Skip to main content

Starting points for youth educationLaajuus (5 cr)

Code: YP00DU10

Credits

5 op

Objective

You understand the historical development process of youth education as well as the theoretical basis, goals, contents and values governing them.

You learn to examine youth education as part of a wider societal and cultural framework.

You are able to identify topical challenges in youth education.

Content

Which characteristics play a central role in the history of youth education?

What theoretical premises, values, goals and methods underlie youth education?

What is the societal and cultural significance of youth education?

Enrollment

04.11.2024 - 17.11.2024

Timing

13.01.2025 - 30.04.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

RDI portion

2 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
  • Katri Schadewitz
Teacher in charge

Katri Schadewitz

Groups
  • YPMI24SP
    Civic Activities and Youth Work, fulltime studies

Objective

You understand the historical development process of youth education as well as the theoretical basis, goals, contents and values governing them.

You learn to examine youth education as part of a wider societal and cultural framework.

You are able to identify topical challenges in youth education.

Content

Which characteristics play a central role in the history of youth education?

What theoretical premises, values, goals and methods underlie youth education?

What is the societal and cultural significance of youth education?

Opiskelumateriaali

Opintojaksolla on perehdyttävä/käytetään seuraavaa kirjallisuutta
• Nuorisokasvatuksen teoria - perusteita ja puheenvuoroja. Nuorisotutkimusverkosto. Julkaisuja 73. Elina Nivala & Mikko Saastamoinen (toim.)
• Kenen nuorisotyö? Yhteisöpedagogiikan kentät ja mahdollisuudet. Humanistinen ammattikorkeakoulu julkaisuja, 42. Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura, julkaisuja 196. Tommi Hoikkala & Johanna Kuivakangas (toim.)

Opintojakson opetusmateriaali Learn-alustalla

Yksilölliset oppimisväylät

Lähiopetus Mikkelin kampuksella 13.1.-30.4.
Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena lukujärjestyksen mukaan. Etäosallistuminen ei ole mahdollista. Lähiopetusta ei lähtökohtaisesti tallenneta, eikä sitä korvata etäluennoilla silloin, kun lähiopetusta annetaan lukujärjestyksen mukaan.

Opintojakso sisältää lähiopetusta n. 45 tuntia (sisältää luento-opetusta, ryhmätyöskentelyä ja opintomatkan)
Opintojakson suoritukseen kuuluu ohjaamistehtävä Mini-Mikkeli-tapahtumassa ( 1op), arvioitava ryhmätehtävä ja itsenäinen essee-tehtävä (1,5 op)

Opintojakson suoritusvaatimuksena on aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, ja opintojaksojen osaamistavoitteet integroivien oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla tutustutaan nuorisoalan toimijoihin sekä tuntivierailujen kautta että tutustumalla Kouvolan nuorisopalveluihin, Kouvolan opintomatka toteutetaan 12.2.

Opintojaksolla toteutukseen kuuluu myös yrittäjyyskasvatustapahtuman (Mini-Mikkeli) ohjaus.

Tentit ja muut määräajat

Opintomatka Kouvolaan 12.2.

Mini-Mikkeli ohjaukset vko 14 to 3.4. ja pe 4.4., vko 15 ma 7.4.-ke 9.4.

Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät, suorittanut mahdolliset tentit ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.

Opiskelijan työmäärä

• Lähiopetus ja opintomatka (1,5 op)
• Mini-MIkkeli ohjaus (1op)
• Nuorisokasvatuksen historia (ryhmätehtävä) 1 op
• Minä nuorisokasvattajana essee (1,5 op)

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Osoitat osaamisesi suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin erilaisten arvioitavien tehtävien kautta. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää myös tehtävien palauttamista ajallaan.

Lähiopetusvaihtoehdossa arvioidaan palautettujen tehtävien lisäksi myös tuntiaktiivisuutta ja osallistumista lähiopetukseen. Arviointi asteikolla (1-5) Mini-Mikkeli arvioidaan asteikolla Hyväksytty-Hylätty Arvioinnissa hyödynnetään opettaja-arvioinnin lisäksi vertaisarviointia ja itsearviointia.

Enrollment

08.01.2024 - 14.01.2024

Timing

04.03.2024 - 31.08.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

3 op

Mode of delivery

40 % Contact teaching, 60 % Distance learning

Unit

Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work

Campus

Kouvola Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 60

Degree programmes
  • Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
  • Katri Schadewitz
Teacher in charge

Katri Schadewitz

Groups
  • YPKV24KM
    Yhteisöpedagogi, päivätoteutus (nuorisokasvatus ja nuorisotyö)

Objective

You understand the historical development process of youth education as well as the theoretical basis, goals, contents and values governing them.

You learn to examine youth education as part of a wider societal and cultural framework.

You are able to identify topical challenges in youth education.

Content

Which characteristics play a central role in the history of youth education?

What theoretical premises, values, goals and methods underlie youth education?

What is the societal and cultural significance of youth education?

Opiskelumateriaali

Hoikkala T. & Sell A. toim. (2014).Nuorisotyötä on tehtävä : menetelmien perustat, rajat ja mahdollisuudet. Nuorisotutkimusverkosto /Nuorisotutkimusseura, julkaisuja 76.
Kiilakoski T. & Kinnunen V. & Djupsund R. (2015). Miksi nuorisotyötä tehdään? Tietokirja nuorisotyön opetussuunnitelmasta. Humanistinen ammattikorkeakoulu julkaisuja 5, Nuorisotutkimusverkosto /Nuorisotutkimusseura, julkaisuja 169
Nieminen, Juha (1998). Nuorisossa tulevaisuus - suomalaisen nuorisotyön historia. Lasten Keskus Oy.
Nivala E. & Saastamoinen M. toim. (2010) Nuorisokasvatuksen teoria. Perusteita ja puheenvuoroja. Nuorisotutkimusseura ry.
Muu opettajan määrittelemä materiaali.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso suoritetaan osallistumalla aktiivisesti lähiopetukseen ja erilaisten oppimistehtävien tekemisellä. Opintojakso sisältää lähiopetusta 12 tuntia, (2 verkko- ja lähiopetuskertaa). Mikäli et pysty sitoutumaan lähiopetukseen, valitse vaihtoehtoinen suoritustapa (opintoja nopeuttava oppimisväylä). Opintojakson Learn-alusta aukeaa 8.4.

Opintoja nopeuttava väylä:
Opintojakso toteutetaan pääsääntöisesti toisen opiskelijaryhmän mukana päiväopetuksessa tai itsenäisenä suoritusvaihtoehtona. Itsenäinen suoritusvaihtoehto on mahdollista suorittaa 4.3. alkaen.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Tätä opintojaksoa ei voi integroida työhön. Vaihtoehtoinen suoritustapa on tehdä kurssi itsenäisesti.

TKI ja työelämäyhteistyö

Ei työelämäyhteistyötä.

Tentit ja muut määräajat

Verkko-/lähitoteutuksen päivät ovat:
* 9.4. (Teams-opetus 6 h)
* 7.5. (lähiopetus Kouvolassa 6 h)

Opiskelijan työmäärä

Lähiopetusta 12 tuntia ja opiskelijan itsenäistä työskentelyä 123 tuntia.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää:
1. työviikkopohjaisessa toteutuksessa
- aktiivista osallistumista lähiopetukseen
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
2. opintoja nopeuttavalla oppimisväylällä
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista

Enrollment

06.11.2023 - 17.11.2023

Timing

08.01.2024 - 30.04.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

RDI portion

2 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
  • Katri Schadewitz
Teacher in charge

Katri Schadewitz

Groups
  • YPMI23SP
    Civic Activities and Youth Work, fulltime studies

Objective

You understand the historical development process of youth education as well as the theoretical basis, goals, contents and values governing them.

You learn to examine youth education as part of a wider societal and cultural framework.

You are able to identify topical challenges in youth education.

Content

Which characteristics play a central role in the history of youth education?

What theoretical premises, values, goals and methods underlie youth education?

What is the societal and cultural significance of youth education?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali ilmoitetaan myöhemmin.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:

Opintojakson suoritusvaatimuksena on aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, teemapäiviin sekä opintojaksojen osaamistavoitteet integroivien oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen.
Lähiopetuksen määrä on 50 tuntia.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Tätä opintojaksoa ei voi integroida työhön. Vaihtoehtoinen suoritustapa on tehdä kurssi itsenäisesti.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintoja nopeuttavalla väylällä opintojakso toteutetaan pääsääntöisesti toisen opiskelijaryhmän mukana päiväopetuksessa tai itsenäisenä suoritusvaihtoehtona. Nopeuttaminen edellyttää opiskelijavastaavan kanssa tehtyä nopeuttamissuunnitelmaa.
Itsenäisen suoritustavan saamiseksi ota yhteys opintojakson vastuuopettajaan kun nopeuttamisuunnitelma on tehty.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla tutustutaan nuorisoalan toimijoihin (esimerkiksi Kouvolan nuorisopalvelut), lisäksi tunneilla vierailee nuorisoalan toimijoita, jotka esittelevat eri työmuotoja tai nuorisoalan organisaatioita.

Opintojaksolla toteututkseen kuuluu myös yhteistyö MIni-Mikkeli- tapahtuman kanssa sekä osallistuminen Into-päivien ohjelmaan 20.-21.3. Mikkelissä Kongressitalo Mikaelissa.

Tentit ja muut määräajat

Opintojaksoon liittyy xxx opintomatka, joka toteutetaan viikolla xxxx
MiniMikkeli- tapahtuman (6-luokkalaisille suunnattu) toimintapisteiden suunnittelu ja ohjaus vko 14-15, to-ke 4.-10.4
Into-päivät 20.-21.3. Kongressitalo Mikaelissa.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä on 85 tuntia.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

1. työviikkopohjaisessa toteutuksessa
- aktiivista osallistumista lähiopetukseen ja teemapäiviin
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
- itse/ryhmäarviointia
2. opintoja nopeuttavalla oppimisväylällä
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
3. työhön integroidulla oppimisväylällä
- hyväksyttynä osaamisen näyttönä
Englanniksi

Enrollment

02.01.2023 - 15.01.2023

Timing

01.03.2023 - 31.08.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

3 op

Mode of delivery

40 % Contact teaching, 60 % Distance learning

Unit

Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work

Campus

Kouvola Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
  • Katri Schadewitz
Teacher in charge

Katri Schadewitz

Groups
  • YPKV23KVM
    Civic activities and youth work, part-time studies

Objective

You understand the historical development process of youth education as well as the theoretical basis, goals, contents and values governing them.

You learn to examine youth education as part of a wider societal and cultural framework.

You are able to identify topical challenges in youth education.

Content

Which characteristics play a central role in the history of youth education?

What theoretical premises, values, goals and methods underlie youth education?

What is the societal and cultural significance of youth education?

Opiskelumateriaali

Hoikkala T. & Sell A. toim. (2014).Nuorisotyötä on tehtävä : menetelmien perustat, rajat ja mahdollisuudet. Nuorisotutkimusverkosto /Nuorisotutkimusseura, julkaisuja 76.
Kiilakoski T. & Kinnunen V. & Djupsund R. (2015). Miksi nuorisotyötä tehdään? Tietokirja nuorisotyön opetussuunnitelmasta. Humanistinen ammattikorkeakoulu julkaisuja 5, Nuorisotutkimusverkosto /Nuorisotutkimusseura, julkaisuja 169
Nieminen, Juha (1998). Nuorisossa tulevaisuus - suomalaisen nuorisotyön historia. Lasten Keskus Oy.
Nivala E. & Saastamoinen M. toim. (2010) Nuorisokasvatuksen teoria. Perusteita ja puheenvuoroja. Nuorisotutkimusseura ry.
Muu opettajan määrittelemä materiaali.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso suoritetaan osallistumalla aktiivisesti lähiopetukseen ja erilaisten oppimistehtävien tekemisellä. Mikäli et pysty sitoutumaan lähiopetukseen, valitse vaihtoehtoinen suoritustapa (opintoja nopeuttava oppimisväylä).

Opintoja nopeuttava väylä:
Opintojakso toteutetaan pääsääntöisesti toisen opiskelijaryhmän mukana päiväopetuksessa tai itsenäisenä suoritusvaihtoehtona. Itsenäinen suoritusvaihtoehto on mahdollista suorittaa 1.3. alkaen.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Tätä opintojaksoa ei voi integroida työhön. Vaihtoehtoinen suoritustapa on tehdä kurssi itsenäisesti.

TKI ja työelämäyhteistyö

Ei työelämäyhteistyötä

Opiskelijan työmäärä

Lähiopetusta 16 tuntia ja opiskelijan itsenäistä työskentelyä 119 tuntia.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää:
1. työviikkopohjaisessa toteutuksessa
- aktiivista osallistumista lähiopetukseen
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
2. opintoja nopeuttavalla oppimisväylällä
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista

Assessment criteria, good (3-4)

Osaat käyttää johdonmukaisesti nuorisokasvatukseen liittyviä käsitteitä.
Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä alan tiedonlähteistä.
Osaat hahmottaa nuorisokasvatukseen liittyviä tehtäväkokonaisuuksia.

Enrollment

07.11.2022 - 18.11.2022

Timing

09.01.2023 - 28.04.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

RDI portion

1 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
  • Katri Schadewitz
Teacher in charge

Katri Schadewitz

Groups
  • YPMI22SP
    Civic Activities and Youth Work, fulltime studies

Objective

You understand the historical development process of youth education as well as the theoretical basis, goals, contents and values governing them.

You learn to examine youth education as part of a wider societal and cultural framework.

You are able to identify topical challenges in youth education.

Content

Which characteristics play a central role in the history of youth education?

What theoretical premises, values, goals and methods underlie youth education?

What is the societal and cultural significance of youth education?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali ilmoitetaan myöhemmin.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:

Opintojakson suoritusvaatimuksena on aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, teemapäiviin sekä opintojaksojen osaamistavoitteet integroivien oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen.
Lähiopetuksen määrä on 50 tuntia.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Tätä opintojaksoa ei voi integroida työhön. Vaihtoehtoinen suoritustapa on tehdä kurssi itsenäisesti.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintoja nopeuttavalla väylällä opintojakso toteutetaan pääsääntöisesti toisen opiskelijaryhmän mukana päiväopetuksessa tai itsenäisenä suoritusvaihtoehtona. Nopeuttaminen edellyttää opiskelijavastaavan kanssa tehtyä nopeuttamissuunnitelmaa.
Itsenäisen suoritustavan saamiseksi ota yhteys opintojakson vastuuopettajaan kun nopeuttamisuunnitelma on tehty.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla tutustutaan nuorisoalan toimijoihin (esimerkiksi Kouvolan nuorisopalvelut), lisäksi tunneilla vierailee nuorisoalan toimijoita, jotka esittelevat eri työmuotoja tai nuorisoalan organisaatioita.

Tentit ja muut määräajat

Opintojaksoon liittyy Kouvolan opintomatka, joka toteutetaan viikolla 7, torstaina 16.2.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä on 85 tuntia.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

1. työviikkopohjaisessa toteutuksessa
- aktiivista osallistumista lähiopetukseen ja teemapäiviin
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
- itse/ryhmäarviointia
2. opintoja nopeuttavalla oppimisväylällä
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
3. työhön integroidulla oppimisväylällä
- hyväksyttynä osaamisen näyttönä

Enrollment

06.04.2022 - 22.04.2022

Timing

29.08.2022 - 19.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

RDI portion

1 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
  • Katri Schadewitz
Teacher in charge

Katri Schadewitz

Groups
  • YPMI22KP
    Civic Activities and Youth Work, full-time studies

Objective

You understand the historical development process of youth education as well as the theoretical basis, goals, contents and values governing them.

You learn to examine youth education as part of a wider societal and cultural framework.

You are able to identify topical challenges in youth education.

Content

Which characteristics play a central role in the history of youth education?

What theoretical premises, values, goals and methods underlie youth education?

What is the societal and cultural significance of youth education?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali ilmoitetaan myöhemmin.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso toteutetaan moduulitoteutuksena eli yhdessä Nuorisokasvatuksen toimintaympäristöt -opintojakson kanssa. Kahden opintojakson yhteisopetus sisältää lähiopetusta yhteensä 90-100 tuntia ja itsenäistä työskentelyä 170-180 tuntia.
Opintojakson suoritusvaatimuksena on aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, teemapäiviin sekä opintojaksojen osaamistavoitteet integroivien oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen.
Opintojakson suoritusvaatimuksena on aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, teemapäiviin sekä opintojaksojen osaamistavoitteet integroivien oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Jos työskentelet kansalaisjärjestössä tai kunnallisessa nuorisotyössä voit suorittaa Nuorisokasvatuksen lähtökohtia 5 op työpaikallasi.Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua opintojakson opettajaan ja sovi opinnollistamisen mahdollisuudesta. Työhön integroitu opiskelu edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson itsenäisesti verkko-opintoina. Itsenäisen suoritustavan saamiseksi ota yhteys opintojakson vastuuopettajaan.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla tehdään yhteistyötä työelämän edustajien kanssa. Toteutetaan opintomatka ja useita vierailijoita osallistuu lähiopetukseen.

Tentit ja muut määräajat

Opintojaksolla on yhteinen tentti nuorisokasvatuksen toimintaympäristöt - opintojakson kanssa. Tehtävien palautukset sovitaan opintojakson alussa.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä on 135 tuntia. Tästä lähiopetusta on n. 45-55 tuntia ja loput 90-80 tuntia on itsenäistä työskentelyä.

Further information

Opintojaksoon liittyy opintomatka.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

1. työviikkopohjaisessa toteutuksessa
- aktiivista osallistumista lähiopetukseen ja teemapäiviin
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
- itse/ryhmäarviointia
2. opintoja nopeuttavalla oppimisväylällä
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
3. työhön integroidulla oppimisväylällä
- hyväksyttynä osaamisen näyttönä

Enrollment

08.11.2021 - 21.11.2021

Timing

10.01.2022 - 29.04.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
  • Katri Schadewitz
Teacher in charge

Katri Schadewitz

Groups
  • YPMI21SP
    Civic Activities and Youth Work, full-time studies

Objective

You understand the historical development process of youth education as well as the theoretical basis, goals, contents and values governing them.

You learn to examine youth education as part of a wider societal and cultural framework.

You are able to identify topical challenges in youth education.

Content

Which characteristics play a central role in the history of youth education?

What theoretical premises, values, goals and methods underlie youth education?

What is the societal and cultural significance of youth education?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali ilmoitetaan myöhemmin.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso toteutetaan moduulitoteutuksena eli yhdessä Nuorisokasvatuksen toimintaympäristöt -opintojakson kanssa. Kahden opintojakson yhteisopetus sisältää lähiopetusta yhteensä 90-100 tuntia ja itsenäistä työskentelyä 170-180 tuntia.
Opintojakson suoritusvaatimuksena on aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, teemapäiviin sekä opintojaksojen osaamistavoitteet integroivien oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen.
Opintojakson suoritusvaatimuksena on aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, teemapäiviin sekä opintojaksojen osaamistavoitteet integroivien oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Jos työskentelet kansalaisjärjestössä tai kunnallisessa nuorisotyössä voit suorittaa Nuorisokasvatuksen lähtökohtia 5 op työpaikallasi.Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua opintojakson opettajaan ja sovi opinnollistamisen mahdollisuudesta. Työhön integroitu opiskelu edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson itsenäisesti verkko-opintoina. Itsenäisen suoritustavan saamiseksi ota yhteys opintojakson vastuuopettajaan.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla tutustutaan nuorisoalan toimijoihin (esimerkiksi Kouvolan nuorisopalvelut), lisäksi tunneilla vierailee nuorisoalan toimijoita, jotka esittelevat eri työmuotoja tai nuorisoalan organisaatioita.

Tentit ja muut määräajat

Opintojaksoon liittyy Kouvolan opintomatka, joka toteutetaan viikolla 6, keskiviikkona 9.2.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä on 135 tuntia.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

1. työviikkopohjaisessa toteutuksessa
- aktiivista osallistumista lähiopetukseen ja teemapäiviin
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
- itse/ryhmäarviointia
2. opintoja nopeuttavalla oppimisväylällä
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
3. työhön integroidulla oppimisväylällä
- hyväksyttynä osaamisen näyttönä

Enrollment

03.01.2022 - 16.01.2022

Timing

10.01.2022 - 31.05.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

3 op

Mode of delivery

40 % Contact teaching, 60 % Distance learning

Unit

Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work

Campus

Kouvola Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
  • Katri Schadewitz
Teacher in charge

Katri Schadewitz

Groups
  • YPKV22KM
    Civic activities and youth work, part-time studies

Objective

You understand the historical development process of youth education as well as the theoretical basis, goals, contents and values governing them.

You learn to examine youth education as part of a wider societal and cultural framework.

You are able to identify topical challenges in youth education.

Content

Which characteristics play a central role in the history of youth education?

What theoretical premises, values, goals and methods underlie youth education?

What is the societal and cultural significance of youth education?

Opiskelumateriaali

Hoikkala T. & Sell A. toim. (2014).Nuorisotyötä on tehtävä : menetelmien perustat, rajat ja mahdollisuudet. Nuorisotutkimusverkosto /Nuorisotutkimusseura, julkaisuja 76.
Kiilakoski T. & Kinnunen V. & Djupsund R. (2015). Miksi nuorisotyötä tehdään? Tietokirja nuorisotyön opetussuunnitelmasta. Humanistinen ammattikorkeakoulu julkaisuja 5, Nuorisotutkimusverkosto /Nuorisotutkimusseura, julkaisuja 169
Nieminen, Juha (1998). Nuorisossa tulevaisuus - suomalaisen nuorisotyön historia. Lasten Keskus Oy.
Nivala E. & Saastamoinen M. toim. (2010) Nuorisokasvatuksen teoria. Perusteita ja puheenvuoroja. Nuorisotutkimusseura ry.
Muu opettajan määrittelemä materiaali.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso suoritetaan osallistumalla aktiivisesti lähiopetukseen ja erilaisten oppimistehtävien tekemisellä. Mikäli et pysty sitoutumaan lähiopetukseen, valitse vaihtoehtoinen suoritustapa (opintoja nopeuttava oppimisväylä).

Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson itsenäisesti verkko-opintoina. Itsenäisen suoritustavan saamiseksi ota yhteys opintojakson vastuuopettajaan.

TKI ja työelämäyhteistyö

Ei työelämäyhteistyötä

Opiskelijan työmäärä

Lähiopetusta 16 tuntia ja opiskelijan itsenäistä työskentelyä 119 tuntia.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää:
1. työviikkopohjaisessa toteutuksessa
- aktiivista osallistumista lähiopetukseen
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
2. opintoja nopeuttavalla oppimisväylällä
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista

Assessment criteria, good (3-4)

Osaat käyttää johdonmukaisesti nuorisokasvatukseen liittyviä käsitteitä.
Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä alan tiedonlähteistä.
Osaat hahmottaa nuorisokasvatukseen liittyviä tehtäväkokonaisuuksia.