Siirry suoraan sisältöön

Matkailutuotepaketointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: MR00AF15-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.08.2020 - 04.09.2020

Ajoitus

01.08.2020 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Matkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutus

Opettaja

  • Erika Vanhala
  • Anu Rantanen
  • Hanna Nieminen

Vastuuopettaja

Anu Rantanen

Ryhmät

  • MRMI19KP
    Matkailu- ja palveluliiketoiminta, päivätoteutus

Tavoitteet

Osaat: arvioida ja hyödyntää asiakas- ja tarveanalyysejä. arvioida matkailu- ja palveluyrityksen uusia kysyntä-mahdollisuuksia ja tuotteistamisen tarvetta teknologiaa ja digitaalisia lähteitä hyödyntäen. tuotteistaa matkailutuotteita ja -paketteja markkinalähtöisesti ja kestävän kehityksen periaatteita noudattaen. suunnitella, toteuttaa ja arvioida uusia matkailutuotteita yhteistyössä alan eri toimijoiden kanssa. suunnitella ja toteuttaa uusia matkailutuotteita lakien ja turvallisuuden asettamien vaatimusten mukaisesti asettaa palvelupaketille kustannustehokkaan sekä markkinalähtöisen hinnan.

Sisältö

Miten hankit ja hyödynnät tietoa matkailijoista sekä matkailijoiden/asiakkaiden tuote- ja palveluvaatimuksista? Mikä on matkailutuotepaketti ja sen eri osa-alueet? Mitä mahdollisuuksia on kehittää ja suunnitella matkailutuotepaketteja? Mitä vaatimuksia eri lait ja turvallisuus asettavat matkailutuotteelle ja sen toteuttamiseen Miten matkailutuotepaketteja suunnitellaan ja tuotteistetaan yhteistyössä eri toimijoiden kanssa? Miten hinnoitellaan matkailutuotepaketti ja arvioidaan kannattavuutta?

Aika ja paikka

Toteutus kokonaan verkko-opintoina. Perehdyt itsenäisesti Moodlessa olevaan materiaaliin (vrt. työviikkopohjainen toteutus) ja teet annetut harjoitus- ja oppimistehtävät. Suoritustapa sisältää enemmän itsenäistä aiheeseen tutustumista kuin työviikkopohjainen toteutus.
Oppimistehtävät ovat samat kuin työviikkopohjaisessa toteutuksessa.

Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voit hyväksilukea opintojakson vastaavalla työkokemuksella tai opinnoilla joko kokonaan tai osittain (osaamisen näyttö, jos ei ole todistusta). Osittaisessa hyväksilukemisessa suoritat itsenäisenä opiskeluna ne osa-alueet, joita ei ole hyväksiluettu.
Jos valitset opintoja nopeuttavan oppimisväylän, keskustele suorituksesta opettajan kanssa etukäteen tai viimeistään opintojakson käynnistyessä.

Opiskelumateriaali

Learnin materiaalit
Tonder 2013. Ideasta kaupalliseksi palveluksi
Pine & Gilmore 2011: The Experience Economy
Visit Finland 2018: Miten ansaita aktiviteeteilla (https://www.businessfinland.fi/4accdb/globalassets/finnish-customers/02-build-your-network/visit-finland/julkaisut/of-ansaintaopas.pdf)

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakson suoritusvaatimuksena on osallistuminen lähiopetukseen ja harjoitustehtäviin sekä oppimistehtävien palautus.
Opintojakson lähituntien teemat:
Matkailutuote, matkapalvelu ja matkapalveluyhdistelmät sekä niihin liittyvät keskeiset käsitteet
Segmentointi, elämyksellisyys ja vastuullisuus matkapakettien suunnittelussa
Matkapalveluyhdistelmien suunnittelu ja tuotteistamisprosessi
Matkapalvelujen ja matkapalveluyhdistelmien hinnoittelu ja kannattavuuden arviointi
Matkapalveluyhdistelmiä koskeva keskeinen lainsäädäntö ja sopimukset
Matkapakettien jakelukanavat

Oppimistehtävät:
Matkapaketin analysointi, 1 op (yksilötyö)
Matkapalveluyhdistelmiä koskeva lainsäädäntö ja sopimukset, Moodle-tentti, 2 op (yksilötyö)
Matkapaketin suunnittelu, case-tehtävä 2 op (ryhmätyö)

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Ole yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovi työpaikkasi / projektin opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi/projektissa perehdyt opintojaksolla osaamisesi teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Toteutus kokonaan verkko-opintoina. Perehdyt itsenäisesti Moodlessa olevaan materiaaliin (vrt. työviikkopohjainen toteutus) ja teet annetut harjoitus- ja oppimistehtävät. Suoritustapa sisältää enemmän itsenäistä aiheeseen tutustumista kuin työviikkopohjainen toteutus.
Oppimistehtävät ovat samat kuin työviikkopohjaisessa toteutuksessa.

Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voit hyväksilukea opintojakson vastaavalla työkokemuksella tai opinnoilla joko kokonaan tai osittain (osaamisen näyttö, jos ei ole todistusta). Osittaisessa hyväksilukemisessa suoritat itsenäisenä opiskeluna ne osa-alueet, joita ei ole hyväksiluettu.
Jos valitset opintoja nopeuttavan oppimisväylän, keskustele suorituksesta opettajan kanssa etukäteen tai viimeistään opintojakson käynnistyessä.

Tentit ja muut määräajat

Tehtävien palautus ja tentti:
-tehtävä 1 syyskuun lopussa
-tentti (=tehtävä 2) lokakuun lopussa
-tehtävä 3 joulukuussa

Tarkemmat ajankohdat sovitaan opintojakson alussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Ole yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovi työpaikkasi / projektin opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi/projektissa perehdyt opintojaksolla osaamisesi teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä d. toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita f. toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi perustuu oppimistehtäviin. Kaikki kolme tehtävää arvioidaan asteikolla (0-)1-5.
1) Matkapaketin analysointi, 1 op (yksilötyö)
2) Matkapalveluyhdistelmiä koskeva lainsäädäntö ja sopimukset, Moodle-tentti, 2 op (yksilötyö)
3) Matkapaketin suunnittelu, case-tehtävä 2 op (pari/ryhmätyö)
Koko opintojakson arviointikriteerit/ hyvä (3-4); suluissa tehtävät joita koskevat
Opiskelija osaa
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä (1,2 ja 3)
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä (1, 2 ja 3)
d. toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa (3)
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita (1 ja 3)
f. toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti (3)

Esitietovaatimukset

Hospitality business environment Customer-oriented product design or corresponding knowledge