Asiakaslähtöinen tuotteistaminen matkailu- ja ravitsemisalalla (5 op)
Toteutuksen tunnus: MR00DU59-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
07.11.2022 - 18.11.2022
Ajoitus
09.01.2023 - 30.04.2023
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Matkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutus
Opettaja
- Hanna Ukkola
Vastuuopettaja
Hanna Ukkola
Ryhmät
-
MRMI21SPMatkailu- ja palveluliiketoiminta, päivätoteutus
-
MRMI22SPMatkailu- ja palveluliiketoiminta, päivätoteutus
Tavoitteet
Osaat
selvittää matkailu- ja ravitsemisalan eri asiakasryhmien tarpeita.
tunnistaa tuotteistamisprosessin eri vaiheet ja lainsäädännön vaatimukset.
ideoida ja tuottaa palveluja vastuullisesti tuotteistamisprosessin mukaisesti.
käyttää palvelumuotoilun peruskäsitteitä ja menetelmiä osana tuotteistamista.
verkostoitua eri alojen toimijoiden, asiantuntijoiden ja yritysten kanssa.
Sisältö
Mitkä ovat asiakaslähtöisen tuotteistamisen keskeiset käsitteet?
Millainen on asiakaslähtöisen tuotteistamisen prosessi?
Mitä lainsäädäntövaatimuksia tuotteistamiseen liittyy?
Miten keräät asiakastietoa ja osallistat asiakkaita kehittämiseen?
Kuinka käytät palvelumuotoilun peruskäsitteitä ja -menetelmiä kehittäessäsi asiakaslähtöisiä tuotteita ja palveluita?
Kuinka toimit asiakkaiden, käyttäjien ja kohderyhmien kanssa palvelumuotoiluprosessissa?
Miten suunnittelet, toteutat käytännössä ja arvioit tuotteistamisprosessia?
Opiskelumateriaali
Learnissä oleva materiaali.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Lukujärjestyksen mukainen opetus.
Opintojaksolla sovelletaan seuraavia oppimisväyliä:
1. Työviikkopohjainen oppimisväylä
2. Opintoja nopeuttava oppimisväylä
3. Työhön integroitu oppimisväylä
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakson teemat kytkeytyvät toimialaan ja toimialan työpaikkoihin, joita hyödynnetään opintojaksolla tietolähteinä ja mahdollisina oppimistehtävinä.
Opiskelijan työmäärä
135 h opiskelijan työtä, josta 43 h lähitunteja sisältäen kaksi yritysvierailua.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
3-4
Opiskelija
osaa käyttää ja soveltaa tuotteistamiseen sisältyviä käsitteitä
ymmärtää ja osaa hyödyntää tuotteistamisprosessia sekä tuotteistamiseen liittyvää lainsäädäntöä
osaa hahmottaa palvelumuotoilun keinoja ja käyttää tietoa hyväksi tuotesuunnittelussa
osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kannattavia, elämyksellisiä tuotteita ja palveluja yritysten tai muiden toimijoiden kanssa.