Asiakas palvelujen toimintaympäristössäLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: M51A105
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
Osaamistavoitteet
Osaat kuluttamiseen liittyvät keskeiset ammattikäsitteet. Osaat etsiä tilastollista ja laadullista tutkimustietoa yksityisen kulutuksen rakenteesta ja muutoksista. Osaat hahmottaa kuluttamisen ilmiönä ja tiedät, mitkä ovat kuluttajan ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä. Osaat käyttää kuluttajaan liittyviä tutkimusmenetelmiä ja hyödyntää niitä omassa tutkimustehtävässäsi.
Sisältö
Miten kuluttaja ja kulutusyksikkö voidaan määritellä? Mitkä ovat keskeisimpiä kuluttajan käyttäytymiseen liittyviä tietolähteitä? Mitkä tekijät vaikuttavat kuluttajan ostokäyttäytymiseen ja sen muutoksiin? Miten kuluttajan käyttäytymistä tutkitaan? Mitkä ovat toimialan kulutustrendit, niihin vaikuttavat tekijät ja miten kulutustrendejä voidaan hyödyntää palvelualalla?
Edeltävä osaaminen
Ei edellytä aiempaa osaamista
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa a) käyttää ammattikäsitteitä johdonmukaisesti b) etsiä tietoa alan keskeisistä tietolähteistä d) toimia palvelujen käyttäjien ja kohderyhmien kanssa e) käyttää kuluttajakäyttäytymisen keskeisiä malleja ja menetelmiä f) toimia ryhmän jäsenenä tavoitteellisesti ja vastuullisesti