Skip to main content

Encountering a young personLaajuus (5 cr)

Code: YP00DU05

Credits

5 op

Objective

You know the basics of face-to-face and digital interaction.
You understand the importance of a holistic and equal encounter in supporting a young person.
You recognize the characteristics of sincere dialogue and know how to use it in face-to-face and digital encounters.

Content

What are the factors behind face-to-face and digital interaction and appreciation?
What are the challenges when interacting with a young person?
What is digital youth work?
How can digital information, counseling and guidance services be utilized in youth work?

Enrollment

14.08.2024 - 08.09.2024

Timing

26.08.2024 - 20.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

RDI portion

1 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
  • Sari Miettinen
Teacher in charge

Sari Miettinen

Groups
  • YPMI24SP
    Civic Activities and Youth Work, fulltime studies

Objective

You know the basics of face-to-face and digital interaction.
You understand the importance of a holistic and equal encounter in supporting a young person.
You recognize the characteristics of sincere dialogue and know how to use it in face-to-face and digital encounters.

Content

What are the factors behind face-to-face and digital interaction and appreciation?
What are the challenges when interacting with a young person?
What is digital youth work?
How can digital information, counseling and guidance services be utilized in youth work?

Opiskelumateriaali

Aaltola, E. 6 Keto S. 2020. Empatia. Myötäelämisen tiede.
Häkili, J. , Kallio, K. P. & Korkiamäki, R.(toim.) Myönteinen tunnistaminen.
Muu opettajan opintojakson alussa ilmoittama materiaali.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
luentoa, harjoitteita, ykislö- ja ryhmätehtäviä, opintojaksolla tehdään mahdollisuuksien mukaan harjoitteita työelämäkumppaneiden kanssa.
Opintoja nopeuttava väylä:
itsenäinen suoritus, johon ohjeet saa vastuuopettajalta
Työelämään integoitu väylä:
vastuuopettajan kanssa erikseen sovittava suoritustapa, joka edellyttää oman työelämäkytköksen

TKI ja työelämäyhteistyö

Pyritään toteuttamaan työelämän kanssa yhteistyötä, jossa harjoitellaan nuoren kohtaamista.

Tentit ja muut määräajat

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Opiskelijan työmäärä

n. 50 tuntia lähtiopetusta, 85 tuntia itsenäistä ja ryhmätyöskentelyä.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Opettajan arvioimat tehtävät. Itse- ja ryhmäarviointi.

Enrollment

21.08.2023 - 01.09.2023

Timing

28.08.2023 - 15.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

RDI portion

1 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
  • Virva Korpinen
Teacher in charge

Virva Korpinen

Groups
  • YPMI23SP
    Civic Activities and Youth Work, fulltime studies

Objective

You know the basics of face-to-face and digital interaction.
You understand the importance of a holistic and equal encounter in supporting a young person.
You recognize the characteristics of sincere dialogue and know how to use it in face-to-face and digital encounters.

Content

What are the factors behind face-to-face and digital interaction and appreciation?
What are the challenges when interacting with a young person?
What is digital youth work?
How can digital information, counseling and guidance services be utilized in youth work?

Opiskelumateriaali

Opettajan erikseen ilmoittama materiaali. Opintojaksolla hyödynnetään mm. teosta Koordinaatit nuorten tieto- ja neuvontatyöhön. Suuntaviivoja ammatilliseen osaamiseen. (Jaana Fedotoff, Heidi Leppäkari & Päivi Timonen (toim.) 2016), joka on vapaasti verkosta ladattavissa. Tämän lisäksi teet aktiivista tiedonhankintaa oppimistehtävien ohjeissa annetulla tavalla ja käytät hankkimiasi verkkolähteitä tehtävissäsi Xamkin opiskelukirjoittamisen ohjeiden mukaisesti.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojaksolla tutustutaan luentojen, harjoitusten ja erilaisten oppimateriaalien avulla vuorovaikutuksen peruslähtökohtiin, dialogiin ja nuoren kohtaamisen perusteisiin. Opintojaksolla tehdään käytännön harjoituksia kohtaamisen tilanteista kasvokkaisessa ja verkko-ohjauksessa sekä pohditaan, mistä tekijöistä rakentuu hyvä vuorovaikutus ja millaisia haasteita liittyy nuoren kohtaamiseen. Opiskelu työviikkopohjaisella oppimisväylällä sisältää lähiopetusta ja se on ryhmämuotoista.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintoja nopeuttavalla väylällä opintojakso toteutetaan pääsääntöisesti toisen opiskelijaryhmän mukana päiväopetuksessa tai itsenäisenä suoritusvaihtoehtona. Nopeuttaminen edellyttää opiskelijavastaavan kanssa tehtyä nopeuttamissuunnitelmaa.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Halutessasi suorittaa opintojakson työhön integroituna, ole yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan ja sovi asiasta hänen kanssaan.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakson aikana kohtaat ja ohjaat nuoria verkossa työelämäyhteistyötahomme ylläpitämässä digitaalisessa ohjaus- tai neuvontapalvelussa. Työskentely toteutetaan parityönä tai peinryhmissä ja nuorisoalan ammattilaiset tukevat työskentelyä.

Tentit ja muut määräajat

Kaikki opintojakson aikataulut löydät koosteena opintojaksoalustalta (Learn), jonne saat avaimen sekä perehdytyksen ensimmäisellä lähiopetuskerralla.

Opiskelijan työmäärä

Kontaktiopetus: n 135 tuntia (5 op) opiskelijan työtä, josta lähiopetuksen määrän on n. 50 tuntia.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Opintojen hyväksytty suorittaminen edellyttää tunnilla kerrottujen tehtävien tekemistä hyvksytysti. Tehtävien kuvaukset ja niiden arviointkriteerit kerrotaan ensimmäisellä lähitunnilla.