Siirry suoraan sisältöön

PerhetyöLaajuus (5 op)

Tunnus: SO00AD26

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Tunnet perhetyön osana perheiden palvelujärjestelmää sekä sitä ohjaavan lainsäädännön.
Tunnet perhetyötä ohjaavia orientaatioita ja toimintaympäristöä.
Osaat kohdata moninaisia ja erilaisista kulttuureista tulevia perheitä.
Osaat huomioida perheiden voimavaroja ja lähiverkostoja.
Osaat työskennellä suunnitelmallisesti ja eettisesti perhetyön prosesseissa yhdessä perheiden kanssa.

Sisältö

Mitä on perhetyö osana perhepalvelujärjestelmää ja millainen lainsäädäntö sitä ohjaa?
Mitkä ovat perhetyön eri orientaatioita ja toimintaympäristöjä?
Miten työskentelet kulttuurisensitiivisesti huomioiden perheiden moninaisuuden?
Miten huomioit perheiden voimavaroja ja lähiverkoston merkityksen perhetyössä?
Miten perhetyötä suunnitellaan ja toteutetaan eettisesti?
Millainen on perhetyön prosessi?

Esitietovaatimukset

Sosiaalialan työ ja tehtävät, Eettinen asiakastyö

Oppimateriaalit

Lapsi- ja perhelähtöinen työ

Ilmoittautumisaika

04.11.2024 - 17.11.2024

Ajoitus

31.03.2025 - 30.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Johanna Jussila
  • Tia-Marika Sohlman
Ryhmät
  • SOKT24KM
    Sosionomi, monimuoto

Tavoitteet

Tunnet perhetyön osana perheiden palvelujärjestelmää sekä sitä ohjaavan lainsäädännön.
Tunnet perhetyötä ohjaavia orientaatioita ja toimintaympäristöä.
Osaat kohdata moninaisia ja erilaisista kulttuureista tulevia perheitä.
Osaat huomioida perheiden voimavaroja ja lähiverkostoja.
Osaat työskennellä suunnitelmallisesti ja eettisesti perhetyön prosesseissa yhdessä perheiden kanssa.

Sisältö

Mitä on perhetyö osana perhepalvelujärjestelmää ja millainen lainsäädäntö sitä ohjaa?
Mitkä ovat perhetyön eri orientaatioita ja toimintaympäristöjä?
Miten työskentelet kulttuurisensitiivisesti huomioiden perheiden moninaisuuden?
Miten huomioit perheiden voimavaroja ja lähiverkoston merkityksen perhetyössä?
Miten perhetyötä suunnitellaan ja toteutetaan eettisesti?
Millainen on perhetyön prosessi?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali annetaan kurssilla. Kaikki perhetyöhön liittyvät teokset sopivat kurssille hyvin.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opetus pitää sisällään lähiopetusta, jossa luentoja ja läsnäolovelvollisia simulaatio-harjoituksia sekä läsnäolovelvollinen workshop. Lisäksi oppimistehtäviä.

Kaksi vuotta perhetyön työkokemusta omaavat voivat halutessaan hakea hyväksilukua osaamisen näytöllä.

Opiskelijan työmäärä

135h

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssilla läsnäoloa edellyttävää simulaatio-opetusta ja workshop.

Arviointiasteikko

1-5

Esitietovaatimukset

Sosiaalialan työ ja tehtävät, Eettinen asiakastyö

Ilmoittautumisaika

04.11.2024 - 17.11.2024

Ajoitus

20.01.2025 - 30.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 60

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Karoliina Rötkö
Vastuuopettaja

Seija Nissinen

Ryhmät
  • SOMI24KM
    Sosionomi, monimuoto

Tavoitteet

Tunnet perhetyön osana perheiden palvelujärjestelmää sekä sitä ohjaavan lainsäädännön.
Tunnet perhetyötä ohjaavia orientaatioita ja toimintaympäristöä.
Osaat kohdata moninaisia ja erilaisista kulttuureista tulevia perheitä.
Osaat huomioida perheiden voimavaroja ja lähiverkostoja.
Osaat työskennellä suunnitelmallisesti ja eettisesti perhetyön prosesseissa yhdessä perheiden kanssa.

Sisältö

Mitä on perhetyö osana perhepalvelujärjestelmää ja millainen lainsäädäntö sitä ohjaa?
Mitkä ovat perhetyön eri orientaatioita ja toimintaympäristöjä?
Miten työskentelet kulttuurisensitiivisesti huomioiden perheiden moninaisuuden?
Miten huomioit perheiden voimavaroja ja lähiverkoston merkityksen perhetyössä?
Miten perhetyötä suunnitellaan ja toteutetaan eettisesti?
Millainen on perhetyön prosessi?

Opiskelumateriaali

Tentittävä teos: Järvinen, R; Lankinen, A; Taajamo, T; Veistilä, M; Virolainen, A. 2021. Perheen parhaaksi. (paitsi ei lukua kolme) Saatavana Kaakkurin kautta myös e-kirjana (Ellibs) sekä muu erikseen ilmoitettava tenttimateriaali, ilmoitetaan opintojakson alussa.

Tehtäviin sisältyvä materiaali avautuu näkyville Learn -alustan avauduttua opintojakson alussa.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Toteutus sisältää lukujärjestystietojen mukaisesti neljä lähiopetuskertaa; kaksi verkkotapaamista sekä kaksi lähiopetuskertaa Mikkelin kampuksella.
Kontakteilla työskennellään pienryhmissä, jota varten tulee olla ennakkotehtävät tehtynä.Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja; tärkeänä itsearviointi sekä yhteinen reflektointi.
Opintojakso koostuu kahdesta osa-alueesta: Kontaktiopetus ja niihin liittyvät tehtävät 3op sekä tentti 2 op.

Lukujärjestystietojen mukainen läsnäolo lähiopetuksessa (sekä verkossa että kampuksella) kuuluu toteutukseen ellei henkilöllä ole näyttöoikeutta opintojakosta (vähintään kahden vuoden työkokemus Perhetyöstä)
Näyttö tulee hakea Pepin kautta. Jos harkitset näyttöä, ole yhteydessä opintojakson opettajaan viimeistään tammikuun -25 alussa hyvissä ajoin ennen opintojakson alkamista. Näyttöön sisältyy tentti, joka arvioidaan 0-5. Näyttöä ei voi korottaa eikä uusia.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla vierailee mahdollisuukisen mukaan työelämävierailijoita.
Mahdollisuus hyödyntää opintojakson harjoitustöitä työelämätoimeksiannon tai oman työn kehittämiseen/ tällöin näistä tulee sovitaan erikseen opettajan kanssa ja niiden tulee vastata opintojakson tavoitteita ja sisältöjä.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojakso sisältää Learn tentin viikolla 16. ( tarkempi ajankohta ilmoitetaan opintojakson alkaessa)


Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät, suorittanut mahdolliset tentit ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.

Kansainvälinen yhteistyö

Opintojaksoon voidaan liittää mahdollisuukisen mukaan kv vierailijoiden osuuksia merkittyihin luonto-osuuksiin kaikille pakollisina tai korvaamaan jonkin osion toteutuksen tehtävistä, jolloin opiskelija valitsee halutessaan ko. vaihtoehdon.

Opiskelijan työmäärä

1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta n. 11h on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä loput itsenäisten tehtävien tekemistä sekä tenttiin valmistautumista.

Toteutuksen osien kuvaus

Tentti 2 op
Oppimistehtävät 3 op

Lisätietoja opiskelijoille

Verkossa työskennetäessä on oltava mahdollisuus kameran käyttöön sekä toimiva ääniyhteys. Lisäksi vaaditaan rauhallinen tila aktiivisen ja luottamuksellisen työskentelyn varmistamiseksi.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää tehtävien tekemistä hyväksytysti annetuissa määräajoissa.
Oppimistehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty/täydennettävä/hylätty
Tentti arvioidaan asteikolla 0-5.

Esitietovaatimukset

Sosiaalialan työ ja tehtävät, Eettinen asiakastyö

Ilmoittautumisaika

04.11.2024 - 17.11.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 04.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö

Toimipiste

Savonlinnan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
Opettaja
  • Hanna Haatainen
  • Hanna-Leena Lipsanen
Ryhmät
  • KHSA23SP
    Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö

Tavoitteet

Tunnet perhetyön osana perheiden palvelujärjestelmää sekä sitä ohjaavan lainsäädännön.
Tunnet perhetyötä ohjaavia orientaatioita ja toimintaympäristöä.
Osaat kohdata moninaisia ja erilaisista kulttuureista tulevia perheitä.
Osaat huomioida perheiden voimavaroja ja lähiverkostoja.
Osaat työskennellä suunnitelmallisesti ja eettisesti perhetyön prosesseissa yhdessä perheiden kanssa.

Sisältö

Mitä on perhetyö osana perhepalvelujärjestelmää ja millainen lainsäädäntö sitä ohjaa?
Mitkä ovat perhetyön eri orientaatioita ja toimintaympäristöjä?
Miten työskentelet kulttuurisensitiivisesti huomioiden perheiden moninaisuuden?
Miten huomioit perheiden voimavaroja ja lähiverkoston merkityksen perhetyössä?
Miten perhetyötä suunnitellaan ja toteutetaan eettisesti?
Millainen on perhetyön prosessi?

Opiskelumuodot ja -menetelmät

• Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena Savonlinnan kampuksella lukujärjestyksen mukaan. Etäosallistuminen ei ole mahdollista. Lähiopetusta ei lähtökohtaisesti tallenneta, eikä sitä korvata etäluennoilla silloin, kun lähiopetusta annetaan lukujärjestyksen mukaan. Osa opetuksesta tapahtuu simulaatioympäristössä. Läsnäolo simulaatioharjoituksissa on välttämätöntä opintojakson suorittamiseksi.

• Opiskelu rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien/ryhmässä tehtävien oppimistehtävien mukaan. Opintojakso koostuu 11 luento-opetuskerrasta sekä seminaarista ja tunnilla tehtävistä yksilö ja pienryhmätehtävistä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla on työelämävierailija

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojaksolla on ryhmätentti kampuksella myöhemmin ilmoitettuna ajankohtana.
Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät, suorittanut tentin ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.

Opiskelijan työmäärä

• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta n. 55 t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 80 t itsenäisesti työstettäviä oppimistehtäviä.

Lisätietoja opiskelijoille

Seminaarissa sekä simulaatio-opetuksessa on läsnäolovelvollisuus sekä mahdollisesti muina opettajan myöhemmin ilmoittamina opetuskertoina.

Arviointiasteikko

1-5

Esitietovaatimukset

Sosiaalialan työ ja tehtävät, Eettinen asiakastyö

Ilmoittautumisaika

08.04.2024 - 21.04.2024

Ajoitus

28.10.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Johanna Jussila
  • Tia-Marika Sohlman
Ryhmät
  • SOKT23SP
    Sosionomi, päivätoteutus

Tavoitteet

Tunnet perhetyön osana perheiden palvelujärjestelmää sekä sitä ohjaavan lainsäädännön.
Tunnet perhetyötä ohjaavia orientaatioita ja toimintaympäristöä.
Osaat kohdata moninaisia ja erilaisista kulttuureista tulevia perheitä.
Osaat huomioida perheiden voimavaroja ja lähiverkostoja.
Osaat työskennellä suunnitelmallisesti ja eettisesti perhetyön prosesseissa yhdessä perheiden kanssa.

Sisältö

Mitä on perhetyö osana perhepalvelujärjestelmää ja millainen lainsäädäntö sitä ohjaa?
Mitkä ovat perhetyön eri orientaatioita ja toimintaympäristöjä?
Miten työskentelet kulttuurisensitiivisesti huomioiden perheiden moninaisuuden?
Miten huomioit perheiden voimavaroja ja lähiverkoston merkityksen perhetyössä?
Miten perhetyötä suunnitellaan ja toteutetaan eettisesti?
Millainen on perhetyön prosessi?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali annetaan kurssilla. Kaikki perhetyöhön liittyvät teokset sopivat kurssille hyvin.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opetus pitää sisällään lähiopetusta, jossa luentoja ja läsnäolopakollisia workshopeja ja simulaatio-harjoituksia. Lisäksi oppimistehtäviä.

Kaksi vuotta tuoretta perhetyön työkokemusta omaavat voivat halutessaan hakea hyväksilukua osaamisen näytöllä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Kurssilla mahdollisesti vierailijoita työelämästä.

Opiskelijan työmäärä

135 h, josta iso osa itsenäistä työskentelyä.

Arviointiasteikko

1-5

Esitietovaatimukset

Sosiaalialan työ ja tehtävät, Eettinen asiakastyö

Ilmoittautumisaika

08.04.2024 - 21.04.2024

Ajoitus

24.09.2024 - 29.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Seija Nissinen
  • Karoliina Rötkö
Vastuuopettaja

Karoliina Rötkö

Ryhmät
  • SOMI23SP
    Sosionomi, päivätoteutus

Tavoitteet

Tunnet perhetyön osana perheiden palvelujärjestelmää sekä sitä ohjaavan lainsäädännön.
Tunnet perhetyötä ohjaavia orientaatioita ja toimintaympäristöä.
Osaat kohdata moninaisia ja erilaisista kulttuureista tulevia perheitä.
Osaat huomioida perheiden voimavaroja ja lähiverkostoja.
Osaat työskennellä suunnitelmallisesti ja eettisesti perhetyön prosesseissa yhdessä perheiden kanssa.

Sisältö

Mitä on perhetyö osana perhepalvelujärjestelmää ja millainen lainsäädäntö sitä ohjaa?
Mitkä ovat perhetyön eri orientaatioita ja toimintaympäristöjä?
Miten työskentelet kulttuurisensitiivisesti huomioiden perheiden moninaisuuden?
Miten huomioit perheiden voimavaroja ja lähiverkoston merkityksen perhetyössä?
Miten perhetyötä suunnitellaan ja toteutetaan eettisesti?
Millainen on perhetyön prosessi?

Opiskelumateriaali

Ilmoitetaan opintojakson Learn -alustalla.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä koostuu lähiopetuksesta, oppimistehtävistä ja tentistä. Opintojakson hyväksytysti suorittaminen edellyttää osallistumista lähiopetukseen.

Opintoja nopeuttava väylä: Voit suorittaa opintojakson osallistumalla tähän toteutukseen, mikäli ryhmässä on tilaa.

Työhön integroitu oppimisväylä: Jos opiskelija työskentelee opintojakson aikana perhetyössä, voidaan opintoja integroida työelämään opiskelijan laatiman suunnitelman pohjalta. Myös jos oman organisaation sisällä tehdään perhetyötä, on opiskelijalla mahdollisuus suorittaa oppimista työhön integroidusti, vaikkei itse työskentelisi varsinaisesti perhetyössä. Tällöin opiskelijan tulee etukäteen varmistua siitä, että pääsee toteuttamaan opintoajakson tavoitteita vastaavaa toimintaa opintojakson aikana ja esittää opettajalle suunitelma heti opintoajkson alussa tehtäävän toteuttamisesta käytännössä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla tehdään työelämäyhteistyötä sekä yksityisten että julkisten toimijoiden kanssa, jotka tekevät perhetyötä eri muodoissa. Opintojakson oppimistehtävät ovat luonteeltaan soveltavia ja niitä voi integroida työelämään.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojakson sisältää 2 op:n tentin. Tehtävien määräpäivät käydään läpi ensimmäisellä tapaamiskerralla.

Opiskelijan työmäärä

135 h opiskelijan työtä.

Toteutuksen osien kuvaus

Tentti 2 op
Kontaktiopetus ja siihen liittyvät ennakkotehtävät 2 op
Muut opintojakson tehtävät 1 op

Lisätietoja opiskelijoille

Sinulla on mahdollisuus tehdä opintojakso näyttötehtävänä, jos sinulla on perhetyöstä tuoretta työkokemusta vähintään 2 vuotta (kokemus esitetään todistuksella) ja jos sinulla on opintojakson sisältöjä vastaavaa osaamista. Jos em. kriteerit täyttyvät, etene Luxissa olevien ohjeiden mukaisesti aemmin hankitun osaamisen tunnustamisesta. Ilmoittaudu normaalisti opintojaksolle, vaikka tekisit opintojakson näyttönä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointikriteerit ovat: a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä. b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä. c. Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia. d. Osaat toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa. e. Osaat käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita. f. Osaat toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti. g. Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.

Oppimistehtävät arvioidaan asteikolla Hyväksytty - Täydennettävä- Hylätty.
Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu tentin arvosanan perusteella (1-5).

Esitietovaatimukset

Sosiaalialan työ ja tehtävät, Eettinen asiakastyö

Ilmoittautumisaika

06.11.2023 - 17.11.2023

Ajoitus

08.04.2024 - 01.06.2024

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Koulutus
  • Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
  • Johanna Jussila
  • Tia-Marika Sohlman
Ryhmät
  • SOKT23KM
    Sosionomi, monimuoto

Tavoitteet

Tunnet perhetyön osana perheiden palvelujärjestelmää sekä sitä ohjaavan lainsäädännön.
Tunnet perhetyötä ohjaavia orientaatioita ja toimintaympäristöä.
Osaat kohdata moninaisia ja erilaisista kulttuureista tulevia perheitä.
Osaat huomioida perheiden voimavaroja ja lähiverkostoja.
Osaat työskennellä suunnitelmallisesti ja eettisesti perhetyön prosesseissa yhdessä perheiden kanssa.

Sisältö

Mitä on perhetyö osana perhepalvelujärjestelmää ja millainen lainsäädäntö sitä ohjaa?
Mitkä ovat perhetyön eri orientaatioita ja toimintaympäristöjä?
Miten työskentelet kulttuurisensitiivisesti huomioiden perheiden moninaisuuden?
Miten huomioit perheiden voimavaroja ja lähiverkoston merkityksen perhetyössä?
Miten perhetyötä suunnitellaan ja toteutetaan eettisesti?
Millainen on perhetyön prosessi?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali annetaan kurssilla. Kaikki perhetyöhön liittyvät teokset sopivat kurssille hyvin.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opetus pitää sisällään lähiopetusta, jossa luentoja ja läsnäolopakollisia simulaatio-harjoituksia. Lisäksi oppimistehtäviä.

Kaksi vuotta perhetyön työkokemusta omaavat voivat halutessaan hakea hyväksilukua osaamisen näytöllä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Kurssilla tuotetaan ryhmämuotoinen oppimistehtävä työelämän tarpeisiin.

Opiskelijan työmäärä

135h

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssilla läsnäoloa edellyttäävää simulaatio-opetusta.

Arviointiasteikko

1-5

Esitietovaatimukset

Sosiaalialan työ ja tehtävät, Eettinen asiakastyö

Ilmoittautumisaika

06.11.2023 - 17.11.2023

Ajoitus

22.01.2024 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
  • Seija Nissinen
  • Karoliina Rötkö
Vastuuopettaja

Seija Nissinen

Ryhmät
  • SOMI23KM
    Sosionomi, monimuoto

Tavoitteet

Tunnet perhetyön osana perheiden palvelujärjestelmää sekä sitä ohjaavan lainsäädännön.
Tunnet perhetyötä ohjaavia orientaatioita ja toimintaympäristöä.
Osaat kohdata moninaisia ja erilaisista kulttuureista tulevia perheitä.
Osaat huomioida perheiden voimavaroja ja lähiverkostoja.
Osaat työskennellä suunnitelmallisesti ja eettisesti perhetyön prosesseissa yhdessä perheiden kanssa.

Sisältö

Mitä on perhetyö osana perhepalvelujärjestelmää ja millainen lainsäädäntö sitä ohjaa?
Mitkä ovat perhetyön eri orientaatioita ja toimintaympäristöjä?
Miten työskentelet kulttuurisensitiivisesti huomioiden perheiden moninaisuuden?
Miten huomioit perheiden voimavaroja ja lähiverkoston merkityksen perhetyössä?
Miten perhetyötä suunnitellaan ja toteutetaan eettisesti?
Millainen on perhetyön prosessi?

Opiskelumateriaali

Ilmoitetaan opintojakson Learn -alustalla.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä koostuu lähiopetuksesta Kampuksella ja tentistä sekä ennakkotehtävistä ja välitehtävistä. Työviikkopohjaiseen toteutukseen sisältyy myös viikolla 11 työelämävierailut lukujärjestyksen mukaisesti. Työelämävierailut toteutaan verkossa, Teams. Työviikkopohjaisen oppimisväylän hyväksytty suorittaminen edellyttää osallistumista opetukseen Kampuksella sekä työelämävierailuihin (Teamsissa) ja tehtävien tekemisen.

Opintoja nopeuttava väylä: Opiskelija voi suorittaa opintojakson vastaavan toisen toteutuksen yhteydessä. Tähän toteutukseen voi osallistua nopeuttajana, jos opintojaksolla on tilaa.

Työhön integroitu oppimisväylä: Jos opiskelija työskentelee opintojakson aikana perhetyössä, voidaan opintoja integroida työelämään opiskelijan laatiman suunnitelman pohjalta.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opiskelija voi kytkeä opintojakson oppimistehtäviä omaan työhönsä, mikäli työskentelee perhetyössä.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojakson tentti on Learn -tentti viikolla 19, tarkempi päivämäärä lukujärjestyksessä.

Tehtävien määräpäivät käydään läpi ensimmäisellä tapaamiskerralla.

Opiskelijan työmäärä

135 h opiskelijan työtä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolle ilmoittautuneille lähetetään viikolla 3 opintojakson info, jossa tietoa suoritustavoista (työviikkoipohjainen, näyttö ja työhön integroitu) ja ennakkotehtävästä. Näytöstä ja työhön integroidusta todistusten ja suunnitelmien esittäminen ennen ensimmäistä lähiopetuskertaa.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointikriteerit ovat: a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä. b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä. c. Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia. d. Osaat toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa. e. Osaat käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita. f. Osaat toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti. g. Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.

Oppimistehtävät arvioidaan asteikolla Hyväksytty - Täydennettävä - Hylätty.
Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu tentin arvosanan perusteella (1-5).

Esitietovaatimukset

Sosiaalialan työ ja tehtävät, Eettinen asiakastyö

Ilmoittautumisaika

06.04.2023 - 21.04.2023

Ajoitus

13.11.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
  • Johanna Jussila
  • Maija Vihervirta
Vastuuopettaja

Johanna Jussila

Ryhmät
  • SOKT22SP
    Sosionomi, päivätoteutus

Tavoitteet

Tunnet perhetyön osana perheiden palvelujärjestelmää sekä sitä ohjaavan lainsäädännön.
Tunnet perhetyötä ohjaavia orientaatioita ja toimintaympäristöä.
Osaat kohdata moninaisia ja erilaisista kulttuureista tulevia perheitä.
Osaat huomioida perheiden voimavaroja ja lähiverkostoja.
Osaat työskennellä suunnitelmallisesti ja eettisesti perhetyön prosesseissa yhdessä perheiden kanssa.

Sisältö

Mitä on perhetyö osana perhepalvelujärjestelmää ja millainen lainsäädäntö sitä ohjaa?
Mitkä ovat perhetyön eri orientaatioita ja toimintaympäristöjä?
Miten työskentelet kulttuurisensitiivisesti huomioiden perheiden moninaisuuden?
Miten huomioit perheiden voimavaroja ja lähiverkoston merkityksen perhetyössä?
Miten perhetyötä suunnitellaan ja toteutetaan eettisesti?
Millainen on perhetyön prosessi?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali annetaan kurssilla. Kaikki perhetyöhön liittyvät teokset sopivat kurssille hyvin.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opetus pitää sisällään lähiopetusta, jossa luentoja ja läsnäolopakollisia workshopeja ja simulaatio-harjoituksia. Lisäksi oppimistehtäviä.

Kaksi vuotta tuoretta perhetyön työkokemusta omaavat voivat halutessaan hakea hyväksilukua osaamisen näytöllä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Kurssilla mahdollisesti vierailijoita työelämästä.

Opiskelijan työmäärä

135 h, josta iso osa itsenäistä työskentelyä.

Arviointiasteikko

1-5

Esitietovaatimukset

Sosiaalialan työ ja tehtävät, Eettinen asiakastyö

Ilmoittautumisaika

06.04.2023 - 21.04.2023

Ajoitus

02.10.2023 - 17.11.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
  • Seija Nissinen
  • Karoliina Rötkö
Vastuuopettaja

Seija Nissinen

Ryhmät
  • SOMI22SP
    Sosionomi, päivätoteutus

Tavoitteet

Tunnet perhetyön osana perheiden palvelujärjestelmää sekä sitä ohjaavan lainsäädännön.
Tunnet perhetyötä ohjaavia orientaatioita ja toimintaympäristöä.
Osaat kohdata moninaisia ja erilaisista kulttuureista tulevia perheitä.
Osaat huomioida perheiden voimavaroja ja lähiverkostoja.
Osaat työskennellä suunnitelmallisesti ja eettisesti perhetyön prosesseissa yhdessä perheiden kanssa.

Sisältö

Mitä on perhetyö osana perhepalvelujärjestelmää ja millainen lainsäädäntö sitä ohjaa?
Mitkä ovat perhetyön eri orientaatioita ja toimintaympäristöjä?
Miten työskentelet kulttuurisensitiivisesti huomioiden perheiden moninaisuuden?
Miten huomioit perheiden voimavaroja ja lähiverkoston merkityksen perhetyössä?
Miten perhetyötä suunnitellaan ja toteutetaan eettisesti?
Millainen on perhetyön prosessi?

Opiskelumateriaali

Ilmoitetaan opintojakson Learn -alustalla.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä koostuu lähiopetuksesta, oppimistehtävistä ja tentistä.

Opintoja nopeuttava väylä: Voit suorittaa opintojakson osallistumalla tähän toteutukseen, mikäli ryhmässä on tilaa.

Työhön integroitu oppimisväylä: Jos opiskelija työskentelee opintojakson aikana perhetyössä, voidaan opintoja integroida työelämään opiskelijan laatiman suunnitelman pohjalta. Myös jos oman organisaation sisällä tehdään perhetyötä, on opiskelijalla mahdollisuus suorittaa oppimista työhön integroidusti, vaikkei itse työskentelisi varsinaisesti perhetyössä. Tällöin opiskelijan tulee etukäteen varmistua siitä, että pääsee toteuttamaan opintoajakson tavoitteita vastaavaa toimintaa opintojakson aikana ja esittää opettajalle suunitelma heti opintoajkson alussa tehtäävän toteuttamisesta käytännössä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla tehdään työelämäyhteistyötä sekä yksityisten että julkisten toimijoiden kanssa, jotka tekevät perhetyötä eri muodoissa. Opintojakson oppimistehtävät ovat luonteeltaan soveltavia ja niitä voi integroida työelämään.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojakson sisältää 2 op:n tentin. Tehtävien määräpäivät käydään läpi ensimmäisellä tapaamiskerralla.

Opiskelijan työmäärä

135 h opiskelijan työtä.

Toteutuksen osien kuvaus

Tentti 2 op
Kontaktiopetus ja siihen liittyvät ennakkotehtävät 2 op
Muut opintojakson tehtävät 1 op

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointikriteerit ovat: a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä. b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä. c. Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia. d. Osaat toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa. e. Osaat käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita. f. Osaat toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti. g. Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.

Oppimistehtävät arvioidaan asteikolla Hyväksytty - Täydennettävä- Hylätty.
Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu tentin arvosanan perusteella (1-5).

Esitietovaatimukset

Sosiaalialan työ ja tehtävät, Eettinen asiakastyö

Ilmoittautumisaika

07.11.2022 - 18.11.2022

Ajoitus

10.04.2023 - 30.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
  • Johanna Jussila
  • Tia-Marika Sohlman
Vastuuopettaja

Johanna Jussila

Ryhmät
  • SOKT22KM
    Sosionomi, monimuoto

Tavoitteet

Tunnet perhetyön osana perheiden palvelujärjestelmää sekä sitä ohjaavan lainsäädännön.
Tunnet perhetyötä ohjaavia orientaatioita ja toimintaympäristöä.
Osaat kohdata moninaisia ja erilaisista kulttuureista tulevia perheitä.
Osaat huomioida perheiden voimavaroja ja lähiverkostoja.
Osaat työskennellä suunnitelmallisesti ja eettisesti perhetyön prosesseissa yhdessä perheiden kanssa.

Sisältö

Mitä on perhetyö osana perhepalvelujärjestelmää ja millainen lainsäädäntö sitä ohjaa?
Mitkä ovat perhetyön eri orientaatioita ja toimintaympäristöjä?
Miten työskentelet kulttuurisensitiivisesti huomioiden perheiden moninaisuuden?
Miten huomioit perheiden voimavaroja ja lähiverkoston merkityksen perhetyössä?
Miten perhetyötä suunnitellaan ja toteutetaan eettisesti?
Millainen on perhetyön prosessi?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali annetaan kurssilla. Kaikki perhetyöhön liittyvät teokset sopivat kurssille hyvin.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opetus pitää sisällään lähiopetusta, jossa luentoja ja läsnäolopakollisia simulaatio-harjoituksia. Lisäksi oppimistehtäviä.

Kaksi vuotta perhetyön työkokemusta omaavat voivat halutessaan hakea hyväksilukua osaamisen näytöllä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Kurssilla mahdollisesti vierailijoita työelämästä.

Arviointiasteikko

1-5

Esitietovaatimukset

Sosiaalialan työ ja tehtävät, Eettinen asiakastyö

Ilmoittautumisaika

07.11.2022 - 18.11.2022

Ajoitus

23.01.2023 - 31.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
  • Seija Nissinen
  • Karoliina Rötkö
Vastuuopettaja

Karoliina Rötkö

Ryhmät
  • SOMI22KM
    Sosionomi, monimuoto

Tavoitteet

Tunnet perhetyön osana perheiden palvelujärjestelmää sekä sitä ohjaavan lainsäädännön.
Tunnet perhetyötä ohjaavia orientaatioita ja toimintaympäristöä.
Osaat kohdata moninaisia ja erilaisista kulttuureista tulevia perheitä.
Osaat huomioida perheiden voimavaroja ja lähiverkostoja.
Osaat työskennellä suunnitelmallisesti ja eettisesti perhetyön prosesseissa yhdessä perheiden kanssa.

Sisältö

Mitä on perhetyö osana perhepalvelujärjestelmää ja millainen lainsäädäntö sitä ohjaa?
Mitkä ovat perhetyön eri orientaatioita ja toimintaympäristöjä?
Miten työskentelet kulttuurisensitiivisesti huomioiden perheiden moninaisuuden?
Miten huomioit perheiden voimavaroja ja lähiverkoston merkityksen perhetyössä?
Miten perhetyötä suunnitellaan ja toteutetaan eettisesti?
Millainen on perhetyön prosessi?

Opiskelumateriaali

Ilmoitetaan opintojakson Learn -alustalla.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä koostuu lähiopetuksesta, oppimistehtävistä ja tentistä sekä lähiopetusjaksojen välissä tehtävistä valmistelevista tehtävistä.

Opintoja nopeuttava väylä: Opiskelija voi suorittaa opintojakson vastaavan toisen toteutuksen yhteydessä. Tähän toteutukseen voi osallistua nopeuttajana, jos opintojaksolla on tilaa.

Työhön integroitu oppimisväylä: Jos opiskelija työskentelee opintojakson aikana perhetyössä, voidaan opintoja integroida työelämään opiskelijan laatiman suunnitelman pohjalta.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoon sisältyy mahdollisesti työelämävieras.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojakson tentti on Learn -tentti viikolla 18. Tarkempi ajankohta ilmoitetaan opintojakson alussa Learn -alustalla.

Tehtävien määräpäivät käydään läpi ensimmäisellä tapaamiskerralla.

Opiskelijan työmäärä

135 h opiskelijan työtä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointikriteerit ovat: a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä. b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä. c. Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia. d. Osaat toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa. e. Osaat käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita. f. Osaat toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti. g. Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.

Oppimistehtävät arvioidaan asteikolla Hyväksytty (H3) - Täydennettävä- Hylätty.
Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu tentin arvosanan perusteella (1-5).

Esitietovaatimukset

Sosiaalialan työ ja tehtävät, Eettinen asiakastyö

Ilmoittautumisaika

06.04.2022 - 22.04.2022

Ajoitus

07.11.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
  • Johanna Jussila
  • Tia-Marika Sohlman
Vastuuopettaja

Johanna Jussila

Ryhmät
  • SOKT21SP
    Sosionomi, päivätoteutus

Tavoitteet

Tunnet perhetyön osana perheiden palvelujärjestelmää sekä sitä ohjaavan lainsäädännön.
Tunnet perhetyötä ohjaavia orientaatioita ja toimintaympäristöä.
Osaat kohdata moninaisia ja erilaisista kulttuureista tulevia perheitä.
Osaat huomioida perheiden voimavaroja ja lähiverkostoja.
Osaat työskennellä suunnitelmallisesti ja eettisesti perhetyön prosesseissa yhdessä perheiden kanssa.

Sisältö

Mitä on perhetyö osana perhepalvelujärjestelmää ja millainen lainsäädäntö sitä ohjaa?
Mitkä ovat perhetyön eri orientaatioita ja toimintaympäristöjä?
Miten työskentelet kulttuurisensitiivisesti huomioiden perheiden moninaisuuden?
Miten huomioit perheiden voimavaroja ja lähiverkoston merkityksen perhetyössä?
Miten perhetyötä suunnitellaan ja toteutetaan eettisesti?
Millainen on perhetyön prosessi?

Opiskelumateriaali

Vilén Marika, Seppänen Paula, Tapio Nina, Toivanen Riikka (toim.): Kohtaamisia lapsiperheissä - Menetelmiä perhetyöhö

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä koostuu lähiopetuksesta, oppimistehtävistä, simulaatioharjoituksista ja toiminnallisesta tentistä.


Työhön integroitu oppimisväylä/Ahot: Mikäli opiskelijalla on työkokemusta perhetyöstä tai korkeakoulutasoisia opintoja, huomioidaan ne HOT- prosessin mukaisesti.
Mahdollisen näytön antamisesta neuvotellaan opettajien kanssa. Työkokemusta tulee olla vähintään kaksi vuotta.

TKI ja työelämäyhteistyö

Työelämävierailut/vierailijat

Kansainvälinen yhteistyö

-

Opiskelijan työmäärä

135 tuntia

Lisätietoja opiskelijoille

Opetus pitää sisällään läsnäoloa edellyttäviä simulaatio-harjoituksia.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelija osaa (tasolla K5):
a. käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä
b. etsiä tietoa tiedonhankintaprosessinmukaisesti
c. suoriutua sujuvasti tehtäväkokonaisuuksista
d. perustella toimintaansa asiakastilanteissa
e. soveltaa oman alan keskeisiä menetelmiä
f. huolehtia tiimitoiminnasta
g. soveltaa oman alan eettisiä periaatteita tilanteen mukaan

Esitietovaatimukset

Sosiaalialan työ ja tehtävät, Eettinen asiakastyö

Ilmoittautumisaika

06.04.2022 - 22.04.2022

Ajoitus

03.10.2022 - 20.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
  • Seija Nissinen
  • Karoliina Rötkö
Vastuuopettaja

Seija Nissinen

Ryhmät
  • SOMI21SP
    Sosionomi, päivätoteutus

Tavoitteet

Tunnet perhetyön osana perheiden palvelujärjestelmää sekä sitä ohjaavan lainsäädännön.
Tunnet perhetyötä ohjaavia orientaatioita ja toimintaympäristöä.
Osaat kohdata moninaisia ja erilaisista kulttuureista tulevia perheitä.
Osaat huomioida perheiden voimavaroja ja lähiverkostoja.
Osaat työskennellä suunnitelmallisesti ja eettisesti perhetyön prosesseissa yhdessä perheiden kanssa.

Sisältö

Mitä on perhetyö osana perhepalvelujärjestelmää ja millainen lainsäädäntö sitä ohjaa?
Mitkä ovat perhetyön eri orientaatioita ja toimintaympäristöjä?
Miten työskentelet kulttuurisensitiivisesti huomioiden perheiden moninaisuuden?
Miten huomioit perheiden voimavaroja ja lähiverkoston merkityksen perhetyössä?
Miten perhetyötä suunnitellaan ja toteutetaan eettisesti?
Millainen on perhetyön prosessi?

Opiskelumateriaali

Ilmoitetaan opintojakson Learn -alustalla.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä koostuu lähiopetuksesta, oppimistehtävistä ja tentistä.

Opintoja nopeuttava väylä: Opiskelija voi suorittaa opintojakson vastaavan toisen toteutuksen yhteydessä.

Työhön integroitu oppimisväylä: Jos opiskelija työskentelee opintojakson aikana perhetyössä, voidaan opintoja integroida työelämään opiskelijan laatiman suunnitelman pohjalta.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla tehdään työelämäyhteistyötä sekä yksityisten että julkisten toimijoiden kanssa, jotka tekevät perhetyötä eri muodoissa. Opintojakson oppimistehtävät ovat luonteeltaan soveltavia ja niitä voi integroida työelämään.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojakson sisältää 2 op:n tentin. Uusinnat tehdään Exam -tenttiakvaariossa. Tehtävien määräpäivät käydään läpi ensimmäisellä tapaamiskerralla.

Opiskelijan työmäärä

135 h opiskelijan työtä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointikriteerit ovat: a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä. b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä. c. Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia. d. Osaat toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa. e. Osaat käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita. f. Osaat toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti. g. Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.

Oppimistehtävät arvioidaan asteikolla Hyväksytty (H3) - Täydennettävä- Hylätty.
Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu tentin arvosanan perusteella (1-5).

Esitietovaatimukset

Sosiaalialan työ ja tehtävät, Eettinen asiakastyö

Ilmoittautumisaika

08.11.2021 - 21.11.2021

Ajoitus

11.04.2022 - 28.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
  • Johanna Jussila
  • Eija Vikman
Vastuuopettaja

Eija Vikman

Ryhmät
  • SOKT21KM
    Sosionomi, monimuoto

Tavoitteet

Tunnet perhetyön osana perheiden palvelujärjestelmää sekä sitä ohjaavan lainsäädännön.
Tunnet perhetyötä ohjaavia orientaatioita ja toimintaympäristöä.
Osaat kohdata moninaisia ja erilaisista kulttuureista tulevia perheitä.
Osaat huomioida perheiden voimavaroja ja lähiverkostoja.
Osaat työskennellä suunnitelmallisesti ja eettisesti perhetyön prosesseissa yhdessä perheiden kanssa.

Sisältö

Mitä on perhetyö osana perhepalvelujärjestelmää ja millainen lainsäädäntö sitä ohjaa?
Mitkä ovat perhetyön eri orientaatioita ja toimintaympäristöjä?
Miten työskentelet kulttuurisensitiivisesti huomioiden perheiden moninaisuuden?
Miten huomioit perheiden voimavaroja ja lähiverkoston merkityksen perhetyössä?
Miten perhetyötä suunnitellaan ja toteutetaan eettisesti?
Millainen on perhetyön prosessi?

Opiskelumateriaali

Vilén Marika, Seppänen Paula, Tapio Nina, Toivanen Riikka (toim.): Kohtaamisia lapsiperheissä - Menetelmiä perhetyöhön

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Keskeinen sisältö:
perhetyö eri konteksteissa
sosiaalipedagoginen ajattelu
perheen kriisit ja perheenjäsenten roolien muuttuminen kriisitilanteessa
perhe, lähiverkostot ja yhteisöllisyys voimavarana
dialoginen verkostotyö
menetelmiä ja työvälineitä perheiden tukemisessa
lasten ja nuorten kasvuympäristöihin vaikuttaminen
yhteisötyö ja yhteiskunnallinen vaikuttaminen

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Ainoastaan käytännön perhetyötä tekeville

Työhön integroitu oppimisväylä:
Ei mahdollista, koska opintojaksolla paljon käytännön harjoituksia

TKI ja työelämäyhteistyö

Perhetyön erilaisiin työtehtäviin tutustuminen

Toteutuksen osien kuvaus

Yksilö- ja ryhmätyöt, luennot, läsnäolopakolliset harjoitukset

Lisätietoja opiskelijoille

Harjoituksissa edellytetään läsnäoloa

Arviointiasteikko

1-5

Esitietovaatimukset

Sosiaalialan työ ja tehtävät, Eettinen asiakastyö

Ilmoittautumisaika

08.11.2021 - 21.11.2021

Ajoitus

21.03.2022 - 31.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
  • Seija Nissinen
  • Karoliina Rötkö
Vastuuopettaja

Karoliina Rötkö

Ryhmät
  • SOMI21KM
    Sosionomi, monimuoto

Tavoitteet

Tunnet perhetyön osana perheiden palvelujärjestelmää sekä sitä ohjaavan lainsäädännön.
Tunnet perhetyötä ohjaavia orientaatioita ja toimintaympäristöä.
Osaat kohdata moninaisia ja erilaisista kulttuureista tulevia perheitä.
Osaat huomioida perheiden voimavaroja ja lähiverkostoja.
Osaat työskennellä suunnitelmallisesti ja eettisesti perhetyön prosesseissa yhdessä perheiden kanssa.

Sisältö

Mitä on perhetyö osana perhepalvelujärjestelmää ja millainen lainsäädäntö sitä ohjaa?
Mitkä ovat perhetyön eri orientaatioita ja toimintaympäristöjä?
Miten työskentelet kulttuurisensitiivisesti huomioiden perheiden moninaisuuden?
Miten huomioit perheiden voimavaroja ja lähiverkoston merkityksen perhetyössä?
Miten perhetyötä suunnitellaan ja toteutetaan eettisesti?
Millainen on perhetyön prosessi?

Opiskelumateriaali

Ilmoitetaan opintojakson Learn -alustalla.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä koostuu lähiopetuksesta, oppimistehtävistä ja tentistä sekä lähiopetusjaksojen välissä tehtävistä valmistelevista tehtävistä.

Opintoja nopeuttava väylä: Opiskelija voi suorittaa opintojakson vastaavan toisen toteutuksen yhteydessä.

Työhön integroitu oppimisväylä: Jos opiskelija työskentelee opintojakson aikana perhetyössä, voidaan opintoja integroida työelämään opiskelijan laatiman suunnitelman pohjalta.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoon sisältyy työelämävierailu/ työelämävieras.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojakson tentti on Learn -tentti kontaktiopetuksen jälkeen tarkempi, ajankohta ilmoitetaan opintojakson alussa Learn -alustalla.

Tehtävien määräpäivät käydään läpi ensimmäisellä tapaamiskerralla.

Opiskelijan työmäärä

135 h opiskelijan työtä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointikriteerit ovat: a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä. b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä. c. Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia. d. Osaat toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa. e. Osaat käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita. f. Osaat toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti. g. Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.

Oppimistehtävät arvioidaan asteikolla Hyväksytty (H3) - Täydennettävä- Hylätty.
Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu tentin arvosanan perusteella (1-5).

Esitietovaatimukset

Sosiaalialan työ ja tehtävät, Eettinen asiakastyö