Asiakaslähtöinen tuotteistaminen matkailu- ja ravitsemisalallaLaajuus (5 op)
Tunnus: MR00DU59
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Osaat
selvittää matkailu- ja ravitsemisalan eri asiakasryhmien tarpeita.
tunnistaa tuotteistamisprosessin eri vaiheet ja lainsäädännön vaatimukset.
ideoida ja tuottaa palveluja vastuullisesti tuotteistamisprosessin mukaisesti.
käyttää palvelumuotoilun peruskäsitteitä ja menetelmiä osana tuotteistamista.
verkostoitua eri alojen toimijoiden, asiantuntijoiden ja yritysten kanssa.
Sisältö
Mitkä ovat asiakaslähtöisen tuotteistamisen keskeiset käsitteet?
Millainen on asiakaslähtöisen tuotteistamisen prosessi?
Mitä lainsäädäntövaatimuksia tuotteistamiseen liittyy?
Miten keräät asiakastietoa ja osallistat asiakkaita kehittämiseen?
Kuinka käytät palvelumuotoilun peruskäsitteitä ja -menetelmiä kehittäessäsi asiakaslähtöisiä tuotteita ja palveluita?
Kuinka toimit asiakkaiden, käyttäjien ja kohderyhmien kanssa palvelumuotoiluprosessissa?
Miten suunnittelet, toteutat käytännössä ja arvioit tuotteistamisprosessia?
Ilmoittautumisaika
04.11.2024 - 17.11.2024
Ajoitus
13.01.2025 - 09.03.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Matkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutus
Opettaja
- Sirpa Sahinjoki
Vastuuopettaja
Sirpa Sahinjoki
Ryhmät
-
MRKT23SVMatkailu- ja palveluliiketoiminta, verkkototeutus
Tavoitteet
Osaat
selvittää matkailu- ja ravitsemisalan eri asiakasryhmien tarpeita.
tunnistaa tuotteistamisprosessin eri vaiheet ja lainsäädännön vaatimukset.
ideoida ja tuottaa palveluja vastuullisesti tuotteistamisprosessin mukaisesti.
käyttää palvelumuotoilun peruskäsitteitä ja menetelmiä osana tuotteistamista.
verkostoitua eri alojen toimijoiden, asiantuntijoiden ja yritysten kanssa.
Sisältö
Mitkä ovat asiakaslähtöisen tuotteistamisen keskeiset käsitteet?
Millainen on asiakaslähtöisen tuotteistamisen prosessi?
Mitä lainsäädäntövaatimuksia tuotteistamiseen liittyy?
Miten keräät asiakastietoa ja osallistat asiakkaita kehittämiseen?
Kuinka käytät palvelumuotoilun peruskäsitteitä ja -menetelmiä kehittäessäsi asiakaslähtöisiä tuotteita ja palveluita?
Kuinka toimit asiakkaiden, käyttäjien ja kohderyhmien kanssa palvelumuotoiluprosessissa?
Miten suunnittelet, toteutat käytännössä ja arvioit tuotteistamisprosessia?
Opiskelumateriaali
Learnissa olevan verkkoaineiston lisäksi: Apunen, A. 2020. Haastajasta hittipalveluksi: Tuotteista ideastasi menestyjä. Helsinki: Alma Talent. (e-kirja, äänikirja) Tonder, M. 2013. Ideasta kaupalliseksi palveluksi: Matkailupalvelujen tuotteistaminen. Helsinki: Restamark. Tuulaniemi, Juha. 2011. Palvelumuotoilu. Palvelumuotoilu | Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu | Xamk Kaakkuri (finna.fi)
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojakso toteutetaan pääasiassa aikaan sitomattomana verkko-opetuksena, mutta se sisältää myös 2-3 kpl aikaan sidottuja etäopetuskertoja. Osallistuminen etäopetuskerroille on vapaaehtoista. Opintojaksoon liittyy kaikille vapaaehtoinen aloitustapaaminen, joka nauhoitetaan. Nauhoite tallenne tulee Learn alustalle. Opettajan ohjausta on saatavilla etäopetuskertojen yhteydessä ja sähköpostilla tarvittaessa.
Opiskelu tapahtuu Learn-ympäristössä. Pääsy opintojaksoalustalle aukeaa opintojakson alkamispäivänä. Etäopetuskerrat toteutetaan pääsääntöisesti klo 16.30 alkaen. Osallistuminen edellyttää nettiyhteyden lisäksi kuva- ja ääniyhteyttä.
Opintojaksolla on arvioitavia tehtäviä ja ne tehdään itsenäisesti/ryhmänä/paritöinä. Tehtävät ovat ohjeineen opintojakson Learn-alustalla ja ne esitellään tarkemmin opintojakson alkaessa. Tehtävät on palautettava annetussa aikataulussa.
Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja. Niitä voivat olla esimerkiksi kirjallinen ja suullinen palaute.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla vierailee työelämän edustaja.
Opintojaksolla tehdään työelämäprojekti ryhmätyönä. Työelämätehtävä tarkennetaan tarkemmin opintojakson alkaessa. Työelämä tehtävän voi tehdä myös omalle työpaikalle.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojakso päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä kaikki oppimistehtävät ja muut opintojakson suorittamiseen liittyvät tehtävät on oltava tehtyinä. Tarkemmat päivämäärät tehtävien palautuksiin esitellään opintojen alkaessa.
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Kansainvälinen yhteistyö
Opintojaksolla ei ole erikseen määriteltyä kv-yhteistyötä.
Opiskelijan työmäärä
1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta n. 3 t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 132 t itsenäisesti tai ryhmässä työstettäviä oppimistehtäviä.
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojakson teemat ovat: asiakaslähtöisen tuotteistamisen keskeiset käsitteet,
asiakaslähtöisen tuotteistamisen prosessi, tuotteistamisen lainsäädäntövaatimuksia, asiakastiedon kerääminen ja asiakkaiden osallistaminen,
palvelumuotoilun käsitteet ja -menetelmät asiakaslähtöisten tuotteiden ja palveluiden kehittämisessä, palvelumuotoilun prosessit ja niiden toteutus käytännössä ja arviointi
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson suoritukseen kuuluu kaikkien oppimistehtävien hyväksytty suoritus.
Tarkempi arviointi esitellään opintojakson alkaessa.
Ilmoittautumisaika
08.04.2024 - 21.04.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 27.10.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Matkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutus
Opettaja
- Hanna Ukkola
- Sini Laukkanen
Vastuuopettaja
Hanna Ukkola
Ryhmät
-
MRMI23KVMatkailu- ja palveluliiketoiminta, verkkototeutus
Tavoitteet
Osaat
selvittää matkailu- ja ravitsemisalan eri asiakasryhmien tarpeita.
tunnistaa tuotteistamisprosessin eri vaiheet ja lainsäädännön vaatimukset.
ideoida ja tuottaa palveluja vastuullisesti tuotteistamisprosessin mukaisesti.
käyttää palvelumuotoilun peruskäsitteitä ja menetelmiä osana tuotteistamista.
verkostoitua eri alojen toimijoiden, asiantuntijoiden ja yritysten kanssa.
Sisältö
Mitkä ovat asiakaslähtöisen tuotteistamisen keskeiset käsitteet?
Millainen on asiakaslähtöisen tuotteistamisen prosessi?
Mitä lainsäädäntövaatimuksia tuotteistamiseen liittyy?
Miten keräät asiakastietoa ja osallistat asiakkaita kehittämiseen?
Kuinka käytät palvelumuotoilun peruskäsitteitä ja -menetelmiä kehittäessäsi asiakaslähtöisiä tuotteita ja palveluita?
Kuinka toimit asiakkaiden, käyttäjien ja kohderyhmien kanssa palvelumuotoiluprosessissa?
Miten suunnittelet, toteutat käytännössä ja arvioit tuotteistamisprosessia?
Opiskelumateriaali
Learnissa olevan verkkoaineiston lisäksi:
Apunen, A. 2020. Haastajasta hittipalveluksi: Tuotteista ideastasi menestyjä. Helsinki: Alma Talent. (e-kirja, äänikirja)
Tonder, M. 2013. Ideasta kaupalliseksi palveluksi: Matkailupalvelujen tuotteistaminen. Helsinki: Restamark.
Tuulaniemi, Juha. 2011. Palvelumuotoilu. Palvelumuotoilu | Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu | Xamk Kaakkuri (finna.fi)
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojakso käynnistyy verkossa orientaatioluennolla.
Lisäksi kaksi verkkoluentoa opintojakson teemoista sekä vierailijaluento. Luennot tallennetaan ja ne on myöhemmin katsottavissa opintojakson Learn- alustalta.
Teemoina:
Matkailutuotteen määritelmät, tuotteistamisprosessi ja lainsäädäntö sekä palvelumuotoilu.
Yksilölliset oppimisväylät:
Itsenäinen suoritustapa verkkototeutuksena, itsenäisesti suoritettavat tehtävät, yksilö sekä ryhmätehtävä. Itsenäinen aiheeseen sekä aineistoon tutustuminen.
Työviikkopohjainen oppimisväylä: etenet itsenäisesti verkossa suoritettavan opintojakson.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä: keskustele ja suunnittele opettajan kanssa tästä vaihtoehdosta.
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos esim. työskentelet restonomin ammattialaan liittyvässä yrityksessä tai organisaatiossa tai ammattialaan liittyvissä työtehtävissä. Tällöin voit suorittaa opintojakson työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Oppimistehtävien sisällöstä sinun tulee aina sopia opintojakson opettajan kanssa
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla toteutetaan työelämäyhteistyössä tuotteistamistehtävä.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Tehtävät esitellään Learn-alustalla opintojakson alkaessa. Opintojaksoon ei kuulu tenttiä.
Opiskelijan työmäärä
135 h.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi 3-4:
•osaa käyttää ja soveltaa tuotteistamiseen sisältyviä käsitteitä
•ymmärtää ja osaa hyödyntää tuotteistamisprosessia sekä tuotteistamiseen liittyvää lainsäädäntöä
•osaa hahmottaa palvelumuotoilun keinoja ja käyttää tietoa hyväksi tuotesuunnittelussa
•osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kannattavia, elämyksellisiä tuotteita ja palveluja yritysten tai muiden toimijoiden kanssa
Ilmoittautumisaika
06.11.2023 - 17.11.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 03.03.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 60
Koulutus
- Matkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutus
Opettaja
- Hanna Ukkola
- Sirpa Sahinjoki
Vastuuopettaja
Hanna Ukkola
Ryhmät
-
MRKT22SVMatkailu- ja palveluliiketoiminta, verkkototeutus
Tavoitteet
Osaat
selvittää matkailu- ja ravitsemisalan eri asiakasryhmien tarpeita.
tunnistaa tuotteistamisprosessin eri vaiheet ja lainsäädännön vaatimukset.
ideoida ja tuottaa palveluja vastuullisesti tuotteistamisprosessin mukaisesti.
käyttää palvelumuotoilun peruskäsitteitä ja menetelmiä osana tuotteistamista.
verkostoitua eri alojen toimijoiden, asiantuntijoiden ja yritysten kanssa.
Sisältö
Mitkä ovat asiakaslähtöisen tuotteistamisen keskeiset käsitteet?
Millainen on asiakaslähtöisen tuotteistamisen prosessi?
Mitä lainsäädäntövaatimuksia tuotteistamiseen liittyy?
Miten keräät asiakastietoa ja osallistat asiakkaita kehittämiseen?
Kuinka käytät palvelumuotoilun peruskäsitteitä ja -menetelmiä kehittäessäsi asiakaslähtöisiä tuotteita ja palveluita?
Kuinka toimit asiakkaiden, käyttäjien ja kohderyhmien kanssa palvelumuotoiluprosessissa?
Miten suunnittelet, toteutat käytännössä ja arvioit tuotteistamisprosessia?
Opiskelumateriaali
Learnissa olevan verkkoaineiston lisäksi:
Ahola, S., Badur, J., Tanskanen, G. & Mikkola, K. 2019. Matkailuyrittäjän kansainvälistymisopas. [Helsinki]: Visit Finland. (e-kirja)
Apunen, A. 2020. Haastajasta hittipalveluksi: Tuotteista ideastasi menestyjä. Helsinki: Alma Talent. (e-kirja, äänikirja)
Tonder, M. 2013. Ideasta kaupalliseksi palveluksi: Matkailupalvelujen tuotteistaminen. Helsinki: Restamark.
Tuulaniemi, Juha. 2011. Palvelumuotoilu. Palvelumuotoilu | Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu | Xamk Kaakkuri (finna.fi)
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Itsenäinen suoritustapa verkkototeutuksena, itsenäisesti suoritettavat tehtävät, yksilö sekä ryhmätehtävä. Itsenäinen aiheeseen sekä aineistoon tutustuminen.
Opintojakso käynnistyy verkossa info- ja orientaatioluennolla.
Lisäksi kaksi verkkoluentoa opintojakson teemoista.
Teemoina:
Matkailutuotteen määritelmät
Tuotteistamisprosessi ja lainsäädäntö
Tarinallistaminen sekä
Palvelumuotoilu
Työviikkopohjainen oppimisväylä: etenet itsenäisesti verkossa suoritettavan opintojakson.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä: keskustele ja suunnittele opettajan kanssa tästä vaihtoehdosta.
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos esim. työskentelet restonomin ammattialaan liittyvässä yrityksessä tai organisaatiossa tai ammattialaan liittyvissä työtehtävissä. Tällöin voit suorittaa opintojakson työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Oppimistehtävien sisällöstä sinun tulee aina sopia opintojakson opettajan kanssa
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla toteutetaan työelämäyhteistyössä tuotteistamistehtävä.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojaksolla on kaksi tehtävää:
1. Matkailutuotteen analysointi (yksilötehtävä)???
2. Matkailutuotteen tuotteistaminen (pari/ryhmätehtävä)
Opiskelijan työmäärä
135 h.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi 3-4:
•osaa käyttää ja soveltaa tuotteistamiseen sisältyviä käsitteitä
•ymmärtää ja osaa hyödyntää tuotteistamisprosessia sekä tuotteistamiseen liittyvää lainsäädäntöä
•osaa hahmottaa palvelumuotoilun keinoja ja käyttää tietoa hyväksi tuotesuunnittelussa
•osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kannattavia, elämyksellisiä tuotteita ja palveluja yritysten tai muiden toimijoiden kanssa
Ilmoittautumisaika
06.04.2023 - 21.04.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 29.10.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Matkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutus
Opettaja
- Hanna Ukkola
- Sirpa Sahinjoki
Vastuuopettaja
Hanna Ukkola
Ryhmät
-
MRMI22KVMatkailu- ja palveluliiketoiminta, verkkototeutus
Tavoitteet
Osaat
selvittää matkailu- ja ravitsemisalan eri asiakasryhmien tarpeita.
tunnistaa tuotteistamisprosessin eri vaiheet ja lainsäädännön vaatimukset.
ideoida ja tuottaa palveluja vastuullisesti tuotteistamisprosessin mukaisesti.
käyttää palvelumuotoilun peruskäsitteitä ja menetelmiä osana tuotteistamista.
verkostoitua eri alojen toimijoiden, asiantuntijoiden ja yritysten kanssa.
Sisältö
Mitkä ovat asiakaslähtöisen tuotteistamisen keskeiset käsitteet?
Millainen on asiakaslähtöisen tuotteistamisen prosessi?
Mitä lainsäädäntövaatimuksia tuotteistamiseen liittyy?
Miten keräät asiakastietoa ja osallistat asiakkaita kehittämiseen?
Kuinka käytät palvelumuotoilun peruskäsitteitä ja -menetelmiä kehittäessäsi asiakaslähtöisiä tuotteita ja palveluita?
Kuinka toimit asiakkaiden, käyttäjien ja kohderyhmien kanssa palvelumuotoiluprosessissa?
Miten suunnittelet, toteutat käytännössä ja arvioit tuotteistamisprosessia?
Opiskelumateriaali
Learnissa olevan verkkoaineiston lisäksi:
Ahola, S., Badur, J., Tanskanen, G. & Mikkola, K. 2019. Matkailuyrittäjän kansainvälistymisopas. [Helsinki]: Visit Finland. (e-kirja)
Apunen, A. 2020. Haastajasta hittipalveluksi: Tuotteista ideastasi menestyjä. Helsinki: Alma Talent. (e-kirja, äänikirja)
Tonder, M. 2013. Ideasta kaupalliseksi palveluksi: Matkailupalvelujen tuotteistaminen. Helsinki: Restamark.
Tuulaniemi, Juha. 2011. Palvelumuotoilu. Palvelumuotoilu | Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu | Xamk Kaakkuri (finna.fi)
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Itsenäinen suoritustapa verkkototeutuksena, itsenäisesti suoritettavat tehtävät, yksilö sekä ryhmätehtävä. Itsenäinen aiheeseen sekä aineistoon tutustuminen.
Opintojakso käynnistyy verkossa info- ja orientaatioluennolla.
Lisäksi kaksi verkkoluentoa opintojakson teemoista.
Teemoina:
Matkailutuotteen määritelmät
Tuotteistamisprosessi ja lainsäädäntö
Tarinallistaminen sekä
Palvelumuotoilu
Työviikkopohjainen oppimisväylä: etenet itsenäisesti verkossa suoritettavan opintojakson.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä: keskustele ja suunnittele opettajan kanssa tästä vaihtoehdosta.
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos esim. työskentelet restonomin ammattialaan liittyvässä yrityksessä tai organisaatiossa tai ammattialaan liittyvissä työtehtävissä. Tällöin voit suorittaa opintojakson työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Oppimistehtävien sisällöstä sinun tulee aina sopia opintojakson opettajan kanssa
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla toteutetaan työelämäyhteistyössä tuotteistamistehtävä.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojaksolla on kaksi tehtävää:
1. Matkailutuotteen analysointi (yksilötehtävä)
2. Matkailutuotteen tuotteistaminen (pari/ryhmätehtävä)
Opiskelijan työmäärä
135 h.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi 3-4:
•osaa käyttää ja soveltaa tuotteistamiseen sisältyviä käsitteitä
•ymmärtää ja osaa hyödyntää tuotteistamisprosessia sekä tuotteistamiseen liittyvää lainsäädäntöä
•osaa hahmottaa palvelumuotoilun keinoja ja käyttää tietoa hyväksi tuotesuunnittelussa
•osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kannattavia, elämyksellisiä tuotteita ja palveluja yritysten tai muiden toimijoiden kanssa
Ilmoittautumisaika
07.11.2022 - 18.11.2022
Ajoitus
09.01.2023 - 05.03.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Matkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutus
Opettaja
- Hanna Pajari-Seppänen
- Hanna Ukkola
Vastuuopettaja
Hanna Ukkola
Ryhmät
-
MRKT21SVMatkailu- ja palveluliiketoiminta, verkkototeutus
-
MRMI21SVMatkailu- ja palveluliiketoiminta, verkkototeutus
Tavoitteet
Osaat
selvittää matkailu- ja ravitsemisalan eri asiakasryhmien tarpeita.
tunnistaa tuotteistamisprosessin eri vaiheet ja lainsäädännön vaatimukset.
ideoida ja tuottaa palveluja vastuullisesti tuotteistamisprosessin mukaisesti.
käyttää palvelumuotoilun peruskäsitteitä ja menetelmiä osana tuotteistamista.
verkostoitua eri alojen toimijoiden, asiantuntijoiden ja yritysten kanssa.
Sisältö
Mitkä ovat asiakaslähtöisen tuotteistamisen keskeiset käsitteet?
Millainen on asiakaslähtöisen tuotteistamisen prosessi?
Mitä lainsäädäntövaatimuksia tuotteistamiseen liittyy?
Miten keräät asiakastietoa ja osallistat asiakkaita kehittämiseen?
Kuinka käytät palvelumuotoilun peruskäsitteitä ja -menetelmiä kehittäessäsi asiakaslähtöisiä tuotteita ja palveluita?
Kuinka toimit asiakkaiden, käyttäjien ja kohderyhmien kanssa palvelumuotoiluprosessissa?
Miten suunnittelet, toteutat käytännössä ja arvioit tuotteistamisprosessia?
Opiskelumateriaali
Learnissä oleva aineisto.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Itsenäinen suoritustapa verkkototeutuksena, itsenäisesti suoritettavat tehtävät, yksilö sekä ryhmätehtävä. Itsenäinen aiheeseen sekä aineistoon tutustuminen.
Opintojakso käynnistyy verkossa info- ja orientaatioluennolla.
Lisäksi verkkoluentoja teemoista.
Teemoina:
Palvelumuotoilun menetelmät osana tuotteistamista
Matkailutuotteen määritelmät, tuotteistamisprosessi ja lainsäädäntö
Opintojaksolla sovelletaan seuraavia oppimisväyliä:
1. Työviikkopohjainen oppimisväylä
2. Opintoja nopeuttava oppimisväylä
3. Työhön integroitu oppimisväylä
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla toteutetaan työelämäyhteistyössä tuotteistamistehtävä.
Opiskelijan työmäärä
135 h.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi 3-4:
•osaa käyttää ja soveltaa tuotteistamiseen sisältyviä käsitteitä
•ymmärtää ja osaa hyödyntää tuotteistamisprosessia sekä tuotteistamiseen liittyvää lainsäädäntöä
•osaa hahmottaa palvelumuotoilun keinoja ja käyttää tietoa hyväksi tuotesuunnittelussa
•osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kannattavia, elämyksellisiä tuotteita ja palveluja yritysten tai muiden toimijoiden kanssa
Ilmoittautumisaika
07.11.2022 - 18.11.2022
Ajoitus
09.01.2023 - 30.04.2023
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Matkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutus
Opettaja
- Hanna Ukkola
Vastuuopettaja
Hanna Ukkola
Ryhmät
-
MRMI21SPMatkailu- ja palveluliiketoiminta, päivätoteutus
-
MRMI22SPMatkailu- ja palveluliiketoiminta, päivätoteutus
Tavoitteet
Osaat
selvittää matkailu- ja ravitsemisalan eri asiakasryhmien tarpeita.
tunnistaa tuotteistamisprosessin eri vaiheet ja lainsäädännön vaatimukset.
ideoida ja tuottaa palveluja vastuullisesti tuotteistamisprosessin mukaisesti.
käyttää palvelumuotoilun peruskäsitteitä ja menetelmiä osana tuotteistamista.
verkostoitua eri alojen toimijoiden, asiantuntijoiden ja yritysten kanssa.
Sisältö
Mitkä ovat asiakaslähtöisen tuotteistamisen keskeiset käsitteet?
Millainen on asiakaslähtöisen tuotteistamisen prosessi?
Mitä lainsäädäntövaatimuksia tuotteistamiseen liittyy?
Miten keräät asiakastietoa ja osallistat asiakkaita kehittämiseen?
Kuinka käytät palvelumuotoilun peruskäsitteitä ja -menetelmiä kehittäessäsi asiakaslähtöisiä tuotteita ja palveluita?
Kuinka toimit asiakkaiden, käyttäjien ja kohderyhmien kanssa palvelumuotoiluprosessissa?
Miten suunnittelet, toteutat käytännössä ja arvioit tuotteistamisprosessia?
Opiskelumateriaali
Learnissä oleva materiaali.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Lukujärjestyksen mukainen opetus.
Opintojaksolla sovelletaan seuraavia oppimisväyliä:
1. Työviikkopohjainen oppimisväylä
2. Opintoja nopeuttava oppimisväylä
3. Työhön integroitu oppimisväylä
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakson teemat kytkeytyvät toimialaan ja toimialan työpaikkoihin, joita hyödynnetään opintojaksolla tietolähteinä ja mahdollisina oppimistehtävinä.
Opiskelijan työmäärä
135 h opiskelijan työtä, josta 43 h lähitunteja sisältäen kaksi yritysvierailua.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
3-4
Opiskelija
osaa käyttää ja soveltaa tuotteistamiseen sisältyviä käsitteitä
ymmärtää ja osaa hyödyntää tuotteistamisprosessia sekä tuotteistamiseen liittyvää lainsäädäntöä
osaa hahmottaa palvelumuotoilun keinoja ja käyttää tietoa hyväksi tuotesuunnittelussa
osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kannattavia, elämyksellisiä tuotteita ja palveluja yritysten tai muiden toimijoiden kanssa.