Globaalikasvatus ja ihmisoikeustyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: YP00EQ98-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
04.11.2024 - 17.11.2024
Ajoitus
13.01.2025 - 30.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
- Sirpa Räikkönen
Vastuuopettaja
Sirpa Räikkönen
Ryhmät
-
YPMI24KPYhteisöpedagogi, päivätoteutus (ympäristökasvatus ja yhteisöjen kehittäjä)
- 15.01.2025 08:00 - 11:00, Globaalikasvatus ja ihmisoikeustyö YP00EQ98-3002
- 22.01.2025 08:00 - 11:00, Globaalikasvatus ja ihmisoikeustyö YP00EQ98-3002
- 29.01.2025 08:00 - 11:00, Globaalikasvatus ja ihmisoikeustyö YP00EQ98-3002
- 05.02.2025 08:00 - 11:00, Globaalikasvatus ja ihmisoikeustyö YP00EQ98-3002
- 13.02.2025 08:00 - 11:00, Globaalikasvatus ja ihmisoikeustyö YP00EQ98-3002
- 19.02.2025 09:00 - 12:00, Globaalikasvatus ja ihmisoikeustyö YP00EQ98-3002
- 04.03.2025 08:00 - 11:00, Globaalikasvatus ja ihmisoikeustyö YP00EQ98-3002
- 14.03.2025 13:00 - 16:00, Globaalikasvatus ja ihmisoikeustyö YP00EQ98-3002
- 19.03.2025 09:00 - 12:00, Globaalikasvatus ja ihmisoikeustyö YP00EQ98-3002
- 26.03.2025 08:00 - 11:00, Globaalikasvatus ja ihmisoikeustyö YP00EQ98-3002
- 09.04.2025 08:00 - 11:00, Globaalikasvatus ja ihmisoikeustyö YP00EQ98-3002
- 15.04.2025 08:00 - 16:00, Järjestöt, vapaaehtoistoiminta ja aktiivinen kansalaisuus YP00EQ96-3002, Globaalikasvatus ja ihmisoikeustyö YP00EQ98-3002
- 24.04.2025 08:00 - 11:00, Globaalikasvatus ja ihmisoikeustyö YP00EQ98-3002
- 29.04.2025 11:45 - 14:45, Globaalikasvatus ja ihmisoikeustyö YP00EQ98-3002
Tavoitteet
Hahmotat kasvatuksen merkityksen kestävän kehityksen, moninaisuuden, ihmisoikeuksien toteutumisen ja yhdessä elämisen taitojen rakentamisessa.
Hahmotat kestävän kehityksen globaaleja tavoitteita sekä niiden näyttäytymistä kansallisesti ja paikallisesti.
Osoitat perehtyneisyytesi yhdenvertaisuus-, tasa-arvo- ja ihmisoikeuskysymyksiin maailmanlaajuisesti ja paikallisesti.
Ymmärrät teoreettisesti millaisia erilaisia lähestymistapoja yhteiskunnilla on suhtautua kulttuuriseen monimuotoisuuteen
Osaat hyödyntää erilaisia globaalikasvatuksen menetelmiä.
Hahmotat erilaisia kansainvälistymistä edistäviä rahoituslähteitä ja liikkuvuusohjelmia.
Sisältö
Mitkä ovat monikulttuurisen työn taustat ja tavoitteet?
Mitä on globaalikasvatus ja kuinka sitä toteutetaan?
Millaisia erilaisia tapoja yhteiskunnilla on lähestyä kulttuurista moninaisuutta?
Miten ihmisoikeuskysymykset näkyvät globaalisti ja kansallisesti?
Miten voidaan edistää monikulttuurista ja moniarvoista yhteiskuntaa?
Millaisia haasteita liittyy maahanmuuttajan kotoutumiseen ja yhteiskunnalliseen kiinnittymiseen?
Millaisia rahoituslähteitä sekä liikkuvuusohjelmia on mahdollista hyödyntää kansainvälistymisen edistämiseksi?
Opiskelumateriaali
Opintojaksolla on perehdytään mm. seuraavaan kirjallisuuteen ja materiaaleihin.
THL:n maahanmuutto ja kulttuurisen monimuotoisuuden koulutusmateriaali.
Globaalikasvatusmateriaali
Yhdenvertaisuuslaki
Erasmus+ ohjelma
Paneelitentin artikkelit tai raportit mm. Kestävän kehityksen materiaali esim. Rank a Brand- suomalaisten vaatebrändien ilmasto-, ympäristö-, ja ihmisoikeustyön raportti 2020
Väkivaltaisen ekstremismin tilannekatsaus 2020, Sisäministeriö
Muut opiskelumateriaali ja paneelitentin materiaalit löytyy Learn oppimisympäristöstä opintojakson alkaessa. Aiheet käsittelevät kurssin keskeisiä sisältöjä.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena Mikkelin kampuksella lukujärjestyksen mukaan. Etäosallistuminen ei ole mahdollista. Lähiopetusta ei lähtökohtaisesti tallenneta, eikä sitä korvata etäluennoilla silloin, kun lähiopetusta annetaan lukujärjestyksen mukaan.
Rauhankasvatus osuus toteutetaan draamapaja menetelmällä työelämäkumppanin toimesta. Opintojaksolla vierailee useita työelämäkontakteja kertomassa omasta aihealueestaan. Läsnäolo vierailijoiden tunneilla tai työelämävierailuissa on välttämätöntä opintojakson suorittamiseksi.
Opiskelu rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien/ryhmässä tehtävien oppimistehtävien mukaan. Opintojakso koostuu luennoista, oppimistehtävistä, vierailijoista, tapahtumista ja opintomatkasta. Tehtävien ohjeistus käydään oppitunneilla. Opintojaksoon kuuluu toiminnallisia menetelmiä opintojakson aiheista. Osa tuntitehtävistä on parityöskentelyä ja osassa työskennellään pienryhmissä. Opintojaksoon kuuluu yksilötehtävänä hissipuhe. Hissipuheen palaute keskustellaan luokassa yhteistoiminnallisesti. Opetus tapahtuu valtaosin luokkaopetuksena.
Opettajan ohjausta saatavilla lähituntien yhteydessä ja lähituntien aikana. Arvioitavat tehtävät tehdään itsenäisesti, ryhmätöinä tai peritehtävinä. Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja. Näitä ovat kirjallinen palaute, suullinen palaute ja ryhmäkeskustelut. Lisäksi voidaan hyödyntää myös vertaispalautteenantoa.
Opintojakso koostuu neljästä eri osa-alueesta, jotka arvioidaan erikseen: Oppimispäiväkirja 1 op, Paneelitentti 1 op, Tuntiaktiivisuus ja hissipuhe 2 op sekä Agenda -ryhmätehtävä 1 op. Tarkempi kuvaus kohdassa toteutuksen osat.
Mikäli aikaisempiin opintoihin tai työkokemukseesi on liittynyt opintojakson sisältöön ja tavoitteisiin liittyvää osaamista, voit suorittaa opintojakson tai sen osia osaamisen tunnistamisella. Ole tästä yhteydessä opintojakson opettajaan.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla vierailee työelämän edustajia.
Opintojaksolla tehdään työelämävierailu Helsinkiin.
Opintojakson oppimistehtävät voivat osin perustuvat työelämän toimeksiantoihin.
Yhteistyötä tehdään mm. Monikulttuurikeskus Mimosan (Mikkeli) ja Rauhanliitto ry:n kanssa.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojaksolla suoritetaan Paneelitentti, joka perustuu aihealueen artikkeleihin ja tutkimuksiin. Paneelitentti tehdään opintojakson päätteeksi.
Yksilökohtaiset hissipuheet suoritetaan oppitunneilla pitkin kevättä.
Opintojakson aikana tehdään ryhmissä tai parityönä tehtävä, joka esitellään lähijaksolla muille opiskelijoille.
Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät, suorittanut paneelitentin ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.
Opiskelijan työmäärä
1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta n. 45-55 t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 80-90 t itsenäisesti työstettäviä oppimistehtäviä.
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojakso koostuu neljästä eri osasuorituksesta.
THL:n Paloma-koulutus 1 op, oppimispäiväkirja. Tämän osion opiskelija suorittaa itsenäisesti.
Paneelitentti 1 op, suoritetaan lähiopetuksessa keskustellen oppimisympäristöön valituista artikkeleista tai raporteista. Opiskelija saa tehdä itselleen omat muistiinpanot paneelikeskusteluun.
Tuntiaktiivisuus ja hissipuhe 2op. Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, vierailijoiden luentoihin, vierailukohteisiin sekä hissipuheen suorittaminen. Hissipuhe pidetään omalle opetusryhmälle omasta valitsemasta aiheesta. Puheen päätteeksi keskustelemme aiheesta yhteisesti.
Agenda 2030 paritehtävä 1 op. Tutustumme Agenda 2030 sisältöön ja tavoitteisiin parityönä. Tehtävä puretaan yhteisesti sovittuna ajankohtana.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksoon kuuluu opintomatka, joka toteutetaan 15.4.2025.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty tehtävien suoritus.
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen ja vierailijoiden luentoihin sekä vierailukohteisiin (1-5)
Hissipuhe (hyväksytty)
Paloma koulutuksen oppimispäiväkirja (1-5)
Agenda-paritehtävä (hyväksytty)
Paneelitentti (1-5), arviointi koostuu vertaisarviosta ja opettajan arviosta