Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Tutkintonimike:
ensihoitaja (AMK)
Laajuus:
240 op
Kesto:
4 vuotta (240 op)
Aloituslukukausi:
Syksy 2020
Kuvaus
Ensihoidon koulutusohjelman laajuus on 240 op ja koulutuksen kesto on noin neljä vuotta. Ensimmäisenä opintovuotena perehdyt ammattialaan ja hoito- ja ensihoitotyön perusteisiin. Opit tarkastelemaan ihmistä kokonaisuutena, tutustut hoito- ja ensihoitotyön toimintaympäristöön ja hankit perusosaamisen hoito- ja ensihoitotyöstä. Toisena opiskeluvuonna vahvistat kliinistä osaamistasi ja jatkat ammattitaitoa tukevien teoriatietojen opiskelua. Kolmantena opiskeluvuonna syvennät osaamistasi opiskelemalla perus- ja hoitotason ensihoitotyötä sekä viranomaisyhteistyötä. Viimeisenä opiskeluvuonna osaat soveltaa ja arvioida ensihoitotyön osaamistasi, kykenet työn koordinointiin, johtamiseen ja itsenäiseen työskentelyyn ensihoitotyön asiantuntijana myös kansainvälisesti. Suoritat ensihoidon valtakunnallisen loppukokeen ja annat näytön en-sihoidon osaamisestasi simuloiduissa potilastilanteissa.
Opetussuunnitelmassa on huomioitu erilaiset oppijat, osaamistarpeet ja -tavoitteet ja se mahdollistaa suunnata opintoja erilaisilla valinnoilla.
Opintojen suorittamiseen on tarjolla kolme oppimisväylää: työviikkopohjainen, opintoja nopeuttava sekä työssäkäyntiin integroitu väylä. Työviikkopohjainen oppimisväylän mukaisesti osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan. Opintoja nopeuttava oppimisväylässä teet verkko-opintoja Moodlessa, käytät työn opinnollistamista ja teet kesäopintoja. Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voit hyväksilukea opintojakson vastaavalla työkokemuksella tai opinnoilla joko kokonaan tai osittain (AHOT = osaamisen näyttö). Työhön integroidussa oppimisväylässä voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Oppimisväylät kuvataan opintojaksokohtaisesti toteutussuunnitelmissa.
Tiiviit työelämäyhteydet ovat keskeinen osa koulutusta. Opintojen ja työelämän kytkeytyminen tapahtuu eri tasoilla ja tavoilla. Perinteisten harjoitteluiden ja opinnäytetyön lisäksi voit tehdä erilaisia työelämään kytkeytyviä toimeksiantoja ja kehittämisprojekteja yhdessä oman alasi ja muiden alojen opiskelijoiden kanssa. Monenlaiset tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeet (TKI) tarjoavat sinulle mahdollisuuksia yhdistää opintojasi ja työelämän tarjoamia tehtäviä. Voit myös hyödyntää olemassa olevaa alan työpaikkaasi opinnoissasi (työn opinnollistaminen).
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Xamkissa arvostetaan laatua, ja laadun kehittäminen sisältyy korkeakoulun koko henkilöstön ja opiskelijoiden toimintaan.Xamkissa parannetaan jatkuvasti opetuksen ja ohjauksen laatua, opiskeluympäristöjen kiinnostavuutta ja kehitetään koulutusta.
Merkittävä osa kehittämisen pohjana käytettävästä palautetiedosta kootaan opiskelijoille, henkilöstölle ja sidosryhmille säännöllisesti tehtävillä kyselyillä. Opiskelijana sinulla on keskeinen rooliXamkinlaadun jatkuvassa kehittämisessä. Opintojesi aikana vastaat useisiin laatukyselyihin.Opintojaksopalautteet sekä opiskelun aikana tehtävät tulokysely ja koulutuksen kehittämiskysely sekä opintojen loppuvaiheessa annettu valmistumisvaiheen palaute ovat osa laatujärjestelmää.
Henkilöstö ja opiskelijat käsittelevät yhdessä laatupalautteita erilaisilla yhteistyöfoorumeilla, joissa sovitaan uusista toimintatavoista ja keskustellaan aiemmin tehtyjen kehittämistoimien vaikutuksista. Nämä foorumit ovat hyvä kanava tuoda esille opiskelijoiden näkemyksiä toiminnasta ja suunnitelluista toimenpiteistä. Seuraava kaavio kuvaa opintojaksopalautteen polkua.
Laatujärjestelmämme perustuu ns. jatkuvan kehittämisen kehään eli laatuympyrään, jonka osat ovat Suunnittele – Toteuta – Arvioi – Kehitä. Lisätietoja laadun arvioinnista ja kehittämisestä saat opiskelijaintra Studentista.
Osaamistavoitteet
Tutkinto perustuu EQF:n (European Qualification Framework, suom. eurooppalainen tutkintojen ja osaamisen viitekehys) ja NQF:n (National Qualifications Framework, suom. kansallinen tutkintojen ja osaamisen viitekehys) mukaisiin tason 6 osaamistavoitteisiin (tiedot, taidot, pätevyys). Tutkintorakenne ja tutkintojen tavoitteet noudattavat myös Valtioneuvoston asetusta 546/2013. Ensihoitajan opetussuunnitelmassa on otettu huomioon Ammattipätevyysdirektiivin (2005/36/EY) ja sen muutosten (direktiivi 2013/55/EU) edellyttämät koulutuksen vähimmäisvaatimukset.
Ensihoitajatutkinnon osaaminen rakentuu valtakunnallisesta yleissairaanhoidosta vastaavan sairaanhoitajan (180 opintopistettä) ammatillisesta osaamisesta, johon sisältyy myös ammattikorkeakoulun yhteisiä osaamisalueita, ja ensihoidon tutkintokohtaisesta täydentävästä osaamisesta (60 opintopistettä). Osaamisalueet sisältyvät opetussuunnitelman moduuleihin ja opintojaksoihin.
Yleissairaanhoidosta vastaavan sairaanhoitajan (180 op) ammatillinen osaaminen muodostuu seuraavista osaamisalueista:
* asiakaslähtöisyys
* hoitotyön eettisyys ja ammatillisuus
* johtaminen ja yrittäjyys
* kliininen hoitotyö
* näyttöön perustuva toiminta ja päätöksenteko
* ohjaus- ja opetusosaaminen
* terveyden ja toimintakyvyn edistäminen
* sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristö
* sosiaali- ja terveyspalvelujen laatu ja turvallisuus
Ammattikorkeakoulututkinnon yhteinen ammatillinen osaaminen muodostuu seuraavista osaamisalueista:
* oppimisen taidot
* eettinen osaaminen
* työyhteisöosaaminen
* innovaatio-osaaminen
* kansainvälistymisosaaminen
Ensihoitajan tutkintokohtainen täydentävä osaaminen (60 op) muodostuu ensihoidon asiantuntijuuden perusteiden, ensihoidon palvelujärjestelmän, päivystys-, anestesia- ja tehohoitotyön, ensihoidon erityisasiantuntijuuden ja ensihoitolääketieteen osaamisalueista.
Matriisitoiminnot
Ammattikorkeakoulun strategian mukaisesti opiskelija saavuttaa osaamista matriisitoimintoina tutkintoon sisältyen digitalisaatiossa, yrittäjyydessä ja Venäjä-osaamisessa. Nämä osaamistavoitteet sisältyvät tutkinnon eri opintojaksoihin.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä