Siirry suoraan sisältöön

Asiakaslähtöinen tuotteistaminen matkailu- ja ravitsemisalalla (5 op)

Toteutuksen tunnus: MR00DU59-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.11.2024 - 17.11.2024

Ajoitus

13.01.2025 - 09.03.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 60

Koulutus

  • Matkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutus

Opettaja

  • Sirpa Sahinjoki

Vastuuopettaja

Sirpa Sahinjoki

Ryhmät

  • MRKT23SV
    Matkailu- ja palveluliiketoiminta, verkkototeutus

Tavoitteet

Osaat
selvittää matkailu- ja ravitsemisalan eri asiakasryhmien tarpeita.
tunnistaa tuotteistamisprosessin eri vaiheet ja lainsäädännön vaatimukset.
ideoida ja tuottaa palveluja vastuullisesti tuotteistamisprosessin mukaisesti.
käyttää palvelumuotoilun peruskäsitteitä ja menetelmiä osana tuotteistamista.
verkostoitua eri alojen toimijoiden, asiantuntijoiden ja yritysten kanssa.

Sisältö

Mitkä ovat asiakaslähtöisen tuotteistamisen keskeiset käsitteet?
Millainen on asiakaslähtöisen tuotteistamisen prosessi?
Mitä lainsäädäntövaatimuksia tuotteistamiseen liittyy?
Miten keräät asiakastietoa ja osallistat asiakkaita kehittämiseen?
Kuinka käytät palvelumuotoilun peruskäsitteitä ja -menetelmiä kehittäessäsi asiakaslähtöisiä tuotteita ja palveluita?
Kuinka toimit asiakkaiden, käyttäjien ja kohderyhmien kanssa palvelumuotoiluprosessissa?
Miten suunnittelet, toteutat käytännössä ja arvioit tuotteistamisprosessia?

Opiskelumateriaali

Learnissa olevan verkkoaineiston lisäksi: Apunen, A. 2020. Haastajasta hittipalveluksi: Tuotteista ideastasi menestyjä. Helsinki: Alma Talent. (e-kirja, äänikirja) Tonder, M. 2013. Ideasta kaupalliseksi palveluksi: Matkailupalvelujen tuotteistaminen. Helsinki: Restamark. Tuulaniemi, Juha. 2011. Palvelumuotoilu. Palvelumuotoilu | Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu | Xamk Kaakkuri (finna.fi)

Yksilölliset oppimisväylät

Opintojakso toteutetaan pääasiassa aikaan sitomattomana verkko-opetuksena, mutta se sisältää myös 2-3 kpl aikaan sidottuja etäopetuskertoja. Osallistuminen etäopetuskerroille on vapaaehtoista. Opintojaksoon liittyy kaikille vapaaehtoinen aloitustapaaminen, joka nauhoitetaan. Nauhoite tallenne tulee Learn alustalle. Opettajan ohjausta on saatavilla etäopetuskertojen yhteydessä ja sähköpostilla tarvittaessa.
Opiskelu tapahtuu Learn-ympäristössä. Pääsy opintojaksoalustalle aukeaa opintojakson alkamispäivänä. Etäopetuskerrat toteutetaan pääsääntöisesti klo 16.30 alkaen. Osallistuminen edellyttää nettiyhteyden lisäksi kuva- ja ääniyhteyttä.

Opintojaksolla on arvioitavia tehtäviä ja ne tehdään itsenäisesti/ryhmänä/paritöinä. Tehtävät ovat ohjeineen opintojakson Learn-alustalla ja ne esitellään tarkemmin opintojakson alkaessa. Tehtävät on palautettava annetussa aikataulussa.

Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja. Niitä voivat olla esimerkiksi kirjallinen ja suullinen palaute.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla vierailee työelämän edustaja.
Opintojaksolla tehdään työelämäprojekti ryhmätyönä. Työelämätehtävä tarkennetaan tarkemmin opintojakson alkaessa. Työelämä tehtävän voi tehdä myös omalle työpaikalle.

Tentit ja muut määräajat

Opintojakso päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä kaikki oppimistehtävät ja muut opintojakson suorittamiseen liittyvät tehtävät on oltava tehtyinä. Tarkemmat päivämäärät tehtävien palautuksiin esitellään opintojen alkaessa.
Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Kansainvälinen yhteistyö

Opintojaksolla ei ole erikseen määriteltyä kv-yhteistyötä.

Opiskelijan työmäärä

1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta n. 3 t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 132 t itsenäisesti tai ryhmässä työstettäviä oppimistehtäviä.

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojakson teemat ovat: asiakaslähtöisen tuotteistamisen keskeiset käsitteet,
asiakaslähtöisen tuotteistamisen prosessi, tuotteistamisen lainsäädäntövaatimuksia, asiakastiedon kerääminen ja asiakkaiden osallistaminen,
palvelumuotoilun käsitteet ja -menetelmät asiakaslähtöisten tuotteiden ja palveluiden kehittämisessä, palvelumuotoilun prosessit ja niiden toteutus käytännössä ja arviointi

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson suoritukseen kuuluu kaikkien oppimistehtävien hyväksytty suoritus.
Tarkempi arviointi esitellään opintojakson alkaessa.