Siirry suoraan sisältöön

Mielenterveystyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00EE44-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
06.11.2023 - 17.11.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
08.01.2024 - 30.04.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö
Toimipiste
Savonlinnan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
Opettajat
Hannele Pulkamo
Niina Luukkonen
Ryhmät
KHSA22SP
Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
Opintojakso
KH00EE44
Toteutukselle KH00EE44-3003 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Osaat toimia sosiaalialan asiakastyössä ehkäisevän työn ja sosiaalisen kuntoutuksen viitekehyksestä.
Osaat nähdä oppilaille suunnatun mielen-terveystyön merkityksen koulukontekstissa.
Osaat tukea oppilaiden hyvinvointia ja tunnistaa tuen tarpeita.
Osaat soveltaa ehkäisevää ja kuntouttavaa työotetta ja mielenterveystyön menetelmiä.
Osaat ohjata asiakasta mielenterveystyön palvelujärjestelmässä.
Osaat ohjata ja tukea eri-ikäistä mielenterveysasiakasta hänen kuntoutumisprosessissaan.

Sisältö

Millainen on hyvä mielenterveys?
Millainen on mielenterveystyön orientaatio koulu- ja sosiaalialalla?
Millaisia ovat lasten, nuorten ja aikuisten mielenterveystyön erityispiirteet?
Millaisia auttamismenetelmiä ja työskentelytapoja hyvän mielenterveyden tukemisessa käytetään erityisesti kouluyhteisössä?
Miten toimii mielenterveystyön palvelujärjestelmä?
Miten kuntoutumista tuetaan yksilön ja perheen mielenterveystyössä?

Arviointi

a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
d. Osaat toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa.
e. Osaat käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
g. Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointiasteikko

1-5

Esitietovaatimukset

Lapsuus ja nuoruus elämänvaiheena
Ihmisen kehitys ja oppiminen
Oppilaitos toimintaympäristönä

Siirry alkuun