Peliohjelmoijan matematiikka (5 op)
Toteutuksen tunnus: PO00ED13-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
06.11.2023 - 17.11.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 30.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Informaatioteknologian koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 35
Koulutus
- Peliohjelmoinnin koulutus
Opettaja
- Teemu Saarelainen
Vastuuopettaja
Teemu Saarelainen
Ryhmät
-
POKT22SPPeliohjelmointi, päivätoteutus
- 15.01.2024 10:00 - 14:00, Peliohjelmoijan matematiikka PO00ED13-3003
- 22.01.2024 10:00 - 14:00, Peliohjelmoijan matematiikka PO00ED13-3003
- 29.01.2024 10:00 - 14:00, Peliohjelmoijan matematiikka PO00ED13-3003
- 05.02.2024 10:00 - 14:00, Peliohjelmoijan matematiikka PO00ED13-3003
- 12.02.2024 10:00 - 14:00, Peliohjelmoijan matematiikka PO00ED13-3003
- 19.02.2024 10:00 - 14:00, Peliohjelmoijan matematiikka PO00ED13-3003
- 04.03.2024 10:00 - 14:00, Peliohjelmoijan matematiikka PO00ED13-3003
- 11.03.2024 10:00 - 14:00, Peliohjelmoijan matematiikka PO00ED13-3003
- 18.03.2024 10:00 - 14:00, Peliohjelmoijan matematiikka PO00ED13-3003
- 08.04.2024 10:00 - 14:00, Peliohjelmoijan matematiikka PO00ED13-3003
- 15.04.2024 10:00 - 14:00, Peliohjelmoijan matematiikka PO00ED13-3003
- 22.04.2024 10:00 - 14:00, Peliohjelmoijan matematiikka PO00ED13-3003
Tavoitteet
Osaat hyödyntää matemaattisia menetelmiä peliesi ja sovellustesi toteuttamiseen.
Osaat vektori ja matriisilaskennan perusteet.
Sisältö
Miten vektoreita ja matriiseja käytetään pelien toteutuksissa?
Miten suureyhtälöiden ratkaisuja esitetään 2D ja 3D avaruudessa?
Opiskelumateriaali
Sähköinen materiaali sekä web-materiaali, jotka julkaistaan kurssin Learn-alustalla. Harjoitustehtävät ja niiden mallivastaukset annetaan opiskelijoille myös kurssin Learn-alustalla ja/tai Teams-kanavalla.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen väylä:
Osallistuminen työjärjestyksen mukaiseen lähi- ja/tai etätyöskentelyyn, missä opiskelu rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan. Opiskelija toteuttaa opintojaksolla vaaditut harjoitustyöt ja -tehtävät aikataulun mukaisesti sekä osallistuu mahdolliseen kokeeseen kurssin loppupuolella.
Vaihtoehtoisista suoritustavoista sovittava ennen opintojakson alkua opintojakson opettajan kanssa.
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos voit työtehtävissäsi kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
• onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen.
• millaisia näyttöjä osaamisestasi sinun on mahdollista antaa.
• mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti lisäksi suorittaa opetukseen osallistuen.
TKI ja työelämäyhteistyö
Kurssilla ohjelmoidaan matematiikkaa hyödyntäviä pelien ominaisuuksia, joita voi hyödyntää peleissä ja simulaatioissa. Mahdollisuuksien mukaan käsitellään todellisia peliohjelmoinnissa ja peliyrityksissä vastaan tulleita ongelmia, joita voidaan ratkoa pelimatematiikan keinoin.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Harjoitustehtävät ja -työt palautetaan Learn-alustalle siellä ilmoitettuun määräaikaan mennessä.
Opiskelijan työmäärä
Yhteensä 135h, josta noin 70h ohjattua työskentelyä ja 65h itsenäistä työskentelyä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiin vaikuttavat:
- osallistuminen opetukseen
- harjoitustehtävien teko
- mahdolliset harjoitustyöt