Pelikasvatus nuorisotyössä (5 op)
Toteutuksen tunnus: YP00DU34-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
04.11.2024 - 17.11.2024
Ajoitus
18.03.2025 - 11.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
- Laura Hokkanen
Vastuuopettaja
Laura Hokkanen
Ryhmät
-
YPKV23KVMYhteisöpedagogi, monimuotototeutus
- 18.03.2025 12:30 - 16:00, Pelikasvatus nuorisotyössä YP00DU34-3006
- 19.03.2025 08:00 - 14:00, Pelikasvatus nuorisotyössä YP00DU34-3006
- 05.05.2025 08:00 - 16:00, Pelikasvatus nuorisotyössä YP00DU34-3006
Tavoitteet
Ymmärrät pelaamista ja siihen liittyviä ilmiöitä osana kulttuuria ja yhteiskuntaa
Osaat tarkastella pelaamista kasvatuksellisesta näkökulmasta tunnistaen pelaamisen myönteiset vaikutukset
Osaat tunnistaa ongelmapelaamisen merkkejä ja ehkäistä ongelmapelaamisen haittoja.
Osaat arvioida pelien ja pelillistämisen mahdollisuuksia nuorisotyössä
Osaat muotoilla nuorisotyön sisällöille pelillisiä ja visualisointiin pohjautuvia toteutustapoja
Tiedät nuorisotyön kannalta pelillistämiselle käyttökelpoisia digitaalisia alustoja ja ympäristöjä
Osaat edistää pelaamiseen liittyvien ikäraja-, tekijänoikeus- ja tietoturvanäkökulmien toteutumista
Sisältö
Mitä peli, pelillisyys ja pelillistäminen tarkoittavat?
Miten pelikasvatuksen avulla voidaan tukea nuoren positiivista suhdetta pelaamiseen?
Miten pelillisyyden avulla voidaan visualisoida nuorisotyön sisältöjä, työmuotoja ja prosesseja?
Millaisia hyötyjä pelillistämällä voidaan nuorisotyössä saavuttaa?
Miten voidaan tunnistaa ongelmapelaamista ja löytää oikeita tapoja puuttua siihen?
Opiskelumateriaali
Opintojaksolla käytetään seuraavaa kirjallisuutta
•Meriläinen, M. 2020. Kohti pelisivistystä, Nuorten digitaalinen pelaaminen ja pelihaitat kotien kasvatuskysymyksenä . Väitöskirja. PDF-Tiedosto. Saatavilla: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-51-5791-1
Pelikasvattajan käsikirja 1 ja 2: https://pelikasvatus.fi/pelikasvattajankasikirja.pdf sekä https://pelikasvatus.fi/pelikasvattajankasikirja2.pdf
Pasanen, Tero & Meriläinen, Mikko 2022. Pelien yhteiskunnalliset uhkakuvat. Teoksessa Pelit kulttuurina. Toim. Usva Friman, Jonne Arjoranta, Jani Kinnunen, Katriina Heljakka, Jaakko Stenros. Vastapaino.
Soila Kuuluvainen & Terhi Mustonen 2019. Digitaalinen viihdepelaaminen ja digipeliriippuvuus. Katsaus pelaamisen eri ulottuvuuksiin. Sosiaalipedagogiikan säätiö, Helsinki. https://digipelirajaton.fi/wp-content/uploads/sites/7/2019/04/Digi_170x240_TjaS_25.3.19_M-1.pdf
Muu opiskelumateriaali julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
• Opintojakso toteutetaan pääasiassa aikaan sitomattomana verkko-opetuksena, mutta se sisältää myös 3kpl aikaan sidottuja etäopetuskertoja. Etäopetuskerroilla edellytetään aktiivista osallistumista. Opettajan ohjausta on saatavilla etäopetuskertojen yhteydessä ja tarvittaessa myös niiden välissä.
• Itsenäinen opiskelu tapahtuu Learn-ympäristössä. Pääsy opintojaksoalustalle aukeaa opintojakson alkamispäivänä. Etäopetuskerrat toteutetaan pääsääntöisesti Teamsissä. Osallistuminen edellyttää nettiyhteyden lisäksi kuva- ja ääniyhteyttä.
• Opiskelua rytmittävät itsenäisesti tehtävät oppimistehtävät, joita on 2 kpl. Etäopeuskerroilla oppimistehtäviä tehdään sekä yksilötehtävinä että pienryhmissä pelillisiä elementtejä hyödyntäen.
• Arvioitavat tehtävät tehdään itsenäisesti. Tehtävät on palautettava annetussa aikataulussa.
• Opintojaksolla annetaan kirjallinen palaute yksilötehtävistä. Suullista palautetta annetaan etäopetuskertojen tehtävistä. Lisäksi hyödynnetään vertaispalautteenantoa etäopetuskertojen tuotoksista keskusteltaessa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakson arvioitava ohjauksellinen oppimistehtävä kohdennetaan omaan työyksikköön tai muuhun työelämäyhteyteen.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojakso ei sisällä erillistä tenttiä, mutta viimeisellä etäopetuskerralla opintojaksolla toteutetaan tietovisa, jonka kysymykset pohjautuvat pelihaittoihin eli opintojakson opiskelumateriaaliin.
Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä 2 itsenäistä oppimistehtävää on oltava tehtyinä.
Opiskelijan työmäärä
• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta n. 18 t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 117 t itsenäisesti työstettäviä oppimistehtäviä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista etäopetuskerroille, itsenäisesti suoritettavien ohjaustuokiotehtävän sekä pedagogisen pelin kriteerit -tehtävän hyväksyttyä suorittamista.