Siirry suoraan sisältöön

Peliohjelmoijan matematiikka (5 op)

Toteutuksen tunnus: PO00ED13-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.11.2023 - 17.11.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 30.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Informaatioteknologian koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 35

Koulutus

  • Peliohjelmoinnin koulutus

Opettaja

  • Teemu Saarelainen

Vastuuopettaja

Teemu Saarelainen

Ryhmät

  • POKT22SP
    Peliohjelmointi, päivätoteutus
  • 15.01.2024 10:00 - 14:00, Peliohjelmoijan matematiikka PO00ED13-3003
  • 22.01.2024 10:00 - 14:00, Peliohjelmoijan matematiikka PO00ED13-3003
  • 29.01.2024 10:00 - 14:00, Peliohjelmoijan matematiikka PO00ED13-3003
  • 05.02.2024 10:00 - 14:00, Peliohjelmoijan matematiikka PO00ED13-3003
  • 12.02.2024 10:00 - 14:00, Peliohjelmoijan matematiikka PO00ED13-3003
  • 19.02.2024 10:00 - 14:00, Peliohjelmoijan matematiikka PO00ED13-3003
  • 04.03.2024 10:00 - 14:00, Peliohjelmoijan matematiikka PO00ED13-3003
  • 11.03.2024 10:00 - 14:00, Peliohjelmoijan matematiikka PO00ED13-3003
  • 18.03.2024 10:00 - 14:00, Peliohjelmoijan matematiikka PO00ED13-3003
  • 08.04.2024 10:00 - 14:00, Peliohjelmoijan matematiikka PO00ED13-3003
  • 15.04.2024 10:00 - 14:00, Peliohjelmoijan matematiikka PO00ED13-3003
  • 22.04.2024 10:00 - 14:00, Peliohjelmoijan matematiikka PO00ED13-3003

Tavoitteet

Osaat hyödyntää matemaattisia menetelmiä peliesi ja sovellustesi toteuttamiseen.
Osaat vektori ja matriisilaskennan perusteet.

Sisältö

Miten vektoreita ja matriiseja käytetään pelien toteutuksissa?
Miten suureyhtälöiden ratkaisuja esitetään 2D ja 3D avaruudessa?

Opiskelumateriaali

Sähköinen materiaali sekä web-materiaali, jotka julkaistaan kurssin Learn-alustalla. Harjoitustehtävät ja niiden mallivastaukset annetaan opiskelijoille myös kurssin Learn-alustalla ja/tai Teams-kanavalla.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen väylä:
Osallistuminen työjärjestyksen mukaiseen lähi- ja/tai etätyöskentelyyn, missä opiskelu rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan. Opiskelija toteuttaa opintojaksolla vaaditut harjoitustyöt ja -tehtävät aikataulun mukaisesti sekä osallistuu mahdolliseen kokeeseen kurssin loppupuolella.

Vaihtoehtoisista suoritustavoista sovittava ennen opintojakson alkua opintojakson opettajan kanssa.

Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos voit työtehtävissäsi kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
• onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen.
• millaisia näyttöjä osaamisestasi sinun on mahdollista antaa.
• mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti lisäksi suorittaa opetukseen osallistuen.

TKI ja työelämäyhteistyö

Kurssilla ohjelmoidaan matematiikkaa hyödyntäviä pelien ominaisuuksia, joita voi hyödyntää peleissä ja simulaatioissa. Mahdollisuuksien mukaan käsitellään todellisia peliohjelmoinnissa ja peliyrityksissä vastaan tulleita ongelmia, joita voidaan ratkoa pelimatematiikan keinoin.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Harjoitustehtävät ja -työt palautetaan Learn-alustalle siellä ilmoitettuun määräaikaan mennessä.

Opiskelijan työmäärä

Yhteensä 135h, josta noin 70h ohjattua työskentelyä ja 65h itsenäistä työskentelyä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointiin vaikuttavat:
- osallistuminen opetukseen
- harjoitustehtävien teko
- mahdolliset harjoitustyöt