Media ja digitaaliset taidot kouluhyvinvointityössäLaajuus (5 op)
Tunnus: KH00EE54
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Tiedät median ja digitaalisten taitojen merkityksen nyky-yhteiskunnassa lasten ja nuorten elämässä.
Tunnet mediakasvatuksen peruskäsitteet sekä lähtökohdat ja tavoitteet lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen tukemisessa.
Tiedät keskeisiä median muotoja sekä niiden soveltamisen haasteita ja mahdollisuuksia kasvatus- ja ohjaustyössä.
Osaat vahvistaa lasten ja nuorten digitaalisia ja medialukutaitoja.
Osaat suunnitella ja toteuttaa mediakasvatusta yhteistyössä vanhempien sekä opetus- ja kasvatushenkilökunnan kanssa.
Sisältö
Mikä on median ja digitaalisten taitojen merkitys nyky-yhteiskunnassa lasten ja nuorten elämässä?
Mitkä ovat mediakasvatuksen peruskäsitteet sekä lähtökohdat ja tavoitteet lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen tukemisessa?
Mitkä ovat keskeisiä median muotoja sekä niiden soveltamisen haasteita ja mahdollisuuksia kasvatus- ja ohjaustyössä?
Miten vahvistat lasten ja nuorten digitaalisia ja medialukutaitoja?
Miten suunnittelet ja toteutat mediakasvatusta yhteistyössä vanhempien sekä opetus- ja kasvatushenkilökunnan kanssa?
Ilmoittautumisaika
06.04.2023 - 21.04.2023
Ajoitus
01.08.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö
Toimipiste
Savonlinnan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 50
Opettaja
- Harri Mäkinen
- Osku Kiri
Ryhmät
-
KHSA21SPSosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
Tavoitteet
Tiedät median ja digitaalisten taitojen merkityksen nyky-yhteiskunnassa lasten ja nuorten elämässä.
Tunnet mediakasvatuksen peruskäsitteet sekä lähtökohdat ja tavoitteet lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen tukemisessa.
Tiedät keskeisiä median muotoja sekä niiden soveltamisen haasteita ja mahdollisuuksia kasvatus- ja ohjaustyössä.
Osaat vahvistaa lasten ja nuorten digitaalisia ja medialukutaitoja.
Osaat suunnitella ja toteuttaa mediakasvatusta yhteistyössä vanhempien sekä opetus- ja kasvatushenkilökunnan kanssa.
Sisältö
Mikä on median ja digitaalisten taitojen merkitys nyky-yhteiskunnassa lasten ja nuorten elämässä?
Mitkä ovat mediakasvatuksen peruskäsitteet sekä lähtökohdat ja tavoitteet lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen tukemisessa?
Mitkä ovat keskeisiä median muotoja sekä niiden soveltamisen haasteita ja mahdollisuuksia kasvatus- ja ohjaustyössä?
Miten vahvistat lasten ja nuorten digitaalisia ja medialukutaitoja?
Miten suunnittelet ja toteutat mediakasvatusta yhteistyössä vanhempien sekä opetus- ja kasvatushenkilökunnan kanssa?
Opiskelumateriaali
Opintojakson alussa erikseen ilmoitettavat aineistot
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso rytmittyy lähiopetustyöpajojen, verkkotapaamisten sekä itsenäisen työskentelyn vuorottelun mukaan. Opintojakson kesto on yksi lukukausi. Työpajoja ja lähitapaamisia on noin kerran kuukaudessa.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä on 135 tuntia.
Lisätietoja opiskelijoille
Ehdottomia vaatimuksia edeltäville opinnoille ei ole. Suositeltava edeltävä opintojakso on: Mediakasvatuksen perusteet (5 op).
Opintojakso sisältää neljä (4) koko ryhmän yhteistä lähitapaamista. Lisäksi jokaisen lähitapaamisen välillä kokoonnutaan yhden kerran verkkoon. Lähitapaamisten päivämäärät syyslukukaudella 2021 ovat:
- maanantai 12.9. klo 12.45–16.00
- maanantai 3.10. klo 12.45–16.00
- maanantai 31.10. klo 10.00-14.00
- maanantai 28.11. klo 10.00-14.00
Opintojakson onnistunut suorittaminen edellyttää, että opiskelijalla on Googlen Gmail-tunnukset tai että hän on valmis luomaan ne.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytyn opintojakson kokonaisarviointi tapahtuu asteikolla 1-5. Opintojakson osasuorituksissa voidaan käyttää myös arviointiasteikkoa hyväksytty, täydennettävä, hylätty.
Ilmoittautumisaika
06.04.2023 - 21.04.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö
Toimipiste
Savonlinnan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 50
Koulutus
- Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
Opettaja
- Harri Mäkinen
- Osku Kiri
Ryhmät
-
KHSA22SPSosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
Tavoitteet
Tiedät median ja digitaalisten taitojen merkityksen nyky-yhteiskunnassa lasten ja nuorten elämässä.
Tunnet mediakasvatuksen peruskäsitteet sekä lähtökohdat ja tavoitteet lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen tukemisessa.
Tiedät keskeisiä median muotoja sekä niiden soveltamisen haasteita ja mahdollisuuksia kasvatus- ja ohjaustyössä.
Osaat vahvistaa lasten ja nuorten digitaalisia ja medialukutaitoja.
Osaat suunnitella ja toteuttaa mediakasvatusta yhteistyössä vanhempien sekä opetus- ja kasvatushenkilökunnan kanssa.
Sisältö
Mikä on median ja digitaalisten taitojen merkitys nyky-yhteiskunnassa lasten ja nuorten elämässä?
Mitkä ovat mediakasvatuksen peruskäsitteet sekä lähtökohdat ja tavoitteet lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen tukemisessa?
Mitkä ovat keskeisiä median muotoja sekä niiden soveltamisen haasteita ja mahdollisuuksia kasvatus- ja ohjaustyössä?
Miten vahvistat lasten ja nuorten digitaalisia ja medialukutaitoja?
Miten suunnittelet ja toteutat mediakasvatusta yhteistyössä vanhempien sekä opetus- ja kasvatushenkilökunnan kanssa?
Opiskelumateriaali
Opintojakson alussa erikseen ilmoitettavat aineistot
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso rytmittyy lähiopetustyöpajojen, verkkotapaamisten sekä itsenäisen työskentelyn vuorottelun mukaan. Opintojakson kesto on yksi lukukausi. Työpajoja ja lähitapaamisia on noin kerran kuukaudessa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Työelämäyhteistyö toteutuu opintojakson aikana tehtävissä koulukuraattorien haastatteluissa.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä on 135 tuntia
Lisätietoja opiskelijoille
Ehdottomia vaatimuksia edeltäville opinnoille ei ole. Suositeltava edeltävä opintojakso on: Mediakasvatuksen perusteet (5 op).
Opintojakso sisältää neljä (4) koko ryhmän yhteistä lähitapaamista. Lisäksi jokaisen lähitapaamisen välillä kokoonnutaan yhden kerran verkkoon. Lähitapaamisten päivämäärät syyslukukaudella 2022 ovat:
- maanantai 11.9. klo 12.45–16.00
- maanantai 2.10. klo 12.45–16.00
- maanantai 6.11. klo 12.45-16.00
- maanantai 27.11. klo 12.45-16.00
Opintojakson onnistunut suorittaminen edellyttää, että opiskelijalla on Googlen Gmail-tunnukset tai että hän on valmis luomaan ne.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytyn opintojakson kokonaisarviointi tapahtuu asteikolla 1-5. Opintojakson osasuorituksissa voidaan käyttää myös arviointiasteikkoa hyväksytty, täydennettävä, hylätty.