Pelikasvatus nuorisotyössä (5 op)
Toteutuksen tunnus: YP00DU34-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
08.04.2024 - 21.04.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
- Laura Hokkanen
Vastuuopettaja
Laura Hokkanen
Ryhmät
-
YPMI22KPYhteisöpedagogi, päivätoteutus
-
YPMI22SPYhteisöpedagogi, päivätoteutus (nuorisokasvatus ja nuorisotyö)
- 03.09.2024 11:45 - 14:45, Pelikasvatus nuorisotyössä YP00DU34-3004
- 10.09.2024 11:45 - 14:45, Pelikasvatus nuorisotyössä YP00DU34-3004
- 17.09.2024 12:45 - 15:45, Pelikasvatus nuorisotyössä YP00DU34-3004
- 24.09.2024 11:45 - 14:45, Pelikasvatus nuorisotyössä YP00DU34-3004
- 01.10.2024 12:00 - 14:45, Pelikasvatus nuorisotyössä YP00DU34-3004
- 09.10.2024 11:45 - 14:45, Pelikasvatus nuorisotyössä YP00DU34-3004
- 15.10.2024 11:45 - 14:45, Pelikasvatus nuorisotyössä YP00DU34-3004
- 29.10.2024 11:45 - 14:45, Pelikasvatus nuorisotyössä YP00DU34-3004
- 08.11.2024 11:30 - 14:30, Pelikasvatus nuorisotyössä YP00DU34-3004
- 12.11.2024 12:30 - 15:30, Pelikasvatus nuorisotyössä YP00DU34-3004
- 19.11.2024 11:45 - 14:45, Pelikasvatus nuorisotyössä YP00DU34-3004
- 26.11.2024 11:45 - 14:45, Pelikasvatus nuorisotyössä YP00DU34-3004
- 27.11.2024 20:00 - 23:59, Yökirjasto: Pelikasvatus nuorisotyössä YP00DU34-3004
- 28.11.2024 00:00 - 06:00, Yökirjasto: Pelikasvatus nuorisotyössä YP00DU34-3004
- 03.12.2024 11:45 - 14:45, Pelikasvatus nuorisotyössä YP00DU34-3004
- 11.12.2024 11:45 - 14:45, Pelikasvatus nuorisotyössä YP00DU34-3004
Tavoitteet
Ymmärrät pelaamista ja siihen liittyviä ilmiöitä osana kulttuuria ja yhteiskuntaa
Osaat tarkastella pelaamista kasvatuksellisesta näkökulmasta tunnistaen pelaamisen myönteiset vaikutukset
Osaat tunnistaa ongelmapelaamisen merkkejä ja ehkäistä ongelmapelaamisen haittoja.
Osaat arvioida pelien ja pelillistämisen mahdollisuuksia nuorisotyössä
Osaat muotoilla nuorisotyön sisällöille pelillisiä ja visualisointiin pohjautuvia toteutustapoja
Tiedät nuorisotyön kannalta pelillistämiselle käyttökelpoisia digitaalisia alustoja ja ympäristöjä
Osaat edistää pelaamiseen liittyvien ikäraja-, tekijänoikeus- ja tietoturvanäkökulmien toteutumista
Sisältö
Mitä peli, pelillisyys ja pelillistäminen tarkoittavat?
Miten pelikasvatuksen avulla voidaan tukea nuoren positiivista suhdetta pelaamiseen?
Miten pelillisyyden avulla voidaan visualisoida nuorisotyön sisältöjä, työmuotoja ja prosesseja?
Millaisia hyötyjä pelillistämällä voidaan nuorisotyössä saavuttaa?
Miten voidaan tunnistaa ongelmapelaamista ja löytää oikeita tapoja puuttua siihen?
Opiskelumateriaali
Jokaisen viikon tehtäväksiantoa varten opiskelija saa tutustuttavakseen taustamateriaalin video- ja tekstimuodossa Learn-alustalla.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso on rakennettu lukukauden mittaiseksi peliksi, jossa edetään pienryhmissä viikoittaisten työelämän tehtäväksiantojen mukaan. Samalla tarkastellaan pelikasvatuksen erilaisia toteutusmuotoja yhteistoiminnallisesti. Ennen kunkin viikon lähiopetusta opiskelija saa tutustuttavakseen uuden tehtäväksiannon ja siihen liittyvän teoria- sekä vinkkiosion. Lähiopetuksessa keskitytään toiminnalliseen pienryhmätyöskentelyyn, jota ohjaa ja tukee opettaja. Opintojakson teemat jakaantuvat seuraavasti: pihapelit, koodaus, kaupunkiseikkailu, robotiikka, lisätty todellisuus ja pakopelit, digitaalinen pelaaminen, lautapelit, pelihaitat, roolipelaaminen sekä maker-kulttuuri ja pelijamit.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Kurssin voi suorittaa itsenäisesti verkkototeutuksena. Ole yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla ratkotaan viikoittain työelämän toimeksiantoja pelikasvatuksen menetelmin.
Opiskelijan työmäärä
1op vastaa 27h työmäärää.
Lisätietoja opiskelijoille
Työviikkopohjaiseen oppimisväylään kuuluu yksi yötoteutus viikolla 48.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää:
1. työviikkopohjaisessa toteutuksessa
- aktiivista osallistumista opetukseen
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
2. opintoja nopeuttavalla oppimisväylällä
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista verkkokurssilla