Pelikasvatus nuorisotyössä (5 op)
Toteutuksen tunnus: YP00DU34-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
07.04.2025 - 21.04.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.09.2025 - 12.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- TKI-osuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Mikkelin kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 50
- Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
- Opettajat
- Laura Hokkanen
- Vastuuopettaja
- Laura Hokkanen
- Ryhmät
-
YPMI23KPYhteisöpedagogi, päivätoteutus (ympäristökasvatus ja yhteisöjen kehittäjä)
-
YPMI23SPYhteisöpedagogi, päivätoteutus (nuorisokasvatus ja nuorisotyö)
- Opintojakso
- YP00DU34
Toteutuksella on 18 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 52 t 59 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
To 04.09.2025 klo 08:00 - 11:00 (3 t 0 min) |
Pelikasvatus nuorisotyössä YP00DU34-3005 |
P202
Luova luokka
|
To 11.09.2025 klo 08:00 - 11:00 (3 t 0 min) |
Pelikasvatus nuorisotyössä YP00DU34-3005 |
P202
Luova luokka
|
To 18.09.2025 klo 09:30 - 11:00 (1 t 30 min) |
Pelikasvatus nuorisotyössä YP00DU34-3005 |
P202
Luova luokka
|
To 18.09.2025 klo 12:00 - 13:30 (1 t 30 min) |
Pelikasvatus nuorisotyössä YP00DU34-3005 |
P202
Luova luokka
|
To 25.09.2025 klo 08:00 - 11:00 (3 t 0 min) |
Pelikasvatus nuorisotyössä YP00DU34-3005 |
P202
Luova luokka
|
To 02.10.2025 klo 08:00 - 11:00 (3 t 0 min) |
Pelikasvatus nuorisotyössä YP00DU34-3005 |
P202
Luova luokka
|
Pe 10.10.2025 klo 12:15 - 15:15 (3 t 0 min) |
Pelikasvatus nuorisotyössä YP00DU34-3005 |
P202
Luova luokka
|
Ke 15.10.2025 klo 20:00 - 23:59 (3 t 59 min) |
Pelikasvatus nuorisotyössä YP00DU34-3005 |
Yölanit
|
To 16.10.2025 klo 00:00 - 06:00 (6 t 0 min) |
Pelikasvatus nuorisotyössä YP00DU34-3005 |
Yölanit
|
To 30.10.2025 klo 09:30 - 11:00 (1 t 30 min) |
Pelikasvatus nuorisotyössä YP00DU34-3005 |
P202
Luova luokka
|
To 30.10.2025 klo 12:00 - 13:30 (1 t 30 min) |
Pelikasvatus nuorisotyössä YP00DU34-3005 |
P202
Luova luokka
|
To 06.11.2025 klo 08:00 - 11:00 (3 t 0 min) |
Pelikasvatus nuorisotyössä YP00DU34-3005 |
P202
Luova luokka
|
To 13.11.2025 klo 08:00 - 11:00 (3 t 0 min) |
Pelikasvatus nuorisotyössä YP00DU34-3005 |
P202
Luova luokka
|
Ke 19.11.2025 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
Pelikasvatus nuorisotyössä YP00DU34-3005 |
P202
Luova luokka
|
To 20.11.2025 klo 15:00 - 19:00 (4 t 0 min) |
Tapahtumaohjaus: Pelikasvatus nuorisotyössä YP00DU34-3005 |
Mikkelin pääkirjasto
|
Ti 25.11.2025 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
Pelikasvatus nuorisotyössä YP00DU34-3005 |
P202
Luova luokka
|
To 04.12.2025 klo 08:00 - 11:00 (3 t 0 min) |
Pelikasvatus nuorisotyössä YP00DU34-3005 |
P202
Luova luokka
|
To 11.12.2025 klo 08:00 - 11:00 (3 t 0 min) |
Pelikasvatus nuorisotyössä YP00DU34-3005 |
P202
Luova luokka
|
Tavoitteet
Ymmärrät pelaamista ja siihen liittyviä ilmiöitä osana kulttuuria ja yhteiskuntaa
Osaat tarkastella pelaamista kasvatuksellisesta näkökulmasta tunnistaen pelaamisen myönteiset vaikutukset
Osaat tunnistaa ongelmapelaamisen merkkejä ja ehkäistä ongelmapelaamisen haittoja.
Osaat arvioida pelien ja pelillistämisen mahdollisuuksia nuorisotyössä
Osaat muotoilla nuorisotyön sisällöille pelillisiä ja visualisointiin pohjautuvia toteutustapoja
Tiedät nuorisotyön kannalta pelillistämiselle käyttökelpoisia digitaalisia alustoja ja ympäristöjä
Osaat edistää pelaamiseen liittyvien ikäraja-, tekijänoikeus- ja tietoturvanäkökulmien toteutumista
Sisältö
Mitä peli, pelillisyys ja pelillistäminen tarkoittavat?
Miten pelikasvatuksen avulla voidaan tukea nuoren positiivista suhdetta pelaamiseen?
Miten pelillisyyden avulla voidaan visualisoida nuorisotyön sisältöjä, työmuotoja ja prosesseja?
Millaisia hyötyjä pelillistämällä voidaan nuorisotyössä saavuttaa?
Miten voidaan tunnistaa ongelmapelaamista ja löytää oikeita tapoja puuttua siihen?
Opiskelumateriaali
Opintojaksolla on perehdyttävä ennen jokaista lähiopetuskertaa noin 30 minuutin mittaiseen video-osioon, jossa avataan tehtävän teoriaa ja työelämän tilaustehtävää.
Yksi tehtäväosioista tarkastelee pelihaittoja ja peleihin liittyvää lainsäädäntöä. Osion aineisto on saatavissa opintojaksoalustalla.
Mikäli suoritat opintojakson itsenäisellä verkkokurssilla, löydät opiskeltavan materiaalin Learn-oppimisympäristöstä.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
• Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena Mikkelin kampuksella lukujärjestyksen mukaan. Etäosallistuminen ei ole mahdollista. Mikäli nopeutat opintojasi, kysy mahdollisuutta suorittaa opintojakso verkkoalustalla itsenäisesti.
• Opiskelu rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja etukäteen katsottavien videoklippien pohjalle. Opintojakso koostuu 14 luento-opetuskerrasta sekä yhdestä yöaikaan toteutettavasta lanitapahtumasta. Jokaisella lähiopetuskerralla valmistellaan tiimeissä työelämän antamia haastetehtäviä ja etsitään niihin pelikasvatuksellisia ratkaisuja.
• Opettajan ohjausta saatavilla lähituntien yhteydessä.
• Arvioitavat tehtävät suoritetaan ryhmätöinä lähiopetuskertojen aikana.
• Opintojaksolla opiskelijatiimit saavat palautetta kaikista tehtävistä työelämän edustajilta ja opettajalta.
• Opintojakso koostuu yhdeksästä tehtäväosiosta, jotka toteutetaan tuntien aikana. Jokaiseen tehtäväosioon on katsottava etukäteen aihepiiriä avaavat videoklipit. Lähiopetus käytetään luovaan työskentelyyn.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla hyödynnetään flipped learning -menetelmää eli yhteistoiminnallista oppimista. Opintojakso koostuu yhdeksästä työelämän haasteesta, jotka ratkotaan tuntien aikana tiimeissä. Työelämä antaa palautteet kaikista tehtävistä.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojaksolla on viikoittaisia tehtäviä, jotka toteutetaan tuntien puitteissa osana pienryhmää. Tehtävistä koostetaan ryhmäkohtainen portfolio, jonka tulee olla valmiina opintojakson päättymispäivään mennessä.
Itsenäinen opintojakso päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät.
Opiskelijan työmäärä
• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t.
Toteutuksen osien kuvaus
Lähiopetus jakaantuu 9 teemaosioon: pihapelit, pakopelit, pelillisyys, koodaus, robotiikka, lanit, roolipelit, lautapelit, pubivisat
Itsenäinen verkkokussi jakaantuu viiteen osioon: hyvä pedagoginen peli, pelillisyys, ohjelmointi ja pelialustat, pelin rakentaminen sekä pelihaitat.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää lähiopetuksessa olevien 9 tiimitehtävän toteutusta hyväksytyllä arvosanalla. Verkkokurssilla opiskelijan on suoritettava 5 osa-aluetta hyväksyttävästi.