Skip to main content

Difficult things and bad placesLaajuus (5 cr)

Code: SO00CU74

Credits

5 op

Teaching language

  • Finnish

Responsible person

Objective

You have assimilated the meaning of the relationship between a person and his/her surroundings in situations of life that demand special support.
You know how to change knowledge of special situations of social work into expertise of well-being.
You can manage the process of solving demanding social problems individually and in cooperation, analyzing the entity and keeping up hope.
You reflect your own know-how, tools, working and expertise, thus promoting well-being.
You cross borders (organizational, cultural, thinking, acting) to secure well-being in social work.

Content

What it the meaning of the relationship between a person and his/her surroundings in situations of life that demand special support?
How do you change knowledge into expertise of social work?
How do you solve demanding social problems?
How do you reflect your expertise promoting well-being?
How do you cross different borders in your social work?

Qualifications

Sosionomi (AMK) tai geronomi (AMK) -tutkinto ja riittävä alan työkokemus.

Enrollment

04.11.2024 - 17.11.2024

Timing

01.01.2025 - 31.05.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

3 op

RDI portion

2 op

Mode of delivery

40 % Contact teaching, 60 % Distance learning

Unit

Department of Social Services and Promotion of Functional Ability

Campus

Kouvola Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 30

Degree programmes
  • Master's Degree Programme in Welfare Promotion
Teachers
  • Päivi Petrelius
Teacher in charge

Päivi Petrelius

Groups
  • SOKV24SY
    Social services, master studies

Objective

You have assimilated the meaning of the relationship between a person and his/her surroundings in situations of life that demand special support.
You know how to change knowledge of special situations of social work into expertise of well-being.
You can manage the process of solving demanding social problems individually and in cooperation, analyzing the entity and keeping up hope.
You reflect your own know-how, tools, working and expertise, thus promoting well-being.
You cross borders (organizational, cultural, thinking, acting) to secure well-being in social work.

Content

What it the meaning of the relationship between a person and his/her surroundings in situations of life that demand special support?
How do you change knowledge into expertise of social work?
How do you solve demanding social problems?
How do you reflect your expertise promoting well-being?
How do you cross different borders in your social work?

Opiskelumateriaali

Opintojaksolla on perehdyttävä/käytetään seuraavaa kirjallisuutta

1) Asiantuntijatyön paradoksivyyhti. Työn kaaosmaisuuden kokemus ja selviytymiskeinot asiantuntijatyössä. Työelämän tutkimus. Vol 17, Nro 1, 2019.

2) Liisa Jokinen, Elina Stenvall, & Kati Palsanen (2018) Perheiden tarpeista lähtevän auttamistyön johtaminen. Teoksessa Päivi Petrelius & Pia Eriksson (toim.) Uudistuva lastensuojelu — kohti asiakkaiden ja ammattilaisten yhteistoimintaa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL). Työpaperi 32/2018. Helsinki 2018.

3) Laura Yliruka, Riitta Vartio, Kaisa Pasanen & Päivi Petrelius (2018) Monimutkaiset ja erityistä osaamista edellyttävät asiakastilanteet sosiaalityössä. Valtakunnallisen kyselyn tuloksia. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL). Työpaperi 16/2018. Helsinki 2018.

4) Rick Hood (2012) A critical realist model of complexity for interprofessional working. Journal of Interprofessional care 2012: 26, 6-12.

5) Shemeikka, Riikka ym. (2023) Lähisuhdeväkivallan sovittelu : Yleiset piirteet ja osapuolten kokemukset prosessista. Valtioneuvoston kanslia 2023

6) Seikkula, Jaakko (2023) Dialogi parantaa mutta miksi? Mikä tekee dialogista ennennäkemättömän vaikuttavan vaikeissa kriiseissä? (ei ole saatavana verkossa)

7) Mason, Barry (2019) Six aspects of supervision and the training of supervisors. Journal of Family Therapy.

8) Mäntysaari, Mikko ym. (2017) Sosiaalityö ja teoria. PS-kustannus. (saatavana e-kirjana)

Muu opiskelumateriaali jaetaan/materiaalia täydennetään Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.

Yksilölliset oppimisväylät

Opintojakso edellyttää läsnäoloa toteutuksen aloitusinfossa 27.3. klo 9-10.30 ja lopetuksessa 22.5. klo 13-16.15. Osallistuminen muuhun kontaktiopetukseen on suositeltavaa. Opetuksessa kuullaan systeemiseen lähestymistapaan ja kompleksisuusajatteluun pohjaavia alustuksia. Opetuksessa hyödynnetään simulaatiopedagogiikkaa ja simulaatioihin nojaavia oppimiskeskusteluja. Kontaktiopetuksen sisältöön on vuorovaikutteista työskentelyä lukuunottamatta mahdollista perehtyä itsenäisesti. Opintojakso etenee ryhmän yhteisen aikataulun mukaisesti.

Jaksolla on 3 lähiopetuskertaa, joista 2 on Kouvolan kampuksella ja 1 Kotkan kampuksella. Lähiopetusta annetaan arkipäivinä. Lähiopetus sisältää luento-opetusta, simulaatio-opetusta ja asiantuntija- sekä kokemusasiantuntijavierailuja. Lisäksi jakso sisältää kontaktiopetuksen ulkopuolista työskentelyä. Lähitapaamisten välillä opiskelijat perehtyvät kurssin kirjallisuuteen, tekevät itsenäisesti asiantuntijahaastattelun ja tekevät kaksi kirjoitustehtävää.

Yksilöllisiä oppimistehtäviä ovat:

1) Asiantuntijahaastattelun tekeminen jostakin kompleksisesta ilmiöstä ensimmäisen kirjoitustehtävän pohjaksi sekä kuvauksen kirjoittaminen asiantuntijahaastattelun ja oman pohdinnan pohjalta opiskelijan valitsemasta kompleksisesta ilmiöstä

2) Käyttöteoriaesseen kirjoittaminen omasta lähestymistavasta, osaamisesta ja keinoista kompleksisten ilmiöiden ja tilanteiden äärellä

Tehtävät tehdään opintojakson aikana. Asiantuntijahaastattelua hyödyntävä kompleksisen ilmiön kuvaus kirjoitetaan ja palautetaan 19.4. mennessä.

Käyttöteoriaessee kirjoitetaan ja palautetaan 15.5. mennessä. Käyttöteoriaesseitä ja opintojakson oppimiskokemuksia käsitellään opintojakson viimeisen kontaktipäivän illtapäivänä 22.5. klo 13-16.15

Opettajan ohjausta saatavilla lähiopetuksen yhteydessä. Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja. Niitä voivat olla esimerkiksi kirjallinen ja suullinen palaute. Lisäksi voidaan hyödyntää myös vertaispalautteenantoa.

Opintojakso koostuu kahdesta osa-alueesta, jotka arvioidaan erikseen: asiantuntijahaastattelu ja sitä hyödyntävä kompleksisen ilmiön kuvaus 2 op ja oman käyttöteorian rakentaminen ja ja käyttöteoriaesseen kirjoittaminen 3 op.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla vierailee työelämän edustajia.
Opintojaksolla tehdään työelämävierailu/ja / simulaatioita työelämää vastaavissa ympäristöissä.

Tentit ja muut määräajat

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojaksolla suoritetaan kaksi oppimistehtävää. Opintojakso ei sisällä tenttiä.

Opintojakso päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat tehtävät.

Opiskelijan työmäärä

• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta n. xx t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. xx t itsenäisesti työstettäviä oppimistehtäviä.

Toteutuksen osien kuvaus

Kuvaa Peppiin merkityt toteutuksen osat ja niiden suhteellinen osuus toteutuksesta. Kuvaa tarvittaessa osien erilainen suoritustapa.

Further information

Opintojaksoon sisältyvät asiantuntijahaastattelut voi toteuttaa teamsin välityksellä tai sopimalla tapaaminen asiantuntijan kanssa paikan päällä.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää tehtävien tekemistä hyväksytyllä arvosanalla.

Qualifications

Sosionomi (AMK) tai geronomi (AMK) -tutkinto ja riittävä alan työkokemus.

Enrollment

06.11.2023 - 17.11.2023

Timing

23.02.2024 - 31.05.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

RDI portion

1.5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Department of Social Services and Promotion of Functional Ability

Campus
  • Kotka Campus
  • Kouvola Campus
Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 20

Degree programmes
  • Master's Degree Programme in Welfare Promotion
Teachers
  • Päivi Petrelius
  • Marko Raitanen
  • Tuomo Paakkonen
Teacher in charge

Päivi Petrelius

Groups
  • SOKV23SY
    Social services, master studies

Objective

You have assimilated the meaning of the relationship between a person and his/her surroundings in situations of life that demand special support.
You know how to change knowledge of special situations of social work into expertise of well-being.
You can manage the process of solving demanding social problems individually and in cooperation, analyzing the entity and keeping up hope.
You reflect your own know-how, tools, working and expertise, thus promoting well-being.
You cross borders (organizational, cultural, thinking, acting) to secure well-being in social work.

Content

What it the meaning of the relationship between a person and his/her surroundings in situations of life that demand special support?
How do you change knowledge into expertise of social work?
How do you solve demanding social problems?
How do you reflect your expertise promoting well-being?
How do you cross different borders in your social work?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali esitellään Learn pohjalla.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä

Opintojakso rakentuu kahden teeman ympärille:

1) Suhdeperustainen työskentelyote haastavissa tilanteissa (3 op) sekä
2) Ammatilliset strategiat ja oman toiminnan eettisyys (2 op)

Opintojakso sisältää lähiopetusta, joka koostuu luento-opetuksesta, työnohjaustyyppisestä pienryhmätyöskentelystä, muista kontaktiopetuspäivinä annettavista tehtävistä, PBL-työskentelystä ja siihen liittyvän ryhmäesseen kirjoittamisesta. Lisäksi opintojakson toiseen teemaan liittyy reflektiopäiväkirjan ja päiväkirjamerkintöjä tarkastelevan henkilökohtaisen artikkelin kirjoittaminen. Artikkelin tavoitteena on jäsentää omaa ammatillista käyttöteoriaa haastavissa tilanteissa.

Kontaktiopetukseen osallistuminen on velvoittavaa. Suosituksena on osallistua kontaktiopetukseen paikan päällä. Osallistuminen on mahdollista myös verkon kautta.


Opintoja nopeuttava ja työhön integroitu oppimisväylä

Opintojakso rakentuu kahden teeman ympärille:
1) Suhdeperustainen työskentely haastavissa tilanteissa (3 op) sekä
2) Ammatilliset strategiat ja oman toiminnan eettisyys (2 op)

Opintojakso sisältää lähiopetusta, joka koostuu luento-opetuksesta, työnohjaustyyppisestä pienryhmätyöskentelystä, muista kontaktiopetuspäivinä annettavista tehtävistä, PBL-työskentelystä ja siihen liittyvän ryhmäesseen kirjoittamisesta. Lisäksi opintojakson toiseen osaan liittyy reflektiopäiväkirjan ja päiväkirjamerkintöjä hyödyntävän henkilökohtaisen artikkelin kirjoittaminen. Artikkelin tavoitteena on jäsentää omaa ammatillista käyttöteoriaa haastavissa tilanteissa.

Kontaktiopetukseen osallistuminen on velvoittavaa. Suosituksena on osallistua kontaktiopetukseen paikan päällä. Osallistuminen on mahdollista myös verkon kautta.
Kaikki opetus on osin integroitua työhön, opiskelijan niin valitessa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Vierailijoita työelämästä.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan kokonaistyömäärä 135 tuntia.

Teemaan 1 liittyy kontaktiopetus 10 tuntia, tehtävät 28 tuntia, tiedonhankinta 40 tuntia

Teema 2 liittyy kontaktiopetus 10 tuntia, tehtävät 28 tuntia, reflektiopäiväkirja ja artikkeli 28 tuntia

Further information

Toteutuksen lisätiedot päivitetään vuosikurssin SOKV23SY toteutuksen osalta päivitetään tammikuun 2024 loppuun mennessä.

Evaluation scale

Approved/Failed

Assessment methods and criteria

Hyväksytysti suoritetut tehtävät ja aktiivinen osallistuminen.

Qualifications

Sosionomi (AMK) tai geronomi (AMK) -tutkinto ja riittävä alan työkokemus.

Enrollment

07.11.2022 - 18.11.2022

Timing

01.03.2023 - 30.05.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

3 op

Mode of delivery

40 % Contact teaching, 60 % Distance learning

Unit

Department of Social Services and Promotion of Functional Ability

Campus

Kouvola Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 30

Degree programmes
  • Master's Degree Programme in Social Services
Teachers
  • Tuija Suikkanen-Malin
  • Tuomo Paakkonen
  • Teija Nuutinen
Teacher in charge

Teija Nuutinen

Groups
  • SOKV22SY
    Social services, master studies

Objective

You have assimilated the meaning of the relationship between a person and his/her surroundings in situations of life that demand special support.
You know how to change knowledge of special situations of social work into expertise of well-being.
You can manage the process of solving demanding social problems individually and in cooperation, analyzing the entity and keeping up hope.
You reflect your own know-how, tools, working and expertise, thus promoting well-being.
You cross borders (organizational, cultural, thinking, acting) to secure well-being in social work.

Content

What it the meaning of the relationship between a person and his/her surroundings in situations of life that demand special support?
How do you change knowledge into expertise of social work?
How do you solve demanding social problems?
How do you reflect your expertise promoting well-being?
How do you cross different borders in your social work?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali esitellään Learn pohjalla.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso rakentuu kahdesta osiosta: Hyvinvointi asiantuntijan tavoitteellisena työnä 3op ja Henkilökohtainen ammatillinen strategia, arki ytimessä, toivoa ylläpitäen 2op. Opintojakso sisältää työnohjaustyyppisen pienryhmätyöskentelyn (yhteensä 6 tuntia), joka on velvoittavaa ja lähiopetuspäiviin sisältyvää. Verkko-opiskelijoille ryhmät ovat niin ikään velvoittavia ja ne toteutetaan samassa rytmissä lähiopetukseen osallistuvien kanssa. Opintojaksoon liittyy myös opinnäytteeseen sidottu etiikkatehtävä.


Opintoja nopeuttava ja työhön integroitu oppimisväylä: Opintojakso rakentuu kahdesta osiosta: Hyvinvointi asiantuntijan tavoitteellisena työnä 3op ja Henkilökohtainen ammatillinen strategia, arki ytimessä, toivoa ylläpitäen 2op. Opintojakso sisältää työnohjaustyyppisen pienryhmätyöskentelyn (yhteensä 6 tuntia), joka on velvoittavaa ja lähiopetuspäiviin sisältyvää. Verkko-opiskelijoille ryhmät ovat niin ikään velvoittavia ja ne toteutetaan samassa rytmissä lähiopetukseen osallistuvien kanssa. Opintojaksoon liittyy myös opinnäytteeseen sidottu etiikkatehtävä.
Kaikki opetus on osin integroitua työhön, opiskelijan niin valitessa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Vierailijoita työelämästä.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan kokonaistyömäärä 135 tuntia
Hyvinvointi asiantuntijan tavoitteellisena työnä 80 tuntia
(lähiopetus 12 tuntia (sis. seminaaripäivän), tehtävät 28, tiedonhankinta 40)

Henkilökohtainen ammatillinen strategia 55 tuntia
(lähiopetus 8 tuntia, tehtävät 27, tiedonhankinta 20)

Evaluation scale

Approved/Failed

Assessment methods and criteria

Hyväksytysti suoritetut tehtävät ja aktiivinen osallistuminen.

Qualifications

Sosionomi (AMK) tai geronomi (AMK) -tutkinto ja riittävä alan työkokemus.

Enrollment

08.11.2021 - 21.11.2021

Timing

01.03.2022 - 30.05.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

3 op

Mode of delivery

40 % Contact teaching, 60 % Distance learning

Unit

Department of Social Services and Promotion of Functional Ability

Campus

Kouvola Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Master's Degree Programme in Welfare Promotion
Teachers
  • Tuija Suikkanen-Malin
  • Tuomo Paakkonen
  • Teija Nuutinen
Teacher in charge

Tuija Suikkanen-Malin

Groups
  • SOKV21SY
    Sosiaaliala, ylempi amk

Objective

You have assimilated the meaning of the relationship between a person and his/her surroundings in situations of life that demand special support.
You know how to change knowledge of special situations of social work into expertise of well-being.
You can manage the process of solving demanding social problems individually and in cooperation, analyzing the entity and keeping up hope.
You reflect your own know-how, tools, working and expertise, thus promoting well-being.
You cross borders (organizational, cultural, thinking, acting) to secure well-being in social work.

Content

What it the meaning of the relationship between a person and his/her surroundings in situations of life that demand special support?
How do you change knowledge into expertise of social work?
How do you solve demanding social problems?
How do you reflect your expertise promoting well-being?
How do you cross different borders in your social work?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali esitellään Learn pohjalla.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso rakentuu kahdesta osiosta: Hyvinvointi asiantuntijan tavoitteellisena työnä 3op ja Henkilökohtainen ammatillinen strategia, arki ytimessä, toivoa ylläpitäen 2op. Opintojakso sisältää työnohjaustyyppisen pienryhmätyöskentelyn (yhteensä 6 tuntia), joka on velvoittavaa ja lähiopetuspäiviin sisältyvää. Verkko-opiskelijoille ryhmät ovat niin ikään velvoittavia ja ne toteutetaan samassa rytmissä lähiopetukseen osallistuvien kanssa. Opintojaksoon liittyy myös opinnäytteeseen sidottu etiikkatehtävä.


Opintoja nopeuttava ja työhön integroitu oppimisväylä: Opintojakso rakentuu kahdesta osiosta: Hyvinvointi asiantuntijan tavoitteellisena työnä 3op ja Henkilökohtainen ammatillinen strategia, arki ytimessä, toivoa ylläpitäen 2op. Opintojakso sisältää työnohjaustyyppisen pienryhmätyöskentelyn (yhteensä 6 tuntia), joka on velvoittavaa ja lähiopetuspäiviin sisältyvää. Verkko-opiskelijoille ryhmät ovat niin ikään velvoittavia ja ne toteutetaan samassa rytmissä lähiopetukseen osallistuvien kanssa. Opintojaksoon liittyy myös opinnäytteeseen sidottu etiikkatehtävä.
Kaikki opetus on osin integroitua työhön, opiskelijan niin valitessa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Vierailijoita työelämästä.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan kokonaistyömäärä 135 tuntia
Hyvinvointi asiantuntijan tavoitteellisena työnä 80 tuntia
(lähiopetus 12 tuntia (sis. seminaaripäivän), tehtävät 28, tiedonhankinta 40)

Henkilökohtainen ammatillinen strategia 55 tuntia
(lähiopetus 8 tuntia, tehtävät 27, tiedonhankinta 20)

Further information

19.4.2021 sote seminaari on monialainen asiantuntijaseminaari yhdessä Kotkassa toteutettavien Sote YAMK tutkintojen kanssa. Todennäköinen toteutuspaikka on Kotka.

Evaluation scale

Approved/Failed

Assessment methods and criteria

Hyväksytysti suoritetut tehtävät ja aktiivinen osallistuminen.

Qualifications

Sosionomi (AMK) tai geronomi (AMK) -tutkinto ja riittävä alan työkokemus.