Global education and human rights workLaajuus (5 cr)
Code: YP00EQ98
Credits
5 op
Objective
You understand the meaning of education in sustainable development, diversity, the realization of human rights and building skills of coexistence.
You understand the global goals of sustainable development at national and local level.
You are familiar with equality and human rights issues globally and locally.
You have theoretical understanding of the different approaches societies have to cultural diversity.
You know how to make use of different global education methods.
You are aware of the various sources of funding for international relationships and mobility programs in the field of youth work.
Content
What are the backgrounds and objectives of multicultural work?
What is global education and how is it implemented?
What different approaches do societies have to cultural diversity?
How do human rights issues appear at both global and local level?
How can a multicultural and pluralistic society be promoted?
What are the challenges in immigrant integration and social integration?
What funding sources and mobility programs can be used to promote international relationships and operations?
Enrollment
04.11.2024 - 17.11.2024
Timing
13.01.2025 - 30.04.2025
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
2 op
RDI portion
2 op
Mode of delivery
60 % Contact teaching, 40 % Distance learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
- Sirpa Räikkönen
Teacher in charge
Sirpa Räikkönen
Groups
-
YPMI24KPCivic Activities and Youth Work, full-time studies
Objective
You understand the meaning of education in sustainable development, diversity, the realization of human rights and building skills of coexistence.
You understand the global goals of sustainable development at national and local level.
You are familiar with equality and human rights issues globally and locally.
You have theoretical understanding of the different approaches societies have to cultural diversity.
You know how to make use of different global education methods.
You are aware of the various sources of funding for international relationships and mobility programs in the field of youth work.
Content
What are the backgrounds and objectives of multicultural work?
What is global education and how is it implemented?
What different approaches do societies have to cultural diversity?
How do human rights issues appear at both global and local level?
How can a multicultural and pluralistic society be promoted?
What are the challenges in immigrant integration and social integration?
What funding sources and mobility programs can be used to promote international relationships and operations?
Opiskelumateriaali
Opintojaksolla on perehdytään mm. seuraavaan kirjallisuuteen ja materiaaleihin.
THL:n maahanmuutto ja kulttuurisen monimuotoisuuden koulutusmateriaali.
Globaalikasvatusmateriaali
Yhdenvertaisuuslaki
Erasmus+ ohjelma
Paneelitentin artikkelit tai raportit mm. Kestävän kehityksen materiaali esim. Rank a Brand- suomalaisten vaatebrändien ilmasto-, ympäristö-, ja ihmisoikeustyön raportti 2020
Väkivaltaisen ekstremismin tilannekatsaus 2020, Sisäministeriö
Muut opiskelumateriaali ja paneelitentin materiaalit löytyy Learn oppimisympäristöstä opintojakson alkaessa. Aiheet käsittelevät kurssin keskeisiä sisältöjä.
Yksilölliset oppimisväylät
Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena Mikkelin kampuksella lukujärjestyksen mukaan. Etäosallistuminen ei ole mahdollista. Lähiopetusta ei lähtökohtaisesti tallenneta, eikä sitä korvata etäluennoilla silloin, kun lähiopetusta annetaan lukujärjestyksen mukaan.
Rauhankasvatus osuus toteutetaan draamapaja menetelmällä työelämäkumppanin toimesta. Opintojaksolla vierailee useita työelämäkontakteja kertomassa omasta aihealueestaan. Läsnäolo vierailijoiden tunneilla tai työelämävierailuissa on välttämätöntä opintojakson suorittamiseksi.
Opiskelu rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien/ryhmässä tehtävien oppimistehtävien mukaan. Opintojakso koostuu luennoista, oppimistehtävistä, vierailijoista, tapahtumista ja opintomatkasta. Tehtävien ohjeistus käydään oppitunneilla. Opintojaksoon kuuluu toiminnallisia menetelmiä opintojakson aiheista. Osa tuntitehtävistä on parityöskentelyä ja osassa työskennellään pienryhmissä. Opintojaksoon kuuluu yksilötehtävänä hissipuhe. Hissipuheen palaute keskustellaan luokassa yhteistoiminnallisesti. Opetus tapahtuu valtaosin luokkaopetuksena.
Opettajan ohjausta saatavilla lähituntien yhteydessä ja lähituntien aikana. Arvioitavat tehtävät tehdään itsenäisesti, ryhmätöinä tai peritehtävinä. Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja. Näitä ovat kirjallinen palaute, suullinen palaute ja ryhmäkeskustelut. Lisäksi voidaan hyödyntää myös vertaispalautteenantoa.
Opintojakso koostuu neljästä eri osa-alueesta, jotka arvioidaan erikseen: Oppimispäiväkirja 1 op, Paneelitentti 1 op, Tuntiaktiivisuus ja hissipuhe 2 op sekä Agenda -ryhmätehtävä 1 op. Tarkempi kuvaus kohdassa toteutuksen osat.
Mikäli aikaisempiin opintoihin tai työkokemukseesi on liittynyt opintojakson sisältöön ja tavoitteisiin liittyvää osaamista, voit suorittaa opintojakson tai sen osia osaamisen tunnistamisella. Ole tästä yhteydessä opintojakson opettajaan.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla vierailee työelämän edustajia.
Opintojaksolla tehdään työelämävierailu Helsinkiin.
Opintojakson oppimistehtävät voivat osin perustuvat työelämän toimeksiantoihin.
Yhteistyötä tehdään mm. Monikulttuurikeskus Mimosan (Mikkeli) ja Rauhanliitto ry:n kanssa.
Tentit ja muut määräajat
Opintojaksolla suoritetaan Paneelitentti, joka perustuu aihealueen artikkeleihin ja tutkimuksiin. Paneelitentti tehdään opintojakson päätteeksi.
Yksilökohtaiset hissipuheet suoritetaan oppitunneilla pitkin kevättä.
Opintojakson aikana tehdään ryhmissä tai parityönä tehtävä, joka esitellään lähijaksolla muille opiskelijoille.
Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät, suorittanut paneelitentin ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.
Opiskelijan työmäärä
1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta n. 45-55 t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 80-90 t itsenäisesti työstettäviä oppimistehtäviä.
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojakso koostuu neljästä eri osasuorituksesta.
THL:n Paloma-koulutus 1 op, oppimispäiväkirja. Tämän osion opiskelija suorittaa itsenäisesti.
Paneelitentti 1 op, suoritetaan lähiopetuksessa keskustellen oppimisympäristöön valituista artikkeleista tai raporteista. Opiskelija saa tehdä itselleen omat muistiinpanot paneelikeskusteluun.
Tuntiaktiivisuus ja hissipuhe 2op. Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, vierailijoiden luentoihin, vierailukohteisiin sekä hissipuheen suorittaminen. Hissipuhe pidetään omalle opetusryhmälle omasta valitsemasta aiheesta. Puheen päätteeksi keskustelemme aiheesta yhteisesti.
Agenda 2030 paritehtävä 1 op. Tutustumme Agenda 2030 sisältöön ja tavoitteisiin parityönä. Tehtävä puretaan yhteisesti sovittuna ajankohtana.
Further information
Opintojaksoon kuuluu opintomatka, joka toteutetaan 15.4.2025.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Hyväksytty tehtävien suoritus.
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen ja vierailijoiden luentoihin sekä vierailukohteisiin (1-5)
Hissipuhe (hyväksytty)
Paloma koulutuksen oppimispäiväkirja (1-5)
Agenda-paritehtävä (hyväksytty)
Paneelitentti (1-5), arviointi koostuu vertaisarviosta ja opettajan arviosta
Enrollment
06.11.2023 - 17.11.2023
Timing
08.01.2024 - 30.04.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
2 op
RDI portion
2 op
Mode of delivery
60 % Contact teaching, 40 % Distance learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
- Sirpa Räikkönen
Teacher in charge
Sirpa Räikkönen
Groups
-
YPMI23KPCivic Activities and Youth Work, full-time studies
Objective
You understand the meaning of education in sustainable development, diversity, the realization of human rights and building skills of coexistence.
You understand the global goals of sustainable development at national and local level.
You are familiar with equality and human rights issues globally and locally.
You have theoretical understanding of the different approaches societies have to cultural diversity.
You know how to make use of different global education methods.
You are aware of the various sources of funding for international relationships and mobility programs in the field of youth work.
Content
What are the backgrounds and objectives of multicultural work?
What is global education and how is it implemented?
What different approaches do societies have to cultural diversity?
How do human rights issues appear at both global and local level?
How can a multicultural and pluralistic society be promoted?
What are the challenges in immigrant integration and social integration?
What funding sources and mobility programs can be used to promote international relationships and operations?
Opiskelumateriaali
Opintojaksolla hyödynnetään mm. THL:n maahanmuutto ja kulttuurisen monimuotoisuuden koulutusmateriaalia.
Globaalikasvatusmateriaali
Yhdenvertaisuuslaki
Erasmus+- ohjelma
Kestävän kehityksen materiaali esim. Rank a Brand- suomalaisten vaatebrändien ilmasto-, ympäristö-, ja ihmisoikeustyön raportti 2020
Paneelitenttiin liittyy artikkeleita, jotka käsittelevät kurssin keskeisiä sisältöjä.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojaksolla tarkastellaan ihmisoikeustyötä ja kansainvälisyyskasvatuksen menetelmiä. Tutustutaan ihmisoikeusjärjestöjen toimintaan ja millä tavoin he toimintaa edistää. Yhdenvertaisuus meillä ja muualla. Tutustutaan kestävään kehitykseen ja kansainvälisen nuorisotyön rahoituskanaviin esim. Erasmus+-ohjelma. Tiedostetaan monikulttuurisuuden tilanne yhteiskunnassa. Aiheina mm. kototutumisen haasteet ja mahdollisuudet. Tutustutaan globaalikasvatukseen yleensä.
Opintojakso koostuu luennoista, oppimistehtävistä, vierailijoista, tapahtumista ja opintomatkasta.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintoja nopeuttavalla väylällä opintojakso toteutetaan pääsääntöisesti toisen opiskelijaryhmän mukana päiväopetuksessa tai itsenäisenä suoritusvaihtoehtona. Nopeuttaminen edellyttää opiskelijavastaavan kanssa tehtyä nopeuttamissuunnitelmaa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla vierailee eri toimintatahojen edustajia kertomassa omasta toiminnastaan.
Yhteistyötä tehdään mm. Rauhanliitto ry ja Monikulttuurikeskus Mimosan kanssa.
Tentit ja muut määräajat
Opintojaksolla toteutetaan paneelitentti, joka perustuu aihealueen artikkeleihin ja tutkimuksiin.
Opiskelijan työmäärä
1op vastaa 27 h työmäärää. Lähiopetusta 45-55 h ja itsenäistä opiskelua 80-90 h.
Further information
Opintojaksoon kuuluu opintomatka.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Hyväksytty tehtävien suoritus.