Nuorisokasvatuksen lähtökohtiaLaajuus (5 op)
Tunnus: YP00DU10
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Ymmärrät nuorisokasvatuksen historiallisen kehityskulun sekä työtä ohjaavat teoreettiset ja kasvatukselliset lähtökohdat, tavoitteet, sisällöt ja arvot.
Osaat tarkastella nuorisokasvatusta osana laajempaa yhteiskunnallista ja kulttuurista kehystä.
Osaat tunnistaa nuorisokasvatuksen ajankohtaisia haasteita.
Sisältö
Mitkä ovat nuorisokasvatuksen historian keskeisimmät kehityspiirteet?
Millaisia teoreettisia ja kasvatuksellisia lähtökohtia, arvoja ja tavoitteita nuorisokasvatuksessa on?
Mikä on nuorisokasvatuksen yhteiskunnallinen ja kulttuurinen merkitys?
Ilmoittautumisaika
04.11.2024 - 17.11.2024
Ajoitus
13.01.2025 - 30.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
- Katri Schadewitz
Vastuuopettaja
Katri Schadewitz
Ryhmät
-
YPMI24SPYhteisöpedagogi, päivätoteutus (nuorisokasvatus ja nuorisotyö)
Tavoitteet
Ymmärrät nuorisokasvatuksen historiallisen kehityskulun sekä työtä ohjaavat teoreettiset ja kasvatukselliset lähtökohdat, tavoitteet, sisällöt ja arvot.
Osaat tarkastella nuorisokasvatusta osana laajempaa yhteiskunnallista ja kulttuurista kehystä.
Osaat tunnistaa nuorisokasvatuksen ajankohtaisia haasteita.
Sisältö
Mitkä ovat nuorisokasvatuksen historian keskeisimmät kehityspiirteet?
Millaisia teoreettisia ja kasvatuksellisia lähtökohtia, arvoja ja tavoitteita nuorisokasvatuksessa on?
Mikä on nuorisokasvatuksen yhteiskunnallinen ja kulttuurinen merkitys?
Opiskelumateriaali
Opintojaksolla on perehdyttävä/käytetään seuraavaa kirjallisuutta
• Nuorisokasvatuksen teoria - perusteita ja puheenvuoroja. Nuorisotutkimusverkosto. Julkaisuja 73. Elina Nivala & Mikko Saastamoinen (toim.)
• Kenen nuorisotyö? Yhteisöpedagogiikan kentät ja mahdollisuudet. Humanistinen ammattikorkeakoulu julkaisuja, 42. Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura, julkaisuja 196. Tommi Hoikkala & Johanna Kuivakangas (toim.)
Opintojakson opetusmateriaali Learn-alustalla
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Lähiopetus Mikkelin kampuksella 13.1.-30.4.
Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena lukujärjestyksen mukaan. Etäosallistuminen ei ole mahdollista. Lähiopetusta ei lähtökohtaisesti tallenneta, eikä sitä korvata etäluennoilla silloin, kun lähiopetusta annetaan lukujärjestyksen mukaan.
Opintojakso sisältää lähiopetusta n. 45 tuntia (sisältää luento-opetusta, ryhmätyöskentelyä ja opintomatkan)
Opintojakson suoritukseen kuuluu ohjaamistehtävä Mini-Mikkeli-tapahtumassa ( 1op), arvioitava ryhmätehtävä ja itsenäinen essee-tehtävä (1,5 op)
Opintojakson suoritusvaatimuksena on aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, ja opintojaksojen osaamistavoitteet integroivien oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tutustutaan nuorisoalan toimijoihin sekä tuntivierailujen kautta että tutustumalla Kouvolan nuorisopalveluihin, Kouvolan opintomatka toteutetaan 12.2.
Opintojaksolla toteutukseen kuuluu myös yrittäjyyskasvatustapahtuman (Mini-Mikkeli) ohjaus.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintomatka Kouvolaan 12.2.
Mini-Mikkeli ohjaukset vko 14 to 3.4. ja pe 4.4., vko 15 ma 7.4.-ke 9.4.
Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät, suorittanut mahdolliset tentit ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.
Opiskelijan työmäärä
• Lähiopetus ja opintomatka (1,5 op)
• Mini-MIkkeli ohjaus (1op)
• Nuorisokasvatuksen historia (ryhmätehtävä) 1 op
• Minä nuorisokasvattajana essee (1,5 op)
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osoitat osaamisesi suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin erilaisten arvioitavien tehtävien kautta. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää myös tehtävien palauttamista ajallaan.
Lähiopetusvaihtoehdossa arvioidaan palautettujen tehtävien lisäksi myös tuntiaktiivisuutta ja osallistumista lähiopetukseen. Arviointi asteikolla (1-5) Mini-Mikkeli arvioidaan asteikolla Hyväksytty-Hylätty Arvioinnissa hyödynnetään opettaja-arvioinnin lisäksi vertaisarviointia ja itsearviointia.
Ilmoittautumisaika
08.01.2024 - 14.01.2024
Ajoitus
04.03.2024 - 31.08.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
- Katri Schadewitz
Vastuuopettaja
Katri Schadewitz
Ryhmät
-
YPKV24KMYhteisöpedagogi, päivätoteutus (nuorisokasvatus ja nuorisotyö)
Tavoitteet
Ymmärrät nuorisokasvatuksen historiallisen kehityskulun sekä työtä ohjaavat teoreettiset ja kasvatukselliset lähtökohdat, tavoitteet, sisällöt ja arvot.
Osaat tarkastella nuorisokasvatusta osana laajempaa yhteiskunnallista ja kulttuurista kehystä.
Osaat tunnistaa nuorisokasvatuksen ajankohtaisia haasteita.
Sisältö
Mitkä ovat nuorisokasvatuksen historian keskeisimmät kehityspiirteet?
Millaisia teoreettisia ja kasvatuksellisia lähtökohtia, arvoja ja tavoitteita nuorisokasvatuksessa on?
Mikä on nuorisokasvatuksen yhteiskunnallinen ja kulttuurinen merkitys?
Opiskelumateriaali
Hoikkala T. & Sell A. toim. (2014).Nuorisotyötä on tehtävä : menetelmien perustat, rajat ja mahdollisuudet. Nuorisotutkimusverkosto /Nuorisotutkimusseura, julkaisuja 76.
Kiilakoski T. & Kinnunen V. & Djupsund R. (2015). Miksi nuorisotyötä tehdään? Tietokirja nuorisotyön opetussuunnitelmasta. Humanistinen ammattikorkeakoulu julkaisuja 5, Nuorisotutkimusverkosto /Nuorisotutkimusseura, julkaisuja 169
Nieminen, Juha (1998). Nuorisossa tulevaisuus - suomalaisen nuorisotyön historia. Lasten Keskus Oy.
Nivala E. & Saastamoinen M. toim. (2010) Nuorisokasvatuksen teoria. Perusteita ja puheenvuoroja. Nuorisotutkimusseura ry.
Muu opettajan määrittelemä materiaali.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso suoritetaan osallistumalla aktiivisesti lähiopetukseen ja erilaisten oppimistehtävien tekemisellä. Opintojakso sisältää lähiopetusta 12 tuntia, (2 verkko- ja lähiopetuskertaa). Mikäli et pysty sitoutumaan lähiopetukseen, valitse vaihtoehtoinen suoritustapa (opintoja nopeuttava oppimisväylä). Opintojakson Learn-alusta aukeaa 8.4.
Opintoja nopeuttava väylä:
Opintojakso toteutetaan pääsääntöisesti toisen opiskelijaryhmän mukana päiväopetuksessa tai itsenäisenä suoritusvaihtoehtona. Itsenäinen suoritusvaihtoehto on mahdollista suorittaa 4.3. alkaen.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Tätä opintojaksoa ei voi integroida työhön. Vaihtoehtoinen suoritustapa on tehdä kurssi itsenäisesti.
TKI ja työelämäyhteistyö
Ei työelämäyhteistyötä.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Verkko-/lähitoteutuksen päivät ovat:
* 9.4. (Teams-opetus 6 h)
* 7.5. (lähiopetus Kouvolassa 6 h)
Opiskelijan työmäärä
Lähiopetusta 12 tuntia ja opiskelijan itsenäistä työskentelyä 123 tuntia.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää:
1. työviikkopohjaisessa toteutuksessa
- aktiivista osallistumista lähiopetukseen
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
2. opintoja nopeuttavalla oppimisväylällä
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
Ilmoittautumisaika
06.11.2023 - 17.11.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 30.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
- Katri Schadewitz
Vastuuopettaja
Katri Schadewitz
Ryhmät
-
YPMI23SPYhteisöpedagogi, päivätoteutus (nuorisokasvatus ja nuorisotyö)
Tavoitteet
Ymmärrät nuorisokasvatuksen historiallisen kehityskulun sekä työtä ohjaavat teoreettiset ja kasvatukselliset lähtökohdat, tavoitteet, sisällöt ja arvot.
Osaat tarkastella nuorisokasvatusta osana laajempaa yhteiskunnallista ja kulttuurista kehystä.
Osaat tunnistaa nuorisokasvatuksen ajankohtaisia haasteita.
Sisältö
Mitkä ovat nuorisokasvatuksen historian keskeisimmät kehityspiirteet?
Millaisia teoreettisia ja kasvatuksellisia lähtökohtia, arvoja ja tavoitteita nuorisokasvatuksessa on?
Mikä on nuorisokasvatuksen yhteiskunnallinen ja kulttuurinen merkitys?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali ilmoitetaan myöhemmin.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakson suoritusvaatimuksena on aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, teemapäiviin sekä opintojaksojen osaamistavoitteet integroivien oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen.
Lähiopetuksen määrä on 50 tuntia.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Tätä opintojaksoa ei voi integroida työhön. Vaihtoehtoinen suoritustapa on tehdä kurssi itsenäisesti.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintoja nopeuttavalla väylällä opintojakso toteutetaan pääsääntöisesti toisen opiskelijaryhmän mukana päiväopetuksessa tai itsenäisenä suoritusvaihtoehtona. Nopeuttaminen edellyttää opiskelijavastaavan kanssa tehtyä nopeuttamissuunnitelmaa.
Itsenäisen suoritustavan saamiseksi ota yhteys opintojakson vastuuopettajaan kun nopeuttamisuunnitelma on tehty.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tutustutaan nuorisoalan toimijoihin (esimerkiksi Kouvolan nuorisopalvelut), lisäksi tunneilla vierailee nuorisoalan toimijoita, jotka esittelevat eri työmuotoja tai nuorisoalan organisaatioita.
Opintojaksolla toteututkseen kuuluu myös yhteistyö MIni-Mikkeli- tapahtuman kanssa sekä osallistuminen Into-päivien ohjelmaan 20.-21.3. Mikkelissä Kongressitalo Mikaelissa.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojaksoon liittyy xxx opintomatka, joka toteutetaan viikolla xxxx
MiniMikkeli- tapahtuman (6-luokkalaisille suunnattu) toimintapisteiden suunnittelu ja ohjaus vko 14-15, to-ke 4.-10.4
Into-päivät 20.-21.3. Kongressitalo Mikaelissa.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä on 85 tuntia.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1. työviikkopohjaisessa toteutuksessa
- aktiivista osallistumista lähiopetukseen ja teemapäiviin
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
- itse/ryhmäarviointia
2. opintoja nopeuttavalla oppimisväylällä
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
3. työhön integroidulla oppimisväylällä
- hyväksyttynä osaamisen näyttönä
Englanniksi
Ilmoittautumisaika
02.01.2023 - 15.01.2023
Ajoitus
01.03.2023 - 31.08.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
- Katri Schadewitz
Vastuuopettaja
Katri Schadewitz
Ryhmät
-
YPKV23KVMYhteisöpedagogi, monimuotototeutus
Tavoitteet
Ymmärrät nuorisokasvatuksen historiallisen kehityskulun sekä työtä ohjaavat teoreettiset ja kasvatukselliset lähtökohdat, tavoitteet, sisällöt ja arvot.
Osaat tarkastella nuorisokasvatusta osana laajempaa yhteiskunnallista ja kulttuurista kehystä.
Osaat tunnistaa nuorisokasvatuksen ajankohtaisia haasteita.
Sisältö
Mitkä ovat nuorisokasvatuksen historian keskeisimmät kehityspiirteet?
Millaisia teoreettisia ja kasvatuksellisia lähtökohtia, arvoja ja tavoitteita nuorisokasvatuksessa on?
Mikä on nuorisokasvatuksen yhteiskunnallinen ja kulttuurinen merkitys?
Opiskelumateriaali
Hoikkala T. & Sell A. toim. (2014).Nuorisotyötä on tehtävä : menetelmien perustat, rajat ja mahdollisuudet. Nuorisotutkimusverkosto /Nuorisotutkimusseura, julkaisuja 76.
Kiilakoski T. & Kinnunen V. & Djupsund R. (2015). Miksi nuorisotyötä tehdään? Tietokirja nuorisotyön opetussuunnitelmasta. Humanistinen ammattikorkeakoulu julkaisuja 5, Nuorisotutkimusverkosto /Nuorisotutkimusseura, julkaisuja 169
Nieminen, Juha (1998). Nuorisossa tulevaisuus - suomalaisen nuorisotyön historia. Lasten Keskus Oy.
Nivala E. & Saastamoinen M. toim. (2010) Nuorisokasvatuksen teoria. Perusteita ja puheenvuoroja. Nuorisotutkimusseura ry.
Muu opettajan määrittelemä materiaali.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso suoritetaan osallistumalla aktiivisesti lähiopetukseen ja erilaisten oppimistehtävien tekemisellä. Mikäli et pysty sitoutumaan lähiopetukseen, valitse vaihtoehtoinen suoritustapa (opintoja nopeuttava oppimisväylä).
Opintoja nopeuttava väylä:
Opintojakso toteutetaan pääsääntöisesti toisen opiskelijaryhmän mukana päiväopetuksessa tai itsenäisenä suoritusvaihtoehtona. Itsenäinen suoritusvaihtoehto on mahdollista suorittaa 1.3. alkaen.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Tätä opintojaksoa ei voi integroida työhön. Vaihtoehtoinen suoritustapa on tehdä kurssi itsenäisesti.
TKI ja työelämäyhteistyö
Ei työelämäyhteistyötä
Opiskelijan työmäärä
Lähiopetusta 16 tuntia ja opiskelijan itsenäistä työskentelyä 119 tuntia.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää:
1. työviikkopohjaisessa toteutuksessa
- aktiivista osallistumista lähiopetukseen
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
2. opintoja nopeuttavalla oppimisväylällä
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Osaat käyttää johdonmukaisesti nuorisokasvatukseen liittyviä käsitteitä.
Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä alan tiedonlähteistä.
Osaat hahmottaa nuorisokasvatukseen liittyviä tehtäväkokonaisuuksia.
Ilmoittautumisaika
07.11.2022 - 18.11.2022
Ajoitus
09.01.2023 - 28.04.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
- Katri Schadewitz
Vastuuopettaja
Katri Schadewitz
Ryhmät
-
YPMI22SPYhteisöpedagogi, päivätoteutus (nuorisokasvatus ja nuorisotyö)
Tavoitteet
Ymmärrät nuorisokasvatuksen historiallisen kehityskulun sekä työtä ohjaavat teoreettiset ja kasvatukselliset lähtökohdat, tavoitteet, sisällöt ja arvot.
Osaat tarkastella nuorisokasvatusta osana laajempaa yhteiskunnallista ja kulttuurista kehystä.
Osaat tunnistaa nuorisokasvatuksen ajankohtaisia haasteita.
Sisältö
Mitkä ovat nuorisokasvatuksen historian keskeisimmät kehityspiirteet?
Millaisia teoreettisia ja kasvatuksellisia lähtökohtia, arvoja ja tavoitteita nuorisokasvatuksessa on?
Mikä on nuorisokasvatuksen yhteiskunnallinen ja kulttuurinen merkitys?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali ilmoitetaan myöhemmin.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakson suoritusvaatimuksena on aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, teemapäiviin sekä opintojaksojen osaamistavoitteet integroivien oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen.
Lähiopetuksen määrä on 50 tuntia.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Tätä opintojaksoa ei voi integroida työhön. Vaihtoehtoinen suoritustapa on tehdä kurssi itsenäisesti.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintoja nopeuttavalla väylällä opintojakso toteutetaan pääsääntöisesti toisen opiskelijaryhmän mukana päiväopetuksessa tai itsenäisenä suoritusvaihtoehtona. Nopeuttaminen edellyttää opiskelijavastaavan kanssa tehtyä nopeuttamissuunnitelmaa.
Itsenäisen suoritustavan saamiseksi ota yhteys opintojakson vastuuopettajaan kun nopeuttamisuunnitelma on tehty.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tutustutaan nuorisoalan toimijoihin (esimerkiksi Kouvolan nuorisopalvelut), lisäksi tunneilla vierailee nuorisoalan toimijoita, jotka esittelevat eri työmuotoja tai nuorisoalan organisaatioita.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojaksoon liittyy Kouvolan opintomatka, joka toteutetaan viikolla 7, torstaina 16.2.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä on 85 tuntia.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1. työviikkopohjaisessa toteutuksessa
- aktiivista osallistumista lähiopetukseen ja teemapäiviin
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
- itse/ryhmäarviointia
2. opintoja nopeuttavalla oppimisväylällä
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
3. työhön integroidulla oppimisväylällä
- hyväksyttynä osaamisen näyttönä
Ilmoittautumisaika
06.04.2022 - 22.04.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 19.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
- Katri Schadewitz
Vastuuopettaja
Katri Schadewitz
Ryhmät
-
YPMI22KPYhteisöpedagogi, päivätoteutus
Tavoitteet
Ymmärrät nuorisokasvatuksen historiallisen kehityskulun sekä työtä ohjaavat teoreettiset ja kasvatukselliset lähtökohdat, tavoitteet, sisällöt ja arvot.
Osaat tarkastella nuorisokasvatusta osana laajempaa yhteiskunnallista ja kulttuurista kehystä.
Osaat tunnistaa nuorisokasvatuksen ajankohtaisia haasteita.
Sisältö
Mitkä ovat nuorisokasvatuksen historian keskeisimmät kehityspiirteet?
Millaisia teoreettisia ja kasvatuksellisia lähtökohtia, arvoja ja tavoitteita nuorisokasvatuksessa on?
Mikä on nuorisokasvatuksen yhteiskunnallinen ja kulttuurinen merkitys?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali ilmoitetaan myöhemmin.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso toteutetaan moduulitoteutuksena eli yhdessä Nuorisokasvatuksen toimintaympäristöt -opintojakson kanssa. Kahden opintojakson yhteisopetus sisältää lähiopetusta yhteensä 90-100 tuntia ja itsenäistä työskentelyä 170-180 tuntia.
Opintojakson suoritusvaatimuksena on aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, teemapäiviin sekä opintojaksojen osaamistavoitteet integroivien oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen.
Opintojakson suoritusvaatimuksena on aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, teemapäiviin sekä opintojaksojen osaamistavoitteet integroivien oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Jos työskentelet kansalaisjärjestössä tai kunnallisessa nuorisotyössä voit suorittaa Nuorisokasvatuksen lähtökohtia 5 op työpaikallasi.Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua opintojakson opettajaan ja sovi opinnollistamisen mahdollisuudesta. Työhön integroitu opiskelu edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson itsenäisesti verkko-opintoina. Itsenäisen suoritustavan saamiseksi ota yhteys opintojakson vastuuopettajaan.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tehdään yhteistyötä työelämän edustajien kanssa. Toteutetaan opintomatka ja useita vierailijoita osallistuu lähiopetukseen.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojaksolla on yhteinen tentti nuorisokasvatuksen toimintaympäristöt - opintojakson kanssa. Tehtävien palautukset sovitaan opintojakson alussa.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä on 135 tuntia. Tästä lähiopetusta on n. 45-55 tuntia ja loput 90-80 tuntia on itsenäistä työskentelyä.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksoon liittyy opintomatka.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1. työviikkopohjaisessa toteutuksessa
- aktiivista osallistumista lähiopetukseen ja teemapäiviin
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
- itse/ryhmäarviointia
2. opintoja nopeuttavalla oppimisväylällä
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
3. työhön integroidulla oppimisväylällä
- hyväksyttynä osaamisen näyttönä
Ilmoittautumisaika
08.11.2021 - 21.11.2021
Ajoitus
10.01.2022 - 29.04.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
- Katri Schadewitz
Vastuuopettaja
Katri Schadewitz
Ryhmät
-
YPMI21SPYhteisöpedagogi, päivätoteutus
Tavoitteet
Ymmärrät nuorisokasvatuksen historiallisen kehityskulun sekä työtä ohjaavat teoreettiset ja kasvatukselliset lähtökohdat, tavoitteet, sisällöt ja arvot.
Osaat tarkastella nuorisokasvatusta osana laajempaa yhteiskunnallista ja kulttuurista kehystä.
Osaat tunnistaa nuorisokasvatuksen ajankohtaisia haasteita.
Sisältö
Mitkä ovat nuorisokasvatuksen historian keskeisimmät kehityspiirteet?
Millaisia teoreettisia ja kasvatuksellisia lähtökohtia, arvoja ja tavoitteita nuorisokasvatuksessa on?
Mikä on nuorisokasvatuksen yhteiskunnallinen ja kulttuurinen merkitys?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali ilmoitetaan myöhemmin.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso toteutetaan moduulitoteutuksena eli yhdessä Nuorisokasvatuksen toimintaympäristöt -opintojakson kanssa. Kahden opintojakson yhteisopetus sisältää lähiopetusta yhteensä 90-100 tuntia ja itsenäistä työskentelyä 170-180 tuntia.
Opintojakson suoritusvaatimuksena on aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, teemapäiviin sekä opintojaksojen osaamistavoitteet integroivien oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen.
Opintojakson suoritusvaatimuksena on aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, teemapäiviin sekä opintojaksojen osaamistavoitteet integroivien oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Jos työskentelet kansalaisjärjestössä tai kunnallisessa nuorisotyössä voit suorittaa Nuorisokasvatuksen lähtökohtia 5 op työpaikallasi.Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua opintojakson opettajaan ja sovi opinnollistamisen mahdollisuudesta. Työhön integroitu opiskelu edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson itsenäisesti verkko-opintoina. Itsenäisen suoritustavan saamiseksi ota yhteys opintojakson vastuuopettajaan.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tutustutaan nuorisoalan toimijoihin (esimerkiksi Kouvolan nuorisopalvelut), lisäksi tunneilla vierailee nuorisoalan toimijoita, jotka esittelevat eri työmuotoja tai nuorisoalan organisaatioita.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojaksoon liittyy Kouvolan opintomatka, joka toteutetaan viikolla 6, keskiviikkona 9.2.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä on 135 tuntia.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1. työviikkopohjaisessa toteutuksessa
- aktiivista osallistumista lähiopetukseen ja teemapäiviin
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
- itse/ryhmäarviointia
2. opintoja nopeuttavalla oppimisväylällä
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
3. työhön integroidulla oppimisväylällä
- hyväksyttynä osaamisen näyttönä
Ilmoittautumisaika
03.01.2022 - 16.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 31.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
- Katri Schadewitz
Vastuuopettaja
Katri Schadewitz
Ryhmät
-
YPKV22KMYhteisöpedagogi, monimuotototeutus
Tavoitteet
Ymmärrät nuorisokasvatuksen historiallisen kehityskulun sekä työtä ohjaavat teoreettiset ja kasvatukselliset lähtökohdat, tavoitteet, sisällöt ja arvot.
Osaat tarkastella nuorisokasvatusta osana laajempaa yhteiskunnallista ja kulttuurista kehystä.
Osaat tunnistaa nuorisokasvatuksen ajankohtaisia haasteita.
Sisältö
Mitkä ovat nuorisokasvatuksen historian keskeisimmät kehityspiirteet?
Millaisia teoreettisia ja kasvatuksellisia lähtökohtia, arvoja ja tavoitteita nuorisokasvatuksessa on?
Mikä on nuorisokasvatuksen yhteiskunnallinen ja kulttuurinen merkitys?
Opiskelumateriaali
Hoikkala T. & Sell A. toim. (2014).Nuorisotyötä on tehtävä : menetelmien perustat, rajat ja mahdollisuudet. Nuorisotutkimusverkosto /Nuorisotutkimusseura, julkaisuja 76.
Kiilakoski T. & Kinnunen V. & Djupsund R. (2015). Miksi nuorisotyötä tehdään? Tietokirja nuorisotyön opetussuunnitelmasta. Humanistinen ammattikorkeakoulu julkaisuja 5, Nuorisotutkimusverkosto /Nuorisotutkimusseura, julkaisuja 169
Nieminen, Juha (1998). Nuorisossa tulevaisuus - suomalaisen nuorisotyön historia. Lasten Keskus Oy.
Nivala E. & Saastamoinen M. toim. (2010) Nuorisokasvatuksen teoria. Perusteita ja puheenvuoroja. Nuorisotutkimusseura ry.
Muu opettajan määrittelemä materiaali.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso suoritetaan osallistumalla aktiivisesti lähiopetukseen ja erilaisten oppimistehtävien tekemisellä. Mikäli et pysty sitoutumaan lähiopetukseen, valitse vaihtoehtoinen suoritustapa (opintoja nopeuttava oppimisväylä).
Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson itsenäisesti verkko-opintoina. Itsenäisen suoritustavan saamiseksi ota yhteys opintojakson vastuuopettajaan.
TKI ja työelämäyhteistyö
Ei työelämäyhteistyötä
Opiskelijan työmäärä
Lähiopetusta 16 tuntia ja opiskelijan itsenäistä työskentelyä 119 tuntia.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää:
1. työviikkopohjaisessa toteutuksessa
- aktiivista osallistumista lähiopetukseen
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
2. opintoja nopeuttavalla oppimisväylällä
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Osaat käyttää johdonmukaisesti nuorisokasvatukseen liittyviä käsitteitä.
Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä alan tiedonlähteistä.
Osaat hahmottaa nuorisokasvatukseen liittyviä tehtäväkokonaisuuksia.