Siirry suoraan sisältöön

Pelikasvatus nuorisotyössäLaajuus (5 op)

Tunnus: YP00DU34

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Ymmärrät pelaamista ja siihen liittyviä ilmiöitä osana kulttuuria ja yhteiskuntaa
Osaat tarkastella pelaamista kasvatuksellisesta näkökulmasta tunnistaen pelaamisen myönteiset vaikutukset
Osaat tunnistaa ongelmapelaamisen merkkejä ja ehkäistä ongelmapelaamisen haittoja.
Osaat arvioida pelien ja pelillistämisen mahdollisuuksia nuorisotyössä
Osaat muotoilla nuorisotyön sisällöille pelillisiä ja visualisointiin pohjautuvia toteutustapoja
Tiedät nuorisotyön kannalta pelillistämiselle käyttökelpoisia digitaalisia alustoja ja ympäristöjä
Osaat edistää pelaamiseen liittyvien ikäraja-, tekijänoikeus- ja tietoturvanäkökulmien toteutumista

Sisältö

Mitä peli, pelillisyys ja pelillistäminen tarkoittavat?
Miten pelikasvatuksen avulla voidaan tukea nuoren positiivista suhdetta pelaamiseen?
Miten pelillisyyden avulla voidaan visualisoida nuorisotyön sisältöjä, työmuotoja ja prosesseja?
Millaisia hyötyjä pelillistämällä voidaan nuorisotyössä saavuttaa?
Miten voidaan tunnistaa ongelmapelaamista ja löytää oikeita tapoja puuttua siihen?

Ilmoittautumisaika

04.11.2024 - 17.11.2024

Ajoitus

18.03.2025 - 11.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
  • Laura Hokkanen
Vastuuopettaja

Laura Hokkanen

Ryhmät
  • YPKV23KVM
    Yhteisöpedagogi, monimuotototeutus

Tavoitteet

Ymmärrät pelaamista ja siihen liittyviä ilmiöitä osana kulttuuria ja yhteiskuntaa
Osaat tarkastella pelaamista kasvatuksellisesta näkökulmasta tunnistaen pelaamisen myönteiset vaikutukset
Osaat tunnistaa ongelmapelaamisen merkkejä ja ehkäistä ongelmapelaamisen haittoja.
Osaat arvioida pelien ja pelillistämisen mahdollisuuksia nuorisotyössä
Osaat muotoilla nuorisotyön sisällöille pelillisiä ja visualisointiin pohjautuvia toteutustapoja
Tiedät nuorisotyön kannalta pelillistämiselle käyttökelpoisia digitaalisia alustoja ja ympäristöjä
Osaat edistää pelaamiseen liittyvien ikäraja-, tekijänoikeus- ja tietoturvanäkökulmien toteutumista

Sisältö

Mitä peli, pelillisyys ja pelillistäminen tarkoittavat?
Miten pelikasvatuksen avulla voidaan tukea nuoren positiivista suhdetta pelaamiseen?
Miten pelillisyyden avulla voidaan visualisoida nuorisotyön sisältöjä, työmuotoja ja prosesseja?
Millaisia hyötyjä pelillistämällä voidaan nuorisotyössä saavuttaa?
Miten voidaan tunnistaa ongelmapelaamista ja löytää oikeita tapoja puuttua siihen?

Opiskelumateriaali

Opintojaksolla käytetään seuraavaa kirjallisuutta
•Meriläinen, M. 2020. Kohti pelisivistystä, Nuorten digitaalinen pelaaminen ja pelihaitat kotien kasvatuskysymyksenä . Väitöskirja. PDF-Tiedosto. Saatavilla: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-51-5791-1
Pelikasvattajan käsikirja 1 ja 2: https://pelikasvatus.fi/pelikasvattajankasikirja.pdf sekä https://pelikasvatus.fi/pelikasvattajankasikirja2.pdf
Pasanen, Tero & Meriläinen, Mikko 2022. Pelien yhteiskunnalliset uhkakuvat. Teoksessa Pelit kulttuurina. Toim. Usva Friman, Jonne Arjoranta, Jani Kinnunen, Katriina Heljakka, Jaakko Stenros. Vastapaino.
Soila Kuuluvainen & Terhi Mustonen 2019. Digitaalinen viihdepelaaminen ja digipeliriippuvuus. Katsaus pelaamisen eri ulottuvuuksiin. Sosiaalipedagogiikan säätiö, Helsinki. https://digipelirajaton.fi/wp-content/uploads/sites/7/2019/04/Digi_170x240_TjaS_25.3.19_M-1.pdf

Muu opiskelumateriaali julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.

Yksilölliset oppimisväylät

• Opintojakso toteutetaan pääasiassa aikaan sitomattomana verkko-opetuksena, mutta se sisältää myös 3kpl aikaan sidottuja etäopetuskertoja. Etäopetuskerroilla edellytetään aktiivista osallistumista. Opettajan ohjausta on saatavilla etäopetuskertojen yhteydessä ja tarvittaessa myös niiden välissä.
• Itsenäinen opiskelu tapahtuu Learn-ympäristössä. Pääsy opintojaksoalustalle aukeaa opintojakson alkamispäivänä. Etäopetuskerrat toteutetaan pääsääntöisesti Teamsissä. Osallistuminen edellyttää nettiyhteyden lisäksi kuva- ja ääniyhteyttä.
• Opiskelua rytmittävät itsenäisesti tehtävät oppimistehtävät, joita on 2 kpl. Etäopeuskerroilla oppimistehtäviä tehdään sekä yksilötehtävinä että pienryhmissä pelillisiä elementtejä hyödyntäen.
• Arvioitavat tehtävät tehdään itsenäisesti. Tehtävät on palautettava annetussa aikataulussa.
• Opintojaksolla annetaan kirjallinen palaute yksilötehtävistä. Suullista palautetta annetaan etäopetuskertojen tehtävistä. Lisäksi hyödynnetään vertaispalautteenantoa etäopetuskertojen tuotoksista keskusteltaessa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakson arvioitava ohjauksellinen oppimistehtävä kohdennetaan omaan työyksikköön tai muuhun työelämäyhteyteen.

Tentit ja muut määräajat

Opintojakso ei sisällä erillistä tenttiä, mutta viimeisellä etäopetuskerralla opintojaksolla toteutetaan tietovisa, jonka kysymykset pohjautuvat pelihaittoihin eli opintojakson opiskelumateriaaliin.

Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä 2 itsenäistä oppimistehtävää on oltava tehtyinä.

Opiskelijan työmäärä

• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta n. 18 t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 117 t itsenäisesti työstettäviä oppimistehtäviä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista etäopetuskerroille, itsenäisesti suoritettavien ohjaustuokiotehtävän sekä pedagogisen pelin kriteerit -tehtävän hyväksyttyä suorittamista.

Ilmoittautumisaika

08.04.2024 - 21.04.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
  • Laura Hokkanen
Vastuuopettaja

Laura Hokkanen

Ryhmät
  • YPMI22KP
    Yhteisöpedagogi, päivätoteutus
  • YPMI22SP
    Yhteisöpedagogi, päivätoteutus (nuorisokasvatus ja nuorisotyö)

Tavoitteet

Ymmärrät pelaamista ja siihen liittyviä ilmiöitä osana kulttuuria ja yhteiskuntaa
Osaat tarkastella pelaamista kasvatuksellisesta näkökulmasta tunnistaen pelaamisen myönteiset vaikutukset
Osaat tunnistaa ongelmapelaamisen merkkejä ja ehkäistä ongelmapelaamisen haittoja.
Osaat arvioida pelien ja pelillistämisen mahdollisuuksia nuorisotyössä
Osaat muotoilla nuorisotyön sisällöille pelillisiä ja visualisointiin pohjautuvia toteutustapoja
Tiedät nuorisotyön kannalta pelillistämiselle käyttökelpoisia digitaalisia alustoja ja ympäristöjä
Osaat edistää pelaamiseen liittyvien ikäraja-, tekijänoikeus- ja tietoturvanäkökulmien toteutumista

Sisältö

Mitä peli, pelillisyys ja pelillistäminen tarkoittavat?
Miten pelikasvatuksen avulla voidaan tukea nuoren positiivista suhdetta pelaamiseen?
Miten pelillisyyden avulla voidaan visualisoida nuorisotyön sisältöjä, työmuotoja ja prosesseja?
Millaisia hyötyjä pelillistämällä voidaan nuorisotyössä saavuttaa?
Miten voidaan tunnistaa ongelmapelaamista ja löytää oikeita tapoja puuttua siihen?

Opiskelumateriaali

Jokaisen viikon tehtäväksiantoa varten opiskelija saa tutustuttavakseen taustamateriaalin video- ja tekstimuodossa Learn-alustalla.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso on rakennettu lukukauden mittaiseksi peliksi, jossa edetään pienryhmissä viikoittaisten työelämän tehtäväksiantojen mukaan. Samalla tarkastellaan pelikasvatuksen erilaisia toteutusmuotoja yhteistoiminnallisesti. Ennen kunkin viikon lähiopetusta opiskelija saa tutustuttavakseen uuden tehtäväksiannon ja siihen liittyvän teoria- sekä vinkkiosion. Lähiopetuksessa keskitytään toiminnalliseen pienryhmätyöskentelyyn, jota ohjaa ja tukee opettaja. Opintojakson teemat jakaantuvat seuraavasti: pihapelit, koodaus, kaupunkiseikkailu, robotiikka, lisätty todellisuus ja pakopelit, digitaalinen pelaaminen, lautapelit, pelihaitat, roolipelaaminen sekä maker-kulttuuri ja pelijamit.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Kurssin voi suorittaa itsenäisesti verkkototeutuksena. Ole yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla ratkotaan viikoittain työelämän toimeksiantoja pelikasvatuksen menetelmin.

Opiskelijan työmäärä

1op vastaa 27h työmäärää.

Lisätietoja opiskelijoille

Työviikkopohjaiseen oppimisväylään kuuluu yksi yötoteutus viikolla 48.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää:
1. työviikkopohjaisessa toteutuksessa
- aktiivista osallistumista opetukseen
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
2. opintoja nopeuttavalla oppimisväylällä
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista verkkokurssilla

Ilmoittautumisaika

06.04.2023 - 21.04.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 15.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
  • Laura Hokkanen
Vastuuopettaja

Laura Hokkanen

Ryhmät
  • YPMI21SP
    Yhteisöpedagogi, päivätoteutus
  • YPMI21KP
    Yhteisöpedagogi, päivätoteutus

Tavoitteet

Ymmärrät pelaamista ja siihen liittyviä ilmiöitä osana kulttuuria ja yhteiskuntaa
Osaat tarkastella pelaamista kasvatuksellisesta näkökulmasta tunnistaen pelaamisen myönteiset vaikutukset
Osaat tunnistaa ongelmapelaamisen merkkejä ja ehkäistä ongelmapelaamisen haittoja.
Osaat arvioida pelien ja pelillistämisen mahdollisuuksia nuorisotyössä
Osaat muotoilla nuorisotyön sisällöille pelillisiä ja visualisointiin pohjautuvia toteutustapoja
Tiedät nuorisotyön kannalta pelillistämiselle käyttökelpoisia digitaalisia alustoja ja ympäristöjä
Osaat edistää pelaamiseen liittyvien ikäraja-, tekijänoikeus- ja tietoturvanäkökulmien toteutumista

Sisältö

Mitä peli, pelillisyys ja pelillistäminen tarkoittavat?
Miten pelikasvatuksen avulla voidaan tukea nuoren positiivista suhdetta pelaamiseen?
Miten pelillisyyden avulla voidaan visualisoida nuorisotyön sisältöjä, työmuotoja ja prosesseja?
Millaisia hyötyjä pelillistämällä voidaan nuorisotyössä saavuttaa?
Miten voidaan tunnistaa ongelmapelaamista ja löytää oikeita tapoja puuttua siihen?

Opiskelumateriaali

Jokaisen viikon tehtäväksiantoa varten opiskelija saa tutustuttavakseen taustamateriaalin video- ja tekstimuodossa Learn-alustalla.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso on rakennettu lukukauden mittaiseksi peliksi, jossa edetään pienryhmissä viikoittaisten työelämän tehtäväksiantojen mukaan. Samalla tarkastellaan pelikasvatuksen erilaisia toteutusmuotoja yhteistoiminnallisesti. Ennen kunkin viikon lähiopetusta opiskelija saa tutustuttavakseen uuden tehtäväksiannon ja siihen liittyvän teoria- sekä vinkkiosion. Lähiopetuksessa keskitytään toiminnalliseen pienryhmätyöskentelyyn, jota ohjaa ja tukee opettaja. Opintojakson teemat jakaantuvat seuraavasti: pihapelit, koodaus, kaupunkiseikkailu, robotiikka, lisätty todellisuus ja pakopelit, digitaalinen pelaaminen, lautapelit, pelihaitat, roolipelaaminen sekä maker-kulttuuri ja pelijamit.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Kurssin voi suorittaa itsenäisesti verkkototeutuksena. Ole yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson työpaikallasi yhteistyöverkostoja hyödyntäen joko kokonaan tai osittain. Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua vastuuopettajaan ja sovi työsi opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
Englanniksi

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla ratkotaan viikoittain työelämän toimeksiantoja pelikasvatuksen menetelmin.

Opiskelijan työmäärä

1op vastaa 27h työmäärää.

Lisätietoja opiskelijoille

Työviikkopohjaiseen oppimisväylään kuuluu yksi yötoteutus viikolla 47.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää:
1. työviikkopohjaisessa toteutuksessa
- aktiivista osallistumista opetukseen
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
2. opintoja nopeuttavalla oppimisväylällä
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista verkkokurssilla
3. työhön integroidulla oppimisväylällä
- hyväksyttyä osaamisen näyttöä

Ilmoittautumisaika

07.11.2022 - 18.11.2022

Ajoitus

09.01.2023 - 31.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
  • Laura Hokkanen
Vastuuopettaja

Laura Hokkanen

Ryhmät
  • YPKV21KM
    Yhteisöpedagogi, monimuotototeutus

Tavoitteet

Ymmärrät pelaamista ja siihen liittyviä ilmiöitä osana kulttuuria ja yhteiskuntaa
Osaat tarkastella pelaamista kasvatuksellisesta näkökulmasta tunnistaen pelaamisen myönteiset vaikutukset
Osaat tunnistaa ongelmapelaamisen merkkejä ja ehkäistä ongelmapelaamisen haittoja.
Osaat arvioida pelien ja pelillistämisen mahdollisuuksia nuorisotyössä
Osaat muotoilla nuorisotyön sisällöille pelillisiä ja visualisointiin pohjautuvia toteutustapoja
Tiedät nuorisotyön kannalta pelillistämiselle käyttökelpoisia digitaalisia alustoja ja ympäristöjä
Osaat edistää pelaamiseen liittyvien ikäraja-, tekijänoikeus- ja tietoturvanäkökulmien toteutumista

Sisältö

Mitä peli, pelillisyys ja pelillistäminen tarkoittavat?
Miten pelikasvatuksen avulla voidaan tukea nuoren positiivista suhdetta pelaamiseen?
Miten pelillisyyden avulla voidaan visualisoida nuorisotyön sisältöjä, työmuotoja ja prosesseja?
Millaisia hyötyjä pelillistämällä voidaan nuorisotyössä saavuttaa?
Miten voidaan tunnistaa ongelmapelaamista ja löytää oikeita tapoja puuttua siihen?

Opiskelumateriaali

Opintojakson tehtävissä hyödynnetään seuraavia teoksia:
Mikko Meriläinen 2020. Kohti pelisivistystä. Nuorten digitaalinen pelaaminen ja pelihaitat kotien kasvatuskysymyksenä. https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/309143/Merilainen_vaitoskirja.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Heinänen, O., Korhonen, H., Lehtinen, S., Unkuri, K & Mustonen, T. (toim.). (2019). Peli kesken. Kokemustarinoita ongelmallisesta digipelaamisesta. Sosiaalipedagogiikan säätiö, Helsinkihttps://digipelirajaton.fi/wp-content/uploads/sites/7/2019/11/DPR_170x240_Pelaajatarinat_4.11.19-1.pdf

Kuuluvainen, S. & Mustonen, T. (2019). Digitaalinen viihdepelaaminen ja digipeliriippuvuus. Katsaus pelaamisen eri ulottuvuuksiin (2. painos). Sosiaalipedagogiikan säätiö, Helsinki. https://digipelirajaton.fi/wp-content/uploads/sites/7/2019/04/Digi_170x240_TjaS_25.3.19_M-1.pdf

Friman, Usva; Arjoranta, Jonne; Kinnunen, Jani; Heljakka, Katriina & Stenros, Jaakko (toim.) 2022. Pelit kulttuurina. Vastapaino.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakson teemat jakaantuvat seuraavasti: pihapelit, koodaus, kaupunkiseikkailu, robotiikka, lisätty todellisuus ja pakohuonepelit, digitaalinen pelaaminen, pelihaitat, roolipelaaminen sekä maker-kulttuuri.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Kurssin voi suorittaa itsenäisesti verkkototeutuksena. Ole yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan. Verkkokurssin voi aloittaa jo ennen opintojakson aloituspäivämäärää.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson työpaikallasi yhteistyöverkostoja hyödyntäen joko kokonaan tai osittain. Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua vastuuopettajaan ja sovi työsi opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoon kuuluvia tehtäviä on tarkoitus jalkauttaa omaan työhön.

Tentit ja muut määräajat

Opintojakson tehtävät tulee palauttaa 31.5.2023 mennessä.

Toisessa lähipäivässä toteutetaan pubi-visa, johon tulee valmistautua annetun lähdekirjallisuuden avulla.

Opiskelijan työmäärä

1op vastaa 27h työmäärää.

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelijalla ei tarvitse olla mitään etukäteisosaamista pelaamisen osa-alueista voidakseen osallistua opintojaksolle.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää:
1. työviikkopohjaisessa toteutuksessa
- aktiivista osallistumista opetukseen
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
2. opintoja nopeuttavalla oppimisväylällä
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista verkkokurssilla
3. työhön integroidulla oppimisväylällä
- hyväksyttyä osaamisen näyttöä

Ilmoittautumisaika

06.04.2022 - 22.04.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 19.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
  • Laura Hokkanen
Vastuuopettaja

Laura Hokkanen

Ryhmät
  • YPMI20SP
    Yhteisöpedagogi, päivätoteutus
  • YPMI20KP
    Yhteisöpedagogi, päivätoteutus

Tavoitteet

Ymmärrät pelaamista ja siihen liittyviä ilmiöitä osana kulttuuria ja yhteiskuntaa
Osaat tarkastella pelaamista kasvatuksellisesta näkökulmasta tunnistaen pelaamisen myönteiset vaikutukset
Osaat tunnistaa ongelmapelaamisen merkkejä ja ehkäistä ongelmapelaamisen haittoja.
Osaat arvioida pelien ja pelillistämisen mahdollisuuksia nuorisotyössä
Osaat muotoilla nuorisotyön sisällöille pelillisiä ja visualisointiin pohjautuvia toteutustapoja
Tiedät nuorisotyön kannalta pelillistämiselle käyttökelpoisia digitaalisia alustoja ja ympäristöjä
Osaat edistää pelaamiseen liittyvien ikäraja-, tekijänoikeus- ja tietoturvanäkökulmien toteutumista

Sisältö

Mitä peli, pelillisyys ja pelillistäminen tarkoittavat?
Miten pelikasvatuksen avulla voidaan tukea nuoren positiivista suhdetta pelaamiseen?
Miten pelillisyyden avulla voidaan visualisoida nuorisotyön sisältöjä, työmuotoja ja prosesseja?
Millaisia hyötyjä pelillistämällä voidaan nuorisotyössä saavuttaa?
Miten voidaan tunnistaa ongelmapelaamista ja löytää oikeita tapoja puuttua siihen?

Opiskelumateriaali

Jokaisen viikon tehtäväksiantoa varten opiskelija saa tutustuttavakseen taustamateriaalin video- ja tekstimuodossa Learn-alustalla.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso on rakennettu lukukauden mittaiseksi peliksi, jossa edetään pienryhmissä viikoittaisten työelämän tehtäväksiantojen mukaan. Samalla tarkastellaan pelikasvatuksen erilaisia toteutusmuotoja yhteistoiminnallisesti. Ennen kunkin viikon lähiopetusta opiskelija saa tutustuttavakseen uuden tehtäväksiannon ja siihen liittyvän teoria- sekä vinkkiosion. Lähiopetuksessa keskitytään toiminnalliseen pienryhmätyöskentelyyn, jota ohjaa ja tukee opettaja. Opintojakson teemat jakaantuvat seuraavasti: pihapelit, koodaus, kaupunkiseikkailu, robotiikka, lisätty todellisuus ja pakohuonepelit, digitaalinen pelaaminen, pelihaitat, roolipelaaminen sekä maker-kulttuuri.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Kurssin voi suorittaa itsenäisesti verkkototeutuksena. Ole yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson työpaikallasi yhteistyöverkostoja hyödyntäen joko kokonaan tai osittain. Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua vastuuopettajaan ja sovi työsi opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla ratkotaan viikoittain työelämän toimeksiantoja pelikasvatuksen menetelmin.

Opiskelijan työmäärä

1op vastaa 27h työmäärää.

Lisätietoja opiskelijoille

Työviikkopohjaiseen oppimisväylään kuuluu yksi yötoteutus viikolla 45.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää:
1. työviikkopohjaisessa toteutuksessa
- aktiivista osallistumista opetukseen
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
2. opintoja nopeuttavalla oppimisväylällä
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista verkkokurssilla
3. työhön integroidulla oppimisväylällä
- hyväksyttyä osaamisen näyttöä