Siirry suoraan sisältöön

Pelikasvatus nuorisotyössä (5 op)

Toteutuksen tunnus: YP00DU34-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
07.04.2025 - 21.04.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.09.2025 - 12.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
Yhteisöpedagogikoulutus
Opettajat
Laura Hokkanen
Vastuuopettaja
Laura Hokkanen
Ryhmät
YPMI23KP
Yhteisöpedagogi, päivätoteutus (ympäristökasvatus ja yhteisöjen kehittäjä)
YPMI23SP
Yhteisöpedagogi, päivätoteutus (nuorisokasvatus ja nuorisotyö)
Opintojakso
YP00DU34

Toteutuksella on 18 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 52 t 59 min.

Aika Aihe Tila
To 04.09.2025 klo 08:00 - 11:00
(3 t 0 min)
Pelikasvatus nuorisotyössä YP00DU34-3005
P202 Luova luokka
To 11.09.2025 klo 08:00 - 11:00
(3 t 0 min)
Pelikasvatus nuorisotyössä YP00DU34-3005
P202 Luova luokka
To 18.09.2025 klo 09:30 - 11:00
(1 t 30 min)
Pelikasvatus nuorisotyössä YP00DU34-3005
P202 Luova luokka
To 18.09.2025 klo 12:00 - 13:30
(1 t 30 min)
Pelikasvatus nuorisotyössä YP00DU34-3005
P202 Luova luokka
To 25.09.2025 klo 08:00 - 11:00
(3 t 0 min)
Pelikasvatus nuorisotyössä YP00DU34-3005
P202 Luova luokka
To 02.10.2025 klo 08:00 - 11:00
(3 t 0 min)
Pelikasvatus nuorisotyössä YP00DU34-3005
P202 Luova luokka
Pe 10.10.2025 klo 12:15 - 15:15
(3 t 0 min)
Pelikasvatus nuorisotyössä YP00DU34-3005
P202 Luova luokka
Ke 15.10.2025 klo 20:00 - 23:59
(3 t 59 min)
Pelikasvatus nuorisotyössä YP00DU34-3005
Yölanit
To 16.10.2025 klo 00:00 - 06:00
(6 t 0 min)
Pelikasvatus nuorisotyössä YP00DU34-3005
Yölanit
To 30.10.2025 klo 09:30 - 11:00
(1 t 30 min)
Pelikasvatus nuorisotyössä YP00DU34-3005
P202 Luova luokka
To 30.10.2025 klo 12:00 - 13:30
(1 t 30 min)
Pelikasvatus nuorisotyössä YP00DU34-3005
P202 Luova luokka
To 06.11.2025 klo 08:00 - 11:00
(3 t 0 min)
Pelikasvatus nuorisotyössä YP00DU34-3005
P202 Luova luokka
To 13.11.2025 klo 08:00 - 11:00
(3 t 0 min)
Pelikasvatus nuorisotyössä YP00DU34-3005
P202 Luova luokka
Ke 19.11.2025 klo 08:30 - 11:30
(3 t 0 min)
Pelikasvatus nuorisotyössä YP00DU34-3005
P202 Luova luokka
To 20.11.2025 klo 15:00 - 19:00
(4 t 0 min)
Tapahtumaohjaus: Pelikasvatus nuorisotyössä YP00DU34-3005
Mikkelin pääkirjasto
Ti 25.11.2025 klo 08:30 - 11:30
(3 t 0 min)
Pelikasvatus nuorisotyössä YP00DU34-3005
P202 Luova luokka
To 04.12.2025 klo 08:00 - 11:00
(3 t 0 min)
Pelikasvatus nuorisotyössä YP00DU34-3005
P202 Luova luokka
To 11.12.2025 klo 08:00 - 11:00
(3 t 0 min)
Pelikasvatus nuorisotyössä YP00DU34-3005
P202 Luova luokka
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Ymmärrät pelaamista ja siihen liittyviä ilmiöitä osana kulttuuria ja yhteiskuntaa
Osaat tarkastella pelaamista kasvatuksellisesta näkökulmasta tunnistaen pelaamisen myönteiset vaikutukset
Osaat tunnistaa ongelmapelaamisen merkkejä ja ehkäistä ongelmapelaamisen haittoja.
Osaat arvioida pelien ja pelillistämisen mahdollisuuksia nuorisotyössä
Osaat muotoilla nuorisotyön sisällöille pelillisiä ja visualisointiin pohjautuvia toteutustapoja
Tiedät nuorisotyön kannalta pelillistämiselle käyttökelpoisia digitaalisia alustoja ja ympäristöjä
Osaat edistää pelaamiseen liittyvien ikäraja-, tekijänoikeus- ja tietoturvanäkökulmien toteutumista

Sisältö

Mitä peli, pelillisyys ja pelillistäminen tarkoittavat?
Miten pelikasvatuksen avulla voidaan tukea nuoren positiivista suhdetta pelaamiseen?
Miten pelillisyyden avulla voidaan visualisoida nuorisotyön sisältöjä, työmuotoja ja prosesseja?
Millaisia hyötyjä pelillistämällä voidaan nuorisotyössä saavuttaa?
Miten voidaan tunnistaa ongelmapelaamista ja löytää oikeita tapoja puuttua siihen?

Opiskelumateriaali

Opintojaksolla on perehdyttävä ennen jokaista lähiopetuskertaa noin 30 minuutin mittaiseen video-osioon, jossa avataan tehtävän teoriaa ja työelämän tilaustehtävää.

Yksi tehtäväosioista tarkastelee pelihaittoja ja peleihin liittyvää lainsäädäntöä. Osion aineisto on saatavissa opintojaksoalustalla.

Mikäli suoritat opintojakson itsenäisellä verkkokurssilla, löydät opiskeltavan materiaalin Learn-oppimisympäristöstä.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

• Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena Mikkelin kampuksella lukujärjestyksen mukaan. Etäosallistuminen ei ole mahdollista. Mikäli nopeutat opintojasi, kysy mahdollisuutta suorittaa opintojakso verkkoalustalla itsenäisesti.
• Opiskelu rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja etukäteen katsottavien videoklippien pohjalle. Opintojakso koostuu 14 luento-opetuskerrasta sekä yhdestä yöaikaan toteutettavasta lanitapahtumasta. Jokaisella lähiopetuskerralla valmistellaan tiimeissä työelämän antamia haastetehtäviä ja etsitään niihin pelikasvatuksellisia ratkaisuja.
• Opettajan ohjausta saatavilla lähituntien yhteydessä.
• Arvioitavat tehtävät suoritetaan ryhmätöinä lähiopetuskertojen aikana.
• Opintojaksolla opiskelijatiimit saavat palautetta kaikista tehtävistä työelämän edustajilta ja opettajalta.
• Opintojakso koostuu yhdeksästä tehtäväosiosta, jotka toteutetaan tuntien aikana. Jokaiseen tehtäväosioon on katsottava etukäteen aihepiiriä avaavat videoklipit. Lähiopetus käytetään luovaan työskentelyyn.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla hyödynnetään flipped learning -menetelmää eli yhteistoiminnallista oppimista. Opintojakso koostuu yhdeksästä työelämän haasteesta, jotka ratkotaan tuntien aikana tiimeissä. Työelämä antaa palautteet kaikista tehtävistä.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojaksolla on viikoittaisia tehtäviä, jotka toteutetaan tuntien puitteissa osana pienryhmää. Tehtävistä koostetaan ryhmäkohtainen portfolio, jonka tulee olla valmiina opintojakson päättymispäivään mennessä.

Itsenäinen opintojakso päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät.

Opiskelijan työmäärä

• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t.

Toteutuksen osien kuvaus

Lähiopetus jakaantuu 9 teemaosioon: pihapelit, pakopelit, pelillisyys, koodaus, robotiikka, lanit, roolipelit, lautapelit, pubivisat

Itsenäinen verkkokussi jakaantuu viiteen osioon: hyvä pedagoginen peli, pelillisyys, ohjelmointi ja pelialustat, pelin rakentaminen sekä pelihaitat.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää lähiopetuksessa olevien 9 tiimitehtävän toteutusta hyväksytyllä arvosanalla. Verkkokurssilla opiskelijan on suoritettava 5 osa-aluetta hyväksyttävästi.

Siirry alkuun