Vaikeat asiat ja pahat paikatLaajuus (5 op)
Tunnus: SO00CU74
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
Osaamistavoitteet
Olet sisäistänyt yksilön ja ympäristön välisen suhteen merkityksen erityistä tukea vaativissa elämäntilanteissa.
Osaat muuttaa tiedon erityistä osaamista ja asiantuntijuutta vaativista sosiaalialan tilanteista hyvinvoinnin asiantuntijuudeksi.
Kykenet vaativaan sosiaalisten ongelmien ratkaisuprosessiin itsenäisesti ja yhteistyössä, analysoiden kokonaisuutta ja ylläpitäen toivoa.
Reflektoit omaa osaamistaan, työvälineitään, työskentelyään ja asiantuntijuuttaan hyvinvointia edistäen.
Ylität rajoja (organisatorisia, kulttuurisia, ajatuksellisia, toiminnallisia) hyvinvoinnin turvaamiseksi sosiaalialan työssä
Sisältö
Millainen on yksilön ja ympäristön välisen suhteen merkitys erityistä tukea vaativissa elämäntilanteissa?
Miten muutat tiedon sosiaalialan asiantuntijuudeksi?
Miten ratkaiset vaativia sosiaalisia ongelmia?
Miten reflektoit asiantuntijuuttasi hyvinvointia edistäen?
Miten ylität erilaisia rajoja sosiaalialan työssäsi?
Esitietovaatimukset
Sosionomi (AMK) tai geronomi (AMK) -tutkinto ja riittävä alan työkokemus.
Ilmoittautumisaika
04.11.2024 - 17.11.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 31.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
- Hyvinvoinnin edistämisen koulutus (ylempi amk)
Opettaja
- Päivi Petrelius
Vastuuopettaja
Päivi Petrelius
Ryhmät
-
SOKV24SYSosiaaliala, ylempi amk
Tavoitteet
Olet sisäistänyt yksilön ja ympäristön välisen suhteen merkityksen erityistä tukea vaativissa elämäntilanteissa.
Osaat muuttaa tiedon erityistä osaamista ja asiantuntijuutta vaativista sosiaalialan tilanteista hyvinvoinnin asiantuntijuudeksi.
Kykenet vaativaan sosiaalisten ongelmien ratkaisuprosessiin itsenäisesti ja yhteistyössä, analysoiden kokonaisuutta ja ylläpitäen toivoa.
Reflektoit omaa osaamistaan, työvälineitään, työskentelyään ja asiantuntijuuttaan hyvinvointia edistäen.
Ylität rajoja (organisatorisia, kulttuurisia, ajatuksellisia, toiminnallisia) hyvinvoinnin turvaamiseksi sosiaalialan työssä
Sisältö
Millainen on yksilön ja ympäristön välisen suhteen merkitys erityistä tukea vaativissa elämäntilanteissa?
Miten muutat tiedon sosiaalialan asiantuntijuudeksi?
Miten ratkaiset vaativia sosiaalisia ongelmia?
Miten reflektoit asiantuntijuuttasi hyvinvointia edistäen?
Miten ylität erilaisia rajoja sosiaalialan työssäsi?
Opiskelumateriaali
Opintojaksolla on perehdyttävä/käytetään seuraavaa kirjallisuutta
1) Asiantuntijatyön paradoksivyyhti. Työn kaaosmaisuuden kokemus ja selviytymiskeinot asiantuntijatyössä. Työelämän tutkimus. Vol 17, Nro 1, 2019.
2) Liisa Jokinen, Elina Stenvall, & Kati Palsanen (2018) Perheiden tarpeista lähtevän auttamistyön johtaminen. Teoksessa Päivi Petrelius & Pia Eriksson (toim.) Uudistuva lastensuojelu — kohti asiakkaiden ja ammattilaisten yhteistoimintaa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL). Työpaperi 32/2018. Helsinki 2018.
3) Laura Yliruka, Riitta Vartio, Kaisa Pasanen & Päivi Petrelius (2018) Monimutkaiset ja erityistä osaamista edellyttävät asiakastilanteet sosiaalityössä. Valtakunnallisen kyselyn tuloksia. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL). Työpaperi 16/2018. Helsinki 2018.
4) Rick Hood (2012) A critical realist model of complexity for interprofessional working. Journal of Interprofessional care 2012: 26, 6-12.
5) Shemeikka, Riikka ym. (2023) Lähisuhdeväkivallan sovittelu : Yleiset piirteet ja osapuolten kokemukset prosessista. Valtioneuvoston kanslia 2023
6) Seikkula, Jaakko (2023) Dialogi parantaa mutta miksi? Mikä tekee dialogista ennennäkemättömän vaikuttavan vaikeissa kriiseissä? (ei ole saatavana verkossa)
7) Mason, Barry (2019) Six aspects of supervision and the training of supervisors. Journal of Family Therapy.
8) Mäntysaari, Mikko ym. (2017) Sosiaalityö ja teoria. PS-kustannus. (saatavana e-kirjana)
Muu opiskelumateriaali jaetaan/materiaalia täydennetään Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojakso edellyttää läsnäoloa toteutuksen aloitusinfossa 27.3. klo 9-10.30 ja lopetuksessa 22.5. klo 13-16.15. Osallistuminen muuhun kontaktiopetukseen on suositeltavaa. Opetuksessa kuullaan systeemiseen lähestymistapaan ja kompleksisuusajatteluun pohjaavia alustuksia. Opetuksessa hyödynnetään simulaatiopedagogiikkaa ja simulaatioihin nojaavia oppimiskeskusteluja. Kontaktiopetuksen sisältöön on vuorovaikutteista työskentelyä lukuunottamatta mahdollista perehtyä itsenäisesti. Opintojakso etenee ryhmän yhteisen aikataulun mukaisesti.
Jaksolla on 3 lähiopetuskertaa, joista 2 on Kouvolan kampuksella ja 1 Kotkan kampuksella. Lähiopetusta annetaan arkipäivinä. Lähiopetus sisältää luento-opetusta, simulaatio-opetusta ja asiantuntija- sekä kokemusasiantuntijavierailuja. Lisäksi jakso sisältää kontaktiopetuksen ulkopuolista työskentelyä. Lähitapaamisten välillä opiskelijat perehtyvät kurssin kirjallisuuteen, tekevät itsenäisesti asiantuntijahaastattelun ja tekevät kaksi kirjoitustehtävää.
Yksilöllisiä oppimistehtäviä ovat:
1) Asiantuntijahaastattelun tekeminen jostakin kompleksisesta ilmiöstä ensimmäisen kirjoitustehtävän pohjaksi sekä kuvauksen kirjoittaminen asiantuntijahaastattelun ja oman pohdinnan pohjalta opiskelijan valitsemasta kompleksisesta ilmiöstä
2) Käyttöteoriaesseen kirjoittaminen omasta lähestymistavasta, osaamisesta ja keinoista kompleksisten ilmiöiden ja tilanteiden äärellä
Tehtävät tehdään opintojakson aikana. Asiantuntijahaastattelua hyödyntävä kompleksisen ilmiön kuvaus kirjoitetaan ja palautetaan 19.4. mennessä.
Käyttöteoriaessee kirjoitetaan ja palautetaan 15.5. mennessä. Käyttöteoriaesseitä ja opintojakson oppimiskokemuksia käsitellään opintojakson viimeisen kontaktipäivän illtapäivänä 22.5. klo 13-16.15
Opettajan ohjausta saatavilla lähiopetuksen yhteydessä. Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja. Niitä voivat olla esimerkiksi kirjallinen ja suullinen palaute. Lisäksi voidaan hyödyntää myös vertaispalautteenantoa.
Opintojakso koostuu kahdesta osa-alueesta, jotka arvioidaan erikseen: asiantuntijahaastattelu ja sitä hyödyntävä kompleksisen ilmiön kuvaus 2 op ja oman käyttöteorian rakentaminen ja ja käyttöteoriaesseen kirjoittaminen 3 op.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla vierailee työelämän edustajia.
Opintojaksolla tehdään työelämävierailu/ja / simulaatioita työelämää vastaavissa ympäristöissä.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojaksolla suoritetaan kaksi oppimistehtävää. Opintojakso ei sisällä tenttiä.
Opintojakso päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat tehtävät.
Opiskelijan työmäärä
• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta n. xx t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. xx t itsenäisesti työstettäviä oppimistehtäviä.
Toteutuksen osien kuvaus
Kuvaa Peppiin merkityt toteutuksen osat ja niiden suhteellinen osuus toteutuksesta. Kuvaa tarvittaessa osien erilainen suoritustapa.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksoon sisältyvät asiantuntijahaastattelut voi toteuttaa teamsin välityksellä tai sopimalla tapaaminen asiantuntijan kanssa paikan päällä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää tehtävien tekemistä hyväksytyllä arvosanalla.
Esitietovaatimukset
Sosionomi (AMK) tai geronomi (AMK) -tutkinto ja riittävä alan työkokemus.
Ilmoittautumisaika
06.11.2023 - 17.11.2023
Ajoitus
23.02.2024 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
1.5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Toimipiste
- Kotkan kampus
- Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 20
Koulutus
- Hyvinvoinnin edistämisen koulutus (ylempi amk)
Opettaja
- Päivi Petrelius
- Marko Raitanen
- Tuomo Paakkonen
Vastuuopettaja
Päivi Petrelius
Ryhmät
-
SOKV23SYSosiaaliala, ylempi amk
Tavoitteet
Olet sisäistänyt yksilön ja ympäristön välisen suhteen merkityksen erityistä tukea vaativissa elämäntilanteissa.
Osaat muuttaa tiedon erityistä osaamista ja asiantuntijuutta vaativista sosiaalialan tilanteista hyvinvoinnin asiantuntijuudeksi.
Kykenet vaativaan sosiaalisten ongelmien ratkaisuprosessiin itsenäisesti ja yhteistyössä, analysoiden kokonaisuutta ja ylläpitäen toivoa.
Reflektoit omaa osaamistaan, työvälineitään, työskentelyään ja asiantuntijuuttaan hyvinvointia edistäen.
Ylität rajoja (organisatorisia, kulttuurisia, ajatuksellisia, toiminnallisia) hyvinvoinnin turvaamiseksi sosiaalialan työssä
Sisältö
Millainen on yksilön ja ympäristön välisen suhteen merkitys erityistä tukea vaativissa elämäntilanteissa?
Miten muutat tiedon sosiaalialan asiantuntijuudeksi?
Miten ratkaiset vaativia sosiaalisia ongelmia?
Miten reflektoit asiantuntijuuttasi hyvinvointia edistäen?
Miten ylität erilaisia rajoja sosiaalialan työssäsi?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali esitellään Learn pohjalla.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä
Opintojakso rakentuu kahden teeman ympärille:
1) Suhdeperustainen työskentelyote haastavissa tilanteissa (3 op) sekä
2) Ammatilliset strategiat ja oman toiminnan eettisyys (2 op)
Opintojakso sisältää lähiopetusta, joka koostuu luento-opetuksesta, työnohjaustyyppisestä pienryhmätyöskentelystä, muista kontaktiopetuspäivinä annettavista tehtävistä, PBL-työskentelystä ja siihen liittyvän ryhmäesseen kirjoittamisesta. Lisäksi opintojakson toiseen teemaan liittyy reflektiopäiväkirjan ja päiväkirjamerkintöjä tarkastelevan henkilökohtaisen artikkelin kirjoittaminen. Artikkelin tavoitteena on jäsentää omaa ammatillista käyttöteoriaa haastavissa tilanteissa.
Kontaktiopetukseen osallistuminen on velvoittavaa. Suosituksena on osallistua kontaktiopetukseen paikan päällä. Osallistuminen on mahdollista myös verkon kautta.
Opintoja nopeuttava ja työhön integroitu oppimisväylä
Opintojakso rakentuu kahden teeman ympärille:
1) Suhdeperustainen työskentely haastavissa tilanteissa (3 op) sekä
2) Ammatilliset strategiat ja oman toiminnan eettisyys (2 op)
Opintojakso sisältää lähiopetusta, joka koostuu luento-opetuksesta, työnohjaustyyppisestä pienryhmätyöskentelystä, muista kontaktiopetuspäivinä annettavista tehtävistä, PBL-työskentelystä ja siihen liittyvän ryhmäesseen kirjoittamisesta. Lisäksi opintojakson toiseen osaan liittyy reflektiopäiväkirjan ja päiväkirjamerkintöjä hyödyntävän henkilökohtaisen artikkelin kirjoittaminen. Artikkelin tavoitteena on jäsentää omaa ammatillista käyttöteoriaa haastavissa tilanteissa.
Kontaktiopetukseen osallistuminen on velvoittavaa. Suosituksena on osallistua kontaktiopetukseen paikan päällä. Osallistuminen on mahdollista myös verkon kautta.
Kaikki opetus on osin integroitua työhön, opiskelijan niin valitessa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Vierailijoita työelämästä.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan kokonaistyömäärä 135 tuntia.
Teemaan 1 liittyy kontaktiopetus 10 tuntia, tehtävät 28 tuntia, tiedonhankinta 40 tuntia
Teema 2 liittyy kontaktiopetus 10 tuntia, tehtävät 28 tuntia, reflektiopäiväkirja ja artikkeli 28 tuntia
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutuksen lisätiedot päivitetään vuosikurssin SOKV23SY toteutuksen osalta päivitetään tammikuun 2024 loppuun mennessä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytysti suoritetut tehtävät ja aktiivinen osallistuminen.
Esitietovaatimukset
Sosionomi (AMK) tai geronomi (AMK) -tutkinto ja riittävä alan työkokemus.
Ilmoittautumisaika
07.11.2022 - 18.11.2022
Ajoitus
01.03.2023 - 30.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
- Sosiaalialan koulutus (ylempi amk)
Opettaja
- Tuija Suikkanen-Malin
- Tuomo Paakkonen
- Teija Nuutinen
Vastuuopettaja
Teija Nuutinen
Ryhmät
-
SOKV22SYSosiaaliala, ylempi amk
Tavoitteet
Olet sisäistänyt yksilön ja ympäristön välisen suhteen merkityksen erityistä tukea vaativissa elämäntilanteissa.
Osaat muuttaa tiedon erityistä osaamista ja asiantuntijuutta vaativista sosiaalialan tilanteista hyvinvoinnin asiantuntijuudeksi.
Kykenet vaativaan sosiaalisten ongelmien ratkaisuprosessiin itsenäisesti ja yhteistyössä, analysoiden kokonaisuutta ja ylläpitäen toivoa.
Reflektoit omaa osaamistaan, työvälineitään, työskentelyään ja asiantuntijuuttaan hyvinvointia edistäen.
Ylität rajoja (organisatorisia, kulttuurisia, ajatuksellisia, toiminnallisia) hyvinvoinnin turvaamiseksi sosiaalialan työssä
Sisältö
Millainen on yksilön ja ympäristön välisen suhteen merkitys erityistä tukea vaativissa elämäntilanteissa?
Miten muutat tiedon sosiaalialan asiantuntijuudeksi?
Miten ratkaiset vaativia sosiaalisia ongelmia?
Miten reflektoit asiantuntijuuttasi hyvinvointia edistäen?
Miten ylität erilaisia rajoja sosiaalialan työssäsi?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali esitellään Learn pohjalla.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso rakentuu kahdesta osiosta: Hyvinvointi asiantuntijan tavoitteellisena työnä 3op ja Henkilökohtainen ammatillinen strategia, arki ytimessä, toivoa ylläpitäen 2op. Opintojakso sisältää työnohjaustyyppisen pienryhmätyöskentelyn (yhteensä 6 tuntia), joka on velvoittavaa ja lähiopetuspäiviin sisältyvää. Verkko-opiskelijoille ryhmät ovat niin ikään velvoittavia ja ne toteutetaan samassa rytmissä lähiopetukseen osallistuvien kanssa. Opintojaksoon liittyy myös opinnäytteeseen sidottu etiikkatehtävä.
Opintoja nopeuttava ja työhön integroitu oppimisväylä: Opintojakso rakentuu kahdesta osiosta: Hyvinvointi asiantuntijan tavoitteellisena työnä 3op ja Henkilökohtainen ammatillinen strategia, arki ytimessä, toivoa ylläpitäen 2op. Opintojakso sisältää työnohjaustyyppisen pienryhmätyöskentelyn (yhteensä 6 tuntia), joka on velvoittavaa ja lähiopetuspäiviin sisältyvää. Verkko-opiskelijoille ryhmät ovat niin ikään velvoittavia ja ne toteutetaan samassa rytmissä lähiopetukseen osallistuvien kanssa. Opintojaksoon liittyy myös opinnäytteeseen sidottu etiikkatehtävä.
Kaikki opetus on osin integroitua työhön, opiskelijan niin valitessa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Vierailijoita työelämästä.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan kokonaistyömäärä 135 tuntia
Hyvinvointi asiantuntijan tavoitteellisena työnä 80 tuntia
(lähiopetus 12 tuntia (sis. seminaaripäivän), tehtävät 28, tiedonhankinta 40)
Henkilökohtainen ammatillinen strategia 55 tuntia
(lähiopetus 8 tuntia, tehtävät 27, tiedonhankinta 20)
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytysti suoritetut tehtävät ja aktiivinen osallistuminen.
Esitietovaatimukset
Sosionomi (AMK) tai geronomi (AMK) -tutkinto ja riittävä alan työkokemus.
Ilmoittautumisaika
08.11.2021 - 21.11.2021
Ajoitus
01.03.2022 - 30.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Hyvinvoinnin edistämisen koulutus (ylempi amk)
Opettaja
- Tuija Suikkanen-Malin
- Tuomo Paakkonen
- Teija Nuutinen
Vastuuopettaja
Tuija Suikkanen-Malin
Ryhmät
-
SOKV21SYSosiaaliala, ylempi amk
Tavoitteet
Olet sisäistänyt yksilön ja ympäristön välisen suhteen merkityksen erityistä tukea vaativissa elämäntilanteissa.
Osaat muuttaa tiedon erityistä osaamista ja asiantuntijuutta vaativista sosiaalialan tilanteista hyvinvoinnin asiantuntijuudeksi.
Kykenet vaativaan sosiaalisten ongelmien ratkaisuprosessiin itsenäisesti ja yhteistyössä, analysoiden kokonaisuutta ja ylläpitäen toivoa.
Reflektoit omaa osaamistaan, työvälineitään, työskentelyään ja asiantuntijuuttaan hyvinvointia edistäen.
Ylität rajoja (organisatorisia, kulttuurisia, ajatuksellisia, toiminnallisia) hyvinvoinnin turvaamiseksi sosiaalialan työssä
Sisältö
Millainen on yksilön ja ympäristön välisen suhteen merkitys erityistä tukea vaativissa elämäntilanteissa?
Miten muutat tiedon sosiaalialan asiantuntijuudeksi?
Miten ratkaiset vaativia sosiaalisia ongelmia?
Miten reflektoit asiantuntijuuttasi hyvinvointia edistäen?
Miten ylität erilaisia rajoja sosiaalialan työssäsi?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali esitellään Learn pohjalla.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso rakentuu kahdesta osiosta: Hyvinvointi asiantuntijan tavoitteellisena työnä 3op ja Henkilökohtainen ammatillinen strategia, arki ytimessä, toivoa ylläpitäen 2op. Opintojakso sisältää työnohjaustyyppisen pienryhmätyöskentelyn (yhteensä 6 tuntia), joka on velvoittavaa ja lähiopetuspäiviin sisältyvää. Verkko-opiskelijoille ryhmät ovat niin ikään velvoittavia ja ne toteutetaan samassa rytmissä lähiopetukseen osallistuvien kanssa. Opintojaksoon liittyy myös opinnäytteeseen sidottu etiikkatehtävä.
Opintoja nopeuttava ja työhön integroitu oppimisväylä: Opintojakso rakentuu kahdesta osiosta: Hyvinvointi asiantuntijan tavoitteellisena työnä 3op ja Henkilökohtainen ammatillinen strategia, arki ytimessä, toivoa ylläpitäen 2op. Opintojakso sisältää työnohjaustyyppisen pienryhmätyöskentelyn (yhteensä 6 tuntia), joka on velvoittavaa ja lähiopetuspäiviin sisältyvää. Verkko-opiskelijoille ryhmät ovat niin ikään velvoittavia ja ne toteutetaan samassa rytmissä lähiopetukseen osallistuvien kanssa. Opintojaksoon liittyy myös opinnäytteeseen sidottu etiikkatehtävä.
Kaikki opetus on osin integroitua työhön, opiskelijan niin valitessa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Vierailijoita työelämästä.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan kokonaistyömäärä 135 tuntia
Hyvinvointi asiantuntijan tavoitteellisena työnä 80 tuntia
(lähiopetus 12 tuntia (sis. seminaaripäivän), tehtävät 28, tiedonhankinta 40)
Henkilökohtainen ammatillinen strategia 55 tuntia
(lähiopetus 8 tuntia, tehtävät 27, tiedonhankinta 20)
Lisätietoja opiskelijoille
19.4.2021 sote seminaari on monialainen asiantuntijaseminaari yhdessä Kotkassa toteutettavien Sote YAMK tutkintojen kanssa. Todennäköinen toteutuspaikka on Kotka.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytysti suoritetut tehtävät ja aktiivinen osallistuminen.
Esitietovaatimukset
Sosionomi (AMK) tai geronomi (AMK) -tutkinto ja riittävä alan työkokemus.