Skip to main content

Interaction skills in social sector (5 cr)

Code: SO00AD20-3029

General information


Enrollment
07.11.2022 - 18.11.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
16.01.2023 - 31.05.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
2 cr
Virtual portion
3 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Department of Social Services and Health Care
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 50
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Mauno Saksio
Karoliina Rötkö
Teacher in charge
Mauno Saksio
Groups
SOMI22SP
Social Services, full-time studies
Course
SO00AD20
No reservations found for realization SO00AD20-3029!

Objective

You master the theoretical basis of social interaction.
You can combine the theoretical basis of social interaction with the identification and development of communication skills as well as with the construction of interaction and cooperation relations.
You are able to use the supporting methods of interaction and expression in various ways .
You are familiar with the special features of multicultural interaction and communication.
You know the digital environment and the possibilities of ICT in the social sector.
You are able to make appropriate use of ICT in learning and in future professional tasks.

Content

How do you analyze the interaction situations using the theoretical basis?
What kind of methodological approaches can be used to establish interaction relationships?
How can you apply the supporting methods of interaction and expression in practice in the social sector?
What are the special features of multicultural interaction and communication?
How is digital technology utilized in the social sector?

Course material

Luentomateriaalit ja niihin liittyvä mahdollinen oheismateriaali Learnissä:

Tentitään:
Luentomateriaalit ja niihin liittyvä mahdollinen oheismateriaali
Mönkkönen 2018 Vuorovaikutus asiakastyössä (saatavilla ekirjana) + muu opintojakson alussa ilmoitettava materiaali

Näyttötehtävässä ja työhön integroidussa lisäksi:
Kivistö Mari & Päykkönen Kirsi (toim.) 2017 Sosiaalityö digitalisaatiossa,

Study forms and methods

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakson työviikkopohjainen väylä toteutetaan lukujärjestystietojen mukaisesti ja siihen sisältyy luento-opetusta & niihin liittyvää pienryhmätyöskentelyä sekä simulaatioharjoitukset. Simulointi liittyy kiinteästi opintojakson opetukseen. Simulointia varten on välttämätöntä osallistua luento-opetukseen sekä infoluentoon simulaatio-opetuksesta. Luentojen lisäksi opintojakson suorittaminen edellyttää pienryhmässä tehtävän oppimistehtävän suorittamista ja esittämistä.


Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opiskelija osallistuu kevään 2023 toteutukseen sekä valitsee itselleen soveltuvan suoritusvaihtoehdon (työjärjestyspohjainen, työhön integroitu tai mahdollisesti näyttötehtävä) sekä sopii tästä opettajien kanssa.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Opiskelija voi suorittaa opintojakson työhön integroituna mikäli hänellä työpaikka tehtävissä, missä sosionomi voi työskennellä asiakastyössä tai muutoin mahdollistaa tavoitteiden saavuttamisen (sosiaaliala, varhaiskasvatus, koulun kuraattorityö, Kela tai muu vastaava). Suorituksesta on sovitaan opintojakson opettajien kanssa opintojakson alussa. Työhön integroituun väylään sisältyy 2 op Learn tentti sekä opettajan kanssa sovittava opintojakson tavoitteita vastaava kirjallinen 3 op tuotos/ omaan työhön liittyvä tehtävä.

Näyttötehtävä:
Lähihoitajan, sairaanhoitajan tutkinnolla yms. vastaavalla tutkinnolla, ja vähintään kahden vuoden sosiaalialan työkokemuksella tutkinnon jälkeen opiskelija voi tehdä opintojakson näyttötehtävällä Learnissä olevien ohjeiden mukaisesti tenttimällä annetun aineiston. Työkokemuksen tulee olla tuoretta. Näyttötehtävästä tulee sopia opintojakson opettajien kanssa.

RDI and work-related cooperation

Opintojakson lopussa 24.5. 2022 toteutetaan Ammatillisen vuorovaikutuksen moduulin loppuseminaari yhteistyössä Eettisen asiakastyön ja Ohjaus ja osallisuus -opintojaksojen sekä työelämäedustajien kanssa. Seminaari kuuluu työviikkopohjaiseen suoritukseen osallistuville.

Mahdolliset asiantuntijavierailut opintojakson teemoihin liittyen.

Timing of exams and assignments

Opintojaksoon siäsltyy Learn tentti, jonka ajankohta ilmoitetaan opintojakson alussa.

International cooperation

Osallistuminen KV-viikon ohjelmaan soveltuvin osin.KV-viikko. on viikolla 11.

Student workload

Luennot ja simulointi 2 op
Oppimistehtävä sosiaalialan digitaalisuudesta 1,5 op
Tentti 1,5 op

Course part description

Luennot sisältävät orientoivia tehtäviä, luennoilla tapahtuvia pienryhmätyöskentelyä ja harjoitteita, simuloinnin, työelämäseminaarin 24.5. klo 10 -14.30. Mahdollisia työelämävieraita. Opiskelija osallistuu kerran simulaatioon toimijana ja kerran palautteen antajana. Simulaatioryhmät muodostetaan ja kunkin ryhmän simulaatioaika määritellään opintojakson alussa.

Luennot sisältävät myös Xamk:n kansainväliselle viikolle osallistumisen soveltuvin osin. KV-viikko toteutetaan viikolla 11 (alustavasti).

Digi-tehtävä, mikä työstetään pienryhmissä itsenäisesti ja tuotokset esitellään luennoilla. Esitykset sisältävät myös vertaiskommentoinnin ja palautteen.

Tentti yksilötenttinä.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Työviikkopohjainen väylä:

Tentti arvioidaan numeraalisesti 0 - 5
Pienryhmissä tehtävä digitehtävä, esittäminen ja toisen ryhmän esityksen kommentointi Hyväksytty-Hylätty ( opiskelijan tulee osallistua aktiivisesti ryhmän toimintaan)
Kontaktiopetus ( =luennot+ niihin liittyvä lukujärjestykseen kiinnietty pienryhmätyöskentely)
Opintojakson hyväksytysti suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista kontaktiopetukseen.
Simulointi (Hyväksytty - hylätty; hylätty silloin kun opiskelija ei osallistu lainkaan).

Työhön integroitu väylä:
Tentti 2op aseteikolla 1-5
Työhön integroitu tehtävä Hyväksytty/ Hylätty

Näyttö: Hyväksytty/ hylätty. Huom! Näyttöä ei voi uusia eikö korottaa

Go back to top of page