaat ohjata ja tukea eri-ikäistä mielenterveysasiakasta hänen kuntoutumisprosessissaan.
Sisältö
Millainen on hyvä mielenterveys?
Millainen on mielenterveystyön orientaatio koulu- ja sosiaalialalla?
Millaisia ovat lasten, nuorten ja aikuisten mielenterveystyön erityispiirteet?
Millaisia auttamismenetelmiä ja työskentelytapoja hyvän mielenterveyden tukemisessa käytetään erityisesti kouluyhteisössä?
Miten toimii mielenterveystyön palvelujärjestelmä?
Miten kuntoutumista tuetaan yksilön ja perheen mielenterveystyössä?
Arviointiasteikko
1-5
Esitietovaatimukset
Lapsuus ja nuoruus elämänvaiheena
Ihmisen kehitys ja oppiminen
Oppilaitos toimintaympäristönä