Interaction skills in social sectorLaajuus (5 cr)
Code: SO00AD20
Credits
5 op
Teaching language
- Finnish
Objective
You master the theoretical basis of social interaction.
You can combine the theoretical basis of social interaction with the identification and development of communication skills as well as with the construction of interaction and cooperation relations.
You are able to use the supporting methods of interaction and expression in various ways .
You are familiar with the special features of multicultural interaction and communication.
You know the digital environment and the possibilities of ICT in the social sector.
You are able to make appropriate use of ICT in learning and in future professional tasks.
Content
How do you analyze the interaction situations using the theoretical basis?
What kind of methodological approaches can be used to establish interaction relationships?
How can you apply the supporting methods of interaction and expression in practice in the social sector?
What are the special features of multicultural interaction and communication?
How is digital technology utilized in the social sector?
Enrollment
04.11.2024 - 17.11.2024
Timing
13.01.2025 - 23.02.2025
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Department of Social Services and Promotion of Functional Ability
Campus
Kotka Campus
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
Teachers
- Osku Kiri
- Johanna Jussila
- Miia Heikkinen
- Ann-Mari Sippu
Groups
-
SOKT24SPSocial services, full-time studies
Objective
You master the theoretical basis of social interaction.
You can combine the theoretical basis of social interaction with the identification and development of communication skills as well as with the construction of interaction and cooperation relations.
You are able to use the supporting methods of interaction and expression in various ways .
You are familiar with the special features of multicultural interaction and communication.
You know the digital environment and the possibilities of ICT in the social sector.
You are able to make appropriate use of ICT in learning and in future professional tasks.
Content
How do you analyze the interaction situations using the theoretical basis?
What kind of methodological approaches can be used to establish interaction relationships?
How can you apply the supporting methods of interaction and expression in practice in the social sector?
What are the special features of multicultural interaction and communication?
How is digital technology utilized in the social sector?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali koostuu luennoista sekä Learn-oppimisalustalla ilmoitetusta sähköisestä materiaalista.
Opiskelumateriaali (pakollinen):
Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä: Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. [Helsinki]: Gaudeamus.
Törrönen, M., Hänninen, K., Lehto-Lundén, T., Salovaara, P., Veistilä, M., Anttonen, A. & Jouttimäki, P. 2016. Vastavuoroinen sosiaalityö. [Helsinki]: Gaudeamus.
Yksilölliset oppimisväylät
Opintojaksolla työskennellään opintojakson keskeisten sisältöjen parissa, työjärjestyksen mukaisessa aikataulussa.
Opintojakson toteutus sisältää luentoja, oppimistehtäviä, itsenäistä työskentelyä ja tiedonhankintaa sekä läsnäolovelvolliset harjoitukset ja simulaatiot.
Opintojakson toteutustavat ohjaavat tarkastelemaan vuorovaikutuksen teoreettista viitekehystä, omaa ammatillista vuorovaikutusta sekä sen kehittymistä.
Hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (HOT).
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakso ei sisällä TKI toimintaa. Opintojakson työelämäyhteistyö toteutuu työelämästä nousevien esimerkein ja case-harjoituksin.
Tentit ja muut määräajat
Opintojaksolla suoritetaan oppimistehtäviä erillisen aikataulun mukaisesti. Aikataulu ilmoitetaan opintojakson Learn-pohjalla.
Kansainvälinen yhteistyö
Opintojakso ei sisällä kansainvälistä yhteistyötä.
Opiskelijan työmäärä
1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Opintojakson laskennallinen työmäärä on yhteensä 135 tuntia.
Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelumenetelmistä ja aiemmasta osaamisesta.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Xamkin yleiset arviointikriteerit:
a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c. Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
d. Osaat toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa.
e. Osaat käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
f. Osaat toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti.
g. Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.
Opintojakson yksittäisten tehtävien arvioinnin kriteereinä toimii myös kunkin tehtävän ohjeistus.
Hyväksytyn opintojakson kokonaisarviointi tapahtuu asteikolla 1-5. Opintojakson osasuorituksissa voidaan käyttää arviointiasteikkoa hyväksytty, täydennettävä, hylätty.
Enrollment
04.11.2024 - 17.11.2024
Timing
07.01.2025 - 31.05.2025
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
3 op
Mode of delivery
40 % Contact teaching, 60 % Distance learning
Unit
Department of Social Services and Health Care
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 50
Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
Teachers
- Mauno Saksio
- Karoliina Rötkö
Teacher in charge
Mauno Saksio
Groups
-
SOMI24SPSocial Services, full-time studies
Objective
You master the theoretical basis of social interaction.
You can combine the theoretical basis of social interaction with the identification and development of communication skills as well as with the construction of interaction and cooperation relations.
You are able to use the supporting methods of interaction and expression in various ways .
You are familiar with the special features of multicultural interaction and communication.
You know the digital environment and the possibilities of ICT in the social sector.
You are able to make appropriate use of ICT in learning and in future professional tasks.
Content
How do you analyze the interaction situations using the theoretical basis?
What kind of methodological approaches can be used to establish interaction relationships?
How can you apply the supporting methods of interaction and expression in practice in the social sector?
What are the special features of multicultural interaction and communication?
How is digital technology utilized in the social sector?
Opiskelumateriaali
Luentomateriaalit ja niihin liittyvä mahdollinen oheismateriaali Learnissä:
Tentitään:
Luentomateriaalit ja niihin liittyvä mahdollinen oheismateriaali
Mönkkönen 2018 Vuorovaikutus asiakastyössä (saatavilla ekirjana) + muu opintojakson alussa ilmoitettava materiaali
Kivistö Mari & Päykkönen Kirsi (toim.) 2017 Sosiaalityö digitalisaatiossa, Teos saatavilla myös verkossa.
Yksilölliset oppimisväylät
• Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena Mikkelin kampuksella lukujärjestyksen mukaan. Etäosallistuminen ei ole mahdollista. Lähiopetusta ei lähtökohtaisesti tallenneta, eikä sitä korvata etäluennoilla silloin, kun lähiopetusta annetaan lukujärjestyksen mukaan. Osa opetuksesta tapahtuu simulaatioympäristössä. Läsnäolo lähiopetuksesa, simulaatioharjoituksissa ja mahdollisillatyöelämävierailuilla on välttämätöntä opintojakson suorittamiseksi.
• Opettajan ohjausta saatavilla lähituntien yhteydessä.
• Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja. Niitä voivat olla esimerkiksi kirjallinen ja suullinen palaute. Simuloinnissa hyönnetään itsearviointi ja vertaispalautteenantoa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakson opetukseen osallistuu mahdollisesti myös työelämävieraita Sosiaalialan koulutuksen keskeisistä työelämäkumppaneista.
Tentit ja muut määräajat
Opintojakso sisältää luentoihin ja kirjallisuuteen
Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on suorittanut tentin ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.
Opiskelijan työmäärä
• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta 40 t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa, 8 t simulointiin osallistuminen, 2,5 h tenttiin sekä 75 t itsenäisesti työstettäviä oppimistehtäviä.
Luennot ja simulointi 2 op
Digitaalisuuteen liittyvä pienryhmätehtävä 1 op
Tentti 2 op
Toteutuksen osien kuvaus
Luennoilla käsitellään sosiaalialan ammatillisen vuorovaikutuksen teoriaa ja sen toteutumista alan työkäytännöissä; asiakastyössä ja verkostotyössä. Luennoilla käsitellään vuorovaikutuksen rakentumiseen ja toteutumiseen liittyviä näkökulmia, monikulttuurista vuorovaikutusta, haasteellisia asiakastilanteita sekä verkkoympäristössä toteutuvaa vuorovaikutusta.
Pienryhmässä itsenäisesti tehtävässä oppimistehtävässä opiskelijat tutkivat sosiaalialan työssä käytettäviä digitaalisia palveluja ja niihin liittyviä vuorovaikutuksellisia kysymyksiä.
Simuloinnissa opiskelijat opiskelevat Ammatillisen vuorovaikutuksen moduulin opintojaksojen keskeisiä teemoja simuloiduissa asiakastilanteissa.
Opintojaksoon sisältyy myös harjoittelujakson jälkeen pidettävä kokoontuminen keskustelemaan kevään moduulin teemojen toteutumisesta ja näkymisestä harjoittelujaksolla. Tämä toteutetaan verkkoympäristössä Teams:lla.
Further information
.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää osallistumista luennoille, simulointiin ja pienryhmätehtävään sekä tentin hyväksyttyä suorittamista.
Arviointiasteikko: 1–5 tai hyväksytty/hylätty
Enrollment
08.04.2024 - 21.04.2024
Timing
12.08.2024 - 15.12.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
4 op
Mode of delivery
20 % Contact teaching, 80 % Distance learning
Unit
Department of Social Services and Health Care
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 50
Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
Teachers
- Virve Jussila
- Karoliina Rötkö
Teacher in charge
Karoliina Rötkö
Groups
-
SOMI24KMSocial Services, part-time studies
Objective
You master the theoretical basis of social interaction.
You can combine the theoretical basis of social interaction with the identification and development of communication skills as well as with the construction of interaction and cooperation relations.
You are able to use the supporting methods of interaction and expression in various ways .
You are familiar with the special features of multicultural interaction and communication.
You know the digital environment and the possibilities of ICT in the social sector.
You are able to make appropriate use of ICT in learning and in future professional tasks.
Content
How do you analyze the interaction situations using the theoretical basis?
What kind of methodological approaches can be used to establish interaction relationships?
How can you apply the supporting methods of interaction and expression in practice in the social sector?
What are the special features of multicultural interaction and communication?
How is digital technology utilized in the social sector?
Opiskelumateriaali
Learn-alustalla ilmoitettava materiaali. Pakollisena materiaalinen Kaarina Mönkkönen: Vuorovaikutus asiakastyössä (saatavilla myös ekirjana) sekä muu myöhemmin ilmoitettava materiaali.
Yksilölliset oppimisväylät
Työhön integroitu väylä: Jos työskentelet opintojakson aikana sosiaalialan työtehtävissä, on sinun mahdollista suorittaa osa opintojakosta omaan työhösi liittyvän kehittämistehtävän (3 op) muodossa. (Lisäksi työhön integroituun väylään sisältyy opintojakson työvikkopohjaisen väylän mukainen tentti 2 op)
Kyseisen väylän suorittamiseksi sinun tulee toimittaa opintojakson alussa todenne työsuhteesta opettajille sekä sopia asiasta opettajan kanssa (viimeistään elokuussa 2024)
Näyttö: Lähihoitajan tai sairaanhoitajan tutkinnolla opettajan kanssa sovittu näyttömahdollisuus, mikäli on riittävästi tuoretta työkokemusta (vähintään 2 vuotta tutkinnon jälkeen) sosiaalialalta
Mahdollisista näyttöoikeuksista tulee keskustella opintojakson opettajien kanssa ennen opintojakson alkua (viimeistään elokuussa 2024).
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan aitoja työelämätoimeksiantoja ja/tai suoritetaan työelämäläheisiä tehtäviä.
Tentit ja muut määräajat
Viikolla 40 Learn-tentti (tarkempi ajankohta Learn-alustalla).
Tehtävien määräajat ilmoitetaan opintojakson alussa.
Kansainvälinen yhteistyö
-
Opiskelijan työmäärä
-
Toteutuksen osien kuvaus
Työviikkopohjainen oppimisväylä: Opintojaksolla opiskelija työskentelee tekemällä itsenäisesti tai pienryhmissä oppimistehtäviä sekä tentin. Opiskelija osallistuu kampuksella ja verkossa järjestettävään opetukseen (pakollinen läsnäolo, ks. tarkemmat ajankohdat lukujärjestyksestä).
Viimeistään viikolla 33 opiskelijoille lähetetään info opintojakson toteutuksesta ja ennakkotehtävät.
Viikoilla 36 ja 39 lähiopetusta Kampuksella. Viikolla 42 webinaari sekä syksyn moduulin yhteinen purkutilaisuus kampuksella.
Viikolla 40 Learn-tentti (tarkempi ajankohta Learn-alustalla).
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Opintojakson tehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty-hylätty
Tentti arvoidaan asteikolla 0-5
Opintojakson hyväksytysti suorittaminen edellyttää osallistumista sekä Kampuksella että verkossa tapahtuvaan lukujärjestykseen kiinnitettyyn opetukseen.
Enrollment
08.04.2024 - 21.04.2024
Timing
02.09.2024 - 18.10.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Department of Social Services and Promotion of Functional Ability
Campus
Kotka Campus
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
Teachers
- Johanna Jussila
- Osku Kiri
- Miia Heikkinen
- Ann-Mari Sippu
Groups
-
SOKT24KMSocial services, part-time studies
Objective
You master the theoretical basis of social interaction.
You can combine the theoretical basis of social interaction with the identification and development of communication skills as well as with the construction of interaction and cooperation relations.
You are able to use the supporting methods of interaction and expression in various ways .
You are familiar with the special features of multicultural interaction and communication.
You know the digital environment and the possibilities of ICT in the social sector.
You are able to make appropriate use of ICT in learning and in future professional tasks.
Content
How do you analyze the interaction situations using the theoretical basis?
What kind of methodological approaches can be used to establish interaction relationships?
How can you apply the supporting methods of interaction and expression in practice in the social sector?
What are the special features of multicultural interaction and communication?
How is digital technology utilized in the social sector?
Opiskelumateriaali
Mönkkönen, Kaarina. 2018. Vuorovaikitus asiakastyössä. Gaudeamus.
Maritta Törrönen; Kaija Hänninen; Päivi Jouttimäki; Tiina Lehto-Lundén; Petra Salovaara; Minna Veistilä (toim.) Vastavuoroinen sosiaalityö (2016). Gaudeamus.
Tarkempi opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson Laern-alustalla, opintojakson alkaessa.
Yksilölliset oppimisväylät
Opintojakson toteutuksella perehdytään sosiaalialan vuorovaikutusosaamisen lähtökohtiin sekä tietoperustaan.
Työviikkopohjainen oppimisväylä, jossa osallistutaan työjärjestyksen mukaiseen opetukseen.
Opintojakso sisältää:
- oppimistehtäviä yksin ja pienryhmissä
- harjoituksia (läsnäolovelvoite)
- simulaatioharjoituksia (läsnäolovelvoite)
- luentoja
- itsenäistä tiedonhankintaa
Työhön integroitu oppimisväylä:
Hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen.
TKI ja työelämäyhteistyö
Ei sisällä.
Kansainvälinen yhteistyö
Opintojaksolla on mukana vaihto-opiskelijoita.
Opiskelijan työmäärä
Opintojakson laajuus on 5op eli 135h opiskelijan työtä
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Opintojaksolla numeerinen arviointi asteikolla 1-5. Osa tehtävistä arvioidaan hyväksytty / hylätty.
Arvioinnin kriteereinä toimivat myös oppimistehtävien ohjeistukset.
Xamkin yleiset arviointikriteerit:
a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c. Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
d. Osaat toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa.
e. Osaat käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
f. Osaat toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti.
g. Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.
Enrollment
06.11.2023 - 17.11.2023
Timing
15.01.2024 - 20.05.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
2 op
Mode of delivery
60 % Contact teaching, 40 % Distance learning
Unit
Department of Social Services and Health Care
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 50
Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
Teachers
- Mauno Saksio
- Karoliina Rötkö
Teacher in charge
Mauno Saksio
Groups
-
SOMI23SPSocial Services, full-time studies
Objective
You master the theoretical basis of social interaction.
You can combine the theoretical basis of social interaction with the identification and development of communication skills as well as with the construction of interaction and cooperation relations.
You are able to use the supporting methods of interaction and expression in various ways .
You are familiar with the special features of multicultural interaction and communication.
You know the digital environment and the possibilities of ICT in the social sector.
You are able to make appropriate use of ICT in learning and in future professional tasks.
Content
How do you analyze the interaction situations using the theoretical basis?
What kind of methodological approaches can be used to establish interaction relationships?
How can you apply the supporting methods of interaction and expression in practice in the social sector?
What are the special features of multicultural interaction and communication?
How is digital technology utilized in the social sector?
Opiskelumateriaali
Luentomateriaalit ja niihin liittyvä mahdollinen oheismateriaali Learnissä:
Tentitään:
Luentomateriaalit ja niihin liittyvä mahdollinen oheismateriaali
Mönkkönen 2018 Vuorovaikutus asiakastyössä (saatavilla ekirjana) + muu opintojakson alussa ilmoitettava materiaali
Näyttötehtävässä ja työhön integroidussa lisäksi:
Kivistö Mari & Päykkönen Kirsi (toim.) 2017 Sosiaalityö digitalisaatiossa,
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakson työviikkopohjainen väylä toteutetaan lukujärjestystietojen mukaisesti ja siihen sisältyy luento-opetusta & niihin liittyvää pienryhmätyöskentelyä sekä simulaatioharjoitukset. Simulointi liittyy kiinteästi opintojakson opetukseen. Simulointia varten on välttämätöntä osallistua luento-opetukseen sekä infoluentoon simulaatio-opetuksesta. Luentojen lisäksi opintojakson suorittaminen edellyttää pienryhmässä tehtävän oppimistehtävän suorittamista ja esittämistä.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opiskelija osallistuu kevään 2024 toteutukseen sekä valitsee itselleen soveltuvan suoritusvaihtoehdon (työjärjestyspohjainen, työhön integroitu tai mahdollisesti näyttötehtävä) sekä sopii tästä opettajien kanssa.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Opiskelija voi suorittaa opintojakson työhön integroituna mikäli hänellä työpaikka tehtävissä, missä sosionomi voi työskennellä asiakastyössä tai muutoin mahdollistaa tavoitteiden saavuttamisen (sosiaaliala, varhaiskasvatus, koulun kuraattorityö, Kela tai muu vastaava). Suorituksesta on sovitaan opintojakson opettajien kanssa opintojakson alussa. Työhön integroituun väylään sisältyy 2 op Learn tentti sekä opettajan kanssa sovittava opintojakson tavoitteita vastaava kirjallinen 3 op tuotos/ omaan työhön liittyvä tehtävä.Työhön integroidun väylän opiskelijat osallistuvat vähintään yhteen kv päivään viikolla 11.
Näyttötehtävä:
Lähihoitajan, sairaanhoitajan tutkinnolla yms. vastaavalla tutkinnolla, ja vähintään kahden vuoden sosiaalialan työkokemuksella tutkinnon jälkeen opiskelija voi tehdä opintojakson näyttötehtävällä Learnissä olevien ohjeiden mukaisesti tenttimällä annetun aineiston. Työkokemuksen tulee olla tuoretta. Näyttötehtävästä tulee sopia opintojakson opettajien kanssa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Viikolla 21 lukujärjestyksen mukaisesti harjoittelun jälkeen toteutetaan Ammatillisen vuorovaikutuksen moduulin loppuseminaari yhteistyössä Eettisen asiakastyön ja Ohjaus ja osallisuus -opintojaksojen sekä työelämäedustajien kanssa. Seminaari kuuluu työviikkopohjaiseen suoritukseen osallistuville.
Mahdolliset asiantuntijavierailut opintojakson teemoihin liittyen.
Tentit ja muut määräajat
Opintojaksoon sisältyytentti, jonka ajankohta ilmoitetaan opintojakson alussa.
Kansainvälinen yhteistyö
Osallistuminen KV-viikon ohjelmaan soveltuvin osin viikolla 11.
Opiskelijan työmäärä
Luennot ja simulointi 2 op
Oppimistehtävä sosiaalialan digitaalisuudesta 1 op
Tentti 2op
Toteutuksen osien kuvaus
Luennot sisältävät orientoivia tehtäviä, luennoilla tapahtuvia pienryhmätyöskentelyä ja harjoitteita, simuloinnin, työelämäseminaarin. Opiskelija osallistuu kerran simulaatioon toimijana sekä muiden simulaatioita havainnoiden. Simulaatioryhmät muodostetaan ja kunkin ryhmän simulaatioaika määritellään opintojakson alussa.
Luennot sisältävät myös Xamk:n kansainväliselle viikolle osallistumisen soveltuvin osin viikolla 11.
Digi-tehtävä, mikä työstetään pienryhmissä itsenäisesti ja tuotokset esitellään luennoilla. Esitykset sisältävät myös vertaiskommentoinnin ja palautteen.
Tentti viikolla 8.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Työviikkopohjainen väylä:
Tentti arvioidaan numeraalisesti 0 - 5
Pienryhmissä tehtävä digitehtävä, esittäminen ja toisen ryhmän esityksen kommentointi Hyväksytty-Hylätty ( opiskelijan tulee osallistua aktiivisesti ryhmän toimintaan)
Kontaktiopetus ( =luennot+ niihin liittyvä lukujärjestykseen kiinnietty pienryhmätyöskentely)
Opintojakson hyväksytysti suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista kontaktiopetukseen.
Simulointi (Hyväksytty - hylätty; hylätty silloin kun opiskelija ei osallistu lainkaan).
Työhön integroitu väylä:
Tentti 2op aseteikolla 0-5
Työhön integroitu tehtävä 3 op Hyväksytty/ Hylätty.
Näyttö: 0-5 Huom! Näyttöä ei voi uusia eikö korottaa
Enrollment
06.11.2023 - 17.11.2023
Timing
08.01.2024 - 17.05.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Department of Social Services and Promotion of Functional Ability
Campus
Kotka Campus
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
Teachers
- Osku Kiri
- Johanna Jussila
- Miia Heikkinen
- Ann-Mari Sippu
Groups
-
SOKT23SPSocial services, full-time studies
Objective
You master the theoretical basis of social interaction.
You can combine the theoretical basis of social interaction with the identification and development of communication skills as well as with the construction of interaction and cooperation relations.
You are able to use the supporting methods of interaction and expression in various ways .
You are familiar with the special features of multicultural interaction and communication.
You know the digital environment and the possibilities of ICT in the social sector.
You are able to make appropriate use of ICT in learning and in future professional tasks.
Content
How do you analyze the interaction situations using the theoretical basis?
What kind of methodological approaches can be used to establish interaction relationships?
How can you apply the supporting methods of interaction and expression in practice in the social sector?
What are the special features of multicultural interaction and communication?
How is digital technology utilized in the social sector?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali koostuu luennoista sekä Learn-oppimisalustalla ilmoitetusta sähköisestä materiaalista.
Suositeltava kirjallisuus ja lähdeaineisto opintojakson oppimistehtäviin:
Mönkkönen, K. (2018). Vuorovaikutus asiakastyössä (e-kirja)
Törrönen, M.& all (2016). Vastavuoroinen sosiaalityö (e-kirja)
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakson toteutus sisältää luentoja, oppimistehtäviä, itsenäistä työskentelyä ja tiedonhankintaa sekä läsnäolovelvolliset harjoitukset ja simulaatiot.
Opintojakson toteutustavat ohjaavat tarkastelemaan vuorovaikutuksen teoreettista viitekehystä, omaa ammatillista vuorovaikutusta sekä sen kehittymistä.
Opintojakso ajoittuu koko kevätlukukaudelle, joka ohjaa tarkastelemaan ja reflektoimaan ammatillista vuorovaikutusta myös harjoittelujakson jälkeenkin.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (HOT).
TKI ja työelämäyhteistyö
Ei sisällä.
Tentit ja muut määräajat
Ei tenttejä.
Kansainvälinen yhteistyö
Ei sisällä.
Opiskelijan työmäärä
5 x 27 = 135h opiskelijan työtä.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Xamkin yleiset arviointikriteerit:
a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c. Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
d. Osaat toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa.
e. Osaat käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
f. Osaat toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti.
g. Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.
Opintojakson yksittäisten tehtävien arvioinnin kriteereinä toimii myös kunkin tehtävän ohjeistus.
Hyväksytyn opintojakson kokonaisarviointi tapahtuu asteikolla 1-5. Opintojakson osasuorituksissa voidaan käyttää arviointiasteikkoa hyväksytty, täydennettävä, hylätty.
Enrollment
06.04.2023 - 21.04.2023
Timing
04.09.2023 - 31.12.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Department of Social Services and Health Care
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 50
Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
Teachers
- Mauno Saksio
- Karoliina Rötkö
Teacher in charge
Mauno Saksio
Groups
-
SOMI23KMSocial Services, part-time studies
Objective
You master the theoretical basis of social interaction.
You can combine the theoretical basis of social interaction with the identification and development of communication skills as well as with the construction of interaction and cooperation relations.
You are able to use the supporting methods of interaction and expression in various ways .
You are familiar with the special features of multicultural interaction and communication.
You know the digital environment and the possibilities of ICT in the social sector.
You are able to make appropriate use of ICT in learning and in future professional tasks.
Content
How do you analyze the interaction situations using the theoretical basis?
What kind of methodological approaches can be used to establish interaction relationships?
How can you apply the supporting methods of interaction and expression in practice in the social sector?
What are the special features of multicultural interaction and communication?
How is digital technology utilized in the social sector?
Opiskelumateriaali
Ilmoitetaan Learnissä. Pakollisena materiaalinen Kaarina Mönkkönen: Vuorovaikutus asiakastyössä. Saatavilla myös ekirjana. Kivistö ja Päykkönen: Sosiaalityö digitalisaatiossa. Saatavilla myös verkkoversiona.
Yksilölliset oppimisväylät
Viikolla 36 opiskelijoille lähetetään info opintojakson toteutuksesta ja ennakkotehtävät. Opintojaksolla opiskelija työskentelee tekemällä itsenäisesti tai pienryhmissä oppimistehtäviä. Viikoilla 38 ja 42 lähiopetusta Kampuksella. Viikolla 42 syksyn moduulin yhteinen purkutilaisuus torstaina.
Viikolla 40 Learn-tentti, minkä voi tehdä missä vain. Tentti auki klo 8.00 - 23.59.
TKI ja työelämäyhteistyö
Moduulin purkuseminaari
Tentit ja muut määräajat
Viikolla 40 Learn-tentti.
Kansainvälinen yhteistyö
Ei ole
Opiskelijan työmäärä
5 op
Evaluation scale
1-5
Enrollment
06.04.2023 - 21.04.2023
Timing
31.08.2023 - 31.10.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Department of Social Services and Promotion of Functional Ability
Campus
Kotka Campus
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
Teachers
- Osku Kiri
- Johanna Jussila
- Miia Heikkinen
- Ann-Mari Sippu
Teacher in charge
Ann-Mari Sippu
Groups
-
SOKT23KMSocial services, part-time studies
Objective
You master the theoretical basis of social interaction.
You can combine the theoretical basis of social interaction with the identification and development of communication skills as well as with the construction of interaction and cooperation relations.
You are able to use the supporting methods of interaction and expression in various ways .
You are familiar with the special features of multicultural interaction and communication.
You know the digital environment and the possibilities of ICT in the social sector.
You are able to make appropriate use of ICT in learning and in future professional tasks.
Content
How do you analyze the interaction situations using the theoretical basis?
What kind of methodological approaches can be used to establish interaction relationships?
How can you apply the supporting methods of interaction and expression in practice in the social sector?
What are the special features of multicultural interaction and communication?
How is digital technology utilized in the social sector?
Opiskelumateriaali
Mönkkönen, Kaarina. 2018. Vuorovaikitus asiakastyössä. Gaudeamus.
Maritta Törrönen; Kaija Hänninen; Päivi Jouttimäki; Tiina Lehto-Lundén; Petra Salovaara; Minna Veistilä (toim.) Vastavuoroinen sosiaalityö (2016). Gaudeamus.
Tarkempi opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson Laern-alustalla, opintojakson alkaessa.
Yksilölliset oppimisväylät
Opintojakson toteutuksella perehdytään sosiaalialan vuorovaikutusosaamisen lähtökohtiin sekä tietoperustaan.
Työviikkopohjainen oppimisväylä, jossa osallistutaan työjärjestyksen mukaiseen opetukseen.
Opintojakso sisältää:
- oppimistehtäviä yksin ja pienryhmissä
- harjoituksia (läsnäolovelvoite)
- simulaatioharjoituksia (läsnäolovelvoite)
- luentoja
- itsenäistä tiedonhankintaa
Työhön integroitu oppimisväylä:
Hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen.
TKI ja työelämäyhteistyö
Ei sisällä.
Opiskelijan työmäärä
Opintojakson laajuus on 5op eli 135h opiskelijan työtä
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Opintojaksolla numeerinen arviointi asteikolla 1-5. Osa tehtävistä arvioidaan hyväksytty / hylätty.
Arvioinnin kriteereinä toimivat myös oppimistehtävien ohjeistukset.
Xamkin yleiset arviointikriteerit:
a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c. Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
d. Osaat toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa.
e. Osaat käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
f. Osaat toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti.
g. Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.
Enrollment
07.11.2022 - 18.11.2022
Timing
16.01.2023 - 31.05.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
3 op
Mode of delivery
40 % Contact teaching, 60 % Distance learning
Unit
Department of Social Services and Health Care
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 50
Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
Teachers
- Mauno Saksio
- Karoliina Rötkö
Teacher in charge
Mauno Saksio
Groups
-
SOMI22SPSocial Services, full-time studies
Objective
You master the theoretical basis of social interaction.
You can combine the theoretical basis of social interaction with the identification and development of communication skills as well as with the construction of interaction and cooperation relations.
You are able to use the supporting methods of interaction and expression in various ways .
You are familiar with the special features of multicultural interaction and communication.
You know the digital environment and the possibilities of ICT in the social sector.
You are able to make appropriate use of ICT in learning and in future professional tasks.
Content
How do you analyze the interaction situations using the theoretical basis?
What kind of methodological approaches can be used to establish interaction relationships?
How can you apply the supporting methods of interaction and expression in practice in the social sector?
What are the special features of multicultural interaction and communication?
How is digital technology utilized in the social sector?
Opiskelumateriaali
Luentomateriaalit ja niihin liittyvä mahdollinen oheismateriaali Learnissä:
Tentitään:
Luentomateriaalit ja niihin liittyvä mahdollinen oheismateriaali
Mönkkönen 2018 Vuorovaikutus asiakastyössä (saatavilla ekirjana) + muu opintojakson alussa ilmoitettava materiaali
Näyttötehtävässä ja työhön integroidussa lisäksi:
Kivistö Mari & Päykkönen Kirsi (toim.) 2017 Sosiaalityö digitalisaatiossa,
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakson työviikkopohjainen väylä toteutetaan lukujärjestystietojen mukaisesti ja siihen sisältyy luento-opetusta & niihin liittyvää pienryhmätyöskentelyä sekä simulaatioharjoitukset. Simulointi liittyy kiinteästi opintojakson opetukseen. Simulointia varten on välttämätöntä osallistua luento-opetukseen sekä infoluentoon simulaatio-opetuksesta. Luentojen lisäksi opintojakson suorittaminen edellyttää pienryhmässä tehtävän oppimistehtävän suorittamista ja esittämistä.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opiskelija osallistuu kevään 2023 toteutukseen sekä valitsee itselleen soveltuvan suoritusvaihtoehdon (työjärjestyspohjainen, työhön integroitu tai mahdollisesti näyttötehtävä) sekä sopii tästä opettajien kanssa.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Opiskelija voi suorittaa opintojakson työhön integroituna mikäli hänellä työpaikka tehtävissä, missä sosionomi voi työskennellä asiakastyössä tai muutoin mahdollistaa tavoitteiden saavuttamisen (sosiaaliala, varhaiskasvatus, koulun kuraattorityö, Kela tai muu vastaava). Suorituksesta on sovitaan opintojakson opettajien kanssa opintojakson alussa. Työhön integroituun väylään sisältyy 2 op Learn tentti sekä opettajan kanssa sovittava opintojakson tavoitteita vastaava kirjallinen 3 op tuotos/ omaan työhön liittyvä tehtävä.
Näyttötehtävä:
Lähihoitajan, sairaanhoitajan tutkinnolla yms. vastaavalla tutkinnolla, ja vähintään kahden vuoden sosiaalialan työkokemuksella tutkinnon jälkeen opiskelija voi tehdä opintojakson näyttötehtävällä Learnissä olevien ohjeiden mukaisesti tenttimällä annetun aineiston. Työkokemuksen tulee olla tuoretta. Näyttötehtävästä tulee sopia opintojakson opettajien kanssa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakson lopussa 24.5. 2022 toteutetaan Ammatillisen vuorovaikutuksen moduulin loppuseminaari yhteistyössä Eettisen asiakastyön ja Ohjaus ja osallisuus -opintojaksojen sekä työelämäedustajien kanssa. Seminaari kuuluu työviikkopohjaiseen suoritukseen osallistuville.
Mahdolliset asiantuntijavierailut opintojakson teemoihin liittyen.
Tentit ja muut määräajat
Opintojaksoon siäsltyy Learn tentti, jonka ajankohta ilmoitetaan opintojakson alussa.
Kansainvälinen yhteistyö
Osallistuminen KV-viikon ohjelmaan soveltuvin osin.KV-viikko. on viikolla 11.
Opiskelijan työmäärä
Luennot ja simulointi 2 op
Oppimistehtävä sosiaalialan digitaalisuudesta 1,5 op
Tentti 1,5 op
Toteutuksen osien kuvaus
Luennot sisältävät orientoivia tehtäviä, luennoilla tapahtuvia pienryhmätyöskentelyä ja harjoitteita, simuloinnin, työelämäseminaarin 24.5. klo 10 -14.30. Mahdollisia työelämävieraita. Opiskelija osallistuu kerran simulaatioon toimijana ja kerran palautteen antajana. Simulaatioryhmät muodostetaan ja kunkin ryhmän simulaatioaika määritellään opintojakson alussa.
Luennot sisältävät myös Xamk:n kansainväliselle viikolle osallistumisen soveltuvin osin. KV-viikko toteutetaan viikolla 11 (alustavasti).
Digi-tehtävä, mikä työstetään pienryhmissä itsenäisesti ja tuotokset esitellään luennoilla. Esitykset sisältävät myös vertaiskommentoinnin ja palautteen.
Tentti yksilötenttinä.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Työviikkopohjainen väylä:
Tentti arvioidaan numeraalisesti 0 - 5
Pienryhmissä tehtävä digitehtävä, esittäminen ja toisen ryhmän esityksen kommentointi Hyväksytty-Hylätty ( opiskelijan tulee osallistua aktiivisesti ryhmän toimintaan)
Kontaktiopetus ( =luennot+ niihin liittyvä lukujärjestykseen kiinnietty pienryhmätyöskentely)
Opintojakson hyväksytysti suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista kontaktiopetukseen.
Simulointi (Hyväksytty - hylätty; hylätty silloin kun opiskelija ei osallistu lainkaan).
Työhön integroitu väylä:
Tentti 2op aseteikolla 1-5
Työhön integroitu tehtävä Hyväksytty/ Hylätty
Näyttö: Hyväksytty/ hylätty. Huom! Näyttöä ei voi uusia eikö korottaa
Enrollment
07.11.2022 - 18.11.2022
Timing
09.01.2023 - 28.02.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Department of Social Services and Promotion of Functional Ability
Campus
Kotka Campus
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
Teachers
- Johanna Jussila
- Osku Kiri
- Miia Heikkinen
- Ann-Mari Sippu
Teacher in charge
Ann-Mari Sippu
Groups
-
SOKT22SPSocial services, full-time studies
Objective
You master the theoretical basis of social interaction.
You can combine the theoretical basis of social interaction with the identification and development of communication skills as well as with the construction of interaction and cooperation relations.
You are able to use the supporting methods of interaction and expression in various ways .
You are familiar with the special features of multicultural interaction and communication.
You know the digital environment and the possibilities of ICT in the social sector.
You are able to make appropriate use of ICT in learning and in future professional tasks.
Content
How do you analyze the interaction situations using the theoretical basis?
What kind of methodological approaches can be used to establish interaction relationships?
How can you apply the supporting methods of interaction and expression in practice in the social sector?
What are the special features of multicultural interaction and communication?
How is digital technology utilized in the social sector?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali koostuu luennoista sekä Learn-oppimisalustalla ilmoitetusta sähköisestä materiaalista.
Suositeltava kirjallisuus ja lähdeaineisto opintojakson oppimistehtäviin:
Mönkkönen, K. (2018). Vuorovaikutus asiakastyössä (e-kirja)
Törrönen, M.& all (2016). Vastavuoroinen sosiaalityö (e-kirja)
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakson toteutus sisältää luentoja, oppimistehtäviä, itsenäistä työskentelyä ja tiedonhankintaa sekä läsnäolovelvolliset harjoitukset ja simulaatiot.
Opintojakson toteutustavat mahdollistavat tarkastelemaan vuorovaikutuksen teoreettista viitekehystä, omaa ammatillista vuorovaikutusta sekä sen kehittymistä.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (HOT).
TKI ja työelämäyhteistyö
Ei sisällä.
Tentit ja muut määräajat
Ei tenttejä.
Kansainvälinen yhteistyö
Ei sisällä.
Opiskelijan työmäärä
5 x 27 = 135h opiskelijan työtä.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Xamkin yleiset arviointikriteerit:
a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c. Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
d. Osaat toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa.
e. Osaat käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
f. Osaat toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti.
g. Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.
Opintojakson yksittäisten tehtävien arvioinnin kriteereinä toimii myös kunkin tehtävän ohjeistus.
Hyväksytyn opintojakson kokonaisarviointi tapahtuu asteikolla 1-5. Opintojakson osasuorituksissa voidaan käyttää arviointiasteikkoa hyväksytty, täydennettävä, hylätty.
Enrollment
06.04.2022 - 22.04.2022
Timing
01.09.2022 - 16.12.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Department of Social Services and Health Care
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 50
Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
Teachers
- Mauno Saksio
- Karoliina Rötkö
Teacher in charge
Karoliina Rötkö
Groups
-
SOMI22KMSocial Services, part-time studies
Objective
You master the theoretical basis of social interaction.
You can combine the theoretical basis of social interaction with the identification and development of communication skills as well as with the construction of interaction and cooperation relations.
You are able to use the supporting methods of interaction and expression in various ways .
You are familiar with the special features of multicultural interaction and communication.
You know the digital environment and the possibilities of ICT in the social sector.
You are able to make appropriate use of ICT in learning and in future professional tasks.
Content
How do you analyze the interaction situations using the theoretical basis?
What kind of methodological approaches can be used to establish interaction relationships?
How can you apply the supporting methods of interaction and expression in practice in the social sector?
What are the special features of multicultural interaction and communication?
How is digital technology utilized in the social sector?
Opiskelumateriaali
Materiaalit julkaistaan Learn-oppimisalustalla.
Tentitään seuraava materiaali:
1. Mönkkönen: Vuorovaikutus asiakastyössä.
2.Kivistö & Päykkönen: Sosiaalityö digitalisaatiossa
Varataan oikeus tenttimateriaalin muutokset ja muutoksesta ilmoitetaan opintojakson alkaessa.
Yksilölliset oppimisväylät
Opiskelija voi suorittaa opintojakson valitsemalla seuraavista:
1. Työjärjestyspohjainen väylä: osallistuminen luennoille (kampuksella tai poikkeustilanteessa verkkoluennoille), luento- ja kirjallisuustentti sekä oppimistehtävät . Kokemusasiantuntijan vierailu moduulin alussa tai lopussa teemoista: vuorovaikutus, osallisuus ja etiikka.
2. Työhön integroitu väylä: mikäli opiskelijalla on voimassa oleva työsuhde sosiaalialan toimipaikassa ja hän tekee asiakastyötään, hän voi suorittaa opintojakson omassa työssään. Tästä tulee sopia opintojakson opettajien kanssa. Tällöin opiskelija raportoi omaa asiakastyötään annetun tehtäväksiannon mukaisesti sekä suorittaa kirjallisuustentin.
3. Näyttötehtävänä: Näyttötehtävän lähtökohtana on, että opiskelijalla on olemassa sosiaalialan vuorovaikutusosaamisen opintojakson sisältöjen mukaista todistuksin todennettua osaamista sosiaali- ja terveysalan/lähialan koulutuksen ja sosiaalialan työkokemuksen pohjalta. Tällöin opiskelija suorittaa opintojakson tenttimällä annetun tenttimateriaalin
Tentit ja muut määräajat
Ilmoitetaan opintojaksosuunnitelmassa, tentti mahdollisesti Learn-tenttinä. Opintojaksoon liittyvä ryhmässä tehtävä oppimistehtävä puretaan opintojakson tunneilla. Ajankohta ilmoitetaan opintojaksosuunnitelmassa.
Kansainvälinen yhteistyö
Ei ole
Opiskelijan työmäärä
Luennot ja oppimistehtävät 2 op
Digitaalisuustehtävä 2 op
Tentti 1 op
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Luento- ja kirjallisuustentin hyväksytty suorittaminen, arviointi 1 - 5, oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen, arviointi hyväksytty - täydennettävä
Enrollment
06.04.2022 - 22.04.2022
Timing
29.08.2022 - 14.10.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Department of Social Services and Promotion of Functional Ability
Campus
Kotka Campus
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
Teachers
- Johanna Jussila
- Osku Kiri
- Miia Heikkinen
- Tuomo Paakkonen
- Ann-Mari Sippu
Teacher in charge
Ann-Mari Sippu
Groups
-
SOKT22KMSocial services, part-time studies
Objective
You master the theoretical basis of social interaction.
You can combine the theoretical basis of social interaction with the identification and development of communication skills as well as with the construction of interaction and cooperation relations.
You are able to use the supporting methods of interaction and expression in various ways .
You are familiar with the special features of multicultural interaction and communication.
You know the digital environment and the possibilities of ICT in the social sector.
You are able to make appropriate use of ICT in learning and in future professional tasks.
Content
How do you analyze the interaction situations using the theoretical basis?
What kind of methodological approaches can be used to establish interaction relationships?
How can you apply the supporting methods of interaction and expression in practice in the social sector?
What are the special features of multicultural interaction and communication?
How is digital technology utilized in the social sector?
Opiskelumateriaali
Tarkempi opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson Laern-alustalla.
Suositeltava materiaali:
Mönkkönen, Kaarina. 2018. Vuorovaikitus asiakastyössä. Gaudeamus.
Maritta Törrönen; Kaija Hänninen; Päivi Jouttimäki; Tiina Lehto-Lundén; Petra Salovaara; Minna Veistilä (toim.) Vastavuoroinen sosiaalityö (2016). Gaudeamus.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen, joka sisältää sisältää:
- itsenäistä työskentelyä
- oppimistehtäviä yksin ja pienryhmissä
- harjoituksia (läsnäolovelvoite)
- simulaatioharjoituksia (läsnäolovelvoite)
- luentoja
Työhön integroitu oppimisväylä:
Hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (HOT).
Opiskelijan työmäärä
Opuntojakson laajuus on 5op eli 135h opiskelijan työtä
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Opintojaksolla numeerinen arviointi asteikolla 1-5. Osa tehtävistä arvioidaan hyväksytty / hylätty.
Arvioinnin kriteereinä toimivat myös oppimistehtävien ohjeistukset.
Xamkin yleiset arviointikriteerit:
a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c. Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
d. Osaat toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa.
e. Osaat käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
f. Osaat toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti.
g. Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.
Enrollment
08.11.2021 - 21.11.2021
Timing
10.01.2022 - 28.02.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Department of Social Services and Promotion of Functional Ability
Campus
Kotka Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 53
Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
Teachers
- Osku Kiri
- Eija Vikman
- Miia Heikkinen
- Ann-Mari Sippu
Teacher in charge
Ann-Mari Sippu
Groups
-
SOKT21SPSocial services, full-time studies
Objective
You master the theoretical basis of social interaction.
You can combine the theoretical basis of social interaction with the identification and development of communication skills as well as with the construction of interaction and cooperation relations.
You are able to use the supporting methods of interaction and expression in various ways .
You are familiar with the special features of multicultural interaction and communication.
You know the digital environment and the possibilities of ICT in the social sector.
You are able to make appropriate use of ICT in learning and in future professional tasks.
Content
How do you analyze the interaction situations using the theoretical basis?
What kind of methodological approaches can be used to establish interaction relationships?
How can you apply the supporting methods of interaction and expression in practice in the social sector?
What are the special features of multicultural interaction and communication?
How is digital technology utilized in the social sector?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali koostuu luennoista sekä Learn-oppimisalustalla ilmoitetusta sähköisestä materiaalista.
Suositeltava kirjallisuus ja lähdeaineisto opintojakson oppimistehtäviin:
Mönkkönen, K. (2018). Vuorovaikutus asiakastyössä (e-kirja)
Törrönen, M.& all (2016). Vastavuoroinen sosiaalityö (e-kirja)
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakson toteutus sisältää luentoja, oppimistehtäviä, itsenäistä työskentelyä ja tiedonhankintaa sekä läsnäolovelvolliset harjoitukset ja simulaatiot.
Opintojakson toteutustavat mahdollistavat tarkastelemaan vuorovaikutuksen teoreettista viitekehystä, omaa ammatillista vuorovaikutusta sekä sen kehittymistä.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (HOT).
Opiskelijan työmäärä
5 x 27 = 135h opiskelijan työtä.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Xamkin yleiset arviointikriteerit:
a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c. Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
d. Osaat toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa.
e. Osaat käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
f. Osaat toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti.
g. Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.
Opintojakson yksittäisten tehtävien arvioinnin kriteereinä toimii myös kunkin tehtävän ohjeistus.
Hyväksytyn opintojakson kokonaisarviointi tapahtuu asteikolla 1-5. Opintojakson osasuorituksissa voidaan käyttää arviointiasteikkoa hyväksytty, täydennettävä, hylätty.
Enrollment
08.11.2021 - 21.11.2021
Timing
10.01.2022 - 25.05.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Department of Social Services and Health Care
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 50
Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
Teachers
- Mauno Saksio
- Karoliina Rötkö
- Lea Saari-Kääriäinen
Teacher in charge
Karoliina Rötkö
Groups
-
SOMI21SPSosionomi, päivätoteutus
Objective
You master the theoretical basis of social interaction.
You can combine the theoretical basis of social interaction with the identification and development of communication skills as well as with the construction of interaction and cooperation relations.
You are able to use the supporting methods of interaction and expression in various ways .
You are familiar with the special features of multicultural interaction and communication.
You know the digital environment and the possibilities of ICT in the social sector.
You are able to make appropriate use of ICT in learning and in future professional tasks.
Content
How do you analyze the interaction situations using the theoretical basis?
What kind of methodological approaches can be used to establish interaction relationships?
How can you apply the supporting methods of interaction and expression in practice in the social sector?
What are the special features of multicultural interaction and communication?
How is digital technology utilized in the social sector?
Opiskelumateriaali
Luentomateriaalit ja niihin liittyvä mahdollinen oheismateriaali Learnissä:
Tentitään:
Luentomateriaalit ja niihin liittyvä mahdollinen oheismateriaali
Mönkkönen 2018 Vuorovaikutus asiakastyössä (saatavilla ekirjana)
Näyttötehtävässä ja työhön integroidussa lisäksi:
Kivistö Mari & Päykkönen Kirsi (toim.) 2017 Sosiaalityö digitalisaatiossa,
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso toteutetaan luento-opetukena. Luento-opetukseen sisältyy pienryhmätyöskentelyä sekä simulaatioharjoitukset. Simulointi liittyy kiinteästi opintojakson opetukseen. Simulointia varten on välttämätöntä osallistua luento-opetukseen sekä infoluentoon simulaatio-opetuksesta. Luentojen lisäksi opintojakson suorittaminen edellyttää pienryhmässä tehtävän oppimistehtävän suorittamista ja esittämistä.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opiskelija osallistuu kevään 2022 toteutukseen sekä valitsee itselleen soveltuvan suoritusvaihtoehdon (työjärjestyspohjainen, työhön integroitu tai mahdollisesti näyttötehtävä) sekä sopii tästä opettajien kanssa.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Opiskelija voi suorittaa opintojakson työhön integroituna mikäli hänellä työpaikka tehtävissä, missä sosionomi voi työskennellä asiakastyössä tai muutoin mahdollistaa tavoitteiden saavuttamisen (sosiaaliala, varhaiskasvatus, koulun kuraattorityö, Kela tai muu vastaava). Suorituksesta on sovittu opintojakson opettajien kanssa. Tällöin hän tekee kirjallisen raportin ohjeiden mukaisesti sekä suorittaa kirjallisuustentin Learnissä.
Näyttötehtävä:
Lähihoitajan, sairaanhoitajan tutkinnolla yms. vastaavalla tutkinnolla, ja vähintään kahden vuoden sosiaalialan työkokemuksella tutkinnon jälkeen opiskelija voi tehdä opintojakson näyttötehtävällä Learnissä olevien ohjeiden mukaisesti tenttimällä annetun aineiston. Työkokemuksen tulee olla tuoretta. Näyttötehtävästä tulee sopia opintojakson opettajien kanssa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakson lopussa 25.5. 2022 toteutetaan Ammatillisen vuorovaikutuksen moduulin loppuseminaari yhteistyössä Eettisen asiakastyön ja Ohjaus ja osallisuus -opintojaksojen sekä työelämäedustajien kanssa. Seminaari kuuluu työviikkopohjaiseen suoritukseen osallistuville.
Mahdolliset asiantuntijavierailut opintojakson teemoihin liittyen.
Tentit ja muut määräajat
Yhteinen tentti Eettisen asiakastyön ja Ohjaus ja osallisuus-opintojaksojen kanssa
9.3. klo 9 - 13.
Kansainvälinen yhteistyö
Osallistuminen KV-viikon ohjelmaan soveltuvin osin.
Opiskelijan työmäärä
Luennot ja simulointi 2 op
Oppimistehtävä sosiaalialan digitaalisuudesta 1,5 op
Tentti 1,5 op
Toteutuksen osien kuvaus
Luennot sisältävät orientoivia tehtäviä, luennoilla tapahtuvia pienryhmätyöskentelyä ja harjoitteita, simuloinnin, työelämäseminaarin 25.5. klo 10 -14.30. Mahdollisia työelämävieraita. Opiskelija osallistuu kerran simulaatioon toimijana ja kerran palautteen antajana. Simulaatioryhmät muodostetaan ja kunkin ryhmän simulaatioaika määritellään opintojakson alussa.
Luennot sisältävät myös Xamk:n kansainväliselle viikolle osallistumisen soveltuvin osin. KV-viikko toteutetaan viikolla 11 (alustavasti).
Digi-tehtävä, mikä työstetään pienryhmissä itsenäisesti ja tuotokset esitellään luennoilla. Esitykset sisältävät myös vertaiskommentoinnin ja palautteen.
Tentti yksilötenttinä.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Tentti arvioidaan numeraalisesti 0 - 5
Pienryhmissä tehtävä digitehtävä, esittäminen ja toisen ryhmän esityksen kommentointi 0 - 5
Simulointi (Hyväksytty - hylätty; hylätty silloin kun opiskelija ei osallistu lainkaan).