Siirry suoraan sisältöön

Globaalikasvatus ja ihmisoikeustyöLaajuus (5 op)

Tunnus: YP00EQ98

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Hahmotat kasvatuksen merkityksen kestävän kehityksen, moninaisuuden, ihmisoikeuksien toteutumisen ja yhdessä elämisen taitojen rakentamisessa.
Hahmotat kestävän kehityksen globaaleja tavoitteita sekä niiden näyttäytymistä kansallisesti ja paikallisesti.
Osoitat perehtyneisyytesi yhdenvertaisuus-, tasa-arvo- ja ihmisoikeuskysymyksiin maailmanlaajuisesti ja paikallisesti.
Ymmärrät teoreettisesti millaisia erilaisia lähestymistapoja yhteiskunnilla on suhtautua kulttuuriseen monimuotoisuuteen
Osaat hyödyntää erilaisia globaalikasvatuksen menetelmiä.
Hahmotat erilaisia kansainvälistymistä edistäviä rahoituslähteitä ja liikkuvuusohjelmia.

Sisältö

Mitkä ovat monikulttuurisen työn taustat ja tavoitteet?
Mitä on globaalikasvatus ja kuinka sitä toteutetaan?
Millaisia erilaisia tapoja yhteiskunnilla on lähestyä kulttuurista moninaisuutta?
Miten ihmisoikeuskysymykset näkyvät globaalisti ja kansallisesti?
Miten voidaan edistää monikulttuurista ja moniarvoista yhteiskuntaa?
Millaisia haasteita liittyy maahanmuuttajan kotoutumiseen ja yhteiskunnalliseen kiinnittymiseen?
Millaisia rahoituslähteitä sekä liikkuvuusohjelmia on mahdollista hyödyntää kansainvälistymisen edistämiseksi?

Ilmoittautumisaika

04.11.2024 - 17.11.2024

Ajoitus

13.01.2025 - 30.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
  • Sirpa Räikkönen
Vastuuopettaja

Sirpa Räikkönen

Ryhmät
  • YPMI24KP
    Yhteisöpedagogi, päivätoteutus (ympäristökasvatus ja yhteisöjen kehittäjä)

Tavoitteet

Hahmotat kasvatuksen merkityksen kestävän kehityksen, moninaisuuden, ihmisoikeuksien toteutumisen ja yhdessä elämisen taitojen rakentamisessa.
Hahmotat kestävän kehityksen globaaleja tavoitteita sekä niiden näyttäytymistä kansallisesti ja paikallisesti.
Osoitat perehtyneisyytesi yhdenvertaisuus-, tasa-arvo- ja ihmisoikeuskysymyksiin maailmanlaajuisesti ja paikallisesti.
Ymmärrät teoreettisesti millaisia erilaisia lähestymistapoja yhteiskunnilla on suhtautua kulttuuriseen monimuotoisuuteen
Osaat hyödyntää erilaisia globaalikasvatuksen menetelmiä.
Hahmotat erilaisia kansainvälistymistä edistäviä rahoituslähteitä ja liikkuvuusohjelmia.

Sisältö

Mitkä ovat monikulttuurisen työn taustat ja tavoitteet?
Mitä on globaalikasvatus ja kuinka sitä toteutetaan?
Millaisia erilaisia tapoja yhteiskunnilla on lähestyä kulttuurista moninaisuutta?
Miten ihmisoikeuskysymykset näkyvät globaalisti ja kansallisesti?
Miten voidaan edistää monikulttuurista ja moniarvoista yhteiskuntaa?
Millaisia haasteita liittyy maahanmuuttajan kotoutumiseen ja yhteiskunnalliseen kiinnittymiseen?
Millaisia rahoituslähteitä sekä liikkuvuusohjelmia on mahdollista hyödyntää kansainvälistymisen edistämiseksi?

Opiskelumateriaali

Opintojaksolla on perehdytään mm. seuraavaan kirjallisuuteen ja materiaaleihin.
THL:n maahanmuutto ja kulttuurisen monimuotoisuuden koulutusmateriaali.
Globaalikasvatusmateriaali
Yhdenvertaisuuslaki
Erasmus+ ohjelma
Paneelitentin artikkelit tai raportit mm. Kestävän kehityksen materiaali esim. Rank a Brand- suomalaisten vaatebrändien ilmasto-, ympäristö-, ja ihmisoikeustyön raportti 2020
Väkivaltaisen ekstremismin tilannekatsaus 2020, Sisäministeriö
Muut opiskelumateriaali ja paneelitentin materiaalit löytyy Learn oppimisympäristöstä opintojakson alkaessa. Aiheet käsittelevät kurssin keskeisiä sisältöjä.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena Mikkelin kampuksella lukujärjestyksen mukaan. Etäosallistuminen ei ole mahdollista. Lähiopetusta ei lähtökohtaisesti tallenneta, eikä sitä korvata etäluennoilla silloin, kun lähiopetusta annetaan lukujärjestyksen mukaan.

Rauhankasvatus osuus toteutetaan draamapaja menetelmällä työelämäkumppanin toimesta. Opintojaksolla vierailee useita työelämäkontakteja kertomassa omasta aihealueestaan. Läsnäolo vierailijoiden tunneilla tai työelämävierailuissa on välttämätöntä opintojakson suorittamiseksi.

Opiskelu rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien/ryhmässä tehtävien oppimistehtävien mukaan. Opintojakso koostuu luennoista, oppimistehtävistä, vierailijoista, tapahtumista ja opintomatkasta. Tehtävien ohjeistus käydään oppitunneilla. Opintojaksoon kuuluu toiminnallisia menetelmiä opintojakson aiheista. Osa tuntitehtävistä on parityöskentelyä ja osassa työskennellään pienryhmissä. Opintojaksoon kuuluu yksilötehtävänä hissipuhe. Hissipuheen palaute keskustellaan luokassa yhteistoiminnallisesti. Opetus tapahtuu valtaosin luokkaopetuksena.

Opettajan ohjausta saatavilla lähituntien yhteydessä ja lähituntien aikana. Arvioitavat tehtävät tehdään itsenäisesti, ryhmätöinä tai peritehtävinä. Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja. Näitä ovat kirjallinen palaute, suullinen palaute ja ryhmäkeskustelut. Lisäksi voidaan hyödyntää myös vertaispalautteenantoa.

Opintojakso koostuu neljästä eri osa-alueesta, jotka arvioidaan erikseen: Oppimispäiväkirja 1 op, Paneelitentti 1 op, Tuntiaktiivisuus ja hissipuhe 2 op sekä Agenda -ryhmätehtävä 1 op. Tarkempi kuvaus kohdassa toteutuksen osat.

Mikäli aikaisempiin opintoihin tai työkokemukseesi on liittynyt opintojakson sisältöön ja tavoitteisiin liittyvää osaamista, voit suorittaa opintojakson tai sen osia osaamisen tunnistamisella. Ole tästä yhteydessä opintojakson opettajaan.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla vierailee työelämän edustajia.
Opintojaksolla tehdään työelämävierailu Helsinkiin.
Opintojakson oppimistehtävät voivat osin perustuvat työelämän toimeksiantoihin.
Yhteistyötä tehdään mm. Monikulttuurikeskus Mimosan (Mikkeli) ja Rauhanliitto ry:n kanssa.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojaksolla suoritetaan Paneelitentti, joka perustuu aihealueen artikkeleihin ja tutkimuksiin. Paneelitentti tehdään opintojakson päätteeksi.
Yksilökohtaiset hissipuheet suoritetaan oppitunneilla pitkin kevättä.
Opintojakson aikana tehdään ryhmissä tai parityönä tehtävä, joka esitellään lähijaksolla muille opiskelijoille.
Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät, suorittanut paneelitentin ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.

Opiskelijan työmäärä

1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta n. 45-55 t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 80-90 t itsenäisesti työstettäviä oppimistehtäviä.

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojakso koostuu neljästä eri osasuorituksesta.
THL:n Paloma-koulutus 1 op, oppimispäiväkirja. Tämän osion opiskelija suorittaa itsenäisesti.
Paneelitentti 1 op, suoritetaan lähiopetuksessa keskustellen oppimisympäristöön valituista artikkeleista tai raporteista. Opiskelija saa tehdä itselleen omat muistiinpanot paneelikeskusteluun.
Tuntiaktiivisuus ja hissipuhe 2op. Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, vierailijoiden luentoihin, vierailukohteisiin sekä hissipuheen suorittaminen. Hissipuhe pidetään omalle opetusryhmälle omasta valitsemasta aiheesta. Puheen päätteeksi keskustelemme aiheesta yhteisesti.
Agenda 2030 paritehtävä 1 op. Tutustumme Agenda 2030 sisältöön ja tavoitteisiin parityönä. Tehtävä puretaan yhteisesti sovittuna ajankohtana.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksoon kuuluu opintomatka, joka toteutetaan 15.4.2025.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty tehtävien suoritus.
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen ja vierailijoiden luentoihin sekä vierailukohteisiin (1-5)
Hissipuhe (hyväksytty)
Paloma koulutuksen oppimispäiväkirja (1-5)
Agenda-paritehtävä (hyväksytty)
Paneelitentti (1-5), arviointi koostuu vertaisarviosta ja opettajan arviosta

Ilmoittautumisaika

06.11.2023 - 17.11.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 30.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
  • Sirpa Räikkönen
Vastuuopettaja

Sirpa Räikkönen

Ryhmät
  • YPMI23KP
    Yhteisöpedagogi, päivätoteutus (ympäristökasvatus ja yhteisöjen kehittäjä)

Tavoitteet

Hahmotat kasvatuksen merkityksen kestävän kehityksen, moninaisuuden, ihmisoikeuksien toteutumisen ja yhdessä elämisen taitojen rakentamisessa.
Hahmotat kestävän kehityksen globaaleja tavoitteita sekä niiden näyttäytymistä kansallisesti ja paikallisesti.
Osoitat perehtyneisyytesi yhdenvertaisuus-, tasa-arvo- ja ihmisoikeuskysymyksiin maailmanlaajuisesti ja paikallisesti.
Ymmärrät teoreettisesti millaisia erilaisia lähestymistapoja yhteiskunnilla on suhtautua kulttuuriseen monimuotoisuuteen
Osaat hyödyntää erilaisia globaalikasvatuksen menetelmiä.
Hahmotat erilaisia kansainvälistymistä edistäviä rahoituslähteitä ja liikkuvuusohjelmia.

Sisältö

Mitkä ovat monikulttuurisen työn taustat ja tavoitteet?
Mitä on globaalikasvatus ja kuinka sitä toteutetaan?
Millaisia erilaisia tapoja yhteiskunnilla on lähestyä kulttuurista moninaisuutta?
Miten ihmisoikeuskysymykset näkyvät globaalisti ja kansallisesti?
Miten voidaan edistää monikulttuurista ja moniarvoista yhteiskuntaa?
Millaisia haasteita liittyy maahanmuuttajan kotoutumiseen ja yhteiskunnalliseen kiinnittymiseen?
Millaisia rahoituslähteitä sekä liikkuvuusohjelmia on mahdollista hyödyntää kansainvälistymisen edistämiseksi?

Opiskelumateriaali

Opintojaksolla hyödynnetään mm. THL:n maahanmuutto ja kulttuurisen monimuotoisuuden koulutusmateriaalia.
Globaalikasvatusmateriaali
Yhdenvertaisuuslaki
Erasmus+- ohjelma
Kestävän kehityksen materiaali esim. Rank a Brand- suomalaisten vaatebrändien ilmasto-, ympäristö-, ja ihmisoikeustyön raportti 2020
Paneelitenttiin liittyy artikkeleita, jotka käsittelevät kurssin keskeisiä sisältöjä.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojaksolla tarkastellaan ihmisoikeustyötä ja kansainvälisyyskasvatuksen menetelmiä. Tutustutaan ihmisoikeusjärjestöjen toimintaan ja millä tavoin he toimintaa edistää. Yhdenvertaisuus meillä ja muualla. Tutustutaan kestävään kehitykseen ja kansainvälisen nuorisotyön rahoituskanaviin esim. Erasmus+-ohjelma. Tiedostetaan monikulttuurisuuden tilanne yhteiskunnassa. Aiheina mm. kototutumisen haasteet ja mahdollisuudet. Tutustutaan globaalikasvatukseen yleensä.
Opintojakso koostuu luennoista, oppimistehtävistä, vierailijoista, tapahtumista ja opintomatkasta.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintoja nopeuttavalla väylällä opintojakso toteutetaan pääsääntöisesti toisen opiskelijaryhmän mukana päiväopetuksessa tai itsenäisenä suoritusvaihtoehtona. Nopeuttaminen edellyttää opiskelijavastaavan kanssa tehtyä nopeuttamissuunnitelmaa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla vierailee eri toimintatahojen edustajia kertomassa omasta toiminnastaan.
Yhteistyötä tehdään mm. Rauhanliitto ry ja Monikulttuurikeskus Mimosan kanssa.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojaksolla toteutetaan paneelitentti, joka perustuu aihealueen artikkeleihin ja tutkimuksiin.

Opiskelijan työmäärä

1op vastaa 27 h työmäärää. Lähiopetusta 45-55 h ja itsenäistä opiskelua 80-90 h.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksoon kuuluu opintomatka.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty tehtävien suoritus.